"Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Re: "Teveel betaald" pensiongeld spontaan terugstorten bij vertrek klant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:18

Als je een contract hebt waar de huurder zich aan moet houden ( en ook netjes doet ) dan moet je dit zelf ook doen.

Hou de eer aan jezelf en geef ze het teveel betaalde bedrag terug. Niet eerlijk zijn kan naar terug komen, sluit het gewoon netjes af.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:25

Natuurlijk moet je dit ongevraagd terugstorten. Het staat immers zo in het contract. En zij hebben zich daar prima aangehouden, dus moet jij dat ook doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:32

Gewoon terugstorten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 18:26

Daphne__ schreef:
Als zij nog een week moesten betalen, zou je er dan achteraan gaan?

Nee, denk het niet, toch niet als ze er die week niet meer zouden staan. Als ze er effectief gestaan zouden hebben, en ik dus het paard heb moeten "onderhouden", zou ik het wel vragen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:44

Ik zou het ook terugstorten, wel zo netjes.
Dat ben je immers zo overeengekomen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:51

Begrijp ook werkelijk niet waarom dit überhaupt een issue is voor je. Afspraak is afspraak. En wanneer je iemand zo als ik voor je zou hebben die het gruwelijk vind om over geld te praten en wanneer iemand dat dan over zo'n onderwerp doet en vragen of ik het terug wil, ik zou me dan zo opgelaten voelen dat ik tegen mijn zin in zou zeggen 'nee hoor, hoeft niet, houd maar'. Maar daar zou ik dus absoluut niet blij mee zijn. Je hebt twee weken opzegtermijn afgesproken, dat heeft ze gedaan, maar wel al betaald, geef het gewoon terug... Waarom zou ze dubbel moeten betalen op de nieuwe stal en bij jou waar ze niet eens meer staat. Gaat voor mij echt mijn begrip te boven hoor

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:55

hwn schreef:
Daphne__ schreef:

Nee, denk het niet, toch niet als ze er die week niet meer zouden staan. Als ze er effectief gestaan zouden hebben, en ik dus het paard heb moeten "onderhouden", zou ik het wel vragen.

Precies.. Dan had je hun datzelfde geld niet gegund.. Dus als het jouw geld kost, dan wil je het hebben. Nu gaat het om hun geld en nu vraag je je af of je dat over moet maken. Wat is het verschil? Het is netjes volgens je eigen contract en je verzorgd in die week hun paard niet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:07

Daphne__ schreef:
Precies.. Dan had je hun datzelfde geld niet gegund..

Huh? Hwn schrijft juist dat ze het geld waarschijnlijk juist wel aan de klant gegund had als het paard er niet meer staat.

Ik lees dat als: stel dat er geen opzegtermijn van 2 maar 4 weken was geweest, dan was het stalgeld voor augustus officieel niet toereikend geweest en zou er een nabetaling moeten komen voor 1 week in september, terwijl de paarden toch al weg zijn. Hwn zegt: dat zou ik waarschijnlijk ook laten zitten. En dat lijkt me heel redelijk.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:15

Hwn zegt wanneer ze dan weg zouden zijn zou ik het laten zitten, wanneer ze er nog zouden staan en ze het paard zou moeten onderhouden zou ze het wel vragen. Wat alleszins redelijk is natuurlijk, maar het is de situatie niet

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:16

Uiteraard terugstorten.
Op dag van vertrek (niet eerder, ivm mogelijk nog ontstaan schade of toch langer blijven) evt even berichtje of mailtje sturen met het feit dát het teruggestort is, en een fatsoenlijke afsluiting als 'dankjewel dat je klant was, en veel geluk op jullie nieuwe plek'.

Fatsoen moet je gewoon doen, en niet er over nadenken om het na te laten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:25

Femke_Tweety schreef:
Uiteraard terugstorten.
Op dag van vertrek (niet eerder, ivm mogelijk nog ontstaan schade of toch langer blijven) evt even berichtje of mailtje sturen met het feit dát het teruggestort is, en een fatsoenlijke afsluiting als 'dankjewel dat je klant was, en veel geluk op jullie nieuwe plek'.

Fatsoen moet je gewoon doen, en niet er over nadenken om het na te laten...

Dit! :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:11

hwn schreef:
Daphne__ schreef:

Dat geldt andersom dan toch ook? Het paard staat er die week niet, dus je hebt er geen onderhoud/kosten aan. Ik zou die week gewoon terugstorten, zonder te vragen of het rekeningnummer wel klopt of andere trucjes. Houd de eer aan jezelf.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 20:17

Ik stel de vraag vooral omdat ik ervan uitga dat de pensionklanten op het moment van het storten van het laatste stalgeld al wisten dat ze gingen vertrekken en toch de volle maand betaald hebben, dus ik denk eerlijk gezegd dat ze het me gewoon gunnen.

Heb hen vandaag niet gezien, maar ik denk dat ik het volgende ga voorstellen: willen ze het geld terug, dan stort ik het gewoon terug. Zeggen ze: "nee hoor, laat maar zitten", dan betaal ik vrijdag hun hoefsmid als dank (dan zijn ze op reis, dus ik moet er sowieso bij zijn als hun hoefsmid komt, kan ik hem gelijk betalen).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:03

Aannames is nooit iemand beter van geworden. Zeker niet als het draait om geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:14

hwn schreef:
Ik stel de vraag vooral omdat ik ervan uitga dat de pensionklanten op het moment van het storten van het laatste stalgeld al wisten dat ze gingen vertrekken en toch de volle maand betaald hebben, dus ik denk eerlijk gezegd dat ze het me gewoon gunnen.

Heb hen vandaag niet gezien, maar ik denk dat ik het volgende ga voorstellen: willen ze het geld terug, dan stort ik het gewoon terug. Zeggen ze: "nee hoor, laat maar zitten", dan betaal ik vrijdag hun hoefsmid als dank (dan zijn ze op reis, dus ik moet er sowieso bij zijn als hun hoefsmid komt, kan ik hem gelijk betalen).

Assumption is the mother of all fiets ups.

Het kan best zijn dat ze vrij kortdag wisten dat paard kon verhuizen, bijvoorbeeld.

Stort ze die week lekker terug. Dat je je dit überhaupt afvraagt, zeg.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:22

hwn schreef:

Je bericht staat vol met aannames richting je klant.
Ik vind dit 'voorstel' echt ronduit asociaal en respectloos richting je klanten, je hebt notabene zelf je contract opgesteld.
Dit zou geen vraag of überhaupt issue moeten zijn, gewoon terugstorten dat geld.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:24

hwn schreef:

Kost de hoefsmid evenveel als het geld van die week stalling? Waarom zou je zo moeilijk doen door de hoefsmid te betalen? Stort op de dag dat ze vertrekken gewoon het geld terug waar ze recht op hebben en klaar.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:27

hwn schreef:
Maar ik ga het volgende keer dat ik hen zie eens ter sprake brengen, ik vermoed dat ze er zelf ook nog niet bij hebben stilgestaan.

Wat is het nou? Denk je dat ze er niet bij stil hebben gestaan of dat ze je het gunnen?

Ik begreep dat ze gedurende deze maand hebben opgezegd omdat je 2 weken opzegtermijn hebt. Dan zou de lopende maand al betaald moeten zijn en dan is het toch logisch dat de hele maand is betaald?

Sorry, maar ik vind het een beetje een apart topic. Doe wat je hebt afgesproken, communiceer en maak geen aannames.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:30

[***] schreef:
hwn schreef:
Maar ik ga het volgende keer dat ik hen zie eens ter sprake brengen, ik vermoed dat ze er zelf ook nog niet bij hebben stilgestaan.

Wat is het nou? Denk je dat ze er niet bij stil hebben gestaan of dat ze je het gunnen?

Ik begreep dat ze gedurende deze maand hebben opgezegd omdat je 2 weken opzegtermijn hebt. Dan zou de lopende maand al betaald moeten zijn en dan is het toch logisch dat de hele maand is betaald?

Sorry, maar ik vind het een beetje een apart topic. Doe wat je hebt afgesproken, communiceer en maak geen aannames.

Daarnaast, wellicht is het stalgeld een automatische afschrijving.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:38

Gewoon terugstorten, dat is het enige juiste om te doen. Ik zou daar geen moment over na hoeven denken.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:08

Om hoeveel geld gaat het ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:24

Ik zou niet blij zijn met uitgaan van dat ik t wel best vind!!!
Mijn pony is ivm medisch een week ruim eerder vertrokken en ik had opzegtermijn.
Maar op goede voet, geen opzegtermijn en ik heb direct gezegd die 10 dagen gaan we het niet over hebben.
Maar dat kwam vanuit míj, en zij wilde ook niks liever dan dat hij beter werd en heeft later toen ik zei ik mis jullie zo.
Nog gezegd blijf waar je staat het welzijnsniveau daar kan ik niet evenaren.
En daar gaan ze mee komen.
Dus jij staat al goed. (Vrije uitloop in kudde)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:28

_San87_ schreef:
Daarnaast, wellicht is het stalgeld een automatische afschrijving.

Dit.

Dat je hier überhaupt over moet nadenken...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:35

In Frankrijk zeggen ze des bons comptes font des bons amis. Vrij vertaald betekent dat goed afrekenen houdt goede vrienden. De onderliggende betekenis is dat je met je geldzaken slecht regelen geen vrienden maakt. Geld banketstaaf je niet over, daar vraag je niet over, dat regel je gewoon zoals afgesproken/vastgelegd is. Punt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:45

Het geld was gestort op een moment waarop er nog niet opgezegd was. Normaal is het een maand opzegtermijn. Dan is het ook de rest van de maand en de maand erop. Ik zou allang blij zijn met alleen deze maand.
Echter gezien de reacties hier wordt die week toch automatisch terugverwacht door de meesten. Misschien het beste om dat dan te doen.