Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onali schreef:Raar dat slepen met een ander paard, uit de huidige kudde naar een nieuwe te vormen paartje waarvan er één rouwt hier wel normaal gevonden wordt.
Maar een ouder paard die alleen maar met 1 paard heeft samen gestaan niet ingeslapen mag worden.
Klikt het niet of het andere paard gaat ook dood mag het offer paard weer terug om weer opnieuw in een andere kudde te komen.
Er wordt zo vaak gezegd dat verhuizen voor een paard, zeker 1 die ouder is, erg zwaar is. Ander mens, andere omgeving, andere kudde, andere dynamiek, ander voer/ hooi/ stalling.
Nee mijn keuze zou zijn om ze samen te laten gaan.
Sabri schreef:Een paard laten inslapen omdat zijn maatje ingeslapen wordt vind ik wreed als die zelf nog vrolijk is. Een paard is een kuddedier en doet niet aan vaste paar vorming(zoals bv sommige vogels die een partner voor hun leven zoeken). De reden dat je paard maar 1 ander paard als gezelschap/maatje heeft is door jouw eigen keus! Dus met een ander paard kan hij dan wel net zo gelukkig zijn. Ik zou dan maar minder 'controledwang' voor lief nemen en een mooie rustplek zoeken, er zijn ook rustplaatsen die heel goed aangeschreven staan en waar je altijd mag kijken of rustplaatsen met camera. En anders een leuke shetlander of pony, niet al te oud, of bv 2 jaarlingen, die je daarna weer verkoopt.
Lusitana schreef:Sabri schreef:Een paard laten inslapen omdat zijn maatje ingeslapen wordt vind ik wreed als die zelf nog vrolijk is. Een paard is een kuddedier en doet niet aan vaste paar vorming(zoals bv sommige vogels die een partner voor hun leven zoeken). De reden dat je paard maar 1 ander paard als gezelschap/maatje heeft is door jouw eigen keus! Dus met een ander paard kan hij dan wel net zo gelukkig zijn. Ik zou dan maar minder 'controledwang' voor lief nemen en een mooie rustplek zoeken, er zijn ook rustplaatsen die heel goed aangeschreven staan en waar je altijd mag kijken of rustplaatsen met camera. En anders een leuke shetlander of pony, niet al te oud, of bv 2 jaarlingen, die je daarna weer verkoopt.
Hoeveel paarden heb jij gehad die een maatje hadden die ingeslapen werd? Het is afschuwelijk hartverscheurend om de overblijver mee te maken in zijn verdriet.
Paarden kunnen vrienschappen vormen voor het leven, ook binnen kuddes!
Macs schreef:Ik heb wel ervaring met deze situatie en het was de beste keus ooit om ze samen te laten gaan.
Mocht je meer willen weten kun je me een pb sturen
Galja schreef:Duivelsdilemma waar ik ook vaak aan denk…
Ik heb oa 2 Shetlander merries, beide 23 jaar, beide bij mij geboren en nooit uit elkaar geweest.
Eentje is blind ( maanblindheid, ogen zijn verwijdert) ze red haar eigen prima, is vrolijk, weet de weg en hangt erg aan haar vriendin ( logisch)
Wat als die vriendin als eerste gaat? Moet ik haar ( ookal is ze op dat moment nog goed gezond en vrolijk) laten wennen aan een ander terwijl ze nooit van de zijde is geweken van haar vriendin ? Of laat ik ze samen gaan? Nu zeg ik hel stoer en nuchter dat laatste… maar als het moment daar is weet ik dat de twijfel toe zal slaan…
Kortom…geen idee…
Pareltjes schreef:Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?
Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?
Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?
Lusitana schreef:Sabri schreef:Een paard laten inslapen omdat zijn maatje ingeslapen wordt vind ik wreed als die zelf nog vrolijk is. Een paard is een kuddedier en doet niet aan vaste paar vorming(zoals bv sommige vogels die een partner voor hun leven zoeken). De reden dat je paard maar 1 ander paard als gezelschap/maatje heeft is door jouw eigen keus! Dus met een ander paard kan hij dan wel net zo gelukkig zijn. Ik zou dan maar minder 'controledwang' voor lief nemen en een mooie rustplek zoeken, er zijn ook rustplaatsen die heel goed aangeschreven staan en waar je altijd mag kijken of rustplaatsen met camera. En anders een leuke shetlander of pony, niet al te oud, of bv 2 jaarlingen, die je daarna weer verkoopt.
Hoeveel paarden heb jij gehad die een maatje hadden die ingeslapen werd? Het is afschuwelijk hartverscheurend om de overblijver mee te maken in zijn verdriet.
Paarden kunnen vrienschappen vormen voor het leven, ook binnen kuddes!
Lusitana schreef:Wintu schreef:Meerdere en ze kwamen er allemaal overheen.
En die waren ook twintig jaar al samen?
Ik vind dat namelijk het grote verschil met andere situaties.