Even meningen met betrekking inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:43

Een paard laten inslapen omdat zijn maatje ingeslapen wordt vind ik wreed als die zelf nog vrolijk is. Een paard is een kuddedier en doet niet aan vaste paar vorming(zoals bv sommige vogels die een partner voor hun leven zoeken). De reden dat je paard maar 1 ander paard als gezelschap/maatje heeft is door jouw eigen keus! Dus met een ander paard kan hij dan wel net zo gelukkig zijn. Ik zou dan maar minder 'controledwang' voor lief nemen en een mooie rustplek zoeken, er zijn ook rustplaatsen die heel goed aangeschreven staan en waar je altijd mag kijken of rustplaatsen met camera. En anders een leuke shetlander of pony, niet al te oud, of bv 2 jaarlingen, die je daarna weer verkoopt.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 06-08-24 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:44

Onali schreef:
Raar dat slepen met een ander paard, uit de huidige kudde naar een nieuwe te vormen paartje waarvan er één rouwt hier wel normaal gevonden wordt.

Maar een ouder paard die alleen maar met 1 paard heeft samen gestaan niet ingeslapen mag worden.

Klikt het niet of het andere paard gaat ook dood mag het offer paard weer terug om weer opnieuw in een andere kudde te komen.

Er wordt zo vaak gezegd dat verhuizen voor een paard, zeker 1 die ouder is, erg zwaar is. Ander mens, andere omgeving, andere kudde, andere dynamiek, ander voer/ hooi/ stalling.

Nee mijn keuze zou zijn om ze samen te laten gaan.

Maar is dat wel zo, zijn de paarden in Soest dan allemaal zo ellendig? Hier bijna 10 nieuwe oudjes binnen gekomen op stal, allemaal in kudde verband naar buiten, geen enkel sneu paard gezien. Ze eten en drinken goed, zijn happy campers, dus in hoeverre klopt het dat oude paarden het zo zwaar hebben na ene verhuizing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:47

Sabri schreef:
Een paard laten inslapen omdat zijn maatje ingeslapen wordt vind ik wreed als die zelf nog vrolijk is. Een paard is een kuddedier en doet niet aan vaste paar vorming(zoals bv sommige vogels die een partner voor hun leven zoeken). De reden dat je paard maar 1 ander paard als gezelschap/maatje heeft is door jouw eigen keus! Dus met een ander paard kan hij dan wel net zo gelukkig zijn. Ik zou dan maar minder 'controledwang' voor lief nemen en een mooie rustplek zoeken, er zijn ook rustplaatsen die heel goed aangeschreven staan en waar je altijd mag kijken of rustplaatsen met camera. En anders een leuke shetlander of pony, niet al te oud, of bv 2 jaarlingen, die je daarna weer verkoopt.

Hoeveel paarden heb jij gehad die een maatje hadden die ingeslapen werd? Het is afschuwelijk hartverscheurend om de overblijver mee te maken in zijn verdriet.
Paarden kunnen vrienschappen vormen voor het leven, ook binnen kuddes!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:00

Lusitana schreef:
Sabri schreef:

Hoeveel paarden heb jij gehad die een maatje hadden die ingeslapen werd? Het is afschuwelijk hartverscheurend om de overblijver mee te maken in zijn verdriet.

Meerdere en ze kwamen er allemaal overheen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:21

Mijn keuze zou ook zijn samen inslapen.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:30

Goed dat je daar al over nadenkt. Ik zou ze ook samen laten gaan, zeker gezien het Friezen zijn en de verwachting dan al minder rooskleurig is qua gezond 40 worden. Bij kerngezonde shetten zou het alweer anders zijn wellicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:43

Macs schreef:
Ik heb wel ervaring met deze situatie en het was de beste keus ooit om ze samen te laten gaan. :j
Mocht je meer willen weten kun je me een pb sturen :)

Bij ons ook! Wij hadden ook een duo al eeuwig samen en beide hadden kwaaltjes, maar de een erger dan de ander.

Dit waren ook onze laatste twee, dus toen de een niet meer verder kon, is de ander meegegaan.

Wellicht had hij nog een paar jaar mee kunnen gaan, wellicht was hij de dag erna dood omgevallen. We zullen het nooit weten.

Ik wilde de overgebleven pony de verhuizing niet meer aandoen, of een nieuwe pony etc.

imaudy

Re: Even meningen met betrekking inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:45

Samen naar een rusthuis? Dan is het paard wat overblijft al gewend.
Ik zou nooit een gezond paard laten inslapen. Dat is wat mij betreft tegen de natuur in.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:59

Duivelsdilemma waar ik ook vaak aan denk…
Ik heb oa 2 Shetlander merries, beide 23 jaar, beide bij mij geboren en nooit uit elkaar geweest.
Eentje is blind ( maanblindheid, ogen zijn verwijdert) ze red haar eigen prima, is vrolijk, weet de weg en hangt erg aan haar vriendin ( logisch)
Wat als die vriendin als eerste gaat? Moet ik haar ( ookal is ze op dat moment nog goed gezond en vrolijk) laten wennen aan een ander terwijl ze nooit van de zijde is geweken van haar vriendin ? Of laat ik ze samen gaan? Nu zeg ik hel stoer en nuchter dat laatste… maar als het moment daar is weet ik dat de twijfel toe zal slaan…
Kortom…geen idee…

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:00

Het zal altijd van de situatie afhangen denk ik.

Als de merrie bij wijze van spreken morgen omvalt, dan gaat de ruin eigenlijk nog prima. Dan zou ik een tijdelijk maatje zoeken. Misschien iemand anders die z’n paardje met pensioen wil doen bij jullie? Of bijvoorbeeld een jaarling pony erbij die rustig kan opgroeien en je makkelijk(er) weer verkoopt als de ruin gaat hemelen.

Maar stel er gebeurt over 5 jaar iets met jullie ruin en de merrie is tussentijds ook meer afgetakeld, dan is tegelijk laten gaan een logischere keuze.

De gezondheid van beide paarden speelt mee, de timing speelt mee (is er acuut iets aan de hand, of worden ze beiden langzaam slechter). Wat de beste beslissing is weet je waarschijnlijk pas op het moment zelf. Neemt niet weg dat erover nadenken verstandig is :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:12

Ik zou dit vooral met je dierenarts bespreken. Als die dat ziet zitten en jij wilt dat ook nog steeds op dat moment, dan kun je daarvoor kiezen.
Is dat voor jouw dierenarts geen optie, dan zul je moeten zoeken naar een andere oplossing.
Dan inderdaad liever nu daar over nadenken dan op het moment waarop je al verdriet hebt vanwege het overlijden van 1 van je paarden.

Het kan ook zomaar zijn dat het nog jaren duurt natuurlijk. Zit geen timer op een paard.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:33

Galja schreef:
Duivelsdilemma waar ik ook vaak aan denk…
Ik heb oa 2 Shetlander merries, beide 23 jaar, beide bij mij geboren en nooit uit elkaar geweest.
Eentje is blind ( maanblindheid, ogen zijn verwijdert) ze red haar eigen prima, is vrolijk, weet de weg en hangt erg aan haar vriendin ( logisch)
Wat als die vriendin als eerste gaat? Moet ik haar ( ookal is ze op dat moment nog goed gezond en vrolijk) laten wennen aan een ander terwijl ze nooit van de zijde is geweken van haar vriendin ? Of laat ik ze samen gaan? Nu zeg ik hel stoer en nuchter dat laatste… maar als het moment daar is weet ik dat de twijfel toe zal slaan…
Kortom…geen idee…

Dat vind ik in jouw geval ook wel een lastig dilemma. Wel is mijn ervaring dat shetlanders vrij makkelijk wennen aan andere ponies. Volgens mij hangt ze ook zo weer aan een andere shet :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 02:22

Wij hebben wel in deze situatie gezeten dat we erover nadachten. Mn ruintjes hebben 17jr 24/7 samen gestaan en als ze dan richting de 25 gaan, ga je wel nadenken.

Ze stonden eerst met de merrie die al ouder was, een 1 jr jongere ruin en nog iets jongere merrie.

De ene ruin had al jaren een blessure en had ups and downs, maar was laatste periode vrij goed. De shet begon laatste jaar te sukkelen en hebben we echt van alles gedaan. Die was ook wel erg goed met de oudste merrie.

Mijn ruin kreeg op een ochtend uit het niks een hersenbloeding en hebben we geheel onverwacht toen laten gaan.

We hoopten en dachten dat de shet wel zou aansluiten bij de oude merrie, maar die koos heel erg voor de andere 2 en de shet hoorde er wel bij, maar hing er ook vaak wat bij. Stond soms wat verloren te staan. Hij vond de extra aandacht wel fijn en ben zelfs 's nachts gaan opstaan om hem extra te voeren en even wat bij hem te zitten.

Een paar maanden was hij echt niet lekker. Nog begonnen met ab, maar het ging hard en hem laten gaan. In mijn hart had ik nog van alles willen doen, maar mentale gezondheid wordt bij dieren te vaak vergeten.

Ongeveer een half jaar later ging de oude merrie. Toen zij was ingeslapen lieten we jaar zoon en dochter afscheid nemen, maar dat was echt hartverscheurend. We geven ze altijd tijd en ik was wel wat gewend, ook bij werkplekken, maar dit ging door merg en been.
Ik dacht dat hij daar weer achteraan zou gaan, maar hij is enorm opgeknapt van het helpen opvoeden bij zus en haar zoon en was helemaal in de wolken toen de shet merrie met haar zoon kwamen. Hij was toen 23.

Vooraf had ik de 2 ruinen het liefst samen laten gaan, maar dan moet je dat echt bespreken met de veearts, want zoals bij ons in nood, kan alles heel anders lopen.

We hebben het met meer dieren. Onze varkens kwamen volwassen en liepen al paar jaar samen. Toen de een overleed, toonde de ander niet veel, wat je wel verwacht. Maar we gingen het merken aan haar gedrag, dus er is een iets jonger vriendje gekomen.
Best goede klik, maar goed, hij is 3 en zij is nu 8. We blijven niet eeuwig bij kopen.

Bij de honden ook al er over nagedacht. We hebben broer en zus. Ze zijn heeeeeeeel erg hecht geweest altijd, dus er kwam 3jr geleden een hond bij en nu vorig jaar kwam mn moeders hondje van ook 3 ook hier wonen.
Het leken 2 setjes van 2 te worden, maar die laatste is een allemansvriendje. Mijn ene reutje mankeert helaas al wat dingen. Als hij als eerste gaat, heeft zusje daar wel last van. Nu zou ik haar daar niet om laten gaan. Gaat zij ook iets mankeren, ga ik het wel neerleggen bij de dierenarts.
Zou zij als eerste gaan, heeft haar broer er minder last van denk ik.

Je weet niet hoe het leven loopt. Op zich zijn je paarden nog niet echt oud oud en kan het nog een tijd duren voor je ervoor komt te staan.
Ik zou zelf niet zo snel meer een paard erbij halen als ik jouw verhaal zo lees. Jullie zijn nog niet te oud, maar hebben duidelijk dat besluit wel genomen. Iemand in pension begin ik ook niet aan.

Ik denk dat het voor jullie ene goede optie kan zijn om een fijne kudde te zoeken waar jullie paarden bij zouden kunnen. Mocht er 1 overlijden, is de ander niet alleen mocht deze dan nog steeds gezond zijn. Samen laten gaan is en blijft dan een optie.
En bij in pension kunnen jullie al voor jezelf afbouwen.

Ik zou me geen schuldgevoel laten aanpraten. Een gezond paard zomaar inslapen is niet oke. Maar je kijkt ook altijd naar de paarden en de situatie. Er zijn inderdaad heel veel gezonde dieren die voor de mens afgemaakt worden. Een dier/paard heeft geen besef van tijd en ook geen toekomstplannen. Het verdriet kan echt vreselijk zijn. En een evt verhuizing of wennen aan een nieuw paard of nieuwe kudde als je net je maatje kwijt bent kan ook heel intens zijn. En dan kan een ouder paard het echt wel nog iets zwaarder hebben, zeker in een nieuwe kudde.

Inslapen gaat meestal in 2 of 3 stappen. Als je een paard laat sederen voor een onderzoek of gebitsbehandeling, zit niemand ermee en weet je dat je paard weer wakker wordt. Maar ik denk ook altijd; voor mij is het anders. Het paard heeft geen idee. Ze voelen waarschijnlijk alleen jouw emoties aan.

Maar nogmaals; bespreek dit eens met je veearts. Dit zou niet zomaar even een jong gezond paard inslapen zijn, dus vermoed dat ze het heel goed begrijpen en ook achter die keus kunnen staan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 08:03

Ik hoop van harte dat het nog lang niet aan de orde is maar die verwachting dat ze de leeftijd van 41 zoals mijn Joe halen is niet realistisch bij Friezen.
Ze nu al naar een rusthuis te brengen ,nee. .
Zij hebben hun lekkere routine , kunnen doen en laten wat ze willen en ik ben (en blijf het hopelijk) fit om hun nog jaren de verzorging en zorg te geven dienhun nu krijgen.

Ieder geval wordt het een gesprek met mijn DA een dezer dagen en van daar uit even verder kijken

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:41

Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?

Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?

Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:45

Ik zou nooit een gezond paard die nog wel mee kan inslapen, en drama's over dat verhuizen, dat valt wel mee, dan kan paardenkamp ook wel zijn deuren gaan sluiten en alle andere stallen waar ze oudjes een goede dag geven..

Dat gezegd hebbende hebben we vorig jaar een 25 jarige friese merrie bij ons een plek gegeven en dat paard heeft 0 stress gehad, kwam en ging eten, en ze geniet nog elke dag van haar leven hier....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:22

Mooi dat je erover nadenkt wat als...
En dat is niet simpel zeker gezien alle reacties.
Maar hoe weten wij wat een paard voelt en beleefd na het verlies van een maatje, ik weet een dier leeft in het hier en nu maar voorbeelden te over dat een paard toch echt weg kan kwijnen ook al staan ze samen of in een groep.
Een paard kan ook echt rouwen en het ene paard zal er meer moeite mee hebben dan het andere paard.

Een paard erbij die je dus uit een vertrouwde omgeving haalt doen we dan ook wat aan en als het andere paard er niet meer is kan die terug naar stal van herkomst.
Eigenlijk triest dat we wat afslepen met paarden/dieren en dat wij als mens daar zo simpel over denken.
En ik heb het zelf ook gedaan hoor maar zou ik het weer zo doen? Nee dat doe ik nooit meer ik heb ook gezien wat er met dat ander paard gebeurt en daar werd ik niet blij van.

TS soms dient een oplossing zich vanzelf aan maar hopelijk duurt het nog heel lang voor je één van de twee, of beide, moet laten gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:40

Pareltjes schreef:
Ik denk dat het “ gevaarlijk” is te denken als mens voor een paard.
De dieren zijn zeer aan elkaar gehecht, als er een wegvalt geeft dat natuurlijk een grote verandering. Maar paarden leven in het nu. Geef ze een nieuw maatje en het nu is dan wel anders dan het vroeger. Die verschillen ga je als eigenaar wel zien, maar is dat wel zo erg? Het zijn tenslotte de emoties van de eigenaar. Mag je die projecteren op je paard?

Natuurlijk is het wennen, voor eigenaar en paard. Maar wie zegt dat een nieuwe situatie slecht is? Als even wennen moet worden afgezet tegen de dood?

Hier ook paarden die ruim 20 jaar bij elkaar staan. Als de laatste die overblijft alleen achter blijft zal ik iemand gratis pension aanbieden tot die laatste omvalt. Misschien ook een tip?

Dat paarden in het nu leven kan je ook van de andere kant bekijken. Het paard weet niet dat het ingeslapen wordt. Tegelijkertijd komt het ook voor dat ze het plezier in het leven verliezen als hun maatje wordt ingeslapen.

Ik bedoel er niets slechts mee, maar ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die tegen inslapen zijn ook vegetarisch zijn? Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen een 'gezond' paard inslapen of een gezonde kip of koe eten. Er gaan jaarlijks ook genoeg paarden naar de slacht voor het vlees

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:46

Ik heb zelf voor de zelfde beslissing gestaan en ik heb nooit spijt gehad van het besluit ze samen te laten gaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:57

Tsja hoe gezond is een 23/24 jarige fries nog? Met beide een voorgeschiedenis qua gezondheid (koliek, cpl. Beide geen pretje). Ergens zou ik beide inslapen. Andere kant... vind ik dat ook heel lastig...

Goede vraag. Ik zou vooral je gevoel volgen en naar het paard kijken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:05

Sommige mensen draaien hier mijn woorden om.
In Soest blijven de oudjes staan tot hun dood, ze gaan dus maar 1 keer verhuizen van eigenaar naar Soest en sommige gaan zelfs vrij vroeg en zijn nog niet eens echt oud bij de verhuizing.

Ik doelde op de quote die voorstelde om een ander oudje op te vangen/ tijdelijke leenpaard totdat de 2de fries wordt ingeslapen.

Dan blijf je met het leenpaard zitten die dan weer terug moet. Aan de behoeften van dat paard worden niet gedacht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:00

Wintu schreef:

En die waren ook twintig jaar al samen?
Ik vind dat namelijk het grote verschil met andere situaties.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:12

Lusitana schreef:
Sabri schreef:

En dat verdriet mag een paard niet hebben dus moet het maar dood? Of bedoel je dat je je eigen verdriet ,op wat dat paard wel niet moet voelen, hartverscheurend vindt en dat zelf niet mee durft te maken?
Een gezond paard inslapen is ook niet waar dierenartsen voor zijn opgeleid. Ik heb overigens twee paarden die echt onafscheidelijk waren , toch uit elkaar gehaald. Binnen 2 dagen hadden ze weer nieuwe vriendjes.
Zo moeilijk is het niet het introduceren van een nieuw paard in een kudde. Het wordt dagelijks gedaan. Zoek hier eens op het paardenrusthuis van der Kruis, die zien er echt niet ongelukkig uit allemaal hoor. En ja, daar zitten ook paarden tussen die vroeger met andere paarden bevriend of onafscheidelijk waren.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:21

Lusitana schreef:
Wintu schreef:

En die waren ook twintig jaar al samen?
Ik vind dat namelijk het grote verschil met andere situaties.

Maakt niks uit. Mijn paard was 15 jaar onafscheidelijk van een shetlander, en dat shetje van hem. Jammer maar met de verkoop de twee uit elkaar gehaald. Vervolgens is het shetje onafscheidelijk van een Haflingertje geworden en mijn fjord kon het ook waanzinnig goed vinden met twee andere paarden in de kudde. Ik heb ze niet nog dagen zien treuren hoor. Helemaal niet zelfs.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:39

En hoe oud waren beide toen en hoe gezond?