Angst voor hoog opgooien..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:47

Momo94 schreef:
Vanwege mijn slechte rug heb ik liever een paard dat hoog opgooit. Dit vind ik beter uit te zitten en daarna geen last van mijn rug dan een paard dat niet hoog opgooit.

Ik heb daar echt niet bij stilgestaan, maar ik bedenk me door deze opmerking ineens dat ik niet meer naar de fysio ben geweest, sinds ik van paard ben gewisseld.. :oo

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:49

Elisa2 schreef:
In draf kun je ook vallen.. gewoon niet teveel bij nadenken maar doen. ;-)

Probeer lekker ontspannen te blijven zitten, adem naar je buik en maak je zwaar. De kamer van het zadel vasthouden is een hele goede tip. Waarschijnlijk als je er doorheen bent dan denk je: Oh was dat het?

Inderdaad! Ik vond het ook echt meevallen met het oude paard, en galop is gewoon.. galop, het is alleen echt een stomme angst van mezelf om eraf te glijden.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:23

Misschien een idee om in verlichte zit te gaan? Dan hoef je het niet uit te zitten en dan voel je echt wel hoe de galop is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:24

Ibbel schreef:
TinaMarija schreef:
Het idee om mijn handen niet beide in de kamer van het zadel te houden, vind ik nu al eng, haha.

Als je met 2 handen de kamer van het zadel vasthoudt, trek je jezelf juist voorover het zadel uit. Jammer dat je lesgever je dat niet heeft verteld. Ik denk dat je daarom dus het gevoel hebt dat je het zadel uitstuiterde, de keren dat je al gegaloppeerd hebt.

Bij mij hielp niet vasthouden niet zo omdat ik het wat spannend vond en ik daardoor toch een beetje voorover/in elkaar gedoken wilde gaan zitten. Bij mij viel het kwartje pas bij wel vasthouden maar dan je houvast gebruiken als een punt om je van af te zetten, dus je afduwen van de bokriem of de kamer.
Als je bang bent en soort van trekt aan de kamer ga je inderdaad wel weer meer uit balans en dan helpt het juist helemaal niet maar het hoeft niet verkeert te zijn als je er de juiste instructies bij krijgt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:25

Als het enigszins geruststellend is: grote paarden met ruime passen zijn doorgaans makkelijker uit te zitten in galop dan een kleintje. Het heerlijkste paard dat ik ooit gereden heb, was mijn verzorgpaard van 1m78. Mijn eigen paard van 1m62 zat ook redelijk fijn. Mijn IJslander van 1m37 daarentegen, bijna niet uit te zitten met haar korte pasjes (die zat in draf dan weer heerlijk).

Wat mij enorm heeft geholpen was om eerst in verlichte zit te gaan. Aanspringen en verlicht blijven zitten, daarna lichaamscheck. Benen verlengen, veren door de enkels, veren door het hele lichaam, ritme aanvoelen. Als dat goed gaat, gaan zitten. Doordat je hiermee eerst aan ontspanning en vering werkt, ga je ook meer ontspannen doorzitten en dat is een belangrijke voorwaarde om een paard uit te kunnen zitten.
Je moet hiervoor wel een correcte verlichte zit hebben uiteraard. Je gaat niet actief staan, een goede verlichte zit mag niet veel moeite kosten.