Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fika

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:48

Ah bedankt voor de update.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:52

Rechtsbijstand heeft vaak geen verstand van vraagstukken die wat meer specifiek zijn.
Je kunt wel beroep doen op de keuze van een vrije advocaat.
Dat willen ze niet graag maar moeten ze wel tot x bedrag vergoeden.
En dan kun je bijvoorbeeld FloortjeM daarmee betalen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 17:54

Ik heb zwart op wit dat de oude verkoper tegen de nieuwe verkoper (snappen jullie het nog?) heeft gezegd dat het paard in december een peesblessure heeft opgelopen en dat het paard door haar dierenarts volledig is afgekeurd. (en daarom ook als weidemaatje is verkocht)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:56

Ik zou toch nog eens contact opnemen met de keurende dierenarts. Mijn pony werd door mijn d.a afgekeurd op de foto's, vervolgens heb ik haar verkocht aan iemand die een leuke pony voor haar meiden zocht. Pony was binnen 2 maanden doorverkocht en goedgekeurd (met dezelfde foto's)door hun dierenarts. Één van de twee dierenartsen is dus niet eerlijk of niet kundig.

Als jouw paard alleen klinisch is gekeurd kan het best zijn dat ze goed door die keuring kwam.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:01

@ts
Dat begrijp ik; maar theoretisch kan hij nu goed hersteld zijn.
Dus zelf zorgen voor bewijs dat hij nu nog een pees blessure heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:02

Ook al loopt hij nu rad het lijkt mij dat de eerdere blessure vermeld had moeten worden. Zeker het zo kort geleden is

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 18:02

Brainless schreef:
@ts

Ik laat deze week een scan van de pezen aan beide benen maken ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:04

Is dat wel nodig , zelf een scan laten maken.
Dan geef je geld uit, terwijl je al in je recht staat.
Heb je de handelaar al gebeld dat het paard niet goed is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:11

DuoPenotti schreef:
Ook al loopt hij nu rad het lijkt mij dat de eerdere blessure vermeld had moeten worden. Zeker het zo kort geleden is

Ik weet niet of dat vermeld moet worden als dier op heden goed is.
Maar er is om gevraagd. Dat kan het misschien anders maken

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:26

mika11 schreef:
Is dat wel nodig , zelf een scan laten maken.
Dan geef je geld uit, terwijl je al in je recht staat.
Heb je de handelaar al gebeld dat het paard niet goed is?

Ja dit vroeg ik me ook af. Heb je al gewoon gebeld met de handelaar en verteld wat je hebt ontdekt en zonder beschuldiging te zeggen dat je er geen goed gevoel bij hebt en volgens je wettelijk recht het paard graag terug wil doen?

Dat lijkt me toch de eerste stap. Gaan ze moeilijk doen dan kun je alsnog andere stappen zetten zou ik denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:40

Niet bellen maar handelaar mailen , daarin aangeven dat het paard bij vorige eigenaar totaal is afgekeurd en jij daar bewijs van hebt. Nu komt het niet mogen filmen van de keuring toch in een ander daglicht te staan.
Aangeven dat je het paard terugbrengt en je het volledige aankoopbedrag incl keuring terug eist. Paard is niet geschikt waar je hem voor gekocht hebt gezien het verleden van ernstige peesblessure.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:43

BigOne schreef:
Niet bellen maar handelaar mailen , daarin aangeven dat het paard bij vorige eigenaar totaal is afgekeurd en jij daar bewijs van hebt. Nu komt het niet mogen filmen van de keuring toch in een ander daglicht te staan.
Aangeven dat je het paard terugbrengt en je het volledige aankoopbedrag incl keuring terug eist. Paard is niet geschikt waar je hem voor gekocht hebt gezien het verleden van ernstige peesblessure.

Of dit maar in ieder geval eerst een stap maken richting de handelaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:43

Wanneer je belt heb je geen bewijs, altijd mailen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:44

Rijd je nu ook op het paard en blijft hij goed?
Een zware peesblessure kan een DA over het algemeen voelen, beetje afhankelijk van welke pees. En dan rad door de buigproeven komen.. zou scannen idd, wie weet valt het erg mee. Maar snap dat je het paard terug wilt doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:05

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik weet niet of dat vermeld moet worden als dier op heden goed is.
Maar er is om gevraagd. Dat kan het misschien anders maken

Hij is kennelijk nu klinisch goed, althans volgens de keurende DA, en ts zegt ook dat hij tot op heden rad is. Maar zij zegt het paard te willen gaan gebruiken voor ritten door zwaar duinzand. En dat zou inderdaad niet goed zijn voor zwakke pezen. M.a.w. het kan zijn dat het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor ts het gekocht heeft. Vervelend allemaal. Ook voor het paard natuurlijk.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:14

Ik zou zeggen juist voor het paard. Mocht de handelaar hem terug nemen dan staat hij binnen 14 dagen weer te koop met alle gevolgen vandien.

Een moeilijk dilemma hoor wat hier toch helaas met regelmaat te lezen is. Verkocht als weidemaatje en toch weer in de roulatie |(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:54

Brainless schreef:
@ts

Dat kan maar dat is niet relevant in deze casus. TO mag het paard terugbrengen op basis van dwaling. Ze heeft gevraagd naar de medische geschiedenis en de handelaar heeft toen de eerdere peesblessures niet gemeld. Op die grond mag ze het paard terugbrengen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:55

BigOne schreef:
Wanneer je belt heb je geen bewijs, altijd mailen!

Dit!!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:00

anca schreef:
Ik zou zeggen juist voor het paard. Mocht de handelaar hem terug nemen dan staat hij binnen 14 dagen weer te koop met alle gevolgen vandien.

Een moeilijk dilemma hoor wat hier toch helaas met regelmaat te lezen is. Verkocht als weidemaatje en toch weer in de roulatie |(

Daarom moet je als eigenaar van je afgeschreven paard je verantwoordelijkheid nemen door het paard in eigendom te houden ipv het af te schuiven op een ander. Je levert je paard gewoon aan de goden over zodat je er zelf je handen vanaf kunt trekken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:28

Peesblessure in december. Paard 2 maanden in bezit. Dan kan de peesblessure ten tijde van de aankoop genezen zijn. Denk dat het nog allemaal niet zo makkelijk in deze zaak ligt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:29

GDG schreef:
anca schreef:

Daarom moet je als eigenaar van je afgeschreven paard je verantwoordelijkheid nemen door het paard in eigendom te houden ipv het af te schuiven op een ander. Je levert je paard gewoon aan de goden over zodat je er zelf je handen vanaf kunt trekken.

Ja. Mee eens!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:45

Als het genezen is en het paard loopt rad dan is het goed dus denk ook niet dat je wat kan maken om eerlijk te zijn.
En waarom is een paard genezen van zijn pees blessure perse onbruikbaar? Een arts kan je daar enkel in adviseren maar niet af keuren als het goed loopt
Ik heb zelf een merrie die haar pees door had en die loopt alweer anderhalf jaar mee in de sport. Ze heeft enkel een verdikking die je kan voelen en zien maar ze is absoluut niet onbruikbaar.

Ik zou lekker blijven rijden met het paard zoals je voor ogen had. Met een goed gezond paard ga je ook niet dagelijks door mul strand/duinzand knallen.
Laat het een les zijn voor een volgende keer dat je er gewoon echt bij moet zijn en daar vrij voor houd. pezen worden tijdens een keuring enkel bevoeld. Niet gescand...
En dat de keurend arts niet gefilmd wil worden vind ik ook niet gek.
Iets met privacy.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:57

Ik ga niet op de stoel van de rechtsbijstand zitten, want daar heb ik totaal geen verstand van. Ik vind het dan ook knap dat de zelfbenoemde Boktjuristen in dit topic meteen zeggen dat de rechtsbijstand, waar mensen werken die daarvoor geleerd hebben het bij het verkeerde eind heeft. Heb jij heel duidelijk tegen de verzekering gezegd dat het om een handelaar ging? En ben je duidelijk geweest met welk doel je dit paard wilde kopen en dat hij daarop gekeurd moet worden?

Als eerste gaat er een alarmbel rinkelen dat het paard gekeurd is door een dierenarts van de tegenpartij.

Tweede alarmbel dat er niet gefilmt mocht worden.

Heb je alleen klinisch gekeurd?

Lastige situatie zo. Opzich is het paard nu goed, begrijp ik, alleen volgens jou voor het gebruiksdoel ongeschikt.

Verder idd weer een perfect voorbeeld van een oude eigenaar die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Hoe vaak komen er nog topics op Bokt dat mensen hun paard met blessure weg willen doen met belofte dat hij nooit de handel in komt? Houden of inslapen, anders komt hij zeker in de handel en nu ben jij TS daar de dupe van. Daar heb je nu niets meer aan, helaas.

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek van je eigen dierenarts komt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:59

_Carien schreef:
Inderdaad Floortje een bericht sturen en geen verdere informatie openbaar zetten om de voortgang voor jou zo goed mogelijk te laten verlopen.

Ik zou vooral dit advies opvolgen...
Floortje of een andere advocaat hippisch recht benaderen.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:10

Een keuring van een dierenarts die een bekende is, is zowiezo al niet goed. Altijd voor beide een da die jullie niet kennen, en dus het paard ook niet.
Ik zou altijd zelf bij de keuring zijn, het komt mij voor alsof dat al niet goed zit.
Ga niet rijden en neem snel contact op met een goede advocaat in Hippisch recht (of Floortje M).