Haflinger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:18

Ik heb er 25 jaar eentje gehad en kreeg/kocht hem toen ik 18 was.
Hij was 3 jaar, net beleerd en het was mijn eerste eigen paard. Fantastisch paard , nooit ziek en altijd willen werken. Heel braaf dier verder, geen uitbreker, bokker en had gewoon respect voor het draad. Trailer laden nooit een probleem.
Veel van geleerd en mis hem nog regelmatig.

Als je ze goed opvoed, met respect behandeld heb je er een wereld paard aan. En die humor is alleen maar leuk. Heb er heel vaak om gelachen.

Ik heb nu nog een oude fjord(26) en dat is precies hetzelfde verhaal.
Als veulen gekocht en eerlijk behandelen is echt de key voor een goede band met je paard.
Hier ook een wereld paard aan met een dosis eigenwijze humor.
Maar wel iets eigenwijzer dan de haflinger :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:40

Mi_Amore schreef:
Dit is mijn 3 jaar en 3 maand oude Haflinger (1.51m):

- per dag 5kg 2e snit hooi welke geweekt wordt minstens half uur, vanwege de suikers
- 3h strookbegrazing ('gras' dat zéér uitgebloeid is en al dor is :') En het andere paard gaat er eerst 8h op zodat hij restjes krijgt)

Te jong om te rijden, nog te angstig om vele kilometers buiten te doen, elke dag hem in 't zweet longeren is ook niet gezond, maar dit is dus even wat het is :')

[ [url=m/LNgRiO.jpg]Afbeelding[/url] ]

(tips altijd welkom nog :') )

Los van de bouw, maar dit paard vind ik eigenlijk al wat te zwaar.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:49

Vanuit de post gezien vermoed ik dat de eigenaresse hier ook van op de hoogte is. Het kan soms lastig zijn ze op gewicht te houden, zeker als rijden geen optie is. Al doet die van ons van 23 ook erg weinig qua training, maar ze blijft goed op gewicht door de juiste hoeveelheid ruwvoer en maar een heel klein beetje krachtvoer.

Nynkex01

Re: Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:10

Haf of niet, bokken of rennen is imo altijd een teken van ongemak, te veel energie of de opdracht niet begrijpen. Zou bij elk paard op te lossen moeten zijn en niet gezien moeten worden als een kenmerk van het gedrag van een ras. Shetten het zelfde, heb er vijf gehad, allemaal door kinderen veilig te rijden mits ik ze zelf ook regelmatig even oppakte, het zadel goed paste, de tandarts op tijd was geweest enz

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:19

Babootje schreef:
Los van de bouw, maar dit paard vind ik eigenlijk al wat te zwaar.

Hij is idd te zwaar, echter krijg ik het niet onder controle met reeds zeer minimale voeding.
‘T is een 3-jaar, die kan je natuurlijk nog niet intensief aan ‘t werk zetten :(

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:23

Helaas fokken ze tegenwoordig geen koudbloed-Haflingers meer. Eeuwig zonde, die stevige ploemperts waren echt veel leuker en braver. Niet iedereen wil een sportpony rijden.

Zoek je een echte koudbloedige, dan kun je geluk hebben en nog een Haflinger treffen die aan dit profiel voldoet, maar wij konden ze niet meer vinden. Zijn daarom overgestapt op Schwarswalder Fuchs. Kwa type lijken ze sterk op de oudere Haflingers . Toch lang niet zover doorgefokt en dus nog gewoon sterk en braaf.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:27

Jaaaaaaaa die wil ik als volgende paard.
Ooit een oud stalgenootje had een leuke 3 jarige toen gekocht, die zijn echt zo leuk.
Ik weet niet of ik na Mando nog een haflinger hou willen, hij zit zo in mijn hart dat er geen 2e van zou zijn maar dan een Schwarswalder ... zo gaaf.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:55

Nynkex01 schreef:
Haf of niet, bokken of rennen is imo altijd een teken van ongemak, te veel energie of de opdracht niet begrijpen. Zou bij elk paard op te lossen moeten zijn en niet gezien moeten worden als een kenmerk van het gedrag van een ras. Shetten het zelfde, heb er vijf gehad, allemaal door kinderen veilig te rijden mits ik ze zelf ook regelmatig even oppakte, het zadel goed paste, de tandarts op tijd was geweest enz

Bij haflingerhumor denk ik meer aan:
- op buitenrit steeds hapjes van de takken proberen te nemen of een tak in de mond nemen en de halve boom omver trekken
- dwars door hindernissen heen gaan in plaats van erover (balken liggen niet voor niets los toch?)
- kruiwagens omhoogen
- de gekste houding aan nemen om toch bij dat lekkere plukje gras te komen
- tijdens het longeren spontaan door de benen zakken om te gaan rollen

Hier ook een haflinger, en ik vind het echt een fantastisch ras. Lief, betrouwbaar, koel in het hoofd, maar wel een beetje lomp. Fysiek zijn het gewoon sterke paarden en eten is nou eenmaal het allerbelangrijkst voor ze en daar zullen ze altijd net wat meer voor doen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:05

Haha, dat is humor die ik kan waarderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:58

Haflingerhumor is bij mij de benen nemen omdat ze bij opstijgen even "los" staat, om er dan achter te komen dat baas dus niet achter haar aan komt.
Dus mevrouw gaat in een hoekje staan wachten tot baas eraan komt om ergens halverwege te bedenken dat baas blij wordt als ik naar haar toe loopt ipv te blijven wachten.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:50

Ik heb de mijne nu 2 jaar en ja hij heeft humor maar geen uitbraak geintjes, niet ervandoor gaan in de bak of op buitenrit (al denkt hij graag mee welke richting en hoe hard we moeten :') ) en heerlijk fijn te rijden. Als ik maar consequent genoeg rij is die top, maar meneer gaat geen stap harder doen als ik niet correct rij :') dat krijg je dan meteen terug als feedback.
Verder echt een wereldpaard, Al kan ik mij heel goed voorstellen dat je wel stevig in je schoenen moet staan. Ik ben per toeval de mijne tegengekomen in de zoektocht naar weer een paard, het is wel een sport type. Indien hij er niet meer zo zijn, zou ik zeker weer voor een Haflinger gaan.

Hij staat minstens 12u per dag op de wei, ‘s nachts hooi van eigen land. Schep muesli van mertens per dag en momenteel ong drie x per week aan het werk. Hij staat in prachtige conditie, ook toen hij een paar maanden stil stond in mijn zwangerschap.

pablo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:29

Mijn zoontje van 10 heeft nu bijna een jaar een haflinger en ik ben nog op de dag van vandaag verbaasd over hoe goed het gaat!

Mijn zus zei toen ik opzoek ging naar een paardje voor mijn zoon dat ik beter geen haflinger kon nemen. Ik ben toch gaan kijken en na mijn zoon er 2 keer op is gegaan was het meteen liefde, maar zoals veel zeggen ze zijn inderdaad eigenwijs. Bij mijn zoon merk ik wel dat onze ruin echt niet moeilijk doet vaak als mijn zoontje wat van hem vraagt doet hij het hij kijkt ook van niks op en vind alles prima. Soms staat hij wel eens een tijdje stil en ik merk dan niet direct verschil tussen als die bijna iedere dag word gereden en een week niet. Naar mijn mening ligt het er dus echt aan wat voor karakter de haflinger heeft. ;)