Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:51

Ik denk dat het vooral een kwestie van talent, trainbaarheid en gevoel is. Ik heb de lichte tour gehaald en ben op m’n 4e bij de ponies begonnen en altijd eigen paarden gehad en later voor eigenaren gereden. Maar in de lichte tour reed een dame die op haar 30e haar eerste rijles kreeg dus het zegt niet zo veel.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:15

Paardrijden is nu net een sport waar je leeftijd geen grens hoeft te zijn.
Wel ben je als je jong bent meer flexibel en heb je minder verantwoordelijkheid waardoor je meer kunt focussen op de sport.
Als je echt op hoog niveau wil rijden zul je wel moeten investeren in een geschikt paard en lessen bij mensen die wedstrijdgericht kunnen trainen.
Ik vind het wel jammer dat de basis vaak overgeslagen wordt. In dressuur heb ik er wel gezien die subtop rijden, maar hun paard zonder hulpmiddelen niet rond kregen. Met een heel goed paard komt ook een mindere ruiter wel aan zijn medailles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:30

Mijn man is destijds op zijn 22e begonnen. Wel vrij snel op paarden van een sport stal gaan rijden meerdere keren per week. Met ons vorige paard was hij M eventing. Hij had met dat paard makkelijk hoger kunnen starten, alleen raakte helaas het paard geblesseerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:49

Op zich: de leersnelheid van kleine kinderen - die is fenomenaal.

Maar echt goed leren rijden leer je door goed les te krijgen.
(De manege waar ik als oma soms rondloo met kleinkinder kent helaas beginners lessen van het type 'leer zelf maar rijden'. De mensen kunnen nog niet zitten, moeten "sturen" terwijl het ook nog eens hartstikke rommelig is in de les.)

Goed leren zitten, 'core stability' in goed Nederlands, je paard kunnen voelen met je zit, benen en handen, weten hoe je je hulpen moet geven en timen (ofwel: wanneer is een been op de grond of in de lucht) en een benul van welke oefeningen welk nut hebben -
en dan maar schaven en goed naar je paard luisteren.
Dat zijn stuk voor stuk dingen die je prima kunt leren als je in de twintig bent. (Dat zijn de basis dingen. Sommige mensen vinden dit zo moeilijk dat ze het maar overslaan.)

Enne: paardrijden is zo moeilijk, de oude meesters zeiden al dat je daar twéé levens voor nodig hebt.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:00

Het allerbelangrijkste is een flinke bak met geld. Je moet wel een bepaald 'gevoel' hebben en dat is er misschien sneller als je jong begint (weet ik niet) maar die bak met geld kan eventueel gevoel of talent weer compenseren. Ligt er ook een beetje aan wat je met hoger niveau bedoelt natuurlijk, maar over het algemeen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:02

Er is een reden dat over paardrijden wordt gezegd dat je nooit bent uitgeleerd ;)
Natuurlijk gaat het makkelijker als je jong bent en geen angsten hebt, maar ik ben 10 jaar geleden weer begonnen (toen 43) en met angsten. Ik leer nog iedere les bij en heb instructrices die mijn angsten ook goed aanvoelen.
Grand Prix hoeft van mij niet, maar dat hoeft echt geen belemmering te zijn. In Parijs rijdt de Australische Mary Hanna in de dressuur met haar 69 jaren. En Hiroshi Hoketsue (Japan, nu 83) reed zijn laatste OS in 2012 in de dressuur, in 1964 deed hij ook al mee aan het springen.
Dus blijf gewoon lessen, kijk of je de kans kunt krijgen voor een bijrijdpaard en blijf vooral leren en hard werken. Dan kun je zo ver komen als je eigen mogelijkheden toelaten.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:10

Oei, dit is iets wat ik me ook al een tijdje afvraag... Ik ben nooit gestopt met het verzorgen van paarden, heb nu ook bijna een jaar zelf een pony, maar ik rij al bijna 10 jaar niet meer met regelmaat. Ik kan precies niks met mijn "bijrijdpaard", want daar loop ik ook liever mee dan dat ik erop ga zitten. Ik krijg al enorm veel spierpijn van een buitenrit. Maar ja, inmiddels heb ik een bijna verdubbeld inkomen, dus ik had het idee om te gaan lessen en voor het eerst technisch te leren rijden, wat ik op het moment totaal niet kan. Ik ben ook heel erg aan het hopen dat ik ondanks die lange stop toch wel redelijk competent kan gaan rijden in meerdere disciplines, hoewel ik dan weer geen zin heb in wedstrijden.

Paardengedrag kan ik gelukkig wel dromen O:)
Maar het leid altijd wel tot leuke gesprekken als mensen erachter komen dat ik een pony van 1 meter heb verkozen boven de aanschaf van een rijpaard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:19

Hmm ik denk dat paardrijden bij uitstek een sport is die je juist heel goed kan leren nog op latere leeftijd. Ik heb bijv ook aan kunstschaatsen gedaan, en dat is wat mij betreft echt vrij onmogelijk om later nog echt goed te leren.

Ik raad trouwens aan om RSriding te 'kopen'. Dit gaat je zo helpen om het kaf van het koren te splitsen bij het zoeken van een goede instructeur etc.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:39

Ik ben 6 jaar geleden begonnen op de manege toen ik 12 was. Dan kan je zeggen dat dat nog jong is, maar op die leeftijd rijden de meesten al een aantal jaar. Wel begon ik pas echt met rijden op mijn 16de (daarvoor vrijwel alleen stap) dus ik ben eigenlijk ook vrij laat begonnen. Toch heb ik dit nooit als een nadeel gezien, je kan je o.a. beter focussen en de theorie achter het rijden makkelijker koppelen aan de praktijk.

Wel ben ik van mening dat je op de manege geen topruiter wordt. Daarom ben ik een jaar geleden na 5 jaar gestopt op de manege. De lessen waren eentonig waardoor ik niks meer leerde.

Nu rijd ik sinds begin dit jaar op een stal waar ik privéles krijg op een sportpaard. En echt waar, in de paar maanden dat ik daar nu les, heb ik meer geleerd dan het laatste jaar op de manege. Een manege is heel goed om de basis te leren, maar daarna leren ze je imo alleen maar foute dingen aan (wat bij mij dus helaas ook zo is en dat nu weer moet afleren).

Wat ik met dit alles wil zeggen is dat het zeker mogelijk is om ook op latere leeftijd nog ver te komen in de sport. Zolang je gemotiveerd bent, leergierig en er tijd en geld in wil investeren is het zeker niet onmogelijk. Voor nu zou ik verder gaan met privélessen op de manege en over een jaar kijken of je nog steeds leert. Zo niet, ga dan opzoek naar een plek waar je weer verder leert, zoals een stal waar ik het hierboven over heb. Ik wens je heel veel succes, maar vooral heel veel plezier *\o/*
Laatst bijgewerkt door aliida op 28-07-24 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:40

Ladyson schreef:
Hmm ik denk dat paardrijden bij uitstek een sport is die je juist heel goed kan leren nog op latere leeftijd.

Daar ben ik het niet mee eens. De natuurlijke balans en het gevoel voor de bewegingen van een paard leer je het best voor een jaar of 12. Daarna kun je het jaren opzij leggen en later weer oppakken, maar wat je voor je 12e geleerd hebt is steeds moeilijker naarmate je ouder wordt.

Maar de belangrijkste vraag is en blijft "wat is hoger niveau". Met wat gevoel en geld (voor goede lessen en een leermeester, dat is echt een aanrader) is Z niveau goed te doen. Subtop wordt een ander verhaal, ZT nog meer. Maar ja, dat geldt zelfs voor mensen die al op hun 6e op een pony zaten.

Zoals al vaker gezegd: hoe beter je kunt rijden, des te meer je beseft dat je er nog helemaal niets van kunt. Twee levens inderdaad. Als je talent hebt. Voor normale mensen 3 of vier levens.

Olikea

Re: Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:48

Hmm. Ik denk juist dat je wel een voorsprong hebt als je jong begonnen bent. Als je nog geen angst ziet.
Kinderlol met je knol.

Technisch gezien denk ik dat je met goede lessen en goede paarden zeker later "hoog" kan rijden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:20

Volgens mij bedoelt TS geen topsport (sommigen zie ik daarvan uitgaan), als beginnende manegeruiter zitten daar nog oneindig veel stappen tussen, waarbij winstwaardig M/Z op wedstrijden al veel vraagt (dan heb je veel meer nodigt dan manegeles) en dan rij je al dik bovengemiddeld, vergeleken met het gemiddelde niveau van álle niet-professionele paardrijders in Nederland. Sowieso kost het allemaal een hoop geld.

TS misschien is het leuk je referentiekader te verruimen. Nu krijg je complimenten vergeleken met andere manegeruiters maar dat niveau is vaak echt laag zoals gezegd is. Als je een beetje een basis hebt kun je misschien op eigen paarden van anderen, met een sport-basis gaan oefenen. Rechtgerichtheid, schoudercontrole, etc gaan voelen en oefenen. Als je bereid bent goede les te betalen is er misschien wel iemand te vinden die dat wil supporten.
En de KNHS proeven kijken, clinics, je online inlezen, noem het maar op. Er zijn ook ruiters zoals Jill Huijbregts die abonnementen aanbieden op leerzame content.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:56

Was Valentijn Weering niet al ouder toen hij begon met rijden? En hij is toch redelijk ver gekomen dacht ik :D.
Dus als je een beetje handig bent, dan kan het zeker. Alleen, je gaat het niet leren in een uurtje per week. Als je een goede basis geleerd hebt, is het handig om zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden, en het liefst ook meerdere uren in de week of er je werk van maken :D.
Dat gezegd hebbend, ligt het een en ander ook zeker aan de kwaliteiten van je paard. Echt goede paarden die dus in de subtop meerijden in de prijzen bijv, zijn toch vaak erg duur. Ik zeg niet dat je er niet kan komen zonder een zak geld, maar ook Gal en menig dressuurruiter in de top rijdt niet op een eigen paard. Dat is niet voor niets natuurlijk. Een en ander ligt aan je ambitie natuurlijk. Gelukkig zijn er wedstrijden op elk niveau, en zelfs in de B (laagste niveau) kun je kringkampioen worden, naar de Gelderse/Friese/Brabantse kampioenschappen en Nederlands kampioen worden bijv. Je hóeft niet altijd het heel hoog te zoeken ten slotte. En als je daar al voldoende ambitie uit kunt halen, dan kom je vanzelf steeds verder.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 28-07-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:01

Met 22 en dan naar Z moet zeker wel haalbaar zijn :j
Als je bang bent word het anders. Vaak is het zo dat jongere kinderen dat minder hebben. Maar heb je dat niet.
Lekker veel gaan rijden op diverse paarden en ook jou gaat het lukken.

Na het Z moet ook het paard de potentie hebben.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:46

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

Janneke2 schreef:
Op zich: de leersnelheid van kleine kinderen - die is fenomenaal.

Maar echt goed leren rijden leer je door goed les te krijgen.
(De manege waar ik als oma soms rondloo met kleinkinder kent helaas beginners lessen van het type 'leer zelf maar rijden'. De mensen kunnen nog niet zitten, moeten "sturen" terwijl het ook nog eens hartstikke rommelig is in de les.)

Goed leren zitten, 'core stability' in goed Nederlands, je paard kunnen voelen met je zit, benen en handen, weten hoe je je hulpen moet geven en timen (ofwel: wanneer is een been op de grond of in de lucht) en een benul van welke oefeningen welk nut hebben -
en dan maar schaven en goed naar je paard luisteren.
Dat zijn stuk voor stuk dingen die je prima kunt leren als je in de twintig bent. (Dat zijn de basis dingen. Sommige mensen vinden dit zo moeilijk dat ze het maar overslaan.)

Enne: paardrijden is zo moeilijk, de oude meesters zeiden al dat je daar twéé levens voor nodig hebt.

Mee eens, met de aanvulling dat het wel belangrijk is om zelf lichamelijk fit en soepel te zijn en blijven. Dat is namelijk hetgene wat mensen op oudere leeftijd nog weleens in de weg wil zitten. (over de 40)

Een goede instructeur, een goed leerpaard en heel veel verschillende paarden rijden en je kan een heel eind komen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:13

Mijn vriend is op latere leeftijd begonnen, rond de 25 schat ik. :D

Wat ik zie is dat balans en gevoel op latere leeftijd wat lastiger is. Maar verder pakt hij het razend snel op. Hij heeft het grote voordeel dat hij op een paard rijdt die goed aan de hulpen is. Hierdoor krijgt hij direct de feedback terug van het paard en weet hij meteen waar hij goed zit en waar niet. Ik weet niet hoe dat bij jou is?

Afleren is sowieso moeilijker dan aanleren. Juist nu op latere leeftijd is het makkelijker om vragen te stellen. Denk aan 'waarom is dat de hulp van galop?'.

Met de juiste mindset moet de hogere sport echt wel lukken!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:28

Ik vind je vraag eigenlijk best grappig.
Zo werkt het niet in de amateur paardensport. Als je voor jezelf verwachtingen gaat formuleren is dat de ideale formule om gefrustreerd te geraken en dat gaat dan meestal ten koste van het paard. Niet doen a.u.b.

Iemand schreef hier: "Ik probeer telkens weer de beste versie van mezelf te worden." Dat gaat al in de goede richting.
Er zijn zoveel puzzelstukjes die moeten juist vallen.
Eigen sportief talent, ja, maar even goed:
Geduld en DOORZETTINGSVERMOGEN.
LIEFDE en EMPATHIE VOOR JE TEAMGENOOT JE PAARD.
Steun en wijsheid van je entourage.
Talent van je paard.
Een klik met je paard. Van jouw kant uit, maar ook van de kant van je paard uit.
Geld en in elke fase van jullie ontwikkeling de gepaste lesgevers.
De juiste opeenvolging van paarden en de wijsheid en moed om telkens weer van onderuit te herbeginnen.
Wedstrijdjes rijden als meetmomenten om te kijken hoever jullie staan.

Als je ambitie omturnt naar
"Ik wil leuke en gezonde paardensport voor mijn partner/paard en voor mezelf en onszelf daarin bekwamen” dan zijn wedstrijdprestaties een leuk en motiverend bijproduct.

Ik rijd al heeeeeel lang en weet je wat ik frappant vind? Toen ik de eerste keer in B1 won, liep ik meer op wolkjes dan toen ik de eerste keer in Z1 won.
Veel paardenplezier toegewenst!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:48

Je mist een stukje onbevangen kindertijd met ponys/paarden. Geen angst, toch andere dingen doen, je leert 'gewoon' en 'normaal' worden met paarden net als je andere dingen leert als kind.
Dus ja ik vind die tijd erg waardevol.
Maar niet perse nodig, waar een wil is is een weg.
En waar geld is ook

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:59

Rex_Rolfo schreef:
Ladyson schreef:
Hmm ik denk dat paardrijden bij uitstek een sport is die je juist heel goed kan leren nog op latere leeftijd.

Daar ben ik het niet mee eens. De natuurlijke balans en het gevoel voor de bewegingen van een paard leer je het best voor een jaar of 12. Daarna kun je het jaren opzij leggen en later weer oppakken, maar wat je voor je 12e geleerd hebt is steeds moeilijker naarmate je ouder wordt.

Maar de belangrijkste vraag is en blijft "wat is hoger niveau". Met wat gevoel en geld (voor goede lessen en een leermeester, dat is echt een aanrader) is Z niveau goed te doen. Subtop wordt een ander verhaal, ZT nog meer. Maar ja, dat geldt zelfs voor mensen die al op hun 6e op een pony zaten.

Zoals al vaker gezegd: hoe beter je kunt rijden, des te meer je beseft dat je er nog helemaal niets van kunt. Twee levens inderdaad. Als je talent hebt. Voor normale mensen 3 of vier levens.

Door de context weg te halen (uit mijn quote) ben ik het best met je eens. Uiteindelijk is elke sport het beste te leren door het vanaf kinds af aan te doen.

Als ik sporten met elkaar vergelijk, vind ik paardrijden een stuk makkelijker te leren op latere leeftijd dan kunstschaatsen.

Al zijn sporten zoals krachttraining en yoga wel weer geschiktere sporten om op latere leeftijd te leren dan paardrijden. Het ligt er dus een beetje aan waarmee je het vergelijkt.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:52

Waar een wil is is een weg zeggen ze toch?
denk dat het voornamelijk afhangt van de tijd en het geld.
Tja en als je echt ver wil komen dan moet er denk ik uiteindelijk toch een eigen paard komen en dan kom je toch echt weer uit op Geld. :=