Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ladyson schreef:Hmm ik denk dat paardrijden bij uitstek een sport is die je juist heel goed kan leren nog op latere leeftijd.
Janneke2 schreef:Op zich: de leersnelheid van kleine kinderen - die is fenomenaal.
Maar echt goed leren rijden leer je door goed les te krijgen.
(De manege waar ik als oma soms rondloo met kleinkinder kent helaas beginners lessen van het type 'leer zelf maar rijden'. De mensen kunnen nog niet zitten, moeten "sturen" terwijl het ook nog eens hartstikke rommelig is in de les.)
Goed leren zitten, 'core stability' in goed Nederlands, je paard kunnen voelen met je zit, benen en handen, weten hoe je je hulpen moet geven en timen (ofwel: wanneer is een been op de grond of in de lucht) en een benul van welke oefeningen welk nut hebben -
en dan maar schaven en goed naar je paard luisteren.
Dat zijn stuk voor stuk dingen die je prima kunt leren als je in de twintig bent. (Dat zijn de basis dingen. Sommige mensen vinden dit zo moeilijk dat ze het maar overslaan.)
Enne: paardrijden is zo moeilijk, de oude meesters zeiden al dat je daar twéé levens voor nodig hebt.
Rex_Rolfo schreef:Ladyson schreef:Hmm ik denk dat paardrijden bij uitstek een sport is die je juist heel goed kan leren nog op latere leeftijd.
Daar ben ik het niet mee eens. De natuurlijke balans en het gevoel voor de bewegingen van een paard leer je het best voor een jaar of 12. Daarna kun je het jaren opzij leggen en later weer oppakken, maar wat je voor je 12e geleerd hebt is steeds moeilijker naarmate je ouder wordt.
Maar de belangrijkste vraag is en blijft "wat is hoger niveau". Met wat gevoel en geld (voor goede lessen en een leermeester, dat is echt een aanrader) is Z niveau goed te doen. Subtop wordt een ander verhaal, ZT nog meer. Maar ja, dat geldt zelfs voor mensen die al op hun 6e op een pony zaten.
Zoals al vaker gezegd: hoe beter je kunt rijden, des te meer je beseft dat je er nog helemaal niets van kunt. Twee levens inderdaad. Als je talent hebt. Voor normale mensen 3 of vier levens.