Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:41

Dekens zijn niet slecht maar worden nogal eens verkeerd gebruikt . Ook bij 20 graden met regen is het soms nodig wanneer het knetterhard waait .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:26

Lianne007 schreef:
Er wordt meteen geroepen dat dekens niet nodig zijn ; niet alle paarden kun je over 1 kam scheren en zijn dit gewoon niet gewend.
Hier een oudere Fries , valt in de winter ook in en heeft goede voeding en onbeperkt ruwvoer; zij krijgt ook dekens op om meer energie te besparen aan de lichamelijke conditie dan het warm houden. Bij nat weer heeft ze in de herfst een regendeken 0 grams . Rondom vorst krijgt ze een 100 grams deken op, strengere vorst heb ik nog een 200 grams liggen. Ik vind epplejeck fijne dekens hebben .

Klopt, maar Paard Natuurlijk zegt dat alle paarden zonder stal en dekens kunnen, dus dan is het zo. :+

Dan denk ik altijd maar aan het teddyvacht paard van een vriendin van me, dat bijna niet uit haar open loopstal te timmeren was met minder mooi weer, wat was dat paard blij met haar eigen stal...
Heel veel oudere paarden (en mensen ook merk ik zelf) krijgen op latere leeftijd wat meer problemen met de temperatuurregulatie, en een deken is dan wel zo fijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:57

Volgende week maar eens kijken hoe het gaat.
Dan word het rond de 16 graden zeggen ze. En dan met regen weet ik dat die van mij het wel koud kan krijgen.
Er zit nog helemaal geen dikke vacht op en dan is ze echt snel wel nat tot op de huid en dan doet die vacht toch niks meer.
Dus ik ga de regendeken vast even na kijken,goed schoonmaken en klaar leggen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:10

Ik heb gelukkig gisteren alles schoon terug gekregen van de wasserette. Dus alles ligt klaar, hoewel de regen vliegendeken weer behandeld moet worden en het is net zo'n twijfel of ik die op doe of de regebdeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:38

Steentje schreef:
Ik wil voor onze oudere merrie gaan investeren in een paar dekens voor komende herfst en winter, om haar welzijn wat te ondersteunen. Ze valt in de winter toch wat meer in en ik wil haar spieren en gewrichten graag wat warmer en soepeler houden.

Vandaar mijn vraag aan de Bokkers die een ongeschoren (en wellicht ouder) paard hebben; wanneer (bij welke temperaturen en weersomstandigheden) doen jullie welke deken op?

Ik begin in Septemper/ Oktober met lichtgevoerde regendekens (heb zelf wel altijd met fleece, 50 gram oid dat vind ik beter)
Ik kijk dan naar de temperatuur, in principe is beneden de 14 graden een deken op maar als het 16 is en guur zou het ook kunnen. Als het overdag weer warmer wordt haal ik de deken er weer af, het is belangrijk dat ze er niet onder gaan zweten. Zodra het echt winter wordt komt er een dikkere gevoerde waterdichte deken op die gewoon om blijft.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:49

mijn 21 jarige tinker krijgt een 0 grams deken op bij vochtig koud weer (rond de 5-6 graden) of als het vriest. (En die word overigens in jachtmodel geschoren)

Als ik een dikkere deken op leg, dan heeft ze het te warm en gaat ze aan de diaree.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:49

goed dat je er over nadenkt TS.

ik zou inderdaad een regendeken aanschaffen (ik heb altijd het liefst met fleece voering, anders vind ik het altijd zo glibberig/koud).

en daarnaast een winterdeken met 150 / 200 gram voering. ik denk dat je dan het hele jaar wel doorkomt. als het echt strenge vorst is, nou ja, dan binnen zetten of zo. dan komt dat goed.

wanneer deken op? ik zou regendeken inderdaad bij veel regenval doen en anders aflaten. gevoerde deken wanneer het rond de 5 graden of lager is? ik houdt zelf aan wanneer het structureel onder de 10 graden is komt het winterdeken op, want ik wil graag een kort vachtje :)

Darielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:48

Ik heb een oudere pony. Krijgt sinds een paar jaar een deken op als het veel regent (simpel regendeken 0 gram) en in de winter als het wat kouder is een waterdichte deken met wat vullen 200 gr. Ik merk dat hij nu beter op gewicht blijft, hij is natuurlijk minder energie kwijt aan zichzelf warm houden. En hij beweegt makkelijker om dat zijn spieren warmer blijven.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:30

Zoolgangster schreef:
Lianne007 schreef:

Klopt, maar Paard Natuurlijk zegt dat alle paarden zonder stal en dekens kunnen, dus dan is het zo. :+

Ik blijf ver weg van paard natuurlijk. Hier dekens en ijzers. Wat een mishandeling (haha)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:54

Ik ook inderdaad.. Het is super fijn als je je paard zo natuurlijk mogelijk kunt houden, maar het is ook een feit dat de paarden van nu heel erg veranderd zijn met de oerpaarden die vroeger op de steppes leefden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:03

Mijn pensionado met ks moet ik warm houden. Zodra hij het koud krijgt, nemen zijn neurologische klachten toe.

Bij nachten/dagen onder de 10 graden, krijgt hij een dunne deken op. Waait het hard, zeker met regen, doe ik dat al bij plm 13 graden. En van daar uit worden de dekens alleen maar dikker.
Ik heb een 0 grams, 50 grams, 150 grams, 300 grams en een onderdeken voor hem. En een fleeceje voor als hij snel op moet warmen als hij in zomer toch te koud is geworden.

Een heel getut en gepop, maar ja, hij is dan ook geen gezond paard meer.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:33

Al mijn paarden zijn ongeschoren en maken een gladde korte vacht aan in de winter. Op stal zonder deken en buiten alleen een deken als het guur is. Daarmee bedoel ik een ijskoude wind en/of regen. Bij mooi open windstil weer krijgen ze geen deken op. (0 of 50 gr waterdicht) In de winter staan ze overdag op een paddock zonder schuilmogelijkheid dus als het weer is dat ze hadden willen schuilen, krijgen ze een deken op. Als ze na het rijden nat zijn, spoel ik ze af en even onder de Rambo Dry Rug en dan zijn ze zo droog. Ze komen geen van alle zo dik in de vacht dat er in de winter niet mee te rijden valt, dus scheren hoeft niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:40

Mijn ruin van 29 heeft een gevoerde regen deken en als het gaat vriezen een winterdeken.Maar meestal een regen.Deze winter heb ik wel een regendeken met hals.Hij krijgt natuurlijk ook een berenvacht.Ik kijk het weer altijd een beetje aan.Soms ook overdag zonder en s’nachts de regendeken.Ze staan wel aan huis,dus kan makkelijk wisselen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:32

Ik had er twee met dezelfde maat een bejaard 35+, en wij grapten altijd over zijn dekbed.
Beessie had een achterlijk dikke onderdeken waar hij innig tevreden mee was bij kou. :D

Maar nu mijne, cushing is kieskeurig met eten.
Alle dikmakers vind hij vies?
En hij begint het toch echt nodig te hebben.
Dus hij heeft nu een bucas smartex de dikste. :')
En inderdaad meerdere diktes en twee zweetdekens voor als hij natgeregend is, van zijn vriend nog ook.

Je principes zijn leuk maar als je dier eronder lijdt moet je ze loslaten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:38

Hier een quarter van 23 met de neiging haar bovenlijn vast te zetten met risico op spierbevangen bij kou.
Zij staat het jaar rond in dekens, enkel bij temperaturen boven de 18 graden zonder regen niet. Ieder jaar heb ik dus maar een paar weken een bloot paard :D
Het alternatief is veel meer op stal(nu alleen in de winter de nachten) wat niet goed is voor haar longen en haar lijf. Rust roest.
Dus, ik heb een stuk of 10 dekens beginnend bij een regen/vliegendeken en eindigend bij 400 gram. Allen met hals, ik wissel me kapot maar... ik heb wel een tevreden en comfortabel paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:06

Wat een berg liefde hier.
Ik voel me soms net gek! :')

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:15

Alleen een deken als ik het idee heb dat het paard het koud heeft.

Zij hebben zelf een goede vacht die dit voor hen aanpast

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:23

Texas02 schreef:
Mijn paard krijgt geen deken op, hij is 19. Is niet nodig, een gezond paard kan dit goed zelf reguleren.

Tja, dat dacht ik ook altijd bij mijn kruising Fjord, die ik al ruim 18 jaar heb. Tot hij ppid kreeg, twee jaar geleden. Merkte echt dat hij veranderde en de gure nattigheid 's winters niet meer trok (last van zijn spieren, invallen qua gewicht, steeds de schuilstal opzoeken tot enorm rillen). Hij is nu 20 jaar, doet het verder prima, maar dit wordt het derde winterseizoen dat hij absoluut een deken op krijgt....

Ondanks fijne schuilstal en genoeg ruwvoer.

Ik heb inmiddels een hele garderobe van diverse 0 grams, 50 grams, 100 grams en liners, e.d. :+

Naast dat hij zich nu stukken comfortabeler voelt, is het ook best fijn dat ik nu altijd een schoon paard heb in de winter.... :D

Ik denk dat je altijd moet kijken, naar wat jouw paard aan geeft. Geldt ook voor mijn merrie, die nu nog prima staat zonder deken op haar 14e.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:33

Onder de 16 graden met regen, en ook nog met wind, dan staat mijn 19 jarige te klapperen op z'n benen van de kou. Verder fit en gezond. Hij heeft een dun vachtje.
Hij heeft nu een 0 grams op sinds vandaag.
Ik heb 'maar' 1 paard en daar ben ik zuinig op.
Mensen die brullen dat alle paarden zonder deken moeten kunnen kijken niet echt naar hun paard.
Het is per paard verschillend wat het nodig heeft.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:44

De mijne staat ook sinds gisteren onder een 0 grams, hopelijk genoeg geweest voor vannacht. Waarschijnlijk vanaf het weekend weer zonder.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:45

_Mir schreef:

Met deze informatie ben ik het wel eens, mits je een gezond en vitaal paard hebt. TS heeft het over een senior.

Ik heb hier een Kentucky 0 grams deken met teddy voering en een 150 grams met teddy voor onze senior. Door de voering zijn ze nog iets warmer dus eigenlijk nog geen warmere nodig gehad dan 150 grams.

Mijn senior heeft nog een glad velletje. Ik zie en lees bij veel mensen dat ze al een 0 grams op hebben, maar die van mij stond er gisteravond laat nog comfortabel bij zonder deken. Hij krijgt wel onbeperkt ruwvoer. Het is en blijft maatwerk voor ieder paard..

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:24

Matheno schreef:
_Mir schreef:

Met deze informatie ben ik het wel eens, mits je een gezond en vitaal paard hebt. TS heeft het over een senior.

Ik heb hier een Kentucky 0 grams deken met teddy voering en een 150 grams met teddy voor onze senior. Door de voering zijn ze nog iets warmer dus eigenlijk nog geen warmere nodig gehad dan 150 grams.

Mijn senior heeft nog een glad velletje. Ik zie en lees bij veel mensen dat ze al een 0 grams op hebben, maar die van mij stond er gisteravond laat nog comfortabel bij zonder deken. Hij krijgt wel onbeperkt ruwvoer. Het is en blijft maatwerk voor ieder paard..

Er wordt ook een hoop onzin gepraat hoor. Een vacht groeit niet afhankelijk van temperatuur maar aan de hand van daglicht. Genoeg koudbloedjes die nu al met mega vacht staan ondanks warmte van afgelopen weken, puur omdat de dagen korter worden.
En ook genoeg paarden die met deken op gewoon een vacht kweken.
Zodra de dagen weer langer worden begint de rui naar de kortere vacht weer, ondanks dat het dan vaak juist kouder is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:30

Precies. Langste dag is 21 juni en kortste 21 december. Dan begint de rui dus al. Het zou wel enorm makkelijk zijn als het zo simpel zou werken als zij schrijven. Staan sowieso veel aannames en meningen beschreven als feit en hun ervaring bij paar paarden wordt ook als feit geschreven voor elk paard.

Ook niet elk gezond /jong paard is comfortabel zonder deken. Ze zullen het misschien kunnen, maar ik vind dat je ook naar het comfort moet kijken, altijd maar helemaal als je er ook nog op wilt gaan zitten of op andere manier aan het werk wilt zetten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:14

Max,ons pensionpaard kwam van veel op stal naar 24/7 met schuilstal bij ons.Hij kwam als haflinger met een dun vachtje in november en binnen een maand een ontplofte grizzlybeer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:02

Temperatuur heeft wel degelijk invloed op hoe dik een vacht uiteindelijk wordt.
Het moment van verharen wordt wel door daglengte bepaalt, maar ik heb een zelfde ervaring, haflinger met dunne vacht die altijd op stal stond op een manege ontwikkelde een prima wintervacht toen die 24/7 buiten kwam te staan.

Ook paarden die emigreren vanuit warme landen naar ons, of vanuit Noorwegen of Zweden passen het seizoen erna hun vacht aan op waar ze dan wonen.