Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Citaat:Jij verwacht toch niet dat iedereen met een vlaggetje gaat rondlopen om zijn/haar paard te halen? Dat is gewoon opvoeding welk je paard prima dient te kennen zonder vlaggetje en andere spullen.
Ik zou niet weten waarom niet....
Het is blijkbaar een prima reminder (en zo nee kun je alsnog met houding, stem of een mep met de vlaggestok het dier wegsturen).
Opvoeden is erg nuttig hoor, maar (sprak ik als oma zijnde) toch wel iets moeilijker dan de mening debiteren "dat het dier het niet moet doen" (nee, ik wens ook niet gebeten of getrapt te worden)
en als 'oplossing' "geef m een knal".
(Wat soms heus werkt, hoor - maar ook wel eens averechts.)
Poekkie schreef:Ja kijk ik als stalhouder zou echt nooit beginnen met vlaggen etc, zal het zo maar zeggen.
Charaz schreef:Iriscope schreef:Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.
Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?
Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren.
Charaz schreef:Iriscope schreef:Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.
Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?
Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren.
rien10 schreef:Stel nou dat er 20 paarden in de kudde staan. Moet TS dan 19 keer per dag naar stal om te helpen? Onmogelijk.
rien10 schreef:Stel nou dat er 20 paarden in de kudde staan. Moet TS dan 19 keer per dag naar stal om te helpen? Onmogelijk.
rien10 schreef:Ik snap je DP Ik ken een paard wat altijd omdraait in de box als X aankomt. Als ik er ben doet hij dat niet.
Paarden zijn slim.
DuoPenotti schreef:Ja vraag me af hoeveel nut het gaat hebben.
Ze weten precies wie wel of niet durft.
Ik zette vroeger ook de paarden mee binnen op pension. Maar er waren ook ruiters bij die dat niet durfde.
Want daar zaten ook wat disrespectvolle bij. Nee niet naar mij of de eigenaar of staleigenaar. Nee naar de mensen waar ze wisten dat ze dat konden flikken.
Die kon je honderd vlagjes en zweepjes geven, paarden zouden hoogstens over de grond rollen van het lachen, daar prikken ze zo doorheen
Popstra schreef:Als er een paard van mij in die kudde zou staan en ik dagelijks met gevaar voor eigen leven moet proberen mn paard weg te leiden die er overigens ook angstig door zal worden zou ik eisen dat het paard van de TS spoedig uit de kudde verdwijnt!
Diddykong schreef:Heb je het ooit zelf gezien TS? Ik denk dat ik de 2 baasjes van de weidegenoten van je paard zou appen om een x samen naar stal te gaan. 1 dan kun je kijken wat er gebeurt. 2 omdat je het aandacht geeft, voelen je stalgenoten zich gehoord en gezien, dat kweekt ook weer goodwill. Het zou zonde zijn als je paard dadelijk alleen moet staan namelijk. En je kunt samen met de stalgenoten kijken wat werkt. Misschien als jij de wei instuift met een zweep en hij een goede tik krijgt dat het over is.
De meeste opfokadressen die ik ken, halen jonge paarden niet graag uit de kudde trouwens. Ik denk dat het vaker gezeur oplevert, omdat een kudde toch veiligheid betekent. Nu zeg ik niet dat je paard daar verkeerd staat, maar het kan wel zijn dat hij met te weinig paarden staat om zijn energie kwijt te raken en hij dus uit verveling gaat klieren. Of dat hij teveel kansen krijgt zich rot te gedragen zonder dat de andere paarden hem op zn plek zetten. Ik ken je paard niet, en de kudde waarin hij staat niet. Maar kijk even kritisch of hij voldoende aan zijn trekken komt op dit moment. Ik kan me voorstellen dat als de 2 stalgenootjes niet de meest daadkrachtige van het stel zijn, hun paarden misschien ook te tam zijn voor jouw 2 jarige te corrigeren. Maar ik kan alleen speculeren, want ik ken de situatie natuurlijk niet. Dus als er niks van klopt, sorry.
DuoPenotti schreef:Ja vraag me af hoeveel nut het gaat hebben.
Ze weten precies wie wel of niet durft.
Ik zette vroeger ook de paarden mee binnen op pension. Maar er waren ook ruiters bij die dat niet durfde.
Want daar zaten ook wat disrespectvolle bij. Nee niet naar mij of de eigenaar of staleigenaar. Nee naar de mensen waar ze wisten dat ze dat konden flikken.
Die kon je honderd vlagjes en zweepjes geven, paarden zouden hoogstens over de grond rollen van het lachen, daar prikken ze zo doorheen
rien10 schreef:Weet ik niet maar ik heb het vermoede van niet. Het gaat om drie paarden (zie OP). Deze twee jarige heeft de mensen goed getraind "ik wil als eerste de wei af". Dat moet doorbroken worden.