Help mijn 2 jarige trapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Help mijn 2 jarige trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:47

Ja kijk ik als stalhouder zou echt nooit beginnen met vlaggen etc, zal het zo maar zeggen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:04

Janneke2 schreef:
Citaat:
Jij verwacht toch niet dat iedereen met een vlaggetje gaat rondlopen om zijn/haar paard te halen? Dat is gewoon opvoeding welk je paard prima dient te kennen zonder vlaggetje en andere spullen.

Ik zou niet weten waarom niet....

Het is blijkbaar een prima reminder (en zo nee kun je alsnog met houding, stem of een mep met de vlaggestok het dier wegsturen).

Opvoeden is erg nuttig hoor, maar (sprak ik als oma zijnde) toch wel iets moeilijker dan de mening debiteren "dat het dier het niet moet doen" (nee, ik wens ook niet gebeten of getrapt te worden)
en als 'oplossing' "geef m een knal".
(Wat soms heus werkt, hoor - maar ook wel eens averechts.)

Ik zou nou echt geen zin hebben, constant met een ander paard bezig te moeten zijn, als ik mijn eigen het land uit moet halen?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:00

Je kan toch doen alsof je een ander paard uit de kudde haalt. Nogal logisch dat hij het bij jou niet doet, immers krijgt hij aandacht van jou. Kennelijk wordt hij dominant en jaloers als de aandacht niet voor hem is.

Oefenen dus met zelf andere paarden uit de wei halen en hem laten wachten. Hij hoeft niet altijd als eerste mee, daar begint je probleem al. Jij geeft al aan dat als ze naar binnen gaan en hij als eerste mag, het geen probleem is. Neem hem vanaf nu dus als laatste mee ipv als eerste...

Jouw paard, jouw probleem. En als jij het niet oplost zou ik er als paardeneigenaar ook snel klaar mee zijn, al zou ik er geen probleem mee hebben hem alle hoeken van de wei te laten zien. Eens maar ook nooit weer, dat een paard mij van de wei af denkt te slaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:49

Poekkie schreef:
Ja kijk ik als stalhouder zou echt nooit beginnen met vlaggen etc, zal het zo maar zeggen.

Ik zeg regelmatig vrolijk tegen mijn stalhouder: "Jij hebt tachtig paarden en ik maar één."
Dat maakt verschil.
(Hij is een geboren paarden man en ik ben import en een stadse juffer.)

Ik denk maar zo dat de Bokker die dit haar paard geleerd heeft, één paard heeft waarmee ze zoiets als klickertraining doet.
Maar als dit het probleem oplost - ach, waarom ook niet?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:10

Charaz schreef:
Iriscope schreef:
Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.

Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?

Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren :D .

Letterlijk zoals ik het voorstel? Eigenaar aanspreken, zorgen dat je er bij bent als ze het paard uit het land halen en dan ingrijpen. Jouw paard, jouw verantwoording. Ik zit als pensionklant er niet op te wachten om andermans paard op te moeten voeden om veilig te zijn als ik mn paard uit het land wil halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:10

Afspreken met de eigenaren van de de andere paarden om te gaan oefenen.
Jij kunt zien wat er precies gebeurd en samen kúnnen jullie tot een oplossing komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:11

Stel nou dat er 20 paarden in de kudde staan. Moet TS dan 19 keer per dag naar stal om te helpen? Onmogelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:13

Charaz schreef:
Iriscope schreef:
Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.

Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?

Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren :D .

Paard doet het niet bij haar omdat ze paard meeneemt. Wat als TS in de weide gaat en haar eigen paard uit haar ruimte zet of een ander paard mee neemt? Kan nog eens vies tegenvallen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:16

Een paard is een kuddedier zoals we allemaal weten. Toch wordt er wel heel onkudde achtig gereageerd hier. Hebben de paarden er een boodschap aan dat ze blijkbaar verschillende "mensen" hebben? Zij zijn één kudde, nu de mensen nog. Wanneer iets aanleren werkt met een vlaggetje, waarom dan niet? "Ik wil niet dat gedoe als ik bij mijn paard kom" tja, met zo'n individualistische benadering wordt je geen kudde. Alles valt en staat met overeenstemming bij de mensen om de kudde zich te laten voegen is mijn ervaring inmiddels. En uitzoeken wat het aanvallende paard drijft. Is dat het feit dat er een vriendje meegenomen wordt? Gaat het er uithalen wel beleefd volgens de paardenmanieren? Kan de afstemming beter? Is het een brutale jongeling die zijn krachten test? Alles vraagt een andere wijze van benadering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:21

rien10 schreef:
Stel nou dat er 20 paarden in de kudde staan. Moet TS dan 19 keer per dag naar stal om te helpen? Onmogelijk.

Onmogelijk?

Je plant als eigenaar gewoon een hele dag op stal, en je kondigt dat aan van te voren. En je ziet wel of er 5 of 10 of alle 20 eigenaren die dag hun paard uit de wei willen komen halen. Na 5 of 10x een lel zal-ie het toch wel begrijpen? En zo niet, plan je nog zo'n dag. En nog zo'n dag.

En daarna draai de rollen eens een keer om. Jij haalt de paarden van de anderen de wei uit, terwijl die eigenaren jouw paard een dreun verkopen indien nodig.

Jij zult als eigenaar toch echt je eigen paard moeten opvoeden, een ander doet het niet voor je.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:24

Ja, mee eens Ibbel.
Ik vergeet een deel te vertellen. Het "altijd met een vlaggetje" naar binnen verhaal. Het "TS moet altijd mee als een stalgenoot een paard uit de wei wil halen".

Jouw optie zou ook de mijne zijn. Een zaterdag en zondag doorpakken.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:27

rien10 schreef:

Nee hoor, maar ze kan natuurlijk wel eens een dag vrij nemen en zorgen dat ze aanwezig is. Haar paard, haar verantwoording maar stalgenoten moeten er ook voor open staan dat ze "helpen" met de opvoeding van een 2 jarige.
Als hier "korte" tijd door iedereen in geïnvesteerd wordt leren ze het snel genoeg. Het is een jonkie hé? Ze voelen haarfijn aan bij wie ze wel en niet wat kunnen doen. Hoe meer mensen consequent zijn bij hem, hoe sneller ze ongewenst gedrag niet meer uitvoeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:30

Ja vraag me af hoeveel nut het gaat hebben.
Ze weten precies wie wel of niet durft.

Ik zette vroeger ook de paarden mee binnen op pension. Maar er waren ook ruiters bij die dat niet durfde.
Want daar zaten ook wat disrespectvolle bij. Nee niet naar mij of de eigenaar of staleigenaar. Nee naar de mensen waar ze wisten dat ze dat konden flikken.
Die kon je honderd vlagjes en zweepjes geven, paarden zouden hoogstens over de grond rollen van het lachen, daar prikken ze zo doorheen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:31

Ik snap je DP Ik ken een paard wat altijd omdraait in de box als X aankomt. Als ik er ben doet hij dat niet.
Paarden zijn slim.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:45

rien10 schreef:
Ik snap je DP Ik ken een paard wat altijd omdraait in de box als X aankomt. Als ik er ben doet hij dat niet.
Paarden zijn slim.

ja precies.
Stond er een week en had ze ook mee binnen gezet.
Paard had dekensingel los en die heb ik vast gemaakt. Nee niet wam zonder opletten, nee bedacht maar wel resoluut. Niks aan de hand.
Nou kreeg me daarna te horen, heb jij bij R die singel vast gemaakt, die doet dit en dat... nou nog geen oor verdraaid.
Dag erop, weer singel los, dan spookt toch die meerdere verhalen door je hoofd.
Maar denk zak er in, singel vast gemaakt en weer niets aan de hand.

Overigens heb ik daarna ook wel echt een klik gekregen met dat dier (meer vlakken die hier niet relevant zijn) dat het zelfs de eigenaresse opviel.
Als ze jou ziet doet ze altijd de oortjes naar voren :')

Andere joeg ze de stal uit... zo verschillend kan het zijn

Dus vraag me af of die meeloop dag zijn werk gaat doen.

Kan me wel voorstellen dat dit paard in een groep komt waarvan je weet dat de eigenaren ook niet erg onder de indruk zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:57

Heb je het ooit zelf gezien TS? Ik denk dat ik de 2 baasjes van de weidegenoten van je paard zou appen om een x samen naar stal te gaan. 1 dan kun je kijken wat er gebeurt. 2 omdat je het aandacht geeft, voelen je stalgenoten zich gehoord en gezien, dat kweekt ook weer goodwill. Het zou zonde zijn als je paard dadelijk alleen moet staan namelijk. En je kunt samen met de stalgenoten kijken wat werkt. Misschien als jij de wei instuift met een zweep en hij een goede tik krijgt dat het over is.
De meeste opfokadressen die ik ken, halen jonge paarden niet graag uit de kudde trouwens. Ik denk dat het vaker gezeur oplevert, omdat een kudde toch veiligheid betekent. Nu zeg ik niet dat je paard daar verkeerd staat, maar het kan wel zijn dat hij met te weinig paarden staat om zijn energie kwijt te raken en hij dus uit verveling gaat klieren. Of dat hij teveel kansen krijgt zich rot te gedragen zonder dat de andere paarden hem op zn plek zetten. Ik ken je paard niet, en de kudde waarin hij staat niet. Maar kijk even kritisch of hij voldoende aan zijn trekken komt op dit moment. Ik kan me voorstellen dat als de 2 stalgenootjes niet de meest daadkrachtige van het stel zijn, hun paarden misschien ook te tam zijn voor jouw 2 jarige te corrigeren. Maar ik kan alleen speculeren, want ik ken de situatie natuurlijk niet. Dus als er niks van klopt, sorry :D.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:15

DuoPenotti schreef:

Ik zette vroeger ook de paarden mee binnen op pension. Maar er waren ook ruiters bij die dat niet durfde.
Want daar zaten ook wat disrespectvolle bij. Nee niet naar mij of de eigenaar of staleigenaar. Nee naar de mensen waar ze wisten dat ze dat konden flikken.
Die kon je honderd vlagjes en zweepjes geven, paarden zouden hoogstens over de grond rollen van het lachen, daar prikken ze zo doorheen

Dat klopt. Paarden schatten je in. Bij mij hebben ze binnen een paar minuten door dat ze bij mij de baas kunnen spelen en doen wat ze willen. Als eigen paard kies ik dan ook altijd voor een heel braaf ouder beestje die geen misbruik maakt van mijn zwakheid. Ik heb dit uit -de -wei-halen probleem ook enigszins, de volgende keer zal ik eens proberen om een zweep mee te nemen om opdringerige andere paarden uit de buurt te houden. Maar als een paard zou proberen me echt te trappen dan zou ik dat aankaarten bij de pensionhouder en om een ander weidemaatje voor de mijne vragen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:19

Precies en groot gelijk heb je.
Dat moet jij niet oplossen. Jij koopt heel verstandig een paard dat bij je past.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 11:52

Popstra schreef:
Als er een paard van mij in die kudde zou staan en ik dagelijks met gevaar voor eigen leven moet proberen mn paard weg te leiden die er overigens ook angstig door zal worden zou ik eisen dat het paard van de TS spoedig uit de kudde verdwijnt!

Helaas dit is een stuk wei waar ik sta en hun zijn erbij gekomen.
Dit gaat niet zomaar, de kudden gaat super hoed samen.
En dit is net 2 x voor gekomen.
Denk dat dit gewoon even opgepakt moet worden samen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:08

Diddykong schreef:
Heb je het ooit zelf gezien TS? Ik denk dat ik de 2 baasjes van de weidegenoten van je paard zou appen om een x samen naar stal te gaan. 1 dan kun je kijken wat er gebeurt. 2 omdat je het aandacht geeft, voelen je stalgenoten zich gehoord en gezien, dat kweekt ook weer goodwill. Het zou zonde zijn als je paard dadelijk alleen moet staan namelijk. En je kunt samen met de stalgenoten kijken wat werkt. Misschien als jij de wei instuift met een zweep en hij een goede tik krijgt dat het over is.
De meeste opfokadressen die ik ken, halen jonge paarden niet graag uit de kudde trouwens. Ik denk dat het vaker gezeur oplevert, omdat een kudde toch veiligheid betekent. Nu zeg ik niet dat je paard daar verkeerd staat, maar het kan wel zijn dat hij met te weinig paarden staat om zijn energie kwijt te raken en hij dus uit verveling gaat klieren. Of dat hij teveel kansen krijgt zich rot te gedragen zonder dat de andere paarden hem op zn plek zetten. Ik ken je paard niet, en de kudde waarin hij staat niet. Maar kijk even kritisch of hij voldoende aan zijn trekken komt op dit moment. Ik kan me voorstellen dat als de 2 stalgenootjes niet de meest daadkrachtige van het stel zijn, hun paarden misschien ook te tam zijn voor jouw 2 jarige te corrigeren. Maar ik kan alleen speculeren, want ik ken de situatie natuurlijk niet. Dus als er niks van klopt, sorry :D.

De opfok waar mijn paarden altijd stonden hadden flinke kuddes en de paardjes gingen altijd per 2 mee er uit. Nooit maar 1
Je werd dan ook nooit verrot getrapt. Er stonden enkel wat paardjes bij het hek te hangen die ook wel aandacht wilden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:10

Maar het gaat hier toch niet om een opfok, of wel?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:24

Weet ik niet maar ik heb het vermoede van niet. Het gaat om drie paarden (zie OP). Deze twee jarige heeft de mensen goed getraind "ik wil als eerste de wei af". Dat moet doorbroken worden.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:36

DuoPenotti schreef:

Ja ze hebben zo door bij wie ze dit wel en niet kunnen.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:38

rien10 schreef:
Weet ik niet maar ik heb het vermoede van niet. Het gaat om drie paarden (zie OP). Deze twee jarige heeft de mensen goed getraind "ik wil als eerste de wei af". Dat moet doorbroken worden.

Dat kan idd het punt zijn !
Maar soms gaat het goed, zoals als het verzorgertje dit doet is er niks aan de hand.
Maar bij de eigenaren van de andere 2 paardjes waarmee mijn 2 jarige staat gaat het mis.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:38

DuoPenotti schreef:
Maar het gaat hier toch niet om een opfok, of wel?

Nee is geen opfok
Hij staat met een jonge pony van 3,5 en een oudere tinker ruin.