Eigen paard, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Eigen paard, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:24

Ja denk dat lease op 14 jarige leeftijd ook beter is. Je leven gaat nog zo veranderen, school etc :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:24

Ik lees dat je moeder en je zus(je) ook "ervaring" met paarden hebben. Het gaat er een beetje om hoeveel ervaring je moeder heeft denk ik.

Ik vind rijden op een manege en echt zorg hebben voor een paard en dingen kunnen herkennen heel anders.

Is er niet echt veel ervaring dan wil niet zeggen dat je het niet moet doen maar dat je wat hulp kunt gebruiken o.a van bijv een instructrice. En al doende leer je dan toch steeds wat bij.

En ja het geld is een ding maar omdat moeder ok is denk ik dat daar al rekening mee gehouden is. En dat het paardje ook van moeder zal zijn en zusje dus als ts zelf minder tijd heeft dat het paardje niks tekort hoeft te komen.

O ja, ik zou zelf echt wel de voorkeur hebben aan zoveel mogelijk buiten en een paard/je dat al veel gewend is en dus braaf in verschillende omstandigheden zie ik wel als ideaal leerpaardje voor jullie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:48

Ga er vanuit dat een braaf en gezond familie-paard in deze tijd gewoon tussen de 7500-9000 euro kost. Zeker als je 20 jaar te oud vindt. Zorg dat je het paard altijd zelf klinisch laat keuren door een goede paardendierenarts. Geloof verkopers nooit op hun blauwe ogen! Genoeg ellende gezien omdat de koper dacht dat een klinisch keuringsrapport van de verkoper van 3 maanden geleden ook wel voldoende zou zijn... Of de verkoper zegt hij is klinisch gekeurd, wappert een keer vlug met het formulier en later blijkt dat hij inderdaad gekeurd is maar wel een dikke bemerking op het rapport heeft staan.

Overweeg inderdaad lease als tussenstap.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:53

Heb je al eens een verzorgpaard gehad TS?
Ik denk dat je in veel gevallen dan meer meekrijgt van alle aspecten van het houden van een paard.

Verder, verdiep je goed in de behoeften, vraag rond, kijk op andere stallen en zie of bijvoorbeeld het voer geschikt is etc. al dat soort "ervaringen" kunnen je ontzettend helpen bij de aanschaf van een paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:57

Beste tip, niet zelf gaan zoeken maar een betrouwbaar persoon vinden die voor jullie op zoek gaat. Met jullie ervaring gaat het onmogelijk zijn om de slechte handelaren en kapotte of verreden paarden er tussenuit te filteren. En is de kans om met een miskoop thuis te komen gewoon echt groot. Je bent de droomklant van elke oneerlijke handelaar! Geef voor die aanschaf iets meer uit, investeer in hulp daarbij, dat betaalt zich later echt ruimschoots terug. En zorg dat je je heel goed gaat inlezen in management en gezondheid. Voorbeleid bijvoorbeeld is op veel stallen echt een issue, en als je niet weet wat correct is, kan je ook niet ingrijpen wat op lange termijn veel gezondheids problemen en kosten geeft. Dat anderen tevreden zijn op een stal, zegt niks, vaak is het kennis niveau erg laag ook bij eigenaren...een stal die gezellig is is altijd mooi meegenomen maar belangrijkst is dat er goed voor je paard word gezorgd. En het simpele feit dat er 20/30/50/150 paarden ergens staan, is geen garantie voor goede verzorging!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:18

Eerlijk ik zou het niemand meer echt aanraden....
Het is zo bizar duur geworden, prijzen van paarden stijgen door het dak. En dan heb je nog een krot gekocht. Stalling behoorlijk in prijs gestegen. Materialen en middelen ook enorm gestegen....
Dus tenzij je ouders echt flink boven modaal verdienen, zou ik het niet meer aanraden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:36

Ts vraagt of het verstandig is om een eigen paard te kopen. Nee, het is niet verstandig! Verstandig is om er eerst een te leasen. Want er zitten enorm veel haken en ogen aan. Daar kom je dan achter. Ik heb al 40 jaar eigen paarden, toendertijd, toen ik begon, waren de omstandigheden veel gemakkelijker dan nu.Ik heb veel fouten gemaakt maar doordat ik (meestal) oudere vergevingsgezinde paarden had kwam het toch goed. Het is een avontuurlijke levensreis samen met paarden en je moet keuzes maken en je eigen leven erop aanpassen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:44

Ipv leasen kan ook verzorgen hoor.

Ik heb een aantal keer een verzorgpaard gehad waar eigenlijk door ziekte/blessure of iets van de eigenaar de zorg vooral op mij aan kwam en daar leer je ook veel van en kost minder. Maar daar heeft het zusje van ts en haar moeder niks aan.

Wat wel gunstig zou kunnen zijn als je een paardje kunt leasen wat je uiteindelijk zou kunnen kopen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:47

Leeftijd van ts maakt denk ik niet zoveel uit.
Zolang de ouders niet over 1 nacht ijs gaan en zorgen dat de omstandigheden met en rondom het paard goed zijn.

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 17:09

Ik heb al zo’n 2x een paard geleased, op mijn vorige manege was dat alleen in de vakantie mogelijk. Dus dan had je een paard een week voor jezelf. Super leuk, en daar heb ik ook veel van geleerd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:19

Weet je wel zeker dat je moeder (ouders) een paard willen kopen, of ben je ze nog aan het overhalen , zeg maar?

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 17:21

M’n moeder vind het goed, en mijn vader “ik zal er nog eens goed over nadenken”.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:27

Ik denk dat je vooral erg moet oppassen dat je jezelf niet te kundig inschat. Je hebt aan de ene kant verhalen waarmee je wilt aantonen dat je van alles kunt, maar dit met veelal 20+ manege IJslanders, wat dus waarschijnlijk doodbrave paarden zijn.
De beste tip die ik kan geven is dan ook: ga voor een doodbraaf paard. Eentje waar je een bom naast kan afschieten. Eentje die ervaren is en al wat ouder. Ook dan zal er nog genoeg misgaan, maar als je een jonger dier koopt of eentje die een ervaren ruiter nodig heeft (wat jij niet bent), dan is de kans groot dat het misgaat. En zie dan nog maar eens van dat paard af te komen als je eenmaal tot de conclusie bent gekomen dat hij teveel voor je is (en hij inmiddels al allerlei verkeerde dingen heeft geleerd).
En de andere hele belangrijke tip is zoek goede begeleiding. Zeker in het begin kan dat een hoop ellende voorkomen.
Als je deze twee regels opvolgt en ook bij de aankoop hulp hebt van een deskundig iemand die ook per sé een bomproof en ervaren paard die geschikt is voor beginners voor je wil vinden, komt het wel goed.
In alle andere gevallen vind ik het een onverstandig idee.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:30

Misschien kun je wel een pony van de manage overkopen gezien deze stopt. Groot voordeel is dat je de pony al kent. Pony genoeg ervaring heeft en als die altijd mee liep in de lessen betekend dit dat het paard in de basis gezond is.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:54

Als het financieel kan, waarom dan niet ?!
Als je echt gebeten bent door de paardenbacterie, dan is een eigen paard toch de ultieme droom !
En dat je nog veel te leren hebt, zal wel een feit zijn. Met paarden ben je overigens nooit uitgeleerd.
Daarnaast ben je niet alleen, je zus en je moeder zullen ongetwijfeld ook graag mee inspringen.

Enige wat ik je kan aanraden is om, zeker voor een eerste paard, toch zeker uit te kijken naar een braaf paard. Eentje met voldoende kilometers op de teller.
Of een ex-manègepaard dan per definitie zo geschikt is ... meestal zijn die braaf omdat ze veel werken. Eens ze dan weinig tot niets moeten doen, kan het zomaar eens gebeuren dat ze veel frisser en feller uit de hoek komen. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

En bij een eerste paard zou ik er ook voor opteren om het niet aan huis te zetten. Beter dat je in een omgeving staat, waar andere ruiters zijn, waar instructie beschikbaar is, zodat je bij vragen en problemen snel geholpen kunt worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:01

Helpen je moeder en zus ook mee met de verzorging van het paard?

hannah742190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 18:09

Ja! Mijn moeder helpt mee stel ik kan een dag niet, en mijn zusje rijd ook altijd bij mij in de les, dus die helpt ook graag mee. Zo kunnen we het verdelen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:19

Als jullie het kunnen betalen zou ik zeggen waarom niet.

Maar zo te lezen zoeken jullie naar een heel braaf gezinspaard.
Deze zijn er zeker, en ik denk in jullie geval dat je beter kunt gaan voor een wat ouder (meer ervaren) paard. Want zo te lezen hebben jullie eigenlijk alle 3 nog niet super veel ervaring.
En neem bij de aankoop iemand mee die er verstand van heeft en jullie hier goed in kunnen begeleiden, want er staat een hoop te koop maar ook een hoop met mankementen (waar je vaak na de aankoop pas achter komt) en laat het paard keuren door een eigen dierenarts voor aankoop (dan kun je in ieder geval een aantal dingen uitsluiten)

Daarnaast is het misschien een idee om eerst een paard te leasen voor een paar maanden om te kunnen beoordelen of een eigen paard iets voor jullie is? Eenmaal een paard gekocht doe je die ook niet zomaar meer weg indien het toch tegenvalt. Want je moet elke dag heen, weer of geen weer en bij een eigen paard komen veel meer dingen kijken dan alleen rijden (beetje afhankelijk of je volpension staat of niet) maar 'ff een uurtje heen'' gaat in dit geval niet op.

Buiten dat zijn de kosten momenteel ook niet leuk meer, niet alleen de vraagprijs voor paarden maar ook stallingskosten en alle andere dingen zijn flink gestegen de afgelopen jaren, verkijk je daar niet op.
Ook dierenarts kosten kunnen flink oplopen als er iets met je paard gebeurd.

Het klinkt allemaal heel leuk, en op jouw leeftijd wilde ik ook niets liever dan een eigen paard.
Deze heb ik gehad en ben er echt van op terug gekomen :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:29

Als manege ruiter leer je helaas niet al te veel over correcte training en het houden van paarden. Ik denk dat het antwoord op de vraag of dit verstandig is, vooral afhangt van de ervaring van jouw moeder. Die lijkt de verantwoordelijke te worden over het paard.

Heeft je moeder rijervaring? Misschien eerder verzorgpaarden gehad? Dat kan enorm helpen bij de aanschaf van een eigen paard.

De zorg is best intensief namelijk. Vergeet dat niet. Het is zo anders dan wanneer je op een manege rijdt. Je wordt opeens verantwoordelijk voor alles. Wat heel gaaf en leuk is, maar ook pittig is. Je moet gaan zorgen dat het tuig goed past, dit regelmatig nagekeken wordt, je hier zelf ook kennis van opdoet, je een eigen instructeur regelt die regelmatig lessen komt geven, je moet kennis hebben van medische zaken bij paarden, kennis over voeding. Al doende leer je een hoop, maar om vanuit de manege ervaring direct een pony te kopen is best een flinke overgang.

Wanneer jouw ouders je daar goed en kundig bij kunnen begeleiden is het zeker prima te doen.

En tot slot: onwijs leuk dat je misschien een eigen paard krijgt. Toch een droom die uitkomt!

Tattoochick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:34

Je hebt mensen die je in kunt huren die met jou mee gaan kijken naar de aanschaf van een paard/pony!
Hoe dit precies in z'n werk gaat weet ik niet... maar het is zeker de overweging waard.

Hier op Bokt staat trouwens ook een mooi overzicht van instructeurs per regio mocht je er 1 zoeken.

Verder is zo'n beetje alles wel gezegd wat ik ook had willen zeggen, buiten succes met je zoektocht :)!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:22

hannah742190 schreef:
Ik heb al zo’n 2x een paard geleased, op mijn vorige manege was dat alleen in de vakantie mogelijk. Dus dan had je een paard een week voor jezelf. Super leuk, en daar heb ik ook veel van geleerd.

Dus als ik het goed begrijp heb je twee keer een week in de zomervakantie geleased? Je had waarschijnlijk vakantie en het was mooi weer. Ik zou echt eerst op zoek gaan naar een verzorg- of leasepaard. Dan kan je kijken of je het wat vindt en of je het redt naast school. Het zou zonde zijn als je er naar een paar maanden achterkomt dat het toch erf tegenvalt.

Ik lees dat je vader het vooral gaat betalen. Is hij ook bereid om naast de vaste lasten een paar duizend euro apart te hebben voor onverwachte dierenartskosten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:27

Ik denk dat een verzorgpaard altijd een goed idee is.
En dan idd minstens een jaar rond.
Dan moet er in weer en wind naar het paard toe gegaan worden.

Betreft verzorging. Het maakt natuurlijk nog al wat of een paard vol pension staat of half.

Ik las dat hij dan op stal komt.
Maar hoop ook veel buiten.
Als hij dan door de pensionhouder om 8 uur buiten word gezet. En laat om de middag binnen en hij heeft dan ook de stallen gemest is dat heel wat minder zorg als dat je de zelf elke dag moet.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:22

Ik zou ook beginnen met een verzorgpony of lease, en dan langer dan een week. Er zullen altijd periodes zijn waarop het “minder leuk” is om een eigen paard te hebben en hoe bereid is je moeder om in te springen? Wat als je een week op vakantie gaat bijvoorbeeld; heb je dan vervanging? Of een toetsweek op school? Ook in drukkere periodes is het paard er en zal je er naar om moeten kijken. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:18

Ik weet niet hoe is met jullie bankrekening gesteld is,en ik heel veel meiden die er op jou leeftijd er aan begonnen en een paar jaar later toch hun paard weg deden. Vanwege andere interesses, een vriendje en heel veel huiswerk.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:09

hannah742190 schreef:
M’n moeder vind het goed, en mijn vader “ik zal er nog eens goed over nadenken”.

Wat gek.. Eerder zei je dit..

hannah742190 schreef:
Aah dankjewel! Qua kosten gaat het wel lukken, mijn vader betaalt het grootste deel, en mijn moeder een klein beetje (zoals hoefsmid, tandarts etc) en ik betaal de nodige spullen die ik graag wil hebben. Qua paard, waar moet ik naar opzoek gaan?

Het klinkt mij eerder als een grote wens van TS, maar ouders die absoluut nog niet op 1 lijn zitten..