Paarden aan huis? Hoeveel grond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:00

Meer grond is fijn qua ruimte voor de paarden als in goed sprint kunnen trekken. Maar meer grond is ook meer onderhoud en dat kost zowel tijd als geld. Je komt op een kantelpunt waar zowel wegens wil nog wat met de paarden doen als totaal aantal uren machines gaan vragen. Loonwerker is daarvoor geen optie wegens vaak korte stukjes of dagelijkse bezigheden. Dat punt zal ergens richting de 1-2 hectare liggen.

Wil je gras als bijzaak en kan je wat investeren qua ondergrond, kan je zeker op zand een flink eind komen met 5000m2 met een pp indeling. Wil je je paarden veel laten grazen en hooien, mag je er zo 1-2 ha bij rekenen. Bedenk ook dat onderhoud weide nogal eens een stuk "graas er verschillende diersoorten op onder specifiek management!" betekent. Je komt er niet met enkel laat er maar een koppeltje schapen op los tussendoor, weidemanagement is een vak. Niet meteen moeilijk, maar het vraagt wel goed kijken naar je planten en hoeveel je gras kan hebben. Platmaaien lost lang niet alles op en bemesten/kalken ook niet. Veelal heeft de beste uitkomst een tijdinvestering nodig per week en over jaren, enkel geld er in steken geeft minder rendement. Kan je ook heel goed juist geld kosten omdat er minder gras/geschikte planten staan voor je dieren en je groot moet ingrijpen om het op te lossen.

Vraag is dus hoeveel paarden wil je maximaal, wat komt er nog meer bij aan beestjes als je de ruimte hebt en hoe groot is dus de droom paarden aan huis naast het paarden zelf plaatje?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:03

Wij zitten op 20 000m (huis, loods, schrijnwerkerij, stallen, weiland).

Toen we nog 5 paarden hadden (1 Belgisch trekpaard, 1 Hannoveraner, 1 Quarab en 2 pony's) + 2 alpaca's + 1 mini-zeboe, hadden we hier voldoende gras mee om alles jaarrond buiten te houden. Nu het Belgisch trekpaard overleden is, heb ik belachelijk veel gras over. 1 hectare maaien we nu mee, en dan is het nog een gedoe... De kleintjes mogen wel niet veel op de wei wegens HB-gevaar en ronde tonnetjes.

Ik moet er wel bij zeggen: mijn man doet aanleg van paardenaccommodaties dus die bemest en beregent en weet ik veel wat nog allemaal dat het een lieve lust is...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:08

Ibbel schreef:
De vuistregel is altijd een beetje geweest: 4 paarden per hectare (pure wei dus). Met 5000 m2 wei zit je daarmee aan het minimum voor 2 paarden, om het ook 's winters leuk te houden.

Daar komt dan de grond voor je huis, erf, stal en bak nog bij.

Wil je 2 paarden gaan houden, is zoeken op een woning op 7-8000 m2 grond een goede hoeveelheid om aan te houden. Worden het er 3, dan is die hectare wel een beetje het minimum.

Maar 5000m2 op veengrond ga je in de winter niet redden.
Oppervlakte is echt relatief heb ik gemerkt. En een paard wat niet of beperkt op gras kan heb je ook geen hectare nodig.

boemel

Re: Paarden aan huis? Hoeveel grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:20

We hebben een perceel van 6500m2 waarvan ca 5000m2 voor 2 paarden.

800m2 bak
225m2 paddock
4000m2 wei.

Dat gaat prima.
We hebben ook een tijd 3 paarden gehad. Dat ging moeizaam, maar dat had wel alles te maken met de slechte weersomstandigheden waardoor ze hier echt heel lang niet de wei op konden.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:37

Wij hebben bijna 3 hectare . Daarvan is 2 hectare weiland + schuilstal voor 3 grote kwpn merries en een kleine pony. En 1 hectare voor ons huis, de stallen, 20x40 buitenbak en een longeerbak.
Het is genoeg om ze in de zomer 24/7 buiten te hebben. In de winter overdag buiten en ‘s nachts op stal.
Ze kunnen heerlijk rennen en grazen maar lopen het niet kapot dus ook geen modder in de winter. Maar het is niet zeker genoeg om te hooien. Dus hooi kopen we in.
Ik laat de paarden nooit in de buitenbak lopen. Wel heb ik de weides in 3 grote stukken verdeeld zodat er telkens een stuk begraasd wordt en de rest kan rusten. We zitten op zandgrond, dus eerder te droog dan te nat.
Een pensionstal wat verderop heeft 3x zoveel paarden op land van de zelfde afmeting en daar is geen spriet gras meer. En blubber in de winter. Ik zou altijd gaan voor zoveel grond als mogelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:43

Ik zou persoonlijk echt niet minder dan op zijn allerminst 3500m2 willen. Liever minstens een halve hectare.

Maar het is helemaal afhankelijk van hoe je het in kan en wil richten. Wil je dat paarden (zowat) van het gras kunnen leven, of wil je eigenlijk liever het hele jaar hooi voeren (vaak ook duur!) en alleen maar wat uurtjes op het gras hier en daar. Is het zandgrond, klei of veen.

In principe zou ik zelf uitgaan van het willen van een bak, dan zit je al op 800m2 voor een standaard bakje. Wat groter is fijner als je ook een leuk parcoursje op wilt zetten ofzo. Je wilt een stal met bestrating. Dat is ook al snel 200m2. Minstens 2 stukken wei van bakformaat. Dat is nog eens 1600m2.

Dan zit je al op 2600 m2. Dan zou ik nog graag een looppad / track / wat bredere paddock stukjes in de track willen en een longeercirkel / paddock aan de stal vast. Nou dan zit je al op die 3500m2 en dan heb je nog niet eens je huis en tuin meegerekend, en heb je maar 2 kleine stukjes wei.....

Zeg dat je voor je huis en tuin minimaal 500m2 wilt, dan zit je op 4000m2. En nog een weitje erbij zodat je 3 weitjes hebt om af te wisselen / aan te laten groeien / paarden uit elkaar te kunnen houden, dan kom je dus al uit op een halve hectare / 5000m2 en dan gaat het imo pas enigszins comfortabel aanvoelen eigenlijk :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:29

Hier een halve hectare inclusief huis, daarvan 3300m2 voor de paarden (gemiddeld 4-5 E-ponies en kleine paarden erop).

Veel paden (deels verhard, deels zand gekeerd), een roundpen, heuvel en diverse schuilplaatsen. Zo hebben de paarden volop ruimte om te kiezen waar/met wie ze staan, eten en lopen.

In de zomer 1ha weiland erbij, maar ze hebben ook wel eens een hele zomer op eigen land moeten staan. Dan missen ze wel gras, maar qua ruimte is het prima.

We wonen naast een ponyclub, dus geen eigen bak nodig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:56

Wij hebben 2000m2 inclusief deel weg, oprit, huis, tuinen etc. ik heb twee paarden op een track in de tuin. Geen weide (we zijn verplicht om voedsel te telen voor humane consumptie en een openbaar wandelpad te hebben) dus ik voer jaarrond hooi. En ook geen rijbak. En vooral dat laatste is met een jong paard echt heel erg lastig. Ik zou heel graag 1000m2 meer hebben voor een rijbak en nog eens 1000m2 om de track en hoogstamboomgaard uit te breiden zodat ik ze zomers op het heetst van de dag in de boomgaard zou kunnen laten lopen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:42

Wij hebben 6500 vierkante meter, waarvan 4000 voor de paarden. Ingericht met een track, inloopstal, afwisselende ondergrond. Ik heb ook een bak en 2 weitjes. Deze ruimte is echt helemaal prima, alleen kunnen mijn paarden niet leven van het gras dus moet ik best veel hooi voeren (= prijziger dan wanneer je ze volledig op gras hebt). Ze staan nu 2-3 uur per dag op het gras. Anderzijds heb ik nu minder land om te onderhouden en met paarden die snel dik worden kan ik hun inname goed reguleren. Er staan er hier nu 3. 4 ging ook, al trapten ze toen wel sneller de mest door het zand etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:03

Goed dat je van te voren gaat passen en meten wat past. Want de optie het is niet haalbaar is er natuurlijk ook :j
Grond is duur. Maar je bent het nodig.
Op veengrond moet je rekening houden met water. Ik zou dus altijd paddock aanleggen, als je ze er het hele jaar droog op wil houden gaat dat een hele investering zijn. Ik zou dan gaan voor stallen met enkele uren paddock gang of de dikke investering. Klei grond eigenlijk net zo.
Zand grond is wat dat betreft makkelijker, maar hou dsn rekening mrt minder gras in de zomermaanden. Op te lossen door hooi te voeren.
Verder kunnen paarden erg goed land kapot lopen, welke bodem dan ook. Denk aan een stuk bij de waterbak of de uitgang. Hoe kleiner je stukken land, hoe in verhouding groter stuk kapot is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:06

Wij hebben 5500m2 waarvan +-3500m2 voor de paarden (1 grote, 2 mini). Ik heb geen rijbak en alles is als een soort browsing paddock ingericht zodat ze maximaal van de ruimte gebruik kunnen maken.

Let wel op de grondsoort. Wij hebben bijvoorbeeld klei hier en dat is een behoorlijke kostenpost om dat geschikt voor paarden te maken. Idealiter wil je zand of duingrond.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:51

Ik heb de paarden op ~4000m2 (63x65m)
Ik heb een pad rondom en een paddock van 20x30 met een verharde uitloop bij de stal. In het midden heb ik 2 stukken weide waarin ik strookbegrazing toepas.

Afbeelding
Blauw is paddock en pad, groen weide rood inloopstal en verhard deel

Afbeelding
Afbeelding

Van 'bovenaf'
Afbeelding
Afbeelding
De paddock met het verharde deel (en schuurpaal)
Afbeelding
Het pad
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bewoners :D

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:55

Ik heb voor de paarden een aantal verharde paddocks en een grote onverharde maar wel met zand die ook gelijk rijbak is, Verder een heel klein weilandje maar dat stelt niet veel voor en een grote stal van ongeveer 7X4 en 2 kleinere stallen van ongeveer 3x3. Dat is minimaal maar gaat wel. Alle paarden staan bij elkaar en hebben altijd alles ter beschikking. Het liefst had ik meer grond gehad maar dit lukt wel. Ik heb 2 grote paarden, een klein paardje en een shet. Ik denk dat de paarden alles bij elkaar ongeveer 3000 m2 ter beschikking hebben. De rest is tuin en oprit. De jaarvoorraad hooi staat op de oprit

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:29

Ik denk dat het ook behoorlijk verschil maakt hoe je de paarden wilt houden.

Dag en nacht buiten, jaarrond op gras etc

Wij hebben geen groot perceel en hadden 2 ponies en een paard erop. Later 1 paard.

Ze stonden zomers paar uur op het gras en voor de rest op het zand. S avonds en in de nacht op stal.

Wij voerden gewoon meer hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:44

+_3500 voor 3 paarden, maar geen weiland.
Wij zochten ook voor 5000m2 of meer maar kwamen hierbij uit, de ligging is verder perfect voor het gezin ( in dorp) en paarden) aan het bos

Het is zandgrond en het is een lang perceel van 20 m breed, Hierdoor kunnen ze prima sprintjes trekken.
Overal paden en perkjes en op diverse pekken hooibakken en ik heb een rijbak wat ook als paddock gebruikt wordt, vaste stallen en schuilstal, schaduwdoek, bomen etc.
groter was leuker, maar dit is echt goed te doen