Longeren met of zonder bijzet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:21

Zonder ..een vlucht dier z’n hoofd vast zetten voelt niet goed.Bovendien is het hele lichaam een geheel en met bijzet dwing je een lichaam .Ontspannen door dwang klinkt voor mij niet oké.
Tenzij een paard een extreme sterrenkijker is dan zou ik misschien wel licht begeleiden.
Zo ie zo is veel trainen op een rondje slecht voor een paard .

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:32

Met... En dan het liefst met een touwtje, want die kan je ook in driehoek zetten, zoals de gogue van Janneke bijvoorbeeld.

Een bijzet is vele malen eerlijker, betrouwbaarder en duidelijker dan de mensenhand.

Dwang is een discutabel begrip zolang je een paard dingen wil laten doen voor je eigen 'plezier'.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:50

Net als Kelly-ann schrijft, heb ik ervaren dat de touwtjes als bijzet mijn paard veel stabielere leiding gaven dan mijn hand. Ik was eerst ook 'tegen' bijzetten. Maar na toch eens proberen op aandringen van een oude rot in het paardenvak, bleek mijn paard heel veel baat te hebben bij de bijzet. Niet in de krul, en in korte sessies. Hij loopt er fijn, actief en met goed ruggebruik onder. En ontspannen! Voor mij was het een openbaring.

Dat komt het rijden van mijn jonge paard enorm ten goede, want met goed getrainde rug-en buikspieren moet hij mij dragen. Zonder touwtjes liep hij bij voorkeur als een gehandicapte lama. Hij is lichamelijk 100% in orde, dierenarts, zadelpasser en osteopaat bevestigen dit. Maar als licht overbouwde Arabier heeft hij zijn conformatie niet mee. Hij gaat steeds nu meer dragen zonder bijzet, dat is ook het doel.

Suzanne F.

Re: Longeren met of zonder bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:00

Precies. Bijzetten is zoveel meer dan een hoofd vastbinden in de krul.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:05

Ik werk los op een cirkel, zonder bijzet en zonder longeerlijn.
Laat overgangen maken, stukje naar voren, en na verloop van tijd komt de ontspanning altijd vanzelf, komt het achterbeen er mooi onder, laat hij de hals vallen en bolt de rug mooi.

Kan me niet heugen wanneer ik een longeerlijn gebruikt heb om met het paard te werken.

En ik hoef dus ook niet d.m.v. een bijzet mijn handen te vervangen, want ik heb helemaal geen contact fysiek contact met het hoofd of welk ander lichaamsdeel van het paard.

Heb hiervoor wel van alles geprobeerd, met een touwtje, met een gogue, met een dubbele longeerlijn.
Maar uiteindelijk bevalt dit mij het best en werk dit ook bevordelijk voor het werken onder het zadel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:11

De meeste mensen komen niet verder dan een paard rondjagen als een kreupele lama (leuke benaming) als ze zonder bijzet longeren. Paard loopt scheef, kijkt naar buiten, hoofd hoog en rug naar beneden en vaak ook nog sloom.
Maar net als met bijzet longeren moet je ook zonder bijzet weten wat je doet.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:14

Het uitgangspunt van longeren is immers meer dan "rondjes lopen" en het doel is om het paard zichzelf te laten dragen, zonder het gewicht van de ruiter mee te hoeven nemen. Ik streef daarbij altijd naar losgelatenheid en correct lichaamsgebruik.

Persoonlijk gebruik ik daar geen hulpteugels bij. Afhankelijk van de ervaring van de longeur, kan dat een zetje in de goede richting geven, maar in de verkeerde handen - zoals al wordt aangegeven - kan het immers ook averechts werken.

Het feit dat de longeur geen gebruik maakt van een longeerhulp(-teugel) wil niet zeggen dat het nergens aan bijdraagt. Wanneer de longeur immers in staat is om het paard te laten ontspannen en op eigen benen te lopen, door de juiste hulpen te geven bij het longeren, heeft het net zoveel zin als wanneer er wèl gebruik wordt gemaakt van hulpteugels om hetzelfde lichaamsgebruik te stimuleren. Maar het vergt wel oefening, kennis en ervaring om hetzelfde resultaat te behalen zonder de hulpteugels.

:+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:22

Suzanne F. schreef:
De meeste mensen komen niet verder dan een paard rondjagen als een kreupele lama (leuke benaming) als ze zonder bijzet longeren. Paard loopt scheef, kijkt naar buiten, hoofd hoog en rug naar beneden en vaak ook nog sloom.
Maar net als met bijzet longeren moet je ook zonder bijzet weten wat je doet.

Maar als deze mensen een bijzet gebruiken hebben ze een kreupele lama die in een krul loopt... Ik zie niet hoe dat beter is :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:24

Het zal vast aan mijn onbekwaamheid als longeur liggen. Maar ik kan er eigenlijk niks mee. Met longeren.

Ik houd niet van aaneengesloten op een volte lopen. Ben een veel te groot fan van rechtuit.
Heb laatst weer een bijzet (touwtjes) geprobeerd maar erger me groen en geel aan het gezwabber van die touwtjes en de rukjes aan het bit. Hoe doe je dat in vredesnaam in stap en galop? Dan beweegt het hoofd toch?

Voor mij is longeren dus alleen een manier om ze even een kleine uitlaat klep te geven als ik echt te weinig tijd heb. Gewoon aan een halster. Meestal alleen zo ver mogelijk buitenom. Of heel soms iets variëren met kleinere voltes tussendoor of balkjes. En dan komen we vaak wel vanzelf daar uit dat ze lekker met de neus over de grond gaan en hun rug los swingen. Maar echt trainen is dat niet.

:+ Wat judithgigi zegt dus

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:34

Verschillende mensen zeggen: "Ik gebruik wel een bijzetteugel, maar zodanig dat hij niet dwingt"

Wat doet hij dán? Je verbindt de mond van het paard met een touwtje aan de singel. Of dat nu een strak of een los touwtje is, elastisch of niet: feit blijft dat het paard een onverbiddelijk signaal in zijn mond krijgt op het moment dat de afstand tussen mond en singel (buik, schoft, waar dan ook) groter wordt dan jij hebt ingesteld. Je dwingt dus die afstand kleiner dan hij zou zijn zonder bijzet (als ze namelijk altijd in een boogje zouden hangen en nooit inwerken kunnen ze er net zo goed af).

Dus, ja, je dwingt het hoofd van je paard op een plek (of binnen een gebied). Is dat dan slecht? Misschien niet altijd in elk geval (als het alleen inwerkt als hij héél gek doet, als je zorgt dat de motor aanblijft en hij van achteren naar voren loopt, etc).
Maar je neemt wel een risico dat je hem in een houding dwingt die hij fysiek niet (voor langere tijd, gebalanceerd, in drie gangen, etc) aan kan. Hij kan je immers op dat moment niet meer vertellen dat hij het moeilijk vindt, dat hij zijn balans niet kan bewaren zo, etc; de bijzet luistert niet zoals jouw handen zouden luisteren. Jouw handen kunnen voelen wat hij doet, kunnen zijn hoofd volgen om een constant contact te bieden. Maar die bijzet communiceert niet met het paard, die dwingt af. En dan neemt het risico toe dat hij elders in zijn lijf moet compenseren.

Zonder bijzet zíe je waar hij uit balans is. Je ziet dat hij zijn hoofd naar buiten of naar binnen of omhoog of omlaag moet brengen om zijn balans te bewaren. Dan zie je waar je aandacht op moet richten; op zijn schouders, op zijn achterhand, op de verticale of horizontale balans. Onbalans los je op in het lijf, niet aan de mond. Het aannemen van het bit en een eventuele hoofd-halshouding is het gevolg van rechtgerichtheid en impuls en eventuele verzameling, niet de oorzaak ervan.

Wat betreft het "maar zonder bijzet loopt hij als een gehandicapte lama" (beeld is duidelijk :D ); van géén contact bieden en alleen rondjes slingeren met een weggedrukte rug wordt hij natuurlijk ook niet beter. Maar hier komt het aan op goed leren longeren, zodat je contact kan bieden met je hand. Gewoon eenzelfde vriendelijke, elastische verbinding als je onder het zadel hebt. Dat is moeilijk want een grotere afstand tussen de mond van het paard en jouw hand, en bovendien onder een hoek, maar goed longeren ís ook veel moeilijker dan goed paardrijden. E toch besteden mensen er een stuk minder tijd aan om het goed te leren. Ik ben daar zelf ook schuldig aan, hoor. Maar ik denk toch niet dat het vastbinden van het hoofd dan de beste oplossing is als je zelf niet handig genoeg bent met het teugelcontact. Dat is het onder het zadel immers ook niet.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:03

IngeK schreef:
Maar hier komt het aan op goed leren longeren, zodat je contact kan bieden met je hand. Gewoon eenzelfde vriendelijke, elastische verbinding als je onder het zadel hebt. Dat is moeilijk want een grotere afstand tussen de mond van het paard en jouw hand, en bovendien onder een hoek, maar goed longeren ís ook veel moeilijker dan goed paardrijden. E toch besteden mensen er een stuk minder tijd aan om het goed te leren.

Precies. Dit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:14

Goed longeren is net als goed rijden moeilijk, en dan zie je vaak de dingen ontstaan die jij aangeeft. Zelf geef ik als instructeur veel longeerlessen en de dingen waar ik mensen het vaakst mee zie worstelen is:

1) tempo controle: zowel het voorwaarts kunnen houden als het terug kunnen komen in tempo. Voor mij zijn dit echt basisvoorwaarden voor het goed kunnen longeren. Zorg dat je duidelijke hulpen hebt die het paard begrijpt en zorg dat je altijd dezelfde hulpen geeft. Als jij 4x klikt, draf zegt en je zweep omhoog doet, waar wil je dan dat je paard naar luistert? Zelfde geldt voor het terug komen in tempo: dat moet vloeiend en onmiddellijk zijn, nog te vaak zie ik paarden die daar een half rondje over doen. Speel eens met tempowisselingen en gangwisselingen bv van stap naar draf en van draf naar halthouden.
2) het kunnen plaatsen van het hoofd en de schouders. Veel paarden zie je de ene kant op naar binnen kijken en de andere kant op naar buiten. Het hoofd moet tussen de schouders blijven en in een lichte stelling blijven. Vaak komt het vallen op de schouders door een achterbeen dat niet voldoende onder treedt.
3) niet alleen maar rondjes laten lopen. Longeren is er om het paard te gymnastiseren. Ik laat ze het liefste aan de dubbele longe lopen, dan kan ik veel makkelijker dingen corrigeren, maar ik kan ze ook stukken rechtuit laten lopen. En afwisselen met travers en schouderbinnen/buiten en wijken. Eigenlijk wil ik aan de longe kunnen wat ik onder het zadel ook kan.

Ik ben nog nooit een hulpteugel tegen gekomen die kan wat je met je eigen houding en handen kunt aan de enkele en dubbele longe. Afwisselingen tussen verzamelen en weer lang laten worden, ruimte geven wanneer je wilt etc. Dus ik ben echt geneigd om te zeggen: liever geen hulpteugels.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:23

Klopt, het komt allemaal aan op oog, gevoel en veel ervaring. Aan de andere kant, niemand wordt geboren met deze skills.

Dubbele longe werkt super, maar is ook best wel moeilijk.

IngeK schreef:
....Hij kan je immers op dat moment niet meer vertellen dat hij het moeilijk vindt, dat hij zijn balans niet kan bewaren zo, etc; de bijzet luistert niet zoals jouw handen zouden luisteren. Jouw handen kunnen voelen wat hij doet, kunnen zijn hoofd volgen om een constant contact te bieden. Maar die bijzet communiceert niet met het paard, die dwingt af. En dan neemt het risico toe dat hij elders in zijn lijf moet compenseren.

Natuurlijk kan een paard nog laten zien waar hij belemmerd wordt, last van heeft of geen balans heeft. Je ontneemt hem misschien zijn 'vrijheid' maar niet zijn lichaamstaal.

Citaat:
...Onbalans los je op in het lijf, niet aan de mond. Het aannemen van het bit en een eventuele hoofd-halshouding is het gevolg van rechtgerichtheid en impuls en eventuele verzameling, niet de oorzaak ervan.....

Klopt, maarrr....De mond is ook onderdeel van het lijf... Je kan het draaien zoals je wilt. Maar tot nu toe communiceren we nu eenmaal voor een deel met het paard via een verbinging op de neus of in de mond. De enkeling die het met een neckrope doet begint volgens mij ook ook op neus of mond. De 'hand' is niet altijd zo eerlijk, alert en meegevend als je wil of denkt. Een bijzetteugel is altijd eerlijk en nooit 'te laat'.

Er is een soort omgekeerde hyperfixatie op druk of dwang 'aan de voorkant'. Terwijl je met het geheel werkt. Ik denkt dat het voor en het tegen kamp het daar wel mee eens is :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:58

Ik gebruik zowel een hulpteugel als zonder.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik gebruik een pessoa, nou ja mijn lesgeefster doet dat meestal 1x per week. Zij is er gewoon handiger in. We zetten hem zo dat als paard een spurtje trekt of een bok geeft dat de touwtjes uitschuiven, ze zitten dus niet echt vastgeknoopt. Paard weet dit. Als lesgeefster de touwtjes verandert, doet ze een spurtje en alles hangt weer los :D
Voor ons werkt het.
Zelf longeer ik meestal alleen met halster en lijn of zonder lijn. Maar dat is meer beweging geven.
Overigens hoeft longeren niet alleen op een volte, je kan ook een stukje rechtuit, dat doen we dan ook.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:42

Afhankelijk van het paard longeer ik met of zonder hulpteugel. Paarden die snel ergens achter kruipen, traag zijn of heel erg willen duiken longeer ik (eerst) zonder. Eigenlijk al het andere longeer ik met touwtjes. Vind dat echt ideaal ook omdat je ze per paard weer anders kan afstellen en ze lopen allemaal gewoon mega fijn door het lijf daarmee. Ik vind het onzin om maar te roepen dat je er een houding mee afdwingt. Ja als je ze zo strak zet dat ze nergens anders meer heen kunnen oké, maar ik zie het meer als een begrenzing en kleine stimulus om het lijf beter te gebruiken. Daarbij is het natuurlijk heel belangrijk dat je hem niet dom wat rondjes laat lopen, maar lekker actief houdt, veel overgangen en schakelen in tempo etc.

Ik zag laatst op instagram toevallig 2 foto's voorbij komen waarop het paard gelongeerd werd. 1 was zonder hulpteugel, de ander met maar hulpteugel zelf was met fotoshop er afgehaald. Toen werd er gevraagd welk paard er beter liep en eigenlijk iedereen was het er over eens welke beter was en toen had ze de originele foto geplaatst. Met hulpteugel (longeerhulp) dus. Vond dat wel een leuke ook al was ik in eerste instantie nooit echt fan van een longeerhulp :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:58

Ik gebruik de touwtjes niet zo dat het hoofd in de krul zit, om het nogmaals te benadrukken. Hij kan nog steeds een eind omhoog, maar wordt uitgenodigd iets te zakken. Dit in combinatie met actief achterbeen. Net zoals als je erop zit, de touwtjes zijn als stabiele teugels. Overigens ook niet de hele tijd rondjes, zoals iemand schreef, we pakken de hele rijbaan, ook de rechte stukken mee.

Ik werk soms ook zonder bijzet, net zoals ik dressuur, spring, WE doe, buitenrijden, en naar de western toe wil. Het kan allemaal naast elkaar bestaan en heeft allemaal een functie. Daarnaast train ik mezelf. Ik ben bewust onbekwaam, wat als voordeel heeft dat ik niet denk dat mijn manier de enige weg naar Rome is, en dat ik bereid ben om te leren en me aan te passen aan wat mijn paard nodig heeft.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:01

helemaal eens met miereneter, zo sta ik er ook in

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:40

IngeK schreef:
Verschillende mensen zeggen: "Ik gebruik wel een bijzetteugel, maar zodanig dat hij niet dwingt"

Wat doet hij dán? Je verbindt de mond van het paard met een touwtje aan de singel. Of dat nu een strak of een los touwtje is, elastisch of niet: feit blijft dat het paard een onverbiddelijk signaal in zijn mond krijgt op het moment dat de afstand tussen mond en singel (buik, schoft, waar dan ook) groter wordt dan jij hebt ingesteld. Je dwingt dus die afstand kleiner dan hij zou zijn zonder bijzet (als ze namelijk altijd in een boogje zouden hangen en nooit inwerken kunnen ze er net zo goed af).

Dus, ja, je dwingt het hoofd van je paard op een plek (of binnen een gebied). Is dat dan slecht? Misschien niet altijd in elk geval (als het alleen inwerkt als hij héél gek doet, als je zorgt dat de motor aanblijft en hij van achteren naar voren loopt, etc).
Maar je neemt wel een risico dat je hem in een houding dwingt die hij fysiek niet (voor langere tijd, gebalanceerd, in drie gangen, etc) aan kan. Hij kan je immers op dat moment niet meer vertellen dat hij het moeilijk vindt, dat hij zijn balans niet kan bewaren zo, etc; de bijzet luistert niet zoals jouw handen zouden luisteren. Jouw handen kunnen voelen wat hij doet, kunnen zijn hoofd volgen om een constant contact te bieden. Maar die bijzet communiceert niet met het paard, die dwingt af. En dan neemt het risico toe dat hij elders in zijn lijf moet compenseren.

Zonder bijzet zíe je waar hij uit balans is. Je ziet dat hij zijn hoofd naar buiten of naar binnen of omhoog of omlaag moet brengen om zijn balans te bewaren. Dan zie je waar je aandacht op moet richten; op zijn schouders, op zijn achterhand, op de verticale of horizontale balans. Onbalans los je op in het lijf, niet aan de mond. Het aannemen van het bit en een eventuele hoofd-halshouding is het gevolg van rechtgerichtheid en impuls en eventuele verzameling, niet de oorzaak ervan.

Wat betreft het "maar zonder bijzet loopt hij als een gehandicapte lama" (beeld is duidelijk :D ); van géén contact bieden en alleen rondjes slingeren met een weggedrukte rug wordt hij natuurlijk ook niet beter. Maar hier komt het aan op goed leren longeren, zodat je contact kan bieden met je hand. Gewoon eenzelfde vriendelijke, elastische verbinding als je onder het zadel hebt. Dat is moeilijk want een grotere afstand tussen de mond van het paard en jouw hand, en bovendien onder een hoek, maar goed longeren ís ook veel moeilijker dan goed paardrijden. E toch besteden mensen er een stuk minder tijd aan om het goed te leren. Ik ben daar zelf ook schuldig aan, hoor. Maar ik denk toch niet dat het vastbinden van het hoofd dan de beste oplossing is als je zelf niet handig genoeg bent met het teugelcontact. Dat is het onder het zadel immers ook niet.

Daarom denk ik eigenlijk dat mensen eerst in staat moeten zijn om een paard te laten zakken aan de voorkant zonder hulpmiddelen. De methode van Mireille is daar prima voor.

Daarna kan er dan gewerkt worden met hulpteugels of de dubbele longe. Ik werk zelf eigenlijk alleen met touwtjes en zijwaarts bevestigen, niet tussen de voorbenen en gebruik geen bijzet omdat die teveel bewegen en daardoor het paard te snel in de mond zitten te snokken. Door het zijwaarts bevestigen en zorgen dat het paard het hoofd nog gewoon omhoog kan doen begrenst het de schouder en zorgt er voor dat het paard niet te diep gaat lopen aan de voorkant waardoor het zich meer gaat dragen en meer in horizontale balans komt. Met de begrenzing van de schouder is er dan ook meer lengtebuiging mogelijk zonder dat het paard over de schouder wegloopt of het hoofd kantelt.

Dubbele longe is een verhaal apart, ik vind zelf dat daar in les nemen belangrijk is. Ik bevestig deze zelf nooit achter de kont.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:59

miereneter schreef:
Ik gebruik de touwtjes niet zo dat het hoofd in de krul zit, om het nogmaals te benadrukken. Hij kan nog steeds een eind omhoog, maar wordt uitgenodigd iets te zakken.

Maar wat bedoel je dan met 'wordt uitgenodigd'? Een uitnodiging die je niet kan afslaan? Want als hij zijn hoofd te hoog houdt, en de touwtjes inwerken, dan heeft hij geen andere keus dan "iets zakken". Dat is m.i. geen 'uitnodiging', maar dat is woordkeuze natuurlijk.
Maar als hij zijn hoofd dan net onder de inwerking van de touwtjes heeft, dan gebeurt er toch niks? Dus dan loopt hij nog steeds met zijn hoofd "een eind omhoog" in jouw woorden. Dus wat train je dan?

Ik bedoel, fijn dat de hulpteugel-gebruikers de paarden niet in de krul trekken, en mijn standpunt is ook zeker niet dat iedereen die een hulpteugel gebruikt zijn dier mishandelt, maar het lijkt mij niet correct dat je (gezien de beweeglijkheid van een paardenlijf) verbinding/aanleuning kan creëren puur door de afstand tussen mond en singel te beperken. Als noodmaatregel zoals hoe bijv. een martingaal inwerkt, daar kan ik de werking wel van begrijpen, dan is het juist de bedoeling dat je zegt "tot hier en niet verder" op het moment dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Maar daar creëer je ook geen verbinding/aanleuning mee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:23

Hulpteugels dwingen vrijwel altijd een houding af (of zitten zo los dat ze niets doen).
Dus ik longeer zonder. Of gewoon aan een enkele lijn, of met dubbele lijnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:17

Nu wordt het interessant.
Als gezegd, ooit logeerde ik met een gogue, dat is een soort driehoek: een extra kopstuk dat ik aan het halster vastmaakte, touwtjes door de vierkante 'ringen' van het halster en dan naar de singel en terug.
De enige functie die het ding had (daar kun je mee klungelen) was: zorgen dat de sterrenkijker die ik toen onder mijn hoede had niet zo hoog kon.
De eerste minuut snapte ze er niets van, daarna was het "Oh ja, gaat niet - maar ik kan wel mijn hals strekken".

Citaat:
Maar wat bedoel je dan met 'wordt uitgenodigd'? Een uitnodiging die je niet kan afslaan? Want als hij zijn hoofd te hoog houdt, en de touwtjes inwerken, dan heeft hij geen andere keus dan "iets zakken". Dat is m.i. geen 'uitnodiging', maar dat is woordkeuze natuurlijk.
Maar als hij zijn hoofd dan net onder de inwerking van de touwtjes heeft, dan gebeurt er toch niks?

... als de 'touwtjes' slap hangen, dan komt het aan op de vaardigheid van degene die longeert, om het dier in balans te brengen, de schouders, het binnen achterbeen goed te plaatsen, voorwaarts te laten gaan, en een soepele verbinding tot stand te brengen, etc.
En tja, "paardrijden, daar heb je twéé levens voor nodig", zo moeilijk is het, maar 'meer dan rondslingeren' is ook niet makkelijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:08

IngeK schreef:
miereneter schreef:
Ik gebruik de touwtjes niet zo dat het hoofd in de krul zit, om het nogmaals te benadrukken. Hij kan nog steeds een eind omhoog, maar wordt uitgenodigd iets te zakken.

Maar als hij zijn hoofd dan net onder de inwerking van de touwtjes heeft, dan gebeurt er toch niks? Dus dan loopt hij nog steeds met zijn hoofd "een eind omhoog" in jouw woorden. Dus wat train je dan?

Ik bedoel, fijn dat de hulpteugel-gebruikers de paarden niet in de krul trekken, en mijn standpunt is ook zeker niet dat iedereen die een hulpteugel gebruikt zijn dier mishandelt, maar het lijkt mij niet correct dat je (gezien de beweeglijkheid van een paardenlijf) verbinding/aanleuning kan creëren puur door de afstand tussen mond en singel te beperken. Als noodmaatregel zoals hoe bijv. een martingaal inwerkt, daar kan ik de werking wel van begrijpen, dan is het juist de bedoeling dat je zegt "tot hier en niet verder" op het moment dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Maar daar creëer je ook geen verbinding/aanleuning mee.

Uitnodiging op dezelfde manier als een contactteugel als je erop zit. Als ik het achterbeen activeer, maar niet enigszins begrens van voren, dan gaat hij niet actiever, maar sneller lopen. Nee, ik krijg geen aanleuning door puur van voren in te werken, ook niet als ik erop zit. Dat heb ik al eerder uitgelegd, het gaat van achteren naar voren, het gaat om activiteit en correct ruggebruik.

Ben je ook tegen een contactteugel bij het rijden? Altijd met losse teugel? Ik dacht vroeger ook dat dat vriendelijker was hoor, maar als ik dan ruiters op paarden zie met kop omhoog en holle rug - zo kan een paard ons niet dragen. Door mijn paard te leren zijn achterbeen te gebruiken, buikspieren aan te spannen, rug te bollen: zo kan hij mijn ruitergewicht dragen. Dat niet doen, dat is pas paardonvriendelijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:39

Ter nuance: Ik wil niet zeggen dat hele competente longeurs dit niet zonder touwtjes kunnen bereiken. Ik zie echter ook heel vaak compleet doelloos longeren. Rondjes lopen kan mijn paard zelf ook 23/7 in de wei.

Ik heb het boek van Lisanne Thomas over biomechanica gelezen, en dat heeft wel hier en daar een belletje doen rinkelen bij mij, dus daar baseer ik mijn idee van correct trainen op.

En eigenlijk wil ik de laatste zin uit mijn vorige post terugnemen (kon het niet meer aanpassen). Het is niet aan mij om anderen te bekritiseren in dezen. Doe wat bij jou en je paard past, er leiden meerdere wegen naar Rome.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:32

Nouja jouw zin vind ik eigenlijk heel terecht. Het is een denkfout die ik ook vaak gemaakt zie worden.

Ik vind het juist heel goed en sterk verwoord.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 09:10

@miereneter Dit is inderdaad het argument waarom ik ook voor bijzet ben.
Ik vind het wel leuk om de argumenten te lezen van mensen die er anders over denken en daarom ben ik ook benieuwd naar het genoemde boek

Let wel, ik ben absoluut geen kenner van westernrijden maar ik heb het idee dat hier ook een vergelijkbaar verschil is. De basis van western en dressuur is volgens mij totaal anders en in mijn mening vergelijkbaar met deze discussie