Bitloos starten of toch met bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:42

LizzyRaj schreef:
Miereneter daar kan ik mij best in vinden

Zoals je (o.a.) in de laatste reactie kunt zien, heeft iedereen daarover natuurlijk zijn eigen idee. Vuistregel voor mij is: kijk en luister naar je paard. Want in paardenland heeft iedereen en zijn oma een andere opinie over hoe het moet. Twee paardenmensen, drie meningen...

Hoop dat je vooral veel plezier beleeft aan het beleren, ik vond dat geweldig, samen groeien met mijn paard. Met vallen en opstaan, hoor, maar we deden het gewoon.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:51

Ik begin altijd met een halstertje gewoon de rondes enz aangeven.

Daarna gaat het hoofdstel onder een halster

Als het dier het bit accepteert gaat er een longeersingel om

En als die met alles comfortabel is ga ik dubbele lijnen bevestigen en niet gelijk groots maar klein. Even een stuur en rem.

Als dat allemaal in orde en comfortabel is gaat het dier verder voor het zadel. Ook dit is hoofdstel onder een halster

Vanuit daar kan je met een paar extra ringen aan de singelstoot zelfs rustig sturen met zadel en dubbele lijnen.

Toch blijft het zo dat vele het op hun eigen manier doen en ikzelf vind dit de fijnste manier om je paard op te leiden.

Hierbij blijf ik alles zowel bitloos als met bit doen omdat ik wil dat mijn paarden op beide gewoon goed en neutraal reageren. Dat ze comfortabel zijn in datgene wat ik met ze doe.