Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:48

Hebben ze nog geen hertshoornolie in peppersprayflacons uitgevonden?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:51

Dieuwke_ schreef:
Meid, het was een grapje. Je hebt ook sleutelhangers die lichtflitsen en een schel alarm kunnen geven, misschien is dat iets.

Maar met dergelijke dingen help je je paard waarschijnlijk ook verder over de zeik, ook al heb je ze er thuis aan laten wennen. Een paard in paniek kan overal op heel intens op reageren.

Wolven zijn de reden dat ik niet meer goed op buitenrit durf, en vind dat ik mijn paard daar echt heel erg tekort mee doe. We genoten altijd zo ontzettend van uren over de Veluwe dwalen. Maar heb ook angst dat als ik er flink vanaf knal en bewusteloos ben of iets heel erg verkeerd breek, ik daar letterlijk voor de wolven lig.
Vreselijk doemdenken, ik weet het, maar ik ga hierdoor niet meer ontspannen naar buiten.

Van mij mogen ze echt flink opgejaagd en afgeschoten gaan worden. En niet alleen zodat ik weer kan genieten van het rijden. Maar ook voor het (klein)vee en mensen die hun honden niet meer los durven te hebben hier in de losloopgebieden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:55

TS vroeg om ook om iets waar ze zichzelf misschien mee kan verdedigen als ze valt en het paard er vandoor is.

Verder bestaat er naar mijn idee niks waar een wolf bang voor is maar een paard niet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:00

Nou ja met een paard kun je eea wat trainen in een veilige omgeving misschien. Maar het blijft een lastig iets, ben wat dit betreft blij dat ik geen paarden meer heb want ik zou het toch ook wel spannend vinden om nu een bosrit te maken..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:18

anjali schreef:
c_alsemgeest schreef:
Toevallig met een Kennis van mij in Polen zit in een gebied met veel brutale wolven er over gehad wat zij heeft op buitenrit. Zij heeft altijd een actieve tracker op haar paard en haar telefoon bij haar waar haar man haar op kan tracken. Zij heeft zelf altijd een soort rugtasje op met pepperspray (hier niet legaal, dus mogelijk berenspray ook een optie? En een kleine fakkel. Voor de spray moeten ze redelijk in de buurt zijn de strijkfakkel zijn ze sowieso erg bang van schijnt en komen ze niet in de buurt.

Ze vertelde trouwens wel dat de wolven steeds brutaler worden, eerst waren goede honden roddels prima om je terrein te bewaken. Maar nu worden ook steeds meer honden gegrepen. Er mag daar wel afgeschoten worden als ze op je terrein komen. Voor mensen zijn ze nog redelijk terughoudend.

Een fakkel, bedoel je iets met vuur? daar zullen wolven wel bang van zijn maar dan krijg je het risico op bos- of natuurbrand wat ook niet geweldig is. Een spray die op flinke afstand al werkt en heel krachtig is lijkt me dan beter. Er bestaat dus al berenspray, er zou een wolvenspray ontwikkeld moeten worden, dat is hoognodig. Of zou dat niet mogen omdat wolven niet verjaagd of gehinderd mogen worden? :+

Deze fakkels hebben vooral veel geluid en kleur, kan je ook veilig vast houden komen geen echte vlammen vanaf die op de grond kunnen komen, maar echt een torch zeg maar.
Sprays die ver sprayen zijn meestal niet heel effectief, dan krijg je veel nevel en kan het ook naar jou of je paard waaien.
De echte peppersprays spuiten heel gericht. Maar dus inderdaad alleen op korte afstand.

In principe zijn deze dingen alleen voor als je inderdaad van je paard bent gevallen en niet kan op staan oid.
Maar haar paarden zijn niet bang voor de kleine fakkels trouwens. Hebben ze mee geoefend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:22

Dieuwke_ schreef:
TS vroeg om ook om iets waar ze zichzelf misschien mee kan verdedigen als ze valt en het paard er vandoor is.

Verder bestaat er naar mijn idee niks waar een wolf bang voor is maar een paard niet.

Gaat er meer om dat je iets hebt dat jouw als langzaam mens een wapen geeft als zo'n roedel in jachtmodus is, want paard is meer werk als die gaat rennen. Ja het kan dat roedel dan achter paard aan gaat en jouw negeert, maar groep opjagen is ook om zwakste te vinden en als jij valt ben jij dat.
Is een laserpointer een optie? gemeen ding als die in je ogen schijnt en waar je niet op kan/wil focussen kan je niet aanvallen.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 21:31

Bedankt voor de vele reacties. Wel heftig om te lezen dat sommigen van jullie niet meer (alleen) op buitenrit durven. (Ik begrijp het wel hoor maar ik vind het echt heel erg dat we niet meer optimaal kunnen genieten van onze geweldige hobby hierdoor.)

Ik ga eigenlijk bijna altijd met iemand samen op pad. Tegenwoordig ook zo veel mogelijk als het druk is (midden op de dag / in het weekend) en op paden waar veel mensen komen. Voorheen vond ik het heerlijk als het heel rustig was, nu niet meer..
En sinds ik een keer gevallen ben op buitenrit een paar jaar geleden rijd ik ook altijd met bodyprotector.

Stalgenoten van mij hebben de wolf wel eens gespot op buitenrit maar er gebeurde gelukkig verder niks (wolf kwam toen niet op hen af maar liep van hen vandaan). Ik heb ze zelf nog nooit gezien.

Gps tracker wil ik sowieso nu wel gaan aanschaffen. Qua afschrik methode (op paard) ben ik er nog niet uit. Paard is met schriktraining (in veilige omgeving) nergens bang van, ik kan de gekste dingen met um doen en aanleren maar op buitenrit is dat toch anders en als hij eenmaal in paniek is dan denk ik dat harde geluiden niet verstandig zijn. Waarschijnlijk zal ik ook meer moeten focussen op blijven zitten en paard onder controle te proberen te krijgen..

En tsja, als je op de grond ligt (en hopelijk niet gewond bent / bij bewustzijn) dan is een laserpointer en/of toeter/airhorn denk ik wel een goeie optie. Moet in ieder geval iets zijn wat klein is en makkelijk mee te nemen is in bijv jaszak.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:03

Is zo'n hondenfluitje iets?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:03

F_Orumster schreef:
Ik lees over stenen gooien (vooral gezicht van de wolf) of muziek uit een speaker laten schallen, en inderdaad toeter/airhorn. Zaklamp lees ik ook over en ook zaklamp naar de wolf toe gooien zegt men dat effectief is.

Ik loop inmiddels ook liever niet meer alleen, ga niet meer op wandelingen bij Ede, ben meer op mn hoede en kijk meer in het bos of ik iets zie.

Maar ik let idd ook meer op wat ik evt als wapen kan gebruiken en ondanks dat de heuvelrug stenig is zijn het of keien die je niet kan tillen laat staan gooien. Of het zijn kiezelstenen die niks gaan uithalen.
Hout ligt er genoeg maar is over het algemeen dood hout of hout wat te veel meegeeft.
Dus je zal al munitie bij je moeten dragen.

Ik wandel met shetlanders en ben op de grond dus ook erg kwestbaar. Ik neem ze ook niet meer beide tegelijk mee.

Meerdere ruiters zijn al een wolf tegengekomen hier, maar voor zover ik weet deed de wolf niks. Desondanks wil ik hem niet ontmoeten.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:26

Hahaha ik zie het al helemal voor me met de deo en aansteker als een soort Rambo.
Zou zo'n laserpen wat kunnen zijn?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:40

Ik heb in het bos nu al een tijdje een spuitbusje pet corrector mee. :o
Sist goed hard, maar je spuit niets wat terug in je gezicht of op je paard kan komen.

Je hebt de busjes in verschillende groottes, kleinste is heel klein en dus makkelijk mee te nemen.

O.a. te koop bij Pets Place: https://www.petsplace.nl/company-of-ani ... lsrc=aw.ds

Heb dit gekocht om eventuele loslopende honden te weren (ik woon in het bos en loop er dus ook heel veel, maar kom enorm veel loslopende honden tegen en als ze wat proberen kan ik ze daar mee laten schrikken eventueel).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 04:14

Op dit moment heb ik eigenlijk niet echt iets mee op buitenrit. Ik nam een tijd lang de zweep mee vanwege de wolf (geen idee of het effect heeft), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat de laatste tijd steeds vergeet. Ik heb de hoop dat mijn paard niet van de wolf zal schrikken omdat hij ook bij honden die luid blaffen of op hem af komen geen schrikreactie geeft. Maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet. Maar wat ik er verder aan zou moeten doen, ik heb geen idee. En wat de beste reactie is als je wel een wolf tegenkomt weet ik ook niet. Blijven staan (als je paard dat wil natuurlijk)? Gewoon rustig doorstappen van de wolf af? Er vol gas vandoor lijkt me de verkeerde reactie. En blijf je dan stil of ga je juist luid worden? Ik heb me het al vaak genoeg afgevraagd, en tot nu toe heb ik hier in de omgeving ook nog geen wolf gezien. Maar ze moeten niet zo heel ver van hier al wel gezien zijn, en het zit toch wel in je hoofd als je op buitenrit gaat. In het voorjaar lag er ook een aangevreten reiger langs de sloot. Kan net zo goed een vos geweest zijn, maar je weet het niet.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 06:09

Tja het is wat om tegenwoordig zonder samen geknepen billen het bos in te gaan, met of zonder paard, ook met je hond het bos in , is een risicovolle activiteit geworden!
Ik denk/het lijkt , noem me een wappie, dat het een vooropgesteld plan is. Ik heb wel eens het vermoeden dat de wolf gebruikt wordt om mensen , honden, paarden uit het bos te houden. Eper4daagse mag ook al niet meer. Daar wordt de wolf niet als excuus gebruikt maar vanwege het broedseizoen. Linksom of rechtsom, we mogen het bos niet meer in! Maar dit terzijde :+

Ik rij nagenoeg geen buitenritten meer, alleen het rondje bos gelijk bij ons achter, maar dan ben ik met 45 minuten weer thuis, lang genoeg.
Wandelen met onze honden doe ik wel veel,onze honden zijn schot vast en niet bang voor vuurwerk, dus ik heb tegenwoordig rotjes bij me, die ik in geval van uiterste nood kan afsteken, in de hoop dat de wolf(ven) dit afschrikken en ik ga niet meer alleen het bos in voor een lange wandeling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:28

Berenspray en pepperspray is illegaal, je bent dus strafbaar als je dat bij je hebt. Las iets over een hoorn, de schaapherder die op de Ginkelse hei loopt heeft een vuvuzela bij. Ik heb zelf altijd een hondenfluit bij me. Ik denk dat ik daar heel hard op ga fluiten, icm armen zwaaien, schreeuwen, dingen gooien? Maar goed ik wandel met de hond. Te paard ga ik het bos nooit in. Niet met het paard wat ik nu heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:40

Ik ga nog steeds onbekommerd in m'n eentje het bos in. Ja, er schijnen hier ook wolven te zitten, maar de kans dat paard van een zwijn of hert schrikt is groter (laatste keer dat ik gezandhapt heb was vanwege een ree).
Als mijn paard een beetje onder controle te houden is en er zóu een enkele wolf achter me aankomen, zou mijn eerste reactie net als bij een hond zijn: omdraaien en er naar toe. Roofdieren snappen prooien niet die niet weglopen.
Bij een heel roedel heb ik niet de illusie dat m'n paard dan onder controle te houden is, dus wat er dan gebeurt is anyone's guess. Ik ga er voorlopig van uit dat het nog niet zover is dat complete roedels overdag op mensen en/of ruiters gaan jagen. Dan moeten de bossen en de weilanden wel volledig leeggevreten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:42

Ik volg..

Had me eigenlijk nog niet eerder gerealiseerd tot ik dit topic las dat een ruiter die van het paard valt kwetsbaar is..zeker als degene bewusteloos raakt oid.

Volgens de "experts' voor zover je die kunt geloven zou het moeten helpen om je groot te maken, hard te schreeuwen, armgebaren te maken en eventueel een stok of steen gooien.

Het allerbelangrijkste is denk ik om niet te gaan rennen/vluchten maar rustig te blijven. Maar ja, vertel dat een paard maar eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:43

Em_ schreef:
Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden :)

Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:56

anjali schreef:
Em_ schreef:
Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden :)

Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.

Dan maar hopen dat je paard in de vechtmodus gaat en niet in vluchtmodus, en de wolf een goede doodstrap verkoopt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:07

anjali schreef:
Em_ schreef:

Alsof je wordt veroordeeld als je jezelf wel hebt verdedigd. Dat zou echt het laatste zijn waar ik mij druk over zou maken.

Neem een deobusje mee, prikt ook net als pepperspray. De kans dat je die ooit moet gebruiken op een wolf is waarschijnlijk nihil. Maar als je dat een veilig gevoel geeft en dat daardoor kan uitstralen naar je paard is het al winst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:13

anjali schreef:

Nee. Je mag jezelf gewoon verdedigen tegen een wolf als die jóu lastigvalt of bedreigt, of je schapen/vee, want ook dán mag je ingrijpen, in de zin van: die wolf/wolven proberen tegen te werken als ze jouw schapen proberen te pakken. Je mag die wolf nog steeds niet doodschieten (kans is groot dat je je schapen raakt, trouwens) maar natuurlijk mag jij een hoop herrie gaan staan maken als er een wolf in je kudde rondsluipt. Zou wat zijn als dat niet mocht.

Je mag een wolf niet verjagen als-ie jou niet hindert. Dus je mag niet met een hoop herrie bewust naar de slaapplek van een roedel gaan, om ze daar weg te jagen. terwijl ze daar rustig liggen uit te buiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:14

Myfairytale schreef:
Sist goed hard, maar je spuit niets wat terug in je gezicht of op je paard kan komen.
Van de website...
Citaat:
It works by a harmless "hiss" sound designed to get the dog's attention.
Nou de aandacht van de wolf heb je al :) ....spray klinkt meer als een clickersysteem a.i. soort van beloning.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:17

senna21 schreef:
Is zo'n hondenfluitje iets?

Daar worden honden juist mee geroepen dacht ik?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:39

Ibbel schreef:
anjali schreef:

Nee. Je mag jezelf gewoon verdedigen tegen een wolf als die jóu lastigvalt of bedreigt, of je schapen/vee, want ook dán mag je ingrijpen, in de zin van: die wolf/wolven proberen tegen te werken als ze jouw schapen proberen te pakken. Je mag die wolf nog steeds niet doodschieten (kans is groot dat je je schapen raakt, trouwens) maar natuurlijk mag jij een hoop herrie gaan staan maken als er een wolf in je kudde rondsluipt. Zou wat zijn als dat niet mocht.

Je mag een wolf niet verjagen als-ie jou niet hindert. Dus je mag niet met een hoop herrie bewust naar de slaapplek van een roedel gaan, om ze daar weg te jagen. terwijl ze daar rustig liggen uit te buiken.

Als ik kleinvee aan huis had waar ik een wolf zich aan tegoed zie doen, dan dan vlieg ik wel met een hooivork er tussenin. Zou echt niet durven om erheen te gaan en met enkel roepen en mezelf groot maken proberen het beest weg te jagen. Zou het wel prettig vinden, om in geval van nood, in te kunnen grijpen. :o
Maar dit zou ik ook doen als een vreemde hond daar zou zitten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:56

DubbelFun schreef:
Myfairytale schreef:
Van de website...
Citaat:
It works by a harmless "hiss" sound designed to get the dog's attention.
Nou de aandacht van de wolf heb je al :) ....spray klinkt meer als een clickersysteem a.i. soort van beloning.

De keren dat ik het gebruikt heb, keken de honden me een seconde aan van schrik en renden daarna weg.

Heb het ook 1x op mijn eigen honden uitgeprobeerd (terwijl ze los in de tuin liepen en dus ver weg konden) en ook zij reageerden er op door snel weg te rennen.

Gebruik het natuurlijk ook niet als clickersysteem, gevolgd door een beloning. ;)

Maar als je betere (legale) tips hebt, die niet te groot/zwaar/onhandig/gevaarlijk zijn voor mens en paard/hond, dan heel graag!! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:05

Legaal is een Nordic walking stok zónder het rubber dopje aan de onderkant. Maar dan nog moet ie op minstens een meter afstand komen en dat is mij al véél te dichtbij!
Maar ook daar heb je te paard niets aan.