Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dieuwke_ schreef:Meid, het was een grapje. Je hebt ook sleutelhangers die lichtflitsen en een schel alarm kunnen geven, misschien is dat iets.
anjali schreef:c_alsemgeest schreef:Toevallig met een Kennis van mij in Polen zit in een gebied met veel brutale wolven er over gehad wat zij heeft op buitenrit. Zij heeft altijd een actieve tracker op haar paard en haar telefoon bij haar waar haar man haar op kan tracken. Zij heeft zelf altijd een soort rugtasje op met pepperspray (hier niet legaal, dus mogelijk berenspray ook een optie? En een kleine fakkel. Voor de spray moeten ze redelijk in de buurt zijn de strijkfakkel zijn ze sowieso erg bang van schijnt en komen ze niet in de buurt.
Ze vertelde trouwens wel dat de wolven steeds brutaler worden, eerst waren goede honden roddels prima om je terrein te bewaken. Maar nu worden ook steeds meer honden gegrepen. Er mag daar wel afgeschoten worden als ze op je terrein komen. Voor mensen zijn ze nog redelijk terughoudend.
Een fakkel, bedoel je iets met vuur? daar zullen wolven wel bang van zijn maar dan krijg je het risico op bos- of natuurbrand wat ook niet geweldig is. Een spray die op flinke afstand al werkt en heel krachtig is lijkt me dan beter. Er bestaat dus al berenspray, er zou een wolvenspray ontwikkeld moeten worden, dat is hoognodig. Of zou dat niet mogen omdat wolven niet verjaagd of gehinderd mogen worden?
Dieuwke_ schreef:TS vroeg om ook om iets waar ze zichzelf misschien mee kan verdedigen als ze valt en het paard er vandoor is.
Verder bestaat er naar mijn idee niks waar een wolf bang voor is maar een paard niet.
F_Orumster schreef:Ik lees over stenen gooien (vooral gezicht van de wolf) of muziek uit een speaker laten schallen, en inderdaad toeter/airhorn. Zaklamp lees ik ook over en ook zaklamp naar de wolf toe gooien zegt men dat effectief is.
Em_ schreef:Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden
anjali schreef:Em_ schreef:Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden
Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.
anjali schreef:Em_ schreef:Ik zie veel (goed bedoelde) tips voorbij komen maar ik zou het toch graag bij legale opties willen houden
Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.
anjali schreef:Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.
Myfairytale schreef:Van de website...Ik heb in het bos nu al een tijdje een spuitbusje pet corrector mee.![]()
Sist goed hard, maar je spuit niets wat terug in je gezicht of op je paard kan komen.
Nou de aandacht van de wolf heb je alCitaat:It works by a harmless "hiss" sound designed to get the dog's attention.
Ibbel schreef:anjali schreef:Volgens mij mag je (legaal) de wolf op geen enkele manier hinderen of verstoren. Dus je moet jezelf en je dieren gewoon laten verscheuren. Dat is nu de enige legale optie. Waar ik toch geen zin in heb.
Nee. Je mag jezelf gewoon verdedigen tegen een wolf als die jóu lastigvalt of bedreigt, of je schapen/vee, want ook dán mag je ingrijpen, in de zin van: die wolf/wolven proberen tegen te werken als ze jouw schapen proberen te pakken. Je mag die wolf nog steeds niet doodschieten (kans is groot dat je je schapen raakt, trouwens) maar natuurlijk mag jij een hoop herrie gaan staan maken als er een wolf in je kudde rondsluipt. Zou wat zijn als dat niet mocht.
Je mag een wolf niet verjagen als-ie jou niet hindert. Dus je mag niet met een hoop herrie bewust naar de slaapplek van een roedel gaan, om ze daar weg te jagen. terwijl ze daar rustig liggen uit te buiken.
DubbelFun schreef:Myfairytale schreef:Van de website...Ik heb in het bos nu al een tijdje een spuitbusje pet corrector mee.![]()
Sist goed hard, maar je spuit niets wat terug in je gezicht of op je paard kan komen.Nou de aandacht van de wolf heb je alCitaat:It works by a harmless "hiss" sound designed to get the dog's attention.....spray klinkt meer als een clickersysteem a.i. soort van beloning.