Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Nieuw hier, info aanschaf ezel/muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:09

Wij hebben een dikke hectare.

Fideel was altijd de stabiele ezel bij oudejaarsavond, maar sinds het overlijden van Basiel gaat hij wel in een soort van shocktoestand. Afgelopen nieuwjaar was erg voor hem. En hoe we het ook aanpakken, het blijft heel lastig.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 11:07

Een hectare is wel heel luxe. Hier is er wel het voordeel dat er een wetgeving is die vrij grazen van dieren toestaat. Veel mensen hebben hun paarden en ander vee dan ook in de velden lopen. Koeien, schapen en geiten lopen in kuddes met herders, paarden en ezels staan vaak vast aan lange kettingen/lijnen of lopen vrij rond. Verder kan ik altijd nog overwegen om er een stukje land bij te kopen maar om te starten lijkt ruim 1000m2 me wel haalbaar, al valt dat natuurlijk in het niet bij jouw hectare. Land wordt hier vaak aangeboden per 1000m2 en aangezien dit dicht bij ons huis is vond ik dit een mooie keuze. Ik ben er in 1 minuut en er is water en een elektra aansluiting.

Oud&nieuw had ik ook al over gepiekerd, dat is voor vrijwel alle dieren stressvol. Hier begint het vuurwerk stipt om 24 uur en is 5/10 minuten later echt klaar en dan is het doodstil en kunnen ze bijkomen. Dat valt dus alles mee maar ook daar schrikken dieren van helaas. Verder dus geen maandenlang vuurwerk gedoe zoals in Nederland. Aangezien we meerdere dieren hebben (2 honden, een kat, kippen, een eend en lachduifjes) is het al een kwestie van aandacht verdelen. Ik denk dat ik dan naar de ezels ga en mijn vriend thuisblijft bij de andere dieren. Aangezien het maar kort is moet het wel te doen zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:10

Hou er rekening mee dat ze honden juist kunnen aanvallen als ze in hun territorium komen. Wij hadden jonge ezels (jaarlingen) en mijn tante kwam met haar blije spaniel op bezoek.

Hond deed verder niks, behalve blij zijn en liep mee naar de ezels. Maar een van de ezels viel wel meteen aan, ook al was er geen bedreiging vanuit de hond. Hij kwam overigens met de schrik vrij :-).

Wij hadden de ezels op 800m2 en achteraf was dat te klein (teveel bijvoeren en mest kregen we niet meer afgevoerd door andere afspraken), dus toen hebben we ze herplaatst via een ezelopvang.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:12

Ook tussen ezels heb je weer verschillen, wij hebben nu nog een grote ezel (75% Poitou is hij ongeveer) en hadden hem bij twee gewone huisezeltjes, maar hij wilde veel liever bij de paarden/ponies staan, hij brak gewoon uit om bij zijn zelfgekozen vrienden te komen. Speelt daar ook veel mee. Grappig genoeg was onze eerste volle Poitou zo'n zelfde verhaal, die mochten we alleen kopen omdat we paarden hadden want die deed bij zijn toenmalige baas hetzelfde. Onze twee oude kleine ezeltjes zijn er nu niet meer en op zich wil ik toch wel proberen nog eens een ezel te vinden waar hij wel mee connect zeker omdat zijn beste ponyvriend is overleden, maar ik ben ergens wel beetje bang dat als ie toch de voorkeur blijft geven aan de pony's dat het sneu is voor een nieuwe ezel.
Een ding om rekening mee te houden gezien je het over honden hebt: ik kan echt mijn eigen honden niet mee de wei in nemen, hoe lief hij ook is hij valt honden echt aan. We wilden dat in het begin gaan trainen maar met de komst van de wolf hebben we het zo gelaten en zijn we er wel blij mee dat hij een soort beschermheer is in onze kudde. Hij slaat ook echt alarm, zal normaal 's nachts nooit zomaar balken maar als hij dat wel doet weet je dat je echt moet gaan kijken. Gelukkig heeft nog geen wolf zich in de wei gewaagd zover we weten (wel langsgelopen), een enkele wolf zou hij ook echt wel weten te verjagen maar tegen een roedel legt ook een ezel het af natuurlijk. De alarmfunctie blijft het belangrijkste.
Maargoed, het kan verstandig zijn goed op de veiligheid van je honden te letten.

Onze eerste grote ezel was betuigd, ik wil het op zich ook nog eens gaan oppakken met de huidige, die is nu 7 dus wel uitgegroeid, maar het is wel heel erg anders dan een paard betuigen. Zelfs wandelen is al anders. Hij vindt clickertrainen wel heel leuk en dat werkt ook goed bij dingen die hij lastig vindt zoals trailerladen. Een ezel laat zich niet opdrijven, ze zijn heel bedachtzaam. Pat Parelli zegt altijd: "You have to treat a donkey like you should treat a horse", en dat vind ik wel een passende uitspraak.

Qua hooi zou ik beginnen met kleinere partijtjes zodat je goed uit kunt zoeken waar je ezels het 't beste op doen voordat je misschien wel met een jaarvoorraad veel te rijk hooi komt te zitten bijvoorbeeld.

Edit: ik zie dat tegelijk getypt in het bericht voor mij ook al de waarschuwing kwam wbt de combinatie met honden dus ik ben een beetje spuit 11.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:23

Hier ook wel problemen met honden. Gaat er echt achteraan alsof hij een gebalde vuist/hoef heeft om mee te slaan. Dacht dat het aan mijn ezel lag, maar hier lees ik vergelijkbare verhalen.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 12:17

Wat grappig dat de grote Poitou ezel meer met de paarden op wil trekken. Zoiets kan dan ook wel weer lastig zijn natuurlijk. Dat lijkt me ook het voordeel van twee ezels tegelijk kopen.

Het lijkt me leuk als de ezel op termijn voor een karretje kan maar het is geen must hoor. Gewoon langzaamaan zien wat de mogelijkheden zijn. Clickertraining vind ik een mooi uitgangspunt. Één van onze honden reageert daar ook heel goed op. Ik zou het vooral voor de ezels leuk vinden als ik ermee kan wandelen, dan zien ze ook wat van de omgeving.

Ik had inderdaad gelezen dat honden een probleem kunnen zijn. Op zich zou ik dat niet zo'n probleem vinden. Mijn eigen honden neem ik dan gewoon niet mee naar de ezels. Dat is dan weer het voordeel dat ze net niet aan huis staan. De 'normale' straathonden zijn beleefd en blijven enigszins op afstand en zullen wegrennen bij dreiging. Als er tijdens het wandelen een doorgedraaide straat- of waakhond achter ons aankomt zou ik, hoe sneu ook voor de hond, het wel oké vinden als de ezel ingrijpt. Dat vind ik een handigere reactie dan blinde paniek. Liever geen ezel die obsessief achter elke hond aan rent en zich los rukt maar gedeeltelijk zal dat ook wel te trainen zijn.
Ik zou er uiteraard alles aan doen om de hond te sparen maar achtervolgd worden door twee grote kuddebewakers van 60kg vond ik de vorige keer niet zo'n succes. Op dat moment had ik een assertieve ezel wel een veilig idee gevonden. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen door kordaat ingrijpen van de eigenaar, die direct de auto in sprong en de achtervolging inzette. Toch is het op dat soort momenten wel fijn dat een ezel minder kwetsbaar is dan een hond.

We hebben hier verder voornamelijk veel jakhalzen zitten die vormen niet echt een bedreiging. Wolven ben ik zelf nog niet tegengekomen maar kunnen er wel zijn. We wonen gelukkig niet in een beren gebied. Wolven worden hier wel afgeschoten en er is veel meer ruimte (en wild), waardoor ze de dorpen niet (snel) inkomen, dat is niet te vergelijken met de situatie nu in Nederland. Voor het geval dat, hoop ik dat ezels niet hun eerste keuze zijn omdat ze zich beter verdedigen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:56

Ik heb niet gehoord dat ezels ook actief honden aanvallen als je bijvoorbeeld met ze wandelt. Meer als de honden zelf in hun territorium komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:05

Dat is de ervaring hier ook. Aan de lijn hem voorbij gaan vindt hij wel heel interessant (de ezel dan), maar als de hond los is, is het drama.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:54

Ja, ik had het ook al geschreven, ezels verdedigen hun territorium. De ene wat fanatieker dan de andere ... Hier zit dochter ezel achter gelijk welk dier aan dat in 'haar' wei en in 'haar' weg loopt ;-)
Dus ook bv. een kip of een kraai.
Deze eigenschap zou inderdaad ook interessant kunnen zijn in het verjagen van de wolf, 'zegt men' ... al denk ik dat een hongerige wolf zich niet zo snel zal laten afschepen door een klein ezeltje ...

Onze ezels staan samen met ons IJslands paardje. Dat gaat heel goed samen. Voor IJsje hier was, stonden ze samen met de quarters, maar daarbij moesten ze altijd wel het onderspit delven als de rangorde weer eens op punt gesteld moest worden. IJsje daarentegen behandelt hen heel zacht, ze kunnen ook mooi samen hooi staan eten bv., dus nu voelen de ezels zich ook meer op hun gemak, ondervind ik.

Onze ezels zijn niet bang van vuurwerk, overigens.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 11:01

Ik was niet van plan om er andere dieren bij te zetten dus dan zal dat geen probleem geven maar wel goed om bewust te zijn van het territoriale gedrag.

Het inzetten van ezels als kudde bewaker is denk ik enigszins vergelijkbaar met de honden die daarvoor ingezet worden. Het zal denk ik wel afschrikken en een solitaire wolf tegenhouden maar volledig bestand tegen een roedel wolven zijn ze natuurlijk ook niet. Wel kan ik me voorstellen dat ze bij voorkeur niet twee ezels aanvallen in een wei als er ook schapen/paarden/koeien in de buurt staan. Er zijn ook paarden die 's nachts in de velden staan en voor zover ik weet worden die ook niet aangevallen.

Het wel of niet bang zijn van vuurwerk is per individu verschillend waarschijnlijk. Zo hebben we ook een angstig aangelegde hond die verrassend genoeg niet bang is voor het vuurwerk, terwijl onze 'stoere' waakhond compleet doordraait. Gelukkig is het hier maar heel kort maar verder kan je er bij paniek vaak maar weinig aan doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:58

in Afrika zetten ze ezels bij kuddes zebra's om te voorkomen dat zo'n kudde wordt aangevallen en opgevreten door weet-ik-veel wat voor beesten.
Ik heb 10 jaar lang een gewone grijze ezel gehad bij mijn trekpaard en Welshje. Toen het Welshje ging hemelen, stond ie alleen met het trekpaard, toen die ging hemelen, is hij naar de Ezelshoeve gegaan en inmiddels al jaren doorgeplaatst naar een ezelliefhebber.
Mijn ezel werd snel te dik en had white line disease, hij is een keer ontschoend door een speciale ezelsmid en toen werd dat wel beter, maar dat is wel een dingetje om in de gaten te houden.

Ezels zijn paarden voor gevorderden, zei Parelli ooit en dat klopt ook wel. De mijne was reteslim en had al dingen in de gaten voordat ik het zelf had bedacht. Indringers en inbrekers had ik niet meer vanaf de ezel er was en een verdwaalde kat of hond was zijn leven niet zeker en moest hard rennen. De eigen stalkatten kende hij en die mochten alles bij hem, bovenop hem slapen, de olie van zijn voer likken, hem tussen de benen lopen, hij was heel zuinig op ze. Ze brachten ook regelmatig muizen en mollen mee en legden die bij de ezel neer, die at ze uiteraard niet op....

Ik deed grondwerk met het trekpaard en de ezel keek ernaar en deed op afstand dezelfde moves als het paard, deed ik hem echter een touwhalster om en een kijn eraan, dan verzette hij geen voet. Het was en ezel met humor!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:55

kies_naam schreef:
Het wel of niet bang zijn van vuurwerk is per individu verschillend waarschijnlijk. Zo hebben we ook een angstig aangelegde hond die verrassend genoeg niet bang is voor het vuurwerk, terwijl onze 'stoere' waakhond compleet doordraait. Gelukkig is het hier maar heel kort maar verder kan je er bij paniek vaak maar weinig aan doen.

Niet helemaal waar. Of althans, als je het vergelijkt met paarden. Paarden zijn "flight animals". Die gaat rennen en kijken na een tijdje om waarvoor ze eigenlijk weg renden. Dat kunnen ze ook, want ze komen uit gebieden waar je uitgestrekt in galop kan verdwijnen.

Ezels daarentegen leven meer in gebergte. Daar kun je niet in blinde paniek wegrennen, zonder het risico je benen te breken. Daarom zullen ezels sneller een paar meter wegrennen en dan omkeren (flight and fight) om te vechten.

Voor vuurwerk geldt dat ook. Een paard kan in blinde paniek door een hek rennen of de sloot in. Een ezel als soort (dus niet als individu) zal eerst kijken waar het gevaar vandaan komt en of het wel nodig is om te vluchten. Ze zullen dus sneller de confrontatie aan gaan. Al wordt dat met vuurwerk lastig :-).

Dat is weer anders dan bij honden waarvan het wat meer individueel lijkt en waarbij het meer gebaseerd lijkt op ervaringen (met vuurwerk in dit geval).

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 10:39

Bedankt voor je aanvulling. Dat ze qua vluchtgedrag niet vergelijkbaar zijn met paarden had ik inderdaad begrepen. Ik bedoelde vooral dat ik denk dat de ene ezel eerder van slag/gestresst kan zijn dan de ander. Dan uit zich dat misschien niet in vluchtgedrag maar inwendig kan er een hoop gaande zijn, misschien juist omdat vuurwerk een ongrijpbare dreiging is. Ik maak me er bij ezels dus wel minder druk om dan bij bijvoorbeeld paarden dat ze zichzelf verwonden maar ik zou er wel bij willen zijn om te zien hoe het gaat. Ze zullen er vast prima doorkomen omdat het ook maar kort is hier.

Eerst de hittegolf hier afwachten en dan de boel ezelklaar maken en op zoek naar twee leuke ezels voordat ik teveel vooruit ga lopen op de feiten. Misschien is dat ook pas in het nieuwe jaar.

Zijn er nog dingen die jullie onmisbaar/handig/leuk vinden om te hebben voor de ezels? Ik zat er bijvoorbeeld aan te denken om een schuurpaal te maken van bezems en ruwvoer in slowfeeders te voeren. Een halster met touw is natuurlijk ook fijn en een clicker heb ik al. Trainen jullie de ezels met voerbeloning? Ik zat eraan te denken om de clicker aan te leren met voer (stukjes wortel of zo?) en daarna het voeren af te bouwen. Ik heb anders een beetje de angst dat te brutaal happerig gaan worden.

Heeft iemand ook ervaring met meerdere types ezels? Ik vind zelf de grotere donkerbruine heel aansprekend. Maar zo'n klein fluffy ezeltje vind ik ook heel aandoenlijk. Qua rassen heb ik het idee dat het bij ezels niet zo vaststaat. Ik zie wel wat bekende Amerikaanse en Spaanse rassen en natuurlijk de Poitou maar ik heb het idee dat men bij ezels niet zo ras gebonden is.wat ik prima vind maar ik ben wel benieuwd of er toch wat karakter onderscheid inzit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:44

Een paal met bezems vond mijn ezel heerlijk! Kijk uit met stukjes wortel, dat is mijn pony fataal geworden (slokdarmverstopping die ze niet meer op konden lossen).
Ga eens op bezoek bij de Ezelshoeve in Baarle Nassau, ze hebben ezels en soorten en maten en ze kunnen je heel goed adviseren!

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 11:53

Leuk om te horen dat ze een schuurpaal kunnen waarderen. Wat heftig dat iets simpels als wortel jouw ezel fataal geworden is! Bedankt voor de waarschuwing.

Ik woon in Bulgarije dus even op en neer naar de ezelshoeve is een enkele reis van zo'n 2400km. Als ik een keer toevallig in NL ben is het wel een optie, maar dat gaat nog wel even duren denk ik.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:23

Ik heb kleine mediterane ezeltjes gehad, gewone grijze huisezels en poitou's, en wel echt fan van de poitou omdat we ze meest mensgericht en vriendelijk hebben ervaren, maar ik moet daarbij zeggen dat die twee ruin zijn en de andere ezels die we hadden merries dus misschien zit daar ook verschil in.

Dan klim ik even op mijn zeepkist dus het zal wel weer een lang verhaal worden haha maar ik lees clicker en voerbeloning en happerig worden en dan ga ik aan :D . Dus wie het niet interesseert kan de rest van het bericht overslaan hoor.
Clickertraining is eigenlijk een beetje de algemene benaming geworden voor beloningsgerichte / positieve bekrachtiging training. Dat is mijn vakgebied, of in wezen dierentraining in het algemeen maar met een voorkeur om waar mogelijk met positieve bekrachtiging te werken.
Wil je dat een dier een bepaald gewenst gedrag zal herhalen dan is die kans het grootst als dat gedrag positief bekrachtigd wordt, je voegt dus iets toe wat door het dier als belonend ervaren wordt.
Dat is meteen het belangrijkste om te begrijpen, dat alleen het dier (of mens natuurlijk) bepaald wat voor hem belonend is. Bij gebruik in training zal dat in veel gevallen voedsel zijn, omdat bijvoorbeeld toegang tot de weide of naar zijn vriendje toe mogen ook belonend kan zijn, maar dan ben je meteen klaar met trainen eigenlijk terwijl je met voedsel in veel meer repetities kunt werken. Voor sommige dieren kan een aai belonend zijn, maar het is meestal niet een supersterke motivator, zeker niet in het aanleren van een gedrag. Ik zie dat bij uitzondering eigenlijk alleen bij koeien soms, die heel lichamelijk zijn ingesteld. Een alpaca bijvoorbeeld zul je daar absoluut niet blij mee maken en werkt het eerder tegen en bij veel dierentuindieren hoef ik er helemaal niet mee aan te komen.

Maargoed, de clicker op zichzelf is dus niet belonend, alleen die click levert het dier niks op waarvoor het zou willen werken. We geven er een betekenis aan dat het een bruggetje/voorbode is van dat er een door het dier gewaardeerde beloning aankomt. Het is dus een afspraak die je maakt met je dier, dat je met die click aangeeft "wat je NU doet, dat vind ik zo geweldig, daar krijg je een beloning voor". Hij snapt dan dus wel door die click wat de bedoeling is, maar als je op een gegeven moment de daadwerkelijke beloning helemaal weg gaat laten dan zal die click zijn waarde ook verliezen.

Ik maak altijd graag vergelijkingen; Wat is belonend:
Als ik iets voor iemand gedaan heb en diegene geeft mij spontaan als dank een flesje wijn dan is de kans heel groot dat ik vaker uit mezelf zoiets voor diegene zal doen. Zou diegene mij als dank een rollade geven dan kan ik als mens best snappen dat het belonend bedoeld is, maar superblij word ik er als vegetariër niet bepaald van dus na de tweede rollade zal ik niet meer heel erg genegen zijn om mijn gedrag te herhalen.
Nog een: ik vind het natuurlijk heel fijn om van een klant te horen dat ik ze goed geholpen heb, dat het een fijne les was, maar als ze vervolgens tot 3x toe mijn factuur niet zouden betalen dan wordt het toch steeds minder waarschijnlijk dat ik bij de volgende keer dat we elkaar zien het beste van mezelf zou geven. Dat salaris is wel de afspraak die we gemaakt hebben wat mijn beloning is zeg maar. Deze kun je vergelijken met wel clicken maar niet belonen.

Wat je gaat doen is niet de beloning na de click afbouwen, maar het aantal clicks afbouwen door je criteria te verhogen. Simpel voorbeeld meelopen aan een touw van de ezel: nadat ik waarde heb gegeven aan die clicker, de associatie heb gebouwd zodat het dier weet dat een click een voorbode is van een beloning, ga de ezel uitnodigen me te volgen aan dat touw. Eerst click ik al als ie z'n gewicht naar voren verplaatst, daarna voor één pas naar voren zetten, daarna ga ik mijn criteria verder verhogen en ga ik pas na 3, 5, later 8 passen clicken en belonen. Ik gebruik de clicker zolang ik het gedrag aanleer, uiteindelijk hoef ik helemaal niet meer te belonen hiervoor want is het heel normaal geworden voor de ezel om mee te lopen aan het touw. Ik ga dan pas weer eens terug naar de clicker als ik tijdens de wandeling bijvoorbeeld over een bruggetje heen moet, of langs iets spannends, dus weer de criteria verhoog of de context verander.

Dat kun je weer vergelijken met dat vroeger toen jij leerde fietsen dat je vader of moeder de eerste meters die je maakte met zijwieltjes stond te juichen voor je, daarna voor een stukje zonder zijwieltjes, maar als ze dat nu nog steeds zou doen als je de straat uitfietst dan zou je dat echt heel raar en onnodig vinden. Ik nu op mijn 55e in ieder geval wel :D .

Het eerste gewenste gedrag wat ik dieren aanleer is beleefdheid rondom voer, maar sowieso zorgt juist gebruik van de clicker er nou net precies voor dat het dier niet hoeft te bedelen of happerig te worden, omdat ie precies weet dat er alleen voer volgt na een click.

Nou ik kom weer van mijn zeepkist af haha, maar ik spring er altijd op als ik iets lees waar ik uit opmaak dat het nog niet helemaal duidelijk is hoe nu precies een clicker wordt gebruikt.

Dat is dus de meest effectieve manier om met positieve bekrachtiging te werken. Met paarden/ezels werken we ook veel met negatieve bekrachtiging waar niks mis mee is, negatief klinkt negatief haha maar we bedoelen dan in principe het beloning door het wegnemen ( - ) van druk (iets "onaangenaams") dus waar veel van de horsemanshiptechnieken op gebaseerd zijn.
Je kunt ook prima werken met het combineren van die twee, dan gaat het leerproces nog sneller.
Het brugsignaal (clicker/fluitje/klik met je tong) is ooit uitgevonden bij dolfijnentraining, daarbij kun je eigenlijk niet met wijken voor druk werken en ook niet snel een visje er in stoppen op moment dat ie mooi hoog uit het water springt, maar dat is nog een heel verhaal apart.

Moraal van het verhaal is, veel mensen zijn meer bekend met de negatieve bekrachtiging, wil je ook positief bekrachtigen dan is juist de clicker heel geschikt om dat te kunnen doen zonder dat happerigheid een probleem wordt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:45

Mooi helder verhaal, heerlijk om weer even heel duidelijk te hebben! dank.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 17:03

Mooie bijdrage Karina met fijne duidelijke voorbeelden. Ik ben wel een beetje bekend met clickertraining aangezien onze jongste hond daar heel goed op reageert. Hij is/was een behoorlijk moeilijke hond maar dat is een heel ander en lang verhaal en gelukkig een heel stuk verbeterd. Ik gebruik het inderdaad alleen bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Nu ik erover nadenk was hij in het begin compleet respectloos (opspringen, duwen, omver lopen bijten/aanvallen etc.). Inmiddels is dat dus een heel eind verbeterd en hij is dus zeker niet nog meer opdringerig geworden door de voerbeloningen, in tegendeel (maar hij is dan ook geen ezel :+ ).

Het komt ook wel omdat ik vroeger als kind een weleens op een kleine, niet zo goed opgevoede, pony reed. Deze pony was extreem brutaal en happerig, constant zoekend naar snoepjes dat vind ik wel erg irritant gedrag. Tijdens mijn 'ezel research' heb ik een video gezien waarbij iemand ervoor waarschuwde nooit een voer beloning te gebruiken omdat ze dan heel snel brutaal en happerig zouden worden. Ik neem heel veel info over ezels die ik tegenkom met een korreltje zout hoor, want er zit ook heel veel onzin/slecht advies tussen. Door mijn ervaring met die pony had ik deze wel opgeslagen als eventueel zinvol. Als ik jouw uitleg lees denk ik dat het inderdaad wel meevalt.

Het zal waarschijnlijk wel kunnen ontstaan als mensen het bedelen leuk/schattig vinden en het bedel gedrag steeds belonen maar dat was ik niet van plan.

Wat voor voer beloningen raden jullie aan?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:27

Mooi jouw ervaring met de hond! Ik begrijp ook je gereserveerdheid naar voer uit de hand bij een toch veel groter en sterker dier hoor, maar ik probeer mezelf er echt in te trainen dat ik nooit zomaar uit de hand voer en er altijd een klik-momentje voor zoek. Ik click zelf gewoon met mijn tong zeg maar, die heb ik altijd bij me tenslotte, en er is altijd wel iets van gedrag wat ik graag meer zou zien wat ze aanbieden en zo niet dan lok ik het wel uit. Zo weten al die grote dieren dat het geen zin heeft om te schooien naar voer.

Ik gebruik meestal gewoon de standaard vitaminebrokjes die ze krijgen. Er komt ook wel eens een groep studenten bij mij trainen met verschillende dieren en dan zorgen we ook voor beloningen met verschillende waarde zeg maar, simpele grasbrokjes, luzernebrokjes, vitaminebrok, heel klein gesneden wortel, appel of komkommer, plukjes gras, blaadjes weegbree, noem maar op. Heb ook wel eens ongekookte macaroni gebruikt. Je moet er natuurlijk ook altijd rekening mee houden of er restricties zijn wat het dier mag hebben, en zelfs al mogen ze alles hebben dan nog is het toch geen goed idee om een hele zak vol pepermuntjes te hebben of suiker, maar een enkele zou wel ooit je "jackpot" kunnen zijn. Maar het uitzoeken van wat je het best kunt gebruiken in een situatie is eigenlijk een mooi onderdeel van het trainen.

Als een dier heel voedselgemotiveerd is en zo enthousiast wordt dat ie zijn hele trukendoos opentrekt dan breng je er meer rust in om met iets te werken wat ie lekker vindt maar niet het meest geweldige op aarde. Net als bij je hond zeg maar, als je simpel thuis aan het trainen bent kun je het misschien prima doen met zijn dagelijkse brok, ga je naar een andere lokatie met veel afleiding dan zet je wat hoger in met worst :)

Ik vind het trouwens echt top dat je nu al over dit soort dingen nadenkt in je voorbereiding, een kompliment daarvoor!

En @josien_m_, dank je wel, wat leuk om te lezen je reactie. Dat is dan weer een leuke bekrachtiger voor mij :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:59

Haha! zo was ie ook bedoeld! Je kunt het goed uitleggen. Ik probeer mijn pony's zo min mogelijk te trainen op wat dan ook omdat ik ze graag als vrije geesten heb in de hulpverlening aan clienten. Dat lukt nooit helemaal natuurlijk omdat ik zelf een routine heb met voeren enz. Wat ze dus "per ongeluk" hebben geleerd is ja knikken en nee schudden. Dat doen ze heel geregeld wanneer ik een client een moeilijke vraag stel in hun bijzijn. Dan geven de dieren soms antwoord voordat de client dat al kan of durft...

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:04

Karina, bedankt weer voor je uitgebreide antwoord. Uiteindelijk moet ik ook gewoon afwachten wat voor karakters ze hebben. De twee honden die we hebben zijn echt totaal tegenovergesteld qua karakter en die train ik heel anders, dat is eigenlijk vanzelf zo ontstaan. Het gaat denk ik wel goedkomen met de ezels, dat vertrouwen heb ik wel maar ik zal ook vanzelf tegen dingen aan gaan lopen. Wat je zegt, het zijn grote sterke dieren dus ik wil zeker gevaarlijke situaties voor zijn. Het hoeven geen circus dieren te worden maar een fijne basis vind ik wel belangrijk. Het kan ook heel goed zijn dat ik goed opgevoede ezels tref. Verder heb ik ook gewoon de tijd dus als het allemaal wat langer duurt voordat ik bijvoorbeeld met ze kan wandelen is dat prima.

Met onze jongste hond heb ik het ook regelmatig erg lastig gevonden, zeker toen meerdere mensen opperden om hem in te laten slapen, zakte af en toe de moed me in de schoenen. Gelukkig is er heel veel te bereiken met doorzetten en blijven trainen, ook als je alles niet 100% perfect doet. Met de ezels ga ik ook fouten maken maar ik denk als het in de basis klopt en eerlijk is dat het uiteindelijk wel allemaal gaat lukken. Een goede voorbereiding scheelt daarin veel, vandaar dat ik me er vooraf graag in verdiep. Als ze er eenmaal zijn zal ik nog veel concreter kunnen zijn omdat ik dan beter in kan schatten hoe ze zijn en wat ze nodig hebben.

Als iemand nog een goede site/YouTube video weet over gedrag en training, vind ik het altijd leuk om meer info te bekijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:07

Ik heb een heel leuke pdf; vind zelf dit zo’n mooie en betekenisvolle uitleg over hoe het muildier in elkaar zit!

https://militairespectator.nl/sites/def ... 1-0086.PDF

Zelf heb ik altijd nog wel spijt van het feit dat ik de middelen, de ruimte en wellicht de kracht/energie er niet voor heb maar op zich het muildier van een vriendin zo zou mogen ophalen uit Frankrijk…

Als ik dan die pdf lees dan vind ik het zo jammer dat ik niet op het aanbod in kan gaan..
ik zie mezelf al voor me, lange tochten te maken met het muildier, wat ik nu per fiets doe.

Het muildier is een kruizing tussen een poitou en een Frans trekpaard. Hij kent nog zowat niks wegens geen klik met de eigenaresse (het zou haar rijdier worden) en loopt ondertussen half om half verwilderd, in een heel grote soort van bergweide met hier en daar een groepje struiken. En andere ezels en pony’s. Dus vanuit zijn perspectief heeft ie een mooi leven maar ik ‘mis’ m nu wel zo nu en dan, als ik eraan denk dat ik hem (onder geschiktere omstandigheden) hier had kunnen hebben staan.

Maargoed, des te leuker is het dan om op bokt mee te kunnen kijken naar de belevenissen van degenen die wel echt paarden of ezels houden.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 09:01

Wat een leuk en interessant document, ik heb het met een glimlach gelezen. Ik merk ook dat ik nog heel sterk twijfel om toch gerichter naar een muildier te gaan zoeken. Het lijkt me geweldig om hier mooie lange tochten te kunnen maken en alles wat ik in de afgelopen jaren over muildieren zie/lees maakt me alleen maar enthousiaster.

Ik heb al vaak gelezen dat muildieren beter met paarden overweg kunnen. Eigenlijk zou ik er dan liever een ezeltje bijzetten omdat ik daar toch net een wat groter zwak voor heb. Misschien gaat het erop neerkomen dat ik straks met twee muildieren thuiskom.

Ik heb wel het idee dat muildieren net weer iets veeleisender zijn dan ezels qua voeding/ruimte. Als ik er eerlijk over nadenk is dat denk ik hetgeen mij het meeste tegenhoudt. Ook vind ik het wel spannend om dan zelf te gaan beleren aangezien ik niet heel ervaren ben. Ezels voelen als een wat veiligere keuze. Daarbij moet ik ook bekennen dat ik nog nooit een muildier van dichtbij gezien heb. Het voelt een beetje gek om een dier te kopen wat je eigenlijk helemaal niet kent. Online is het aanbod ook heel klein maar ik heb al iemand gevonden die veel contacten heeft en mij wil helpen zoeken wanneer ik daar klaar voor ben. Ik las ook ergens dat het Turkse leger hier muildieren koopt dus ze zijn er wel. Ik ben ook niet zo lang/zwaar dus ik zou ook niet een heel groot muildier nodig hebben, dat vergroot de opties ook wel.

Kortom ik moet nog goed gaan nadenken wat ik het liefste wil.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:45

Marigold schreef:
Ik heb een heel leuke pdf; vind zelf dit zo’n mooie en betekenisvolle uitleg over hoe het muildier in elkaar zit!

https://militairespectator.nl/sites/def ... 1-0086.PDF

Zelf heb ik altijd nog wel spijt van het feit dat ik de middelen, de ruimte en wellicht de kracht/energie er niet voor heb maar op zich het muildier van een vriendin zo zou mogen ophalen uit Frankrijk…
.

Document gelezen, wat een leuke beschrijving, nu wil ik ook een muildier. <3 :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:35

Echt heel leuk dat document!
Voor wat je wil doen ermee lijkt een muildier me heel geschikt en denk dat het prima is om de combi met een ezel te maken. Als je ervoor zorgt dat het ezeltje niet te klein is maar mooier past bij de ander qua maat hebben ze het meest aan elkaar qua groomen/onderling lichamelijk contact, maar zou je doel ook nog kunnen worden om met het muildier te rijden en de ezel aan de hand mee te nemen. Ik zie dat helemaal voor me <3

De Future guys hebben een muil in hun trickriding showteam, Heather, en daar ben ik zooo verliefd op

Afbeelding

Afbeelding

Zij komt oorspronkelijk uit de USA waar je best veel van deze "mammoth jacks" ziet, een heel groot ezelras en volgens mij is zij daar een kruising mee.

Wat uit de richting voor jou natuurlijk weer anders kon je daar bij hun de jouwe laten beleren ;)
Maar ik denk eigenlijk een muil makkelijker dan een ezel om zelf te doen.