Pony vervelend tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 16:58

Een slimme pony is het zeker. Hij heeft precies door wat hij kan doen om zijn zin te krijgen. De hindernissen mogen niet uit de rijbak gehaald worden dus dit zou ook geen oplossing zijn. Ik weet precies wat hij gaat doen en waar. Begin vantevoren al met been bij geven zweep op schouder leggen als dat niet werkt tikken maar het mag allemaal niet baten. Het advies wat ik het meest zie is lessen maar omdat die in de les zo braaf is leer ik niet hoe ik hem in het gareel hou als ik alleen ben

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:00

Aniekxvw schreef:
Een slimme pony is het zeker. Hij heeft precies door wat hij kan doen om zijn zin te krijgen. De hindernissen mogen niet uit de rijbak gehaald worden dus dit zou ook geen oplossing zijn. Ik weet precies wat hij gaat doen en waar. Begin vantevoren al met been bij geven zweep op schouder leggen als dat niet werkt tikken maar het mag allemaal niet baten. Het advies wat ik het meest zie is lessen maar omdat die in de les zo braaf is leer ik niet hoe ik hem in het gareel hou als ik alleen ben

Dan vraag je aan de instructeur om alleen naast de bak te gaan staan. Of een stukje er vanaf.
Corrigeert de instructeur vanaf de grond of doet hij niks?
Want het zit echt bij jou tussen je oren denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:02

Of probeer het te filmen en dat aan de instructeur laten zien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:04

Aniekxvw schreef:

Wat doe je met de teugels? Duwt hij gewoon de schouder eruit? Loopt hij nageeflijk en kan je hem makkelijk naar binnen en naar buiten stellen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:04

En mss zet je je pony tijdens de les wel meer aan het werk. Als ik m'n bijrijdster les geef vind ik het belangrijk dat ze veel tempowisselingen en figuren rijdt. Ik houd haar bij de les. Als ze zelf rijdt wil ze weleens een beetje dromerig zijn en teveel de hoefslag volgen. Mijn pony gaat dan zelf dingen verzinnen want ze verveelt zich snel.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:06

Bij dit gedrag zou ik meer onderzoeken dan alleen een klinische keuring. Ik zou eerst echt uitsluiten of je pony niks mankeert. Longeer je hem weleens? En wat doet die dan?

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:06

Hij loopt erg nageefelijk en ineens trekt die zijn hoofd recht naar beneden. Mijn beste gok is dat hij dan lange teugel wil. Soms trekt hij zo hard dat ik de teugel kwijt raak. Hij laat me deze dan ook niet meer oppaken. Gelukkig gebeurt dat zelden

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:08

capopjekop schreef:
En mss zet je je pony tijdens de les wel meer aan het werk. Als ik m'n bijrijdster les geef vind ik het belangrijk dat ze veel tempowisselingen en figuren rijdt. Ik houd haar bij de les. Als ze zelf rijdt wil ze weleens een beetje dromerig zijn en teveel de hoefslag volgen. Mijn pony gaat dan zelf dingen verzinnen want ze verveelt zich snel.

Dit is een goede! Ik heb de afgelopen weken veel alleen hoefslag gereden omdat zodra ik afwend hij erg gaat trekken met zijn nek. Misschien dat als ik hem meer bezig houd met figuurtjes dat hij minder tijd heeft om te gaan vervelen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:09

Ik vind dit een erg leuk onderwerp omdat ik dit herken bij mezelf. Toch is de ruiter eigenlijk altijd "het probleem " als je het bij jezelf weet te vinden kun je het probleem aanpakken. Vraag eens je instructeur of die een verklaring weet, die kent jullie als combi. Of zet inderdaad je telefoon op filmen op de,badrand en laat het haar zien

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:10

Met longeren is die over het algemeen braaf alleen de overgang stap draf gaat heel moeizaam.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:12

Dahlia85 schreef:
Ik vind dit een erg leuk onderwerp omdat ik dit herken bij mezelf. Toch is de ruiter eigenlijk altijd "het probleem " als je het bij jezelf weet te vinden kun je het probleem aanpakken. Vraag eens je instructeur of die een verklaring weet, die kent jullie als combi. Of zet inderdaad je telefoon op filmen op de,badrand en laat het haar zien

Ik zal mezelf de volgende keer eens filmen! Zolang de pony de instructeur ziet blijft hij braaf dus misschien dat ik op die manier meer hulp kan krijgen omdat ze dan misschien het probleem zien want zelf zou ik het echt niet weten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:20

Je zegt dat je precies weet wanneer hij het gaat doen en dan alvast been heeft.
Op die manier maak je het cirkeltje rond .
Jij reageert al voordat hij wat doet.
Ik snap je wel, maar dit werkt averechts .
Ik ga ook mee met de tips die verder al gegeven zijn.
En hoop dat je binnenkort op deze periode terugkijkt en weet dat je er veel van geleerd hebt en volop van je nieuwe pony kan genieten !

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:24

mirim schreef:
Je zegt dat je precies weet wanneer hij het gaat doen en dan alvast been heeft.
Op die manier maak je het cirkeltje rond .
Jij reageert al voordat hij wat doet.
Ik snap je wel, maar dit werkt averechts .
Ik ga ook mee met de tips die verder al gegeven zijn.
En hoop dat je binnenkort op deze periode terugkijkt en weet dat je er veel van geleerd hebt en volop van je nieuwe pony kan genieten !

De tip die ik van mijn instructeur gekregen heb is het voor proberen te zijn dus al been geven/aanpakken voordat hij het doet zodat die het niet doet. Maar dit is dus wat ik niet moet doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:34

Ik zou vooral zorgen dat z'n aandacht bij jou is. Dan heeft hij minder tijd om met andere dingen bezig te zijn. Dus lekker aan het werk zetten en niet de hele tijd alleen maar op de hoefslag werken.

Als z'n aandacht wel verslapt dan been en een ophouding.

Maar ik zou vooral op je instructeur vertrouwen. Iedereen doet het op z'n eigen manier en blijkbaar werkt zijn manier wel voor jouw pony

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:39

Ik zou het inderdaad ook filmen en dat aan je instructeur laten zien. Daar kan je ook ontzettend veel uit lerend
Mijn pony heeft dat vroeger ook wel gedaan. Of ja niet perse hoofd naar beneden, maar wel bit vastpakken en trekken. Ik heb ook een heleboel geprobeerd, van sommige dingen werd hij alleen maar kwader.
Intussen, vele jaren verder, doet hij het nauwelijks meer. We hebben met de tijd een manier van omgaan met elkaar gevonden die ons beide ligt en gezorgd heeft voor meer wederzijds vertrouwen en samenwerking. Ik rij ondertussen ook al meer dan 10 jaar bitloos. Dat heeft ook bijgedragen aan die positieve verandering.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:49

Aniekxvw schreef:
Ik zal mezelf de volgende keer eens filmen! Zolang de pony de instructeur ziet blijft hij braaf dus misschien dat ik op die manier meer hulp kan krijgen omdat ze dan misschien het probleem zien want zelf zou ik het echt niet weten.

Ik pik dit er even uit, want als de pony zich netjes gedraagt met je instructeur erbij, dan zou het een idee kunnen zijn om eens een les te doen met oortjes/communicatie-systeem. Instructeur blijft buiten de bak maar ziet jullie wel, en kan je via je oortje vertellen hoe te handelen. In het uiterste geval kun je zelfs nog afspreken dat je instructeur zich helemaal niet aan de pony laat zien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:57

Ben je wel helemaal ontspannen als je zelf rijdt? Of voel je je toch een tikkie onzeker?

Ik bedenk me net dat mijn pony op wedstrijd ook braver was als m'n pa langs de bakrand stond. Tijdens wedstrijd was ik altijd heel gespannen. Dan had m'n pony niet zoveel aan mij qua steun. Op dat soort momenten zag je haar echt naar m'n pa kijken. Zolang ze hem zag bleef ze braaf haar ding doen. Was hij weg dan werd ze zenuwachtig en dribbelig. Thuis had ik daar geen last van en dan kon ik wel de rustige leider zijn.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:04

capopjekop schreef:
Ben je wel helemaal ontspannen als je zelf rijdt? Of voel je je toch een tikkie onzeker?

Ik bedenk me net dat mijn pony op wedstrijd ook braver was als m'n pa langs de bakrand stond. Tijdens wedstrijd was ik altijd heel gespannen. Dan had m'n pony niet zoveel aan mij qua steun. Op dat soort momenten zag je haar echt naar m'n pa kijken. Zolang ze hem zag bleef ze braaf haar ding doen. Was hij weg dan werd ze zenuwachtig en dribbelig. Thuis had ik daar geen last van en dan kon ik wel de rustige leider zijn.

Ik begin heel ontspannen maar zodra hij richting de hindernissen gaat begin ik zelf te stressen omdat het al vaker fout gegaan is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:15

En wat doe je dan als hij daarheen loopt?
Trekken?
En dat bedoel ik niet naar, want dat is een reactie die bijna iedereen doet.

Op het moment dat hij dat doet, steek je handen eens naar voren, helemaal, zodat er grote bogen in hangen.
Waarschijnlijk loopt hij de eerste keer gewoon naar de hindernis.
Maar de 2e keer heeft hij waarschijnlijk al zoiets van...raar....
En de 3e keer is de lol er meestal wel af, en kun je halverwege vaak al weer sturen :P

En als hij daar dan staat bij die hindernis, wat doe jij dan?
Ik denk hem er zo snel mogelijk weg krijgen.
Maar vind hij het grappig als hij daar juist 5 minuten stil moet staan?
Dus jij gaat er als een joker opzitten en doet niks, behalve als hij aan wil lopen, dan hou je halt bij de hindernis. Ga ondertussen een liedje zingen, dat word je ademhaling vanzelf beter. Ja jingle bells was altijd mijn nummer :P
Maar echt juist zoiets doen, daar hebben ze zo'n hekel aan.

Spelletjes doorbreken, niet door sterk te zijn, maar door iets heel anders te doen dan wat ze verwachten werkt vaak heel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:31

Inderdaad, dat trekken noem je pullen. Loslaten, been geven en direct weer sturen.

Het is lastig als ze daar succes mee hebben gehad. Ik ken mensen bij wie ieder paard dat doet..zit echt in de ruiter.

Wil je nog een hele simpele tip meegeven. Bij alles wat je doet is het belangrijk dat je het meent vanuit je tenen! Echt menen en alleen die energie gaat jou al helpen je pony te overtuigen.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:32

Ik denk dat het goed is om te realiseren dat een paard niet expres vervelend is, of loopt te sarren of expres een loopje met je neemt. Die capaciteit hebben ze nou eenmaal niet.
Ik denk dat het goed is als je heel goed kijkt wat er bij jezelf vooraf gaat aan het gedrag waar jij je aan stoort. Welke hulp geef je en wat doet dat met je paard? Houd je wellicht je adem onbewust vast? Etc etc. Zoals hier al eerder is gezegd, als je de mogelijkheid hebt, maak een video en kijk terug naar wat er gebeurd, fijn als je instructrice ook even meekijkt waar het mis gaat. Succes!

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:41

Hij is klinisch goed bevonden, mocht alle tips (en eigenlijk is het belangrijk om een nieuw paard altijd ook röntgenologisch te keuren) laat hem aub röntgenologisch nakijken!

Wie weet is hij met proefrijden en bij de dierenarts wel gesedeerd geweest, of daarvoor ingespoten zodat hij geen pijn voelt en werkt dat nu uit. Je zegt dat dit je eerste pony is en mensen kunnen vaak ruiken wie er al langer in de paardenwereld zit en wie niet, helaas heb je er dan van die sluwe mensen bij die het paard sederen of inspuiten zonder dat jij het weet!

Je kan niet onder zijn huid kijken, hij kan allerlei beengebreken hebben, artrose of kissing spines, maar dit zie je niet tijdens een klinische keuring….

Ik wil je niet bang maken, maar mochten alle eerder genoemde tips niet werken doe dit alsjeblieft.

Xkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 18:45

xAurea schreef:
Hij is klinisch goed bevonden, mocht alle tips (en eigenlijk is het belangrijk om een nieuw paard altijd ook röntgenologisch te keuren) laat hem aub röntgenologisch nakijken!

Wie weet is hij met proefrijden en bij de dierenarts wel gesedeerd geweest, of daarvoor ingespoten zodat hij geen pijn voelt en werkt dat nu uit. Je zegt dat dit je eerste pony is en mensen kunnen vaak ruiken wie er al langer in de paardenwereld zit en wie niet, helaas heb je er dan van die sluwe mensen bij die het paard sederen of inspuiten zonder dat jij het weet!

Je kan niet onder zijn huid kijken, hij kan allerlei beengebreken hebben, artrose of kissing spines, maar dit zie je niet tijdens een klinische keuring….

Ik wil je niet bang maken, maar mochten alle eerder genoemde tips niet werken doe dit alsjeblieft.

Hij heeft wel een heel gek hoestje tijdens het rijden. Hij heeft dit al sinds ik hem heb ik weet niet of het er iets mee te maken heeft of dat het niks is en hij zich gewoon verslikt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:49

Dikke kans dat je gewoon niet overtuigend genoeg bent als ruiter. Je rijdt immers nog maar kort.
Wat ik zou doen ik gewoon elke keer dat hij iets uit zichzelf wil doen, een paar voltes 10 meter rijden (of kleiner) en weer door. Wil hij weer met je aan de haal, meteen weer paar voltes 10 meter rijden. 99% kans dat het bij een meer ervaren ruiter niet gebeurt, maargoed het is jouw pony dus jij moet er nu snel een oplossing voor hebben zodat het geen gewoonte wordt waarin hij steeds volhardender wordt, en jij te weinig doelgericht reageert

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:49

Wanneer je les krijgt, zijn er dan meer ruiters?