Alleen naar buiten verlatingsangst LBI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Alleen naar buiten verlatingsangst LBI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:33

Trt is 7 dagen gratis proberen, de leidoefening is gelijk de eerste (dacht ik).

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 21:37

Slmt9 schreef:
Trt is 7 dagen gratis proberen, de leidoefening is gelijk de eerste (dacht ik).

Dankjewel, dan ga ik die eens kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:54

Ik laat een paard echt nooit met de neus bij mijn heup lopen. Is veel te link, als ze schrikken en naar voren springen. Dan springen ze zo bovenop je. Bij mij is het echt strikt schouder aan schouder. Op die manier kun je eigenlijk alle acties voor zijn en als ze opzij springen naar je toe begrens je dat met je schouder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:32

Ik mis even wie zegt neus moet bij heup?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 00:19

Eerlijk

Ik heb 3 paarden 24/7 bij elkaar staan. Ze hebben hun eigen rangorde maar zodra ik het terrein opstap ben ik voor hun belangrijk en vergeten ze hun eigen rangorde volledig.

Het maakt niet uit welke ik meeneem of zelfs alle 3 tegelijk, wandelen of rijden maakt niets uit. Ik gen hun stabiele schakel en leider dat merk je aan alles.

Ik denk echt oprecht dat dit soort dingen vaak het stuk vertrouwen in elkaar must plus dat vele geen leiding geven onbewust.

Hoe bang mijn paard ook is, als ik zeg dat het goed is vertrouwt zecdaar volledig op. Een paard wat bij jou is heeft nuet zo'n drang om "veilig" bij andere te blijven.

Weet je wat van haar achtergrond?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 08:31

Slmt9 schreef:

Een andere instructrice die ik had laten komen om het wandelprobleem op te lossen gaf me die tip.

GabberGill: ik weet helaas niets van haar achtergrond. Ze komt uit Spanje, ik heb haar bij een kleinschalige handelaar bij mij uit de buurt gekocht. Ze heeft wel littekens, dus denk niet zo'n fijne behandeling gehad in Spanje.

Met andere paarden erbij is ze super relaxed, dan zie ik haar echt genieten. Dat zou ik zo graag ook met haar alleen willen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:43

Lomax123 schreef:
Slmt9 schreef:

Een andere instructrice die ik had laten komen om het wandelprobleem op te lossen gaf me die tip.

GabberGill: ik weet helaas niets van haar achtergrond. Ze komt uit Spanje, ik heb haar bij een kleinschalige handelaar bij mij uit de buurt gekocht. Ze heeft wel littekens, dus denk niet zo'n fijne behandeling gehad in Spanje.

Met andere paarden erbij is ze super relaxed, dan zie ik haar echt genieten. Dat zou ik zo graag ook met haar alleen willen.

Ik snap die tip wel hoor, kreeg ik ook altijd. Reden: als paard met schouder naast je schouder loopt heb je als ie vooruit minder in te brengen dan wanneer hij met hoofd naast je loopt. Hier lopen ze ook met neus iets voorbij me, maar de rest dient achter me te blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:45

Dat is altijd nog anders dan de neus bij de heup, met de neus bij de heup worden er en gevaarlijke situaties gecreeerd op de weg en je kunt eigenlijk nooit op tijd reageren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:49

Waarom zou je niet op tijd kunnen reageren? Ik vind het ook prettiger als een paard met zn hoofd naast mij loopt en minder prettig als ik schouder aan schouder loop. Ervaar totaal niet dat ik niet snel genoeg kan reageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:53

Neus bij de heup is te ver achter je, zoals Wintu omschrijft hoofd naast je dat kan nog. Maar verder achter je als ze schrikken en naar voren springen, springen ze bovenop je. De achterhand kun je zo niet drijven met een zweepje in je andere hand waardoor ze dus sneller kunnen gaan stilstaan en in de achteruit gaan. Ze kunnen ook nog schrikken en opzij springen en achter je springen, wat link is als er auto's passeren.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 09:06

Eén van de problemen is dus haar positie tov mij, ze loopt net wat te ver achter me.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:50

Hier ook een paard met verlatingsangst, maar die doet het juist beter op wat afstand van mij dan dicht bij mij. Wel heeft hij het het eerste stuk nodig om opdrachtjes te krijgen, dus ik schakel in tempo en snelheid. En hij mag nooit recht achter mij lopen. Ik kan ook op afstand prima zijn schouder/lijf achter me weg houden.
Hij springt bij spanning weleens naar voren, maar juist met een grotere afstand en goed schuin achter kan ik dan juist tijdig ingrijpen. Anders springt hij me voorbij en gaat om me heen de weg op draaien of gooit z’n schouder in mij als hij echt paniek krijgt. Dat vind ik persoonlijk (in ieder geval met dit paard) juist gevaarlijker.

Het is dus echt even kijken wat voor jouw paard werkt. Overigens kan hij het op vertrouwd terrein wel in alle posities en dat is ook het uiteindelijke doel weer. Als we eenmaal op de terugweg zijn kan hij keurig naast me en versnelt en vertraagd op een kleine hulp. En kunnen we zelfs samen draven en blijft hij bij me.

Wel heb ik het heel langzaam opgebouwd en inderdaad steeds een klein stukje verder, zodat hij het mentaal kon bijhouden en vertrouwen in zichzelf en mij kreeg ook zonder vriendjes in de buurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:18

Een paard dat altijd achter loopt leert ook geen initiatief nemen.
Bij onervaren paarden ga ik graag aan de lange lijnen een rondje buiten lopen, dan leren ze voorop lopen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:57

Elisa2 schreef:
Neus bij de heup is te ver achter je, zoals Wintu omschrijft hoofd naast je dat kan nog. Maar verder achter je als ze schrikken en naar voren springen, springen ze bovenop je. De achterhand kun je zo niet drijven met een zweepje in je andere hand waardoor ze dus sneller kunnen gaan stilstaan en in de achteruit gaan. Ze kunnen ook nog schrikken en opzij springen en achter je springen, wat link is als er auto's passeren.

Tja, ik kan me hier niet in vinden, ik vind het ook eigenlijk wat te ver gezocht vwb schrikken. Als ze opzij springen als ze schrikken springen ze ook boven op je als je schouder aan schouder loopt. Ze kunnen alle kanten op springen.

Ik wandel icm scootmobiel en voel me het veiligste met een neus of hoofd naast me. Ik houd altijd een halve meter afstand naast me (mocht hij opzij springen) en heb dus maar een hand om te leiden omdat ik met mn andere hand moet sturen en gas geven.
Ik vind het niet erg als mn paard even ergens stil staat als hij het spannend vind, ik laat hem kijken tot hij beoordeeld heeft dat het voor hem veilig is en dan gaan we weer door.
Ook als ik wel even aan de hand wandel doe ik het op die manier, ik ben fysiek kwetsbaar en dit werkt voor mij met alle paarden het prettigste.

Zoveel mensen, zoveel meningen en dat is prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:12

Als de neus bij je heup is, dan kun je de uitdrukking van je paard niet zien. Dan weet ie dus niet of hij ergens naar loert.
Persoonlijk lijkt me dat niet handig omdat je dan nooit kunt anticiperen.

Met het hoofd NAAST je kan dat uiteraard wel zien. Echter is het hoofd ACHTER je wanneen enkel de neus bij je heup is.

Maar inderdaad, ieder z‘n ding.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:24

Nou dan heb ik het hele hoofd naast me, ik kijk idd naar wat zn hoofd laat zien.
Als we draven gaat hij uit enthousiasme wel eens schouder aan schouder, maar dan wil hij me nog wel een afsnijden en dat is met scootmobiel niet veilig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:35

Zelf los ik het op door met hele kleine stapjes te beginnen, als dat vertrouwen er is wordt het steeds makkelijker.
Je gaat eerst ernaast, loopt zo ver tot ze niet meer comfortabel is, doet nog één stap verder en blijf zelf heel rustig, dan weer terug. Zo kun je dat opbouwen.
Dat lijkt in het begin alsof je nooit veel verder komt, maar één stap worden er twee en voordat je het weet kun je gewoon weg.
Wel heel belangrijk is, is dat je de stress signalen van je paard goed ziet, want zo'n gevoelig paard moet je nooit over de grenzen gaan en zeker niet teveel druk, dat zorgt voor nog minder vertrouwen.
Wel mag je dus elke keer de comfortzone opzoeken en net dat stapje erover.
Beter in het begin te weinig dan teveel.
Zie het als een manier om een goede vertrouwensband op te bouwen, voel je niet rot als het eens wat minder lukt, probeer er objectief naar te kijken zonder emoties, je paard heeft het meeste aan jou als je de rustige leider bent.
Oja, de positie waarin je staat kan per paard wel wat verschillen, het is niet erg als je meer voorop loopt, kijk eerst hoe het het beste lukt, je paard kan later meer voorop, maar daar krijgt ze later zelf ook weel meer vertrouwen in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:58

Misschien vergezocht maar na met heel veel paarden en ook flinke rillbillen gewandeld te hebben ben ik liever safe then sorry. Maar goed, ik zorg dus ook altijd voor tempo controle met een dressuur zweep in de andere hand naast me. En ik loop altijd tussen het paard en bijvoorbeeld de auto,s of fietsers in. Voor mij werkt dit het beste.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:42

Je hebt ook gelijk qua better safe than sorry. Mijn safe is alleen een andere dan die van jou, prima toch!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:50

Ja hoor, iedereen heeft zijn/ haar eigen werkwijze. :-)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:01

Slmt9 schreef:
Waarom zou je niet op tijd kunnen reageren? Ik vind het ook prettiger als een paard met zn hoofd naast mij loopt en minder prettig als ik schouder aan schouder loop. Ervaar totaal niet dat ik niet snel genoeg kan reageren.

Als ik schouder aan schouder loop met mijn paard, is zijn hoofd nog verder voor me. Een gestrekte arm van een mens heeft geen kracht en als je paard al maar iets zijn hals strekt, loopt de mens al met een gestrekte arm, doet de paard dit met kracht heb je helemaal niets meer in te brengen, je kan je andere arm dan ook niet meer gebruiken om eventueel op neus te leggen. Lopen ze net met hoofd iets voor je, heb je je arm op zijn sterkst, kan je je andere arm gebruiken en sneller reageren.
Sorry voor de wat warrige uitleg, voordoen is makkelijker dan uitleggen :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:38

Sizzle schreef:
Een paard dat altijd achter loopt leert ook geen initiatief nemen.
Bij onervaren paarden ga ik graag aan de lange lijnen een rondje buiten lopen, dan leren ze voorop lopen.

Ik zeg nergens dat het doel is dat hij altijd achter blijft lopen hè ;) maar voor nu is dat wat hij nodig heeft om überhaupt veilig bij zijn kudde weg te gaan.

Hij is aan de lange lijnen buiten op dit moment nog onveilig, door het gedrag wat hij laat zien en niet te houden vanuit die positie. Maar om ze stoerder te maken op langere termijn gebruik ik dit inderdaad ook regelmatig. Maar ook hier weer: eerst op afgesloten terrein met bijv vreemde objecten etc. Kleine stapjes opbouwen.

Mn andere paard heb ik al heel veel uren wandelen in zitten en die kan vanuit alle posities, ook voor me uit aan een enkele lijn en stopt dan ook nog steeds netjes op verzoek. Maar hij heeft ook geen verlatingsangst.

Blijft toch kijken per paard en combinatie wat het beste werkt. :) hopelijk heeft TS wat aan de verschillende tips!

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 10:11

Wat een boel reacties, fijn dankjulliewel.

Voor mij is het de kunst om eruit te pikken wat bij ons het beste werkt. Gistermiddag ben ik a la de 50ft trail ride van Warwick gaan oefenen, al wandelend dan. We bleven beiden ontspannen, zo af en toe schoot ze toch achter me langs om het gras in te duiken. Dan merk ik dat ze toch net wat te ver achter me loopt.
Het is een pittige, en gehaaide tante die merrie van mij.
Maar ik ben niet boos geworden, heb haar terug de juiste kant op gezet, en toen wilde ze echt niet meer vooruit. Dus ik zei: ik heb tot zaterdagochtend 11 uur, dus we wachten hier maar. Gewoon stil blijven staan en niets gedaan, wel de neuzen de goede kant op. Ze keek me verbaasd aan, begon wat met haar voorhoef te schrapen. En toen zette ze toch uiteindelijk een stapje in de goede richting. Toen ze dat deed heb ik haar beloond en na nog een stapje terug gelopen.
Zo een aantal keer herhaald.
Daarna wat grondwerk in de bak gedaan met balkjes enzo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:17

Leuk om mee te experimenteren en uit te vinden wat voor jullie werkt. Voor ons was het ook niet een manier en combineer ik ook manieren. En die wisselen we ook nog weer af!
Wat mij ook altijd hielp om te voorkomen dat je boos of gefrustreerd raakt is om jezelf in tijd te begrenzen. Loslaten hoe ver je wil komen en enkel een timertje zetten van bv 15m of 20m.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:45

Lomax123 schreef:
Wat een boel reacties, fijn dankjulliewel.

Voor mij is het de kunst om eruit te pikken wat bij ons het beste werkt. Gistermiddag ben ik a la de 50ft trail ride van Warwick gaan oefenen, al wandelend dan. We bleven beiden ontspannen, zo af en toe schoot ze toch achter me langs om het gras in te duiken. Dan merk ik dat ze toch net wat te ver achter me loopt.
Het is een pittige, en gehaaide tante die merrie van mij.
Maar ik ben niet boos geworden, heb haar terug de juiste kant op gezet, en toen wilde ze echt niet meer vooruit. Dus ik zei: ik heb tot zaterdagochtend 11 uur, dus we wachten hier maar. Gewoon stil blijven staan en niets gedaan, wel de neuzen de goede kant op. Ze keek me verbaasd aan, begon wat met haar voorhoef te schrapen. En toen zette ze toch uiteindelijk een stapje in de goede richting. Toen ze dat deed heb ik haar beloond en na nog een stapje terug gelopen.
Zo een aantal keer herhaald.
Daarna wat grondwerk in de bak gedaan met balkjes enzo.

Klinkt goed hoor! En knap dat je je geduld hebt weten te bewaren. Dat is voor ons mensen toch vaak de grootste uitdaging….