Pabi schreef:Verder doelt Cambionn denk ik op de gewaden die in warme landen gedragen worden. Die vergroten eigenlijk het verkoelend effect door enerzijds de zon instraling op te vangen / reflecteren en anderzijds je krijgt dat lucht zich om je lijf beweegt, dat verkoelt en is ook het idee van zo'n ondershirt: dat lucht meer circuleert.
Wellicht was ik niet duidelijk genieg. Ging ook niet enkel om gewaden. Als je in bijv. Azië kijkt zie je ook veel andere kleding uit allerlij categorieën. Shirts, broeken, rokken, jurken, jassen. Alles eigenlijk. Maar vrijwel altijd met laagjes, en in efficiente vormen en stoffen. Laagjes niet enkel omdat dat lucht vasthoud die als isolatie kan werken (om kou of warmte buiten te houden, en lichaamswarmte binnen, dat is namelijk het tegenovergesteld van wat je nu zoekt) maar ook omdat dat zweet kan opvangen en afvoeren zodat je comfortabeler blijft en het niet in je goede bovenkleren trekt. En dat is wat je wel wil, en wat een goed ondershirt doet (met minimale lucht ruimte en lichte, ademende stoffen zodat het niet warm wordt).
Bedekend is idd om de zon niet direct op je te krijgen, wat helpt tegen warmte. Alsof je continue in de schaduw zit. Maar dat was eigenlijk een secundair punt. Meer van, laagjes en bedeken is niet zó raar in hitte ondanks dat dat soms wel zo reageert tegenwoordig. Als je het goed doet helpt het juist. Eigenlijk is minder aan doen juist raar.
Nienke_20 schreef:Ik zal het gaan proberen een lange mauwen shirt, nog tips voor bh’s? Heb een sport bh maar ook die is gewoon nat na het rijden. Die wissel je ook iets minder snel zegmaar..
Lange mouwen werkt enkel met de juiste stoffen en pasform. Dat heb ik in sportkleding niet veel gezien, als ooit. En tenzij het probleem vanuit je armen komt gaat dat je ook niet helpen. Het ging om het dragen van een goed ondershirt. Wat al door 3 of 4 (ofzo) verschillende mensen is aangeraden maar je steeds lijkt weg te wuifen als waarschijnlijk te warm/geen oplossing of niet verder op in gaat.
BHs geen tips voor. Ik draag gewoon mijn reguliere BHs. Ben ik zelf meer comfi in dan sport BHs ofzo. Zweet komt eigenlijk nooit door de BH heen in het shirt bij mij. Rug, oksels, en stuk onder de broek is wat nat wordt van zweet bij mij. Daarvoor dus een ondershirt, blijft mijn goede shirt zweetvrij. Na het sporten was BHs met de hand. Sowieso BH's altijd met de hand, gaan ze langer mee. Goede BHs zijn duur genoeg...