Teugelhaken en het reglement

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:11

Marcella schreef:
Heb meer te klagen, maar wil eigenlijk geen zeurpiet zijn. Want tijdens mijn laatste proef had ik nogal wat geluidsoverlast vanuit de stal mijn voorlezer was ampert te verstaan.

Je hoort eigenlijk toch ook je proef uit je hoofd te weten?? Wanneer er fout wordt voorgelezen of inderdaad de lezer onverstaanbaar is dat jij gewoon door kan rijden?(anders zou een jury ook geen aftrek kunnen geven wanneer de lezer fout leest, het is immers niet de fout van de ruiter)

Ik weet ze ook niet uit mn hoofd, maar t zou (als ik t goed heb) wel moeten, toch

hoor het graag als ik het fout heb!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:19

Dat klopt, je hoort je proef zelf te weten en als de lezer niet te verstaan is, moet hij/zij maar zorgen dat-ie harder schreeuwt.
Maar geluidoverlast kan nog om een andere reden vervelend zijn, ik heb eens gestart en er kwam allerlei herrie uit de stallen en er liep iemand te rennen naast de bak en iedere keer schoot Duvel als een raket onder mijn kont vandaan. En toen gingen ze ook nog prijsuitreiking houden en net toen ik langs de kantine reed sprong er een meisje op 'hoera, eerste!' En daar ging ik weer het volgende onderdeel was een volte 10 meter in draf, het werd een ei van 15 meter in galop met zijn hoofd tussen de balken van het plafond en het cijfer was een 1! Ok, terecht voor de uitvoering van dat onderdeel, maar met de gang van zaken rondom de wedstrijdring was ik toch niet zo blij.

Nu nog even on-topic: Als je van die teugels hebt, die met een klipje aan je bit gaan, moet dat volgens mij wel mogen, want in plaats van een gesp zit er dan een klipje aan. Heb bij ons in de buurt ook nog niet meegemaakt dat daar commentaar op kwam (zie er weleens mensen mee rijden).
Maar als je de gesp aan een klipje vastmaakt en dat klipje aan je bit, ja, dan mag het niet. Zie daar zelf trouwens ook niet het nut van in, maar dat is persoonlijk en heeft niets met het reglement te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 13:52

Met trailer in- of uitladen moeten de teugels eraf en dan gaat er een ketting onder. Anders loop ik het risico dat meneer er vandoor gaat. Hij heeft nl. geen angst met trailerladen, maar gewoon geen zin.

En de herrie uit stallen was dermate hinderlijk dat mijn pony afgeleid was en dus geen halsstrekken toonde (maar in plaats daarvan naar de stallen keek).

Mijn beugels moesten ook langer van de jury en dat terwijl ik gewoon kortte benen heb (denken ze soms van dat als je met langere beugels rijdt dat je benen langer worden). Verward

Start trouwens met een fjord tussen de paarden dus het zegt voor mij al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:00

Marcella schreef:
Met trailer in- of uitladen moeten de teugels eraf en dan gaat er een ketting onder. Anders loop ik het risico dat meneer er vandoor gaat. Hij heeft nl. geen angst met trailerladen, maar gewoon geen zin.

Dan kun je je teugels toch opdraaien en de keelriem er doorheen steken als je ze in de weg vind zitten?

En de herrie uit stallen was dermate hinderlijk dat mijn pony afgeleid was en dus geen halsstrekken toonde (maar in plaats daarvan naar de stallen keek).
Ja, dat komt helaas wel vaker voor.
Net als mensen aan de kant die luidruchtig zijn, of als je net een ring naast het parkeer terrein hebt en een paard de trailer aan het verbouwen is.
Daarom is wedstrijd rijden zoveel anders als thuis rijden, want ook in deze sitiaties moet je leren de aandacht van je paard te kunnen bewaren.

Mijn beugels moesten ook langer van de jury en dat terwijl ik gewoon kortte benen heb (denken ze soms van dat als je met langere beugels rijdt dat je benen langer worden). Verward
Dat zou ik dan eerst in het echt willen zien of ze echt te kort zijn, in acht genomen hoe lang jou pootjes zijn Lachen

En als jij een goede proef rijd kan de jury niet om je heen.
Verschuil je niet achter mijn paard is minder, want als jij je oefeningen laat zien voor een voldoende krijg je die ook.
Maar laat je ze niet zien dan heb je net als die wpn-er die het niet laat zien ook geen voldoende verdient
En ik heb ook een wpn-er, maar zonder dressuur aanleg, het is een echte springer en ja ik moet op sommige dingen ook extra trainen, maar dat is een keuze die jezelf maakt om te gaan starten met een paard met minder aanleg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:06

Teugels door de keelriem is lastig en dat vind ik gevaarlijk. Longeer ook altijd zonder teugels. Naar mijn weten liep hij gewoon super, maar heb wel eens eerder gehad dat er zo gepunt werd. Over de eerste proef zal ik ook niet klagen, want die heb ik zelf verpest.

Zou zeggen kom een keer kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:13

Vergeet niet dat pony wedstrijden altijd milder gejureerd worden als paarden wedstrijden.
Veel ruiters hebben "last" bij de overgang pony naar paarden wedstrijden.
Ook al starten ze met een kwpn paard.

opzich ook logisch dat er bij de paarden strenger word gejureerd.

Bij de pony's heb je allemaal ruiters die jong zijn, dus nog geen 25 jaar paardrij ervaring kunnen hebben.
Dus om die finaal af te straffen op basis dingen zou niet eerlijk zijn.

misschien dat dat mee speelt?

Of heb je geen wedstrijd ervaring en weet je niet precies wat er in de ring perse gevraagd word.
Want je moet ook in het B al veel laten zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 16:33

Heb nog nooit pony wedstrijden gereden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:55

Marcella schreef:

wat een onzin zeg... ik start ook met mn inieminiefjord van 1,40 tussen de paarden en wij hebben hier gekgenoeg geen last van, in tegendeel tegenwoordig gaan we ieder weekend met 2 wp en bekers naar huis. Dus het kan wel zoals je ziet, maarja daar moet je wel voor rijden.... niet miepen....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:58

Marcella schreef:

heb je profiel ff getsjekt. Je beugels kunnen idd nog wel een gaatje langer, dit staat wat netter, je hebt nu qua beenligging een beetje een springhouding.... gewoon proberen, zal in het begin ff wennen zijn maar dat is zo over....
succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:18

Vippie"]
[quote="Marcella schreef:

heb je profiel ff getsjekt. Je beugels kunnen idd nog wel een gaatje langer, dit staat wat netter, je hebt nu qua beenligging een beetje een springhouding.... gewoon proberen, zal in het begin ff wennen zijn maar dat is zo over....
succes!
[/quote]
Als ik dat doe verpruts ik juist mijn houding, ik heb al van die lange benen. En soms veronderstelt men dat je met de lange dressuurbeugels op een springzadel kunt rijden, en dat kan niet.

Ik heb jou profiel ook bekeken, en ik vind niet dat je de beugels te kort hebt. Je moet ook nog je hakken naar beneden kunnen houden om je kuit eraan te kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:25

Marcella schreef:
Heb nog nooit pony wedstrijden gereden.

Citaat:
Of heb je geen wedstrijd ervaring en weet je niet precies wat er in de ring perse gevraagd word.
Want je moet ook in het B al veel laten zien.

Eb bij veel bedoel ik dat je kunt laten zien dat je paard netjes aan je hulpen is en nageeflijk.
En dat is bij vele niet in orde dus ook geen wp.

Heb je nu toevallig een een slecht punt zou ik me er ook helemaal geen zorgen om maken.
dan heb je gewoon een chagerijnige jury gehad.

Maar is het regelmatig dat je weinig punten haalt, kun je er toch vanuit gaan dat je je paard minder voor elkaar hebt voor in de ring als dat je dacht.

Laat je eens filmen en kijk dan kritisch naar jezelf.
Niet op een manier wauw wat goed, want vorig jaar deed hij nog minder.
Maar met een blik, zou dat goed genoeg zijn voor een voldoende.

Leg ook de coupons eens naast elkaar en kijk of het toch vaak dezelfde punten zijn die je lager scoort.
Dat zijn dan toch echt aandachtspunten voor in je les.

En vergeet niet dat je je paard thuis vaak wel voor een wp kunt rijden, maar op een wedstrijd is het toch echt wat anders.
Je moet hem thuis voor 90 % in orde hebben voor die proef om het op concours voor 60 % te kunnen scoren. (om ff aan te duiden)

Succes

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 23:50

Vippie"]
[quote="Marcella schreef:

succes!
[/quote]

Dat zijn intussen oude foto's rij al veel langer, want als ik mijn beugels nu nog een gaatje langer maakt moet ik op mijn tenen gaan staan (of zonder beugels gaan rijden).

Aan de hulpen en nageeflijk is hij ook. En als ik naar de laatsten wedstrijden kijk toen had ik 159 punten en een keer twee keer 163 punten.

En thuis loopt hij 9 van de 10 keer zeker die 90 procent. We zijn ook al bezich met de basis van M-oefeningen en L-oefeningen beheerst hij al helemaal.

Filmen is een beetje problematisch aangezien we geen filmcamera hebben en met mijn digi kan ik hooguit 41 seconden opnemen (heb nog geen geld voor een groter memorycard). En heb 9 van de 10 keer niemand om op te nemen.

Was trouwens wel vierde geworden van de in totaal 13 ruiters (had alleen liever een winstpunt gehad inplaats van een beker).

Ach zie het 27 maart wel weer.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 07:54

germie schreef:
[Als ik dat doe verpruts ik juist mijn houding, ik heb al van die lange benen. En soms veronderstelt men dat je met de lange dressuurbeugels op een springzadel kunt rijden, en dat kan niet.
[/quote]

Ik heb het ook niet over jou maar over marcella, das punt 1. En punt 2 je kunt prima met lange beugels op een springzadel rijden, t ziet er alleen niet uit, daarom hebben ze dresuurzadels uitgevonden Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:58

Nou, dat is niet helemaal waar, met lange beugels op een springzadel is echt beroerd voor je zit. Ik zit op het VZH echt met kortere beugels dan op het dressuurzadel van Duvel, want anders kan ik er echt niet op zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:44

Als ik trouwens een dressuurzadel zou nemen dan moet ik eentje op maat laten maken voor me zelf. Of ik kan geen goede duidelijke hulpen meer geven, want dan komen mijn hakken maar net (ongeveer) 5 cm onder het zadel vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:01

Als je dan de punten van de andere keren en de plaatsing van nu ziet, zou ik het me ook niet zo aantrekken van wat die jury nu heeft gepunt.
Gewoon 1 die niet veel punten gaf.
Volgende keer weer beter

En ik Heb tot en met de M2 met een springzadel gereden en idd, daar kun je niet met zo'n lange beugels rijden als met een dressuurzadel.
Wel een paar gaatjes langer,dan dat je met springen zou hebben, maar niet zo lang als met een dressuurzadel en dat is ook logisch.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 01:04

Nou 1 t/m 3 hadden behoorlijk hoge punten (1e had 172 punten, 2e 171 punten en 3e 154 punten). Verward

Laten we het maar op houden verkeerd moment en verkeerde dag van de jury. Maar zal anders nog even kontakt opnemen met het KNHS over verduidelijking van de regels. Heb nu 8 wedstrijden gereden met die teugelhaken en geen een keer commentaar gehad.

Heb trouwens zelf een veelzijdigheidszadel, want ik heb een veelzijdige pony. Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:04

Nou heb ik ook een vraagje.. hoe zit dat dan met military teugels? Of euh, hoe leg je dat uit.. Mijn teugels zitten dus niet met gespen vast, maar aan het uiteinde zit een soort metalen ringetje, waar je de rest van de teugel doorhaalt.. Ze zijn van kalvalkade...heeeeeerlijke teugels..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:36

Passionato schreef:
Nou heb ik ook een vraagje.. hoe zit dat dan met military teugels? Of euh, hoe leg je dat uit.. Mijn teugels zitten dus niet met gespen vast, maar aan het uiteinde zit een soort metalen ringetje, waar je de rest van de teugel doorhaalt.. Ze zijn van kalvalkade...heeeeeerlijke teugels..

stropteugels dus?
Die mogen volgens mij ook hoor, die zitten rechtstreeks aan het bit vast.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:21

Ow heet dat stropteugel.. weet ik veel hahahaha. Volgens het boekje heetten ze kalvalkade military, heb ze van een springruiter, en ze zijn heel erg fijn, vandaar. Tja, rechtstreeks aan het bit, tis maar hoe je het bekijkt. WEl iets meer als met een musketon ja..
Als ik met deze teugels mag starten vind ik het best.. en anders... hehehehe ze heten toch stropteugels?? Knipoog