Regendeken om of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:44

Ik heb er eventueel nog 1 te koop met losse hals van qhp in maat 195,pb bij interesse.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:46

Summerserie bleef hier niet waterdicht met regen hoor, volgens hun was hij ook maar " spatwaterdicht" en niet geschikt voor echte regen.. die is dus retour gegaan aangezien de advertentie dit tegensprak. Nu van Busse, goed waterdicht wel warmer met zon erop maar ok zij is erg gevoelig op de bovenlijf dus zie het maar als een receptus :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:55

Hier wel altijd een droog paard onder de summerseries.

Ik gebruik die deken in het najaar ook als eerste deken.
Nog nooit gehad dat die doorlekt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:48

Heb gisteravond de QHP Combo met hals besteld.

@Wildgirl, denk die jij dus hebt. Maar helaas heeft mijn paaed 185 en is 195 dus te groot.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:18

Die Summer Series blijft hier echt vreselijk goed waterdicht. Op een gegeven moment trekt het water vanuit het gaas omhoog en wordt de binnenkant nat maar zelfs dan is de rug nog droog. Heeft echt al vreselijke hoosbuien overleefd deze zomer. Wilde wel een 2e deken omdat na urenlange regen overdag de deken wel echt moet drogen en ik dan voor de nacht een droge nodig heb. Had een goedkoop dingetje in de aanbieding gekocht van Master maar heel eerlijk: ik heb er spijt van. Dan had ik liever een tweede Summer Series of de Autumn variant erbij gehad. Goedkoop is duurkoop. Het verbaast me trouwens hoe stevig de deken nog is. Zitten een paar kleine oppervlakkige haaltjes in, maar had echt verwacht dat die deken na 1 dag aan gort zou zijn met die jonge paarden in onze kudde.

Edit: het enige wat niet waterdicht was, was de hals. Daar zit een brede verstevigde band op, op het waterdichte gedeelte. Op de naden daarvan stroomt het water alleen gewoon naar binnen. Daardoor is hij niet alleen onder het gaas nat, maar ook ver daarboven. Dat vond ik wel echt een tegenvaller..

alixblanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:12

Okay,bedankt iedereen voor de info! Ze is mijn eerste eigen paard van maart 2023 dus vraag ik het ook even voor de zekerheid *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:23

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard, wat leuk <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:13

Ik heb 2 shetlanders die op het moment helaas schraal zijn. En we staan nu sinds ruim een week op een nieuwe stal, waardoor ze nog geen schuilstal hebben (ze staan nog apart dmv een draadje).
Die doe ik wel een regendeken op als ze de hele dag regen verwachten.
Buien vind ik geen probleem, dan drogen ze tussendoor goed op. Maar afgelopen donderdag heeft het hier de hele dag door geregend. En voor morgen verwachten ze dat ook. Dan krijgen ze nu wel een regendeken op.

Maar alleen omdat ze nu zo schraal zijn en ze niet kunnen schuilen. Normaal staan ze zonder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:49

Summerseries is bij flinke regen op gegeven moment wel nattig aan binnen zijde, maar afgelopen woensdag op donderdag met liner op gehad en helemaal droog. Hopelijk houdt ie het komende nacht ook. Het is een deken voor buien dus uren lange regen verwacht ik niet van m, maar flikt ie wel, zeker met de liner erin.

Afbeelding

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:55

Hier heb ik net wel de 0 grams regendeken opgelegd. Paard zweet er totaal niet onder en vannacht wordt het 15 graden en stromende regen. Mijn paard heeft wel een spierziekte, ik leg de deken veel sneller op dan voorheen en doe ik dat niet dan heb ik morgen een stijf en sago paard.

Kijk dus vooral naar je paard. Niet deken opleggen en vervolgens weggaan, goed na een tijdje voelen of het niet te warm is.

Overdag heb ik hem vaker af en krijgt hij evt zn vamoose op, vliegendeken met waterdichte rug (maar die lekt door bij langdurige regen).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:06

Die foto hierboven zo ziet mijn pony er ook uit met de summer series. En dan de borst vaak nat. Zelfs met hoosbuien heeft ie het tot nu toe gehouden. Ik heb zojuist de Autumn series erbij gekocht als reserve deken en een iets warmere variant voor als het nog wat kouder/natter is. :j

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:11

Hier eind van de middag ook de 0gr regen deken opgelegd bij mijn pony (kon daarna niet meer komen). Laat ik hem nu zonder deken staan heb ik inderdaad ook een pony die slecht in zijn vel zit.
Zoals het er naar uit ziet blijft de deken morgen ook gewoon op. Dan voorspellen ze ook regen. Eventueel dat ik hem morgen even omwissel met de reserve deken zodat de ene deken kan drogen en de ander nat kan worden, maar dat ligt allemaal volledig aan het weer.
Liever doe ik nu geen deken op, maar de gezondheid van mijn pony gaat toch wel echt voor uiteindelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:54

Ik heb ook de summer en de bucas.
De bucas is hier minder handig omdat de flappen meer opwaaien en het hier bijna altijd hard waait.
Bij echt veel regen doe ik als de temp niet al te hoog is een regendeken op , met harde wind erbij lukt dat wel zonder dat ze te warm worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:15

Een paard dat niet gevoelig is op de rug kan je gewoon zo bloot laten staan, het is nog warm zat en ze smelten niet, zeker als ze binnen kunnen staan.

De mijne zet ik enkel bij dagen na elkaar regen eens een paar uur op stal zodat ze kan opdrogen. Maar die heeft geen schuilhok buiten. Met schuilhok doe ik dat ook niet.

Paarden die gevoelig zijn kan je zo een waterdicht vliegendeken op doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:29

Ik zit ook al een paar dagen te twijfelen bij mn ruin van 24. Hij kan schuilen en doet dat ook, maar de ervaring leert dat ze meer bewegen als ze een deken op hebben en dat heeft wel mijn voorkeur.

De vliegendekens zijn hier wel nodig, maar ze staan nu met de regen zonder, omdat de dekens dan toch iets te lang nat blijven op het lijf.

Mijn ene merrie heeft echt veel bultjes.

Ik zag nu deze; https://www.dekroo.nl/products/premiere ... s-buikflap

Hou zelf wel van de elastische inzet en zoek daar meestal naar en geloof ook nog steeds wel in het zebra motief.

Maar slechte ervaringen met de pasvorm van Premiere en QHP.
Nika heeft er ook eentje en vind het doorgaans fijne dekens, maar de vliegendekens gehad en die vind ik echt zwaar altijd.

Ik blijf vooral veel hooi aanbieden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:57

Boven de 15 graden krijgen ze bij mij echt niet zo snel een regendeken op. Zeker niet als ze gewoon een schuilstal hebben.

Dan moet het al de hele dag regenen en keihard waaien. Maar dan geef ik ze eigenlijk nog liever wat hooi in de schuilstal zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze doen.

Zelf heb ik het met dit weer niet eens snel koud als ik nat wordt. Heb ik mijn regenjas aangetrokken wordt het toch snel al weer te heet als je ook maar iets doet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:00

Utixo schreef:
Kijk naar je paard. Ik vind het ook veel te warm voor een 0 grams, maar mijn kneuterige KWPNer liet dodelijk merken dat hij het niet naar zijn zin had eergisteren. Heeft dus een dagje met een deken op gestaan, paard was weer vrolijk.

De mijne ook hoor. Meestal 3- in 1 deken op van amigo maar vandaag was het zo fris dat ze makkelijk de regendeken op had willen hebben. Ze zal vanavond stram en koud zijn denk ik. Super gevoelig op de bovenlijn dus altijd voorzichtig mee zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:02

pol013 schreef:
Boven de 15 graden krijgen ze bij mij echt niet zo snel een regendeken op. Zeker niet als ze gewoon een schuilstal hebben.

Dan moet het al de hele dag regenen en keihard waaien. Maar dan geef ik ze eigenlijk nog liever wat hooi in de schuilstal zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze doen.

Zelf heb ik het met dit weer niet eens snel koud als ik nat wordt. Heb ik mijn regenjas aangetrokken wordt het toch snel al weer te heet als je ook maar iets doet.

Hier kunnen ze goed schuilen, maar dat doen ze dan dus ook. De laatste weken doen ze dat echt te vaak en te veel en dat gaat dus ten koste van bewegen.

Mijn quarter ruin (24) en merrie ( 16) zijn miepjes. Maar als ik een deken om leg blijven ze dus wel rondlopen en bewegen.
De mini merrie doet wat de rest doet. Haar zoon loopt meestal rond en de quarter jaarling doet ook vaak wat mama doet. Maar zeker de jaarlingen zie ik liever meer bewegen. Dus als de rest rondloopt, doen zij dat ook weer meer.

Maar zeker mijn ruin wil ik niet meer steeds door en door nat hebben. Hij kwam bij ons als ex sport paard en doet het ook wat slechter op teveel regen.

Ik zie hier best een aantal paarden al even weer onder dekens staan ook. En die staan allemaal veel meer op stal daarnaast dan die van ons, dus zat tijd om op te drogen.

Het is ook niet elke nacht 15 graden. En gevoelstemperatuur of de harde wind erbij en de echte stortregen voelt ook anders, ook voor paarden. Dat zie je ook aan hun reacties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:25

Mijn oudje met ppid en daardoor geen goede vacht kreeg een deken met dichte bovenkant op.
Maar mijn gezonde paarden niet.
Kom op zeg, het is zomer, totaal niet echt koud.
Ja natuurlijk hebben ze het nu frisjes. Hier kwamen ze vandaag ook 2 keer voorbij gedenderd. Gaan ze zich warm rennen.
Mooi! Meteen goed voor de spekjes training.
Ze hebben een schuilstal, bij dazen staan ze er snel in. Maar nu niet.
Dus dikke prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:13

Ik vind het lastig. Normaal zou ik zeggen: paard is niet van suiker, het is niet koud moeten ze wel tegen kunnen. Maar vandaag was mijn merrie toch wel heel stijf in haar achterhand. Ze heeft al een probleem in haar achterhand en normaal heeft ze er weinig last van maar nu was ze wel heel erg stijf. Waarschijnlijk door de aanhoudende regen in combinatie met de hard wind. Op de weide kunnen ze niet schuilen. Savonds en snachts staat ze in haar paddockstal waar ze wel droog en uit de wind kan staan maar ook daar blijft ze liever met haar kont in de regen staat en haar hoofd en hals onder het dak. Een echte regendeken vind ik nu te warm met dit weer. Maar een vliegendeken met waterdichte rug aanschaffen vind ik ook weer erg duur voor wellicht die ene week dat se hem op heeft. Maar haar zo laten staan is natuurlijk ook niks.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:30

Mijn vliegendeken combo is al aangekomen. Zaterdagavond besteld en nu al binnen :D

Kan die mooi morgenvroeg mee naar de wei om bij mijn 5 jarige op te leggen. Die z'n rug is schraal en mag zeker niet te koud krijgen want hij rilt nogal best snel.
Hooi hebben ze sowieso onbeperkt.

In de schuilstal hebben ze ook hooi. (op de foto wat ik smorgens rond 10u gegeven heb en nog over was om 20u 's avonds)
Normaal in het net maar de haken zijn al meermaals stuk getrokken dus hooinet is inmiddels ook weggehaald :')
Dus nu even op de grond.
Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:41

Het is nu zo nat, kunnen de paarden die 24/7 buitenstaan, nog wel ergens plat slapen? Hier is alles zo nat geworden, bij mij staan ze s'nachts op stal, waar ze lekker in het stro kunnen liggen. Met beter weer liggen ze overdag ook wel op het land, maar nu niet..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:46

Die van mij heeft een heerlijke schuilstal waar het gewoon droog is, dus ja, hij kan prima plat slapen zonder nat te regenen of nat te worden door de natte bodem.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:52

Ja wij hebben nog een droog pad om te liggen... Meestal zijn er meer opties, maarja het is even behelpen deze herfst :+ mijn paard heb ik even in de stal gevoerd gisteren en ze kon niet wachten tot ze weer naar buiten mocht, zelfs met warme slobber vind ze het niet prettig om opgesloten te zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:52

Ik heb die van mij hier nu ook even buiten met een regendeken op staan, windkracht 5 met flinke regenbuien, hij stond van de week over zijn hele lijf te trillen.
En met die harde wind zijn ze er echt niet snel te warm onder.
Bij minder wind en kleine buitjes gebruik ik de rambo summer.
Ze staan bij ons ‘s nachts wel binnen.