Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:32

Zolang de ogen niet geïrriteerd zijn doe ik geen masker op.

Ik heb wel maskers. Want als ze de vliegen irritant vinden/ irrigatie aan een oog hebben. Houden ze de maskers zomaar dagen op rij met liefde op. Zodra ze ze zelf uit beginnen te trekken laat ik ze weer af. Eerste keer kan ik nog als toeval beschouwen en weer terug op doen. Maar bij de 2e keer is het klaar.

shadow33

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:07

Ik heb de bucas zonder oren. Bij mij trekt het veulen om de haverklap het masker af bij de moeder, dus ik doe haar zolang het halster eroverheen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:20

Die van mij heeft eczeem en schuurt z'n oren zo kapot dat ie er bloemkool oren van krijgt.. ik vermoed ook dat ie de kap afschuurde door de jeuk, niet perse omdat hij geen kap op wil :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 17:34

Mijn paard heeft geen jeuk, ik weet ook niet hoe hij het masker afkrijgt. Ik denk met rollen, hij rolt nogal graag, misschien dat ie zelfs wel per ongeluk afgaat. Hij lig iig altijd beneden aan de berg bij de rolplek. Ze staan daar ook grotendeels van de dag, in de schaduw.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:21

Heb hier ook zo'n paard, gewoon geen masker meer op gedaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:26

Bij mij ook een ruige en tot nu toe blijft die van for horses keurig 24/7 zitten. Die zit met zo'n aantrek touwtje bevestigt ipv klittenband. Rechterpony had zelfs van zijn laatste masker, die dus zowel boven als onder aan zijn halster vast zat een anti graasmasker gemaakt. :')
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:03

Ik zag net dat ie toch wat kale plekjes achter zijn oren heeft van het masker, dus misschien dat ie er toch last van heeft

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:35

Afbeelding

Ik neem alles terug wat ik eerder gezegd heb. Drie dagen op rij halster af gedaan in de wei, gisteravond gordijntje echt kapot. Dus ook het gordijntje is niet hufter proof.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:46

Heb je al eens een masker zonder oren geprobeerd?
Die van mij heeft namelijk een schurfthekel aan alles wat aan zn oren zit de hele dag, dus zo'n masker is binnen 5 minuten verdwenen. Idem met een halster of zon franje frontriem want dat zit te los.

Sinds ik maskers heb zonder oren en andere poespas laat hij ze braaf om. Hij draagt ze ook 24/7 ivm gevoeligheid voor zonlicht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:17

Hij heeft nu zo'n lycra masker om en die blijft al een paar dagen zitten, gisteren alleen 1 oor eruit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:26

Ah, het leed dat een vliegenmasker heet :)

Mijn merrie heeft ook verschillende modellen gehad. Met/zonder neus, met/zonder oren. Met/zonder (veiligheids)halster er overheen. Frengels, met/zonder halster.

Ze kreeg alles uit. Ik heb haar weigenootje zijn masker met mijn ogen zien uitkrijgen, al rollend.

De ene houdt het netjes op - de ander krijgt het altijd uit. Helemaal, ondersteboven, een oor er uit, ...

Ik keek vooral gewoon naar mijn merrie. Zolang haar ogen niet ontstoken waren, liet ik het masker achterwege. Ze vond er duidelijk niets aan, welk model ik ook probeerde. Dus zolang het niet "nodig" was, liet ik het maar zo. Ik herinner me het jaar nog waarin ik koppig volhield - ze had geen ontstoken ogen, in de verste verte niet, maar omdat al mijn weigenoten hun paarden een masker aansmeerden, dacht ik blijkbaar dat ik dat ook moest doen. En voor ik het wist, had ze ontstoken ogen van dat masker :')

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:18

Cchanny schreef:
Ik had het probleem ook.

Dus ik heb nu met katoenen 'garen' vlechtjes gemaakt en die in zijn voorpluk ingevlochten. :)
Geen masker af te werken, maar wel beschermin tegen de vliegen.

Dit was bij mij echt een fijne oplossing :o

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:40

Die van mij is helemaal ingepakt in vliegendeken + kap ivm extreme exceem, en de truc is om er een weide halster om te doen, en daaroverheen de kap vast te maken met klittenband aan de hals.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:56

Cchanny schreef:
Cchanny schreef:
Ik had het probleem ook.

Dus ik heb nu met katoenen 'garen' vlechtjes gemaakt en die in zijn voorpluk ingevlochten. :)
Geen masker af te werken, maar wel beschermin tegen de vliegen.

Ik ben hier wel benieuwd naar. Heb je hier een foto van? En wat voor materialen heb je gebruikt?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:25

Mijne krijgen hun kappen ook altijd af, met of zonder oren maakt voor die van mij niks uit, alle paarden krijgen de kappen af (6 stuks) maar puntje bij paaltje komt, als ik de kappen af laat, hebben ze binnen een dag ontstoken ogen en komen ze zelfs naar me toe gelopen in de wei als ze zien dat ik de kappen bij me heb...denk niet dat ze de kappen vervelend vinden dus...maar waarom ze dan altijd af zijn weet ik ook niet :')

Ik heb ook die sliertje geprobeerd die je zonder halster om kunt doen (dus alleen een frontriem aan een kopstukje en keelriempje die eerder in het topic voorbij gekomen is) echt de meest nutteloze dingen ooit...3 minuten...en toen hadden ze allemaal een baard aan sliertjes hangen _O-

Ik geef het op, ben blij dat ik ze aan huis heb staan dus ik zoek gewoon iedere dag de maskers weer op in de wei en dan komen de dames vanzelf hun masker bij mij ophalen _O-

Niet een tip waar je iets aan hebt helaas...

Ik wil nog wel een keer het masker met dat elastieken hoofdstuk proberen (dat volledig elastieken ding met 2 gaas ooguitsparingen) kijken of die wel blijft zitten :+ de hoop is hoog, het geloof laag _O-

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:42

Slmt9 schreef:
Cchanny schreef:

Ik ben hier wel benieuwd naar. Heb je hier een foto van? En wat voor materialen heb je gebruikt?

Ik heb bij de zeeman geloof ik een bol katoen draad gekocht.

Daarvan heb ik het eerste gedeelte het meegevlochten met zijn voorpluk.
Ieder jaar deed ik het net eventjes anders. Dit was een van de eerste jaren. Waarbij de vlechtjes nog niet zo taktisch waren geplaatst.
Maar je ziet zo een beetje het idee.

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:54

Hoe maak je dat bovenaan in de pluk vast? Mijn paard heeft heel weinig voorpluk en heel glad. Ik vraag me af of dat er niet zo uit glijdt als je het niet op een of andere manier vast maakt bij de aanzet :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:02

Slmt9 schreef:
Hoe maak je dat bovenaan in de pluk vast? Mijn paard heeft heel weinig voorpluk en heel glad. Ik vraag me af of dat er niet zo uit glijdt als je het niet op een of andere manier vast maakt bij de aanzet :+

Ik heb een elastiekje en daarmee maak ik een staartje in zijn voorpluk.
Dan vlecht ik een stukje in, waarmee ik het katoen ook aan mee vlecht.

Dus het zit én met een elastiekje vast én mee ingevlochten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:10

De lycra zit nog steeds, zelfs met 13 uur non stop regen. Ik hoop dat het zo blijft. Over een week is het gras hier aan huis op en gaan ze terug naar hun grote wei. Als ie daar afgaat vind ik hem nooit terug. 6 hectare op een berg, helling van 150 meter bergop en gras van 1 meter hoog en varens van 2 meter hoog. Afbeelding
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:44

Cchanny schreef:
Ik heb een elastiekje en daarmee maak ik een staartje in zijn voorpluk.
Dan vlecht ik een stukje in, waarmee ik het katoen ook aan mee vlecht.

Dus het zit én met een elastiekje vast én mee ingevlochten.

Top, dank je wel. Ga ik dat proberen :D
Hier gaat ook alles binnen een kwartier af. Morgen eens een leuk kleurtje bij de Action uitzoeken.

Tinka schreef:
De lycra zit nog steeds, zelfs met 13 uur non stop regen. Ik hoop dat het zo blijft. Over een week is het gras hier aan huis op en gaan ze terug naar hun grote wei. Als ie daar afgaat vind ik hem nooit terug. 6 hectare op een berg, helling van 150 meter bergop en gras van 1 meter hoog en varens van 2 meter hoog. [ [url=m/WL6drA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2TFnIt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij is altijd verteld dat je met regen beter het masker af kan doen. De druppels gaan in het gaas zitten en het zicht wordt dan heel slecht.
Wellicht zijn de katoengaren ook een idee?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:48

Hier alleen het probleem dat zand nu meer blijft hangen aan het ooggaas doordat het nat is. Verder belemmert regen niet hun zicht, ze doen nog gewoon zoals ze normaal zich ook gedragen. Ik merk wel dat mijn jongste eerst wat schrikkeriger is dan normaal als hij het masker weer op krijgt. Dus het belemmert sowieso al wat het zicht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:56

Normaal gesproken doe ik de maskers altijd af met regen. Maar gisteren hele dag druk geweest met hooi halen, toen we om 21 uur thuis waren begon het te regenen en toen was ik niet zo helder meer om ze af te doen. Vanmorgen zodra het een beetje minder hard regende meteen de maskers af gedaan. Met gevaar voor eigen leven, het is spekglad op de wei.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:59

Hier blijft het masker ook met regen op. Als ze echt muisstil zouden staan, slaat het misschien iets dicht, maar een paard beweegt, dus de druppels vallen er wel af. Meerdere keren gecontroleerd met regen, nooit problemen mee gehad.

Idd wel wat zand wat meer plakt als ze rollen met een nat masker.