Juryleden en hun eigen paarden....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:24

nu hoeft een jurylid niet eens zijn eigen paarden voor te trekken..hij zou bij een selectiewedstrijd de grootste concurent natuurlijk ook kunnen benadelen...en op die manier dus minofmeer de concurentie kunnen bepalen van zijn eigen paarden...

Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:59

Goede regeling dus! En raadzaam om het bij de bond te melden als je ziet dat het wel gebeurt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:06

Johan schreef:
Goede regeling dus! En raadzaam om het bij de bond te melden als je ziet dat het wel gebeurt...

neem een keuring..fokker = jurylid.
en kan dus min of meer de concurentie bepalen op de centrale keuring....
is toch van den zotte.. (ik wil met mijn uitspraken niet zeggen dat een jurylid niet objectief zou willen/kunnen zijn) op een keuring van bijv. welshjes is het simpel..naam jurylid en de stalnaam weten...

bij dressuurwedstrijden moet je maar net weten welk paard door wie wordt gereden.....en ik neem toch aan dat wanneer er een wedstrijd gepland is dat men voor de inschrijfdatum al weet wie er in de jury zit en dus een jurylid ook weet dat hij op concours X moet jureren en dat zijn paarden dan of naar een ander concours moeten of een dag vrij hebben..

Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:14

Alane"]
[quote="Johan schreef:

neem een keuring..fokker = jurylid.
en kan dus min of meer de concurentie bepalen op de centrale keuring....
is toch van den zotte.. (ik wil met mijn uitspraken niet zeggen dat een jurylid niet objectief zou willen/kunnen zijn) op een keuring van bijv. welshjes is het simpel..naam jurylid en de stalnaam weten...

bij dressuurwedstrijden moet je maar net weten welk paard door wie wordt gereden.....en ik neem toch aan dat wanneer er een wedstrijd gepland is dat men voor de inschrijfdatum al weet wie er in de jury zit en dus een jurylid ook weet dat hij op concours X moet jureren en dat zijn paarden dan of naar een ander concours moeten of een dag vrij hebben..
[/quote]

Precies zoals Jasmijn geschreven heeft!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:28

die heeft het over familei en lesklanten...ik doel op juryleden die paarden door anderen laten rijden op wedstrijden waar ze zelf jureren of jureren in een klasse waarin hun paarden lopen...

waarbij het niet meer kunnen jureren bij eigen paarden natuurlijk absurd is...je weet als jurylid toch waar en wanneer je moet jureren...en een concoursorganiserende instantie zal toch niet last minute een jurylid vragen (behalve bij overmacht)
en dus weet een betreffend jurylid toch of zijn paarden meelopen op het concours waar hij/zij jureerd.
en laten we eerlijk wezen: ons kent ons...en anderen komen erachter dat je je eigen paarden jureerd of bij selectie wedstrijden de beteren terug zet.

Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:39

Alane schreef:
die heeft het over familei en lesklanten...ik doel op juryleden die paarden door anderen laten rijden op wedstrijden waar ze zelf jureren of jureren in een klasse waarin hun paarden lopen...

Ik kan je niet helemaal meer goed volgen nu... Verward
Er wordt hier gesproken over de regel m.b.t. familie, lesklanten en eigen paarden. voor de rest niet... Bloos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:48

Citaat:
Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen.
(dus stel dat een jurylid eigenaar is van een paard, maar heeft hierop een ruiter/amazone gezet die het paard voor hem of haar rijdt of beoordeeld bijvoorbeeld een rubriek in keuringen waarin hij eigen fokprodukten heeft lopen)
Vinden jullie dit bezwaarlijk of niet?

dit was de stelling...anderen hebben er lesklanten en familie in betrokken.

Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:00

Klopt dat de stelling anders is als waar na twee bladzijde over gesproken wordt. Begrijp nu waarom je niet meer te volgen was....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:11

Johan schreef:
Klopt dat de stelling anders is als waar na twee bladzijde over gesproken wordt. Begrijp nu waarom je niet meer te volgen was....

of jij niet goed leest Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:29

Familie en lesklanten zijn erbij getrokken omdat dat dezelfde regel is.
Eigen paarden jureren doe je gewoon niet als je jezelf als jury serieus neemt. Ook al weet je van jezelf dat je objectief kan zijn, dan doe je het nog niet omdat het niet mag én omdat je altijd praatjes krijgt of dat nou terecht is of niet.
Dezelfde klasse niet jureren is niet haalbaar, dan kunnen er nog maar weinig juryleden plaats nemen aan de baan.

Nogmaals, dit geldt voor wedstrijden, keuringen weet ik te weinig van.
Bij keuringen lijkt me hetzelfde opgaan, maar in hoeverre je dan in staat bent de concurentie van jouw paard te beïnvloeden weer ik niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:42

Als jury's geen klassen mogen beoordelen waarin ze zelf paarden hebben lopen (hoe wilde je dat trouwens controleren.............juridisch eigendom / fiscaal eigendom / sociaal eigendom) kunnen alle jury's van onder de 45 beter gelijk thuisblijven.
Is dat wat je wilt dan?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:12

CGJ12 schreef:
Als jury's geen klassen mogen beoordelen waarin ze zelf paarden hebben lopen (hoe wilde je dat trouwens controleren.............juridisch eigendom / fiscaal eigendom / sociaal eigendom) kunnen alle jury's van onder de 45 beter gelijk thuisblijven.
Is dat wat je wilt dan?

Soms wel..... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:23

Levy schreef:
Soms wel..... Haha!

Grapjas.
Maar dat houdt dan gelijk in dat 40% van de jurys niet meer mag punten en er een nóg grotere schaarste aan wedstrijden komt.....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:40

CGJ12"]
[quote="Levy schreef:
Soms wel..... Haha!

Grapjas.
Maar dat houdt dan gelijk in dat 40% van de jurys niet meer mag punten en er een nóg grotere schaarste aan wedstrijden komt.....
[/quote]

Nou, weet je wat pas raar is? Maar dan ga ik te veel off topic denk ik....
Maar een aantal jaren geleden was er zo'n regeling dat iedereen die 1x Z2 had gereden op mocht voor z jury-lid i.v.m. de grote schaarste..
Ik heb daar zo mijn gedachten over....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:09

Levy schreef:
Maar een aantal jaren geleden was er zo'n regeling dat iedereen die 1x Z2 had gereden op mocht voor z jury-lid i.v.m. de grote schaarste..

Ik ken alleen de regeling dat IL-jury's voor IZ opmogen als ze Z2 zijn geweest (of 2x ?)
Die regeling is er allang en geldt nog steeds.

Verder gold in het verleden dat assistent-instructeurs (2e fase heet dat nu) de IL-licentie konden aanvragen en die dan kregen zonder examen.

Maar in een hééééél ver verleden kon je zelfs Z-jury worden als je zelf B reed.
Een goed voorbeeld woont vlak bij jouw in de buurt.
Jureert érg vaak het Z2, maar is zelf nooit verder geweest dan B.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:11

CGJ12"]
[quote="Levy schreef:

Ik ken alleen de regeling dat IL-jury's voor IZ opmogen als ze Z2 zijn geweest (of 2x ?)
Die regeling is er allang en geldt nog steeds.

Verder gold in het verleden dat assistent-instructeurs (2e fase heet dat nu) de IL-licentie konden aanvragen en die dan kregen zonder examen.

Maar in een hééééél ver verleden kon je zelfs Z-jury worden als je zelf B reed.
Een goed voorbeeld woont vlak bij jouw in de buurt.
Jureert érg vaak het Z2, maar is zelf nooit verder geweest dan B.
[/quote]

Informeer maar eens, het is waar wat ik opperde......

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:01

Als we ook nog rekening moeten gaan houden met de klasse waarin ze zelf rijden, of waarin hun eigen paard rijdt, kunnen we wel gelijk ophouden met wedstrijden te organiseren. Stel dat iemand zelf L1 rijdt. Dan zou hij dus geen enkele L1 proef meer mogen jureren. En wat als je hem bij de L2 gaat plannen en hij gaat intussen promoveren naar de L2?. En geen familieleden, lesklanten en (wat ook genoemd is) clubgenoten. Blijven er dan wel juryleden over? En hoe zou je dat in de praktijk moeten uitzoeken? Dan zou elke jury in het vervolg een lijstje moeten overhandigen van mensen, paarden en klasses die hij/zij niet mag jureren. Lijkt me niet echt gewenst.

Wat mij betreft moet een jury het gewoon van te voren eerlijk melden als een familielid of eigen paard mee doet. In dat geval kun je er bij de planning rekening mee houden dat ze niet jureren in die ring. Voor de rest blijft het gewoon toeval of je gejureerd wordt door een bekende of niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:55

Scum schreef:
Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel.

Heb ik het bewijs dat het wel gebeurt,... Mijn achternicht reed jaren geleden Z1, net als ik. We reden een wedstrijd in Kaatsheuvel, tegen elkaar. 2 proeven, de 2e proef was bij dhr. Boomaars, bij velen bekend. Ik heb haar nog op video, ze reed echt niet zo heel goed, en kreeg bij dhr. Boomaars toch bijna een winstpunt. Ik reed beter volgens omstanders (en volgens de video) en kreeg minder punten.

Dhr. Boomaars gaf al enige tijd priveles aan mijn achternicht, eerlijk waar. Ook nog toen ze die proef bij hem reed. Voortrekkerij noem ik dat,...

Hoe hou je dit tegen dan, wat kun je eraan doen?

Johan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:32

Meldenbij de KNHS! Als je tenminste je achternicht dit aan wilt doen....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 09:50

Johan schreef:
Meldenbij de KNHS! Als je tenminste je achternicht dit aan wilt doen....

Het is jaaaaren geleden, dhr. Boomaars jureert ondertussen de Z1 niet meer denk ik, maar vanaf ZZ licht. Bovendien rijdt mijn achternicht ook geen paard meer, dus wat maakt het uit eigenlijk,... Ik gaf dit voorbeeld vooral om aan te geven dat zelfs nationale jury's zich er schuldig aan maken. Ik zag in de laatste paardenkrant dat dhr. M. Boomaars nog de Prix st. georges gejureerd had, hij plaatste Judith Scholte op de 3e plaats. Iemand gelezen? Dat is dezelfde meneer Schijnheilig .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:28

een clubgenootje van me rijdt vaker bij haar instructeur, zelfs vandaag weer. Ik denk zelfs dat ze het er op doet, ze weten natuurlijk dondersgoed waar hij jureert, nu heb je in de Prix st. georges we twee juries, maar dan nog vind ik het niet kunnen en snap ik niet dat niemand daar niets van zegt