daffodil schreef:Dat is niet aan jou te beoordelen. Je mag alleen beoordelen wat er getoond wordt. Dus als een dier last heeft van degene die erop zit, is dat hetgene wat je omschrijft, zoals bijvoorbeeld:
Probeer meer mee te zitten in de beweging of beweging meer volgen.
Het is niet aan jou om te oordelen over hoe iemand eruit ziet, dat kun je ook niet beoordelen want daarvoor moet je meten en wegen. Dat gebeurt niet dus kun je er niets van zeggen. Sterker nog iemand die gewoon een normaal gewicht heeft, kan ook een paard gruwelijk in de weg zitten en daar geef je dit commentaar ook bij.
En weet je, in de praktijk komt dit echt helemaal niet zo vaak voor. Dat denkt iedereen maar, maar dat valt echt reuze mee. Vorige week een jongen in de ring met een pony, ja hij was te lang maar nee hij woog echt niets teveel want graatmager. Is het een mooi plaatje? Nee, maar hoezo moet ik daar iets van zeggen. Zolang hij het dier niet in de weg zit, meezit in de beweging, is de rest niet aan mij.
Ik heb ook wel eens een heel kleine volwassene in de ring op een joekel van een paard. Dat werkt ook niet en die ziet dat terug in de punten. Maar niet omdat ze "te klein" is, nee omdat ze haar paard niet bij elkaar rijdt. Dus het commentaar is niet amazone is te klein voor de grootte van het paard maar probeer paard meer aan elkaar te rijden.
Maar als de ruiter het zelf niet eerlijk beoordeelt, en als het niet aan de jury is om dat te doen - wie mag het dan wel doen?
Ik begrijp je hoor, ik heb je antwoorden gelezen en snap dat je als jurylid gebonden bent aan bepaalde regels - maar fair vind ik het niet. Fair tegenover de paarden, bedoel ik.
Ik bedoel daarmee niet dat je als jurylid maar lekker grof mag zijn, je hoeft niemand de grond in te boren - maar een kat een kat noemen is blijkbaar ook niet toegelaten.
Waarom zou je dat niet gewoon mogen/kunnen benoemen? Je kan zoiets ook op een vriendelijke manier aanbrengen. Makkelijk en leuk zal het niet zijn, en het zal vast nog moeilijker zijn als het over een jong ruitertje gaat - maar als we een vriendelijker beeld willen scheppen van onze sport, moeten we wel eerlijk kunnen zijn. Als de ruiter het zelf niet ziet, de lesgever het negeert en een jury er niks van mag zeggen - wie dan wel? Wie is dan de stem van de pony die te zwaar belast wordt, of in de weg gezeten wordt door iets wat niet zal/kan veranderen (bv. te grote ruiter)? Een ruiter die nog leert rijden zit ook in de weg, maar dat betert hopelijk wel na x aantal lessen. Krimpen doen we echter niet meteen. En iemand kan wel afvallen, maar zolang die echt te zwaar is (ik laat even in het midden wat dat nou exact betekent) voor die bepaalde pony/dat bepaalde paard, zou een jury daar wel iets van moeten mogen zeggen vind ik.