Ibbel schreef:Maar als je gaat plannen 'op de cyclus' en je denkt dat je dat zelfs maar op de dág kunt inschatten, dan ben je net zo rigide bezig. Geen enkele cyclus is regelmatig, zelfs regelmatige cycli niet. En zelfs als je een jaar lang dagelijks hormoonspiegels zou bepalen (wat onmogelijk is, alleen al qua ethiek), dan nog wil dat niet zeggen dat die data een voorspelling geven voor welk ander jaar dan ook. Alleen al de buitentemperatuur en de hoeveelheid zonlicht heeft een enorme invloed.
En ook als je dit als een goed onderzoek zou opzetten, met een redelijke groep merries die identiek verzorgd, getraind en gehouden worden, met dezelfde voorgeschiedenis qua wel of geen veulens gehad etc, en je zou idd spiegelbepalingen doen, dan nóg, zelfs als er een causaliteit aantoonbaar zou zijn, heeft het geen enkele waarde op individueel niveau voor welk ander paard dan ook.
Dat laatste vooral.
Name it, ik ben wel ooit een merrie tegen gekomen die in je voorbeeld past.
Ooit een "staatsgevaarlijke" merrie "getemd" met hengstigheid en een paar kilo wortels.
Dat paard was helemaal niet staatsgevaarlijk maar eenkennig en vooral, ze stond op een plek waar ze niet op d'r plek was (drukke manege).
Ik heb een merrie. Zegt de verkoper: hengstigheid? Geen idee, nooit iets gemerkt. Ik heb d'r nu een jaar of vijf; hengstigheid, geen idee
Ik had een vermoeden op basis van temperatuur omdat ik bij nieuwe paarden een periode regelmatig de temp opneem om een beeld van "normaal" te hebben.
Totdat twee maanden geleden een nieuwe ruin in de groep kwam.... NIET TE MISSEN!
Saillant detail: de merrie is 18...