Één vriendje genoeg voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:53

Ik had een "kudde" van 3. Heb ze in januari gesplitst naar 2 omdat de jongste niet altijd van het hooi mocht eten en dus eigenlijk de restjes die op de grond lagen op at. Hij werd daardoor ook mager.
Toch speelde hij ook geregeld met de oudste. Alleen op gebied van eten was hij dus het onderdeurtje.

Mijn 2 oudjes samen gaat super. Ze zijn zelfs onafscheidelijk want zodra de ene de andere niet meer ziet komt die hinnekend de hoek omgerend.

Mijn jongste staat op een stalling. En daar heb ik nr 4 gekocht. Deze 2 heb ik eigenlijk direct samen gezet. En ondanks nr 4 een hengst is heeft mijn draver ruin het leiderschap. Waarschijnlijk gaat het goed omdat nr 4 nog maar 2 jaar is en de ruin 5 jaar.
Maar ze spelen ook leuk samen.

Charaz

Re: Één vriendje genoeg voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:00

Mijn paarden staan per 2 bij elkaar en ze lijken zo erg gelukkig, mijn 2 bejaarden zijn niet de makkelijkste in een groep en matchen niet met iedereen, sinds ze samen staan is het net een getrouwd stel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:01

Toen mijn paard (ruin) wegens (zware) IR van het gras af moest en ik hem wegens ander voerbeleid ook uit de kudde in de paddock moest halen, heb ik er een grote Shetlandmerrie bij gekocht. Ik was op zoek naar een ruin, maar het werd een merrie. Nu ruim 8 jaar samen en eigenlijk vanaf het eerste moment dikke vrienden. Wat alleen maar hechter is geworden, in de loop der jaren. De kudde bij ons op stal, tja, al die paarden komen en gaan na verloop van tijd altijd weer. Ik heb mijn paard zo vaak 'in de rouw' gezien, als er weer een maatje vertrok. Nu dus wel lang samen en heb er geen spijt van. Juist superleuk, zo samen. Een vaste kudde is het mooiste, maar soms kan dat nou eenmaal niet.

Wél staan er heel gezellige buurpaarden en momenteel zijn dat twee lieve, speelse ruinen. Merk dat, ondanks dat draadje ertussen, er nog steeds een enorm kuddegevoel heerst tussen deze vier. Er is veel interactie, maar ook veel rust (bv als ze alle vier slapen). Met het vorige koppel buurpaarden klikte dat minder, dan met ons huidige koppel buurpaarden, dus ook daarin zit aardig wat verschil.

Overigens staat mijn Shet ook met de buurpaarden gezellig op de wei en dat gaat prima.

Mijn Shet is ook niet alleen meer 'het maatje'. Ik doe juist behoorlijk veel met haar, soms meer dan met mijn ruin :D . Lange teugelen, werken aan de hand, dubbele lange lijnen, wandelen. Ze is een enorme werkpony en geweldig om mee te werken. Merk ook dat ze zich nu veel meer gewaardeerd voelt.

Heb ook al meegemaakt dat er één naar de kliniek moest voor 6 dagen. Dat was pittig, maar de hereniging was zo mooi.

Elke dag blij, als ik die twee samen zie **\O/** .

Belangrijk is absoluut wel, dát het klikt en dat is natuurlijk voor velen een dingetje.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:12

Ruitertje991 schreef:
We weten allemaal onderhand wel dat je een paard niet in z'n eentje moet zetten. Mijn vraag is: is het genoeg om twee paarden bij elkaar te zetten, of is het echt beter als ze in een grotere kudde (van zeg 4 paarden of meer) staan?

Bijkomende vraag: hoe weet je of paarden bij elkaar passen? Ik heb wel gelezen over langzaam introduceren achter een extra draadje en kijken hoe dat gaat, maar stel je wilt een tweede of derde paard kopen als vriendje voor degene die je al hebt, is dat dan altijd op de gok en hopen dat het goed komt of kun je hier op de een of andere manier rekening mee houden?

Paarden zijn kuddedieren en heel eerlijk; 2 is een paar, geen kudde.
Ik denk dat het an sich prima is, maar merk nu ik er zelf inmiddels 3 heb na jarenlang 2 te hebben gehad, toch weldegelijk verschil in positieve zin.
Er is meer sociale interactie en er zit meer dynamiek in.
De 2 die ik al had (Haflingermerrie en mini Shet) waren ontzettend op elkaar ingespeeld en mede daardoor ook afhankelijk van elkaar, inderdaad continu roepen en rennen als ik er 1 meenam.
Nou heb ik me daar nooit door laten tegenhouden, want ik ben gekke Henkie niet, maar dat is nu ik er 3 heb verleden tijd.

Plus, ze zagen andere paarden echt als een invasie op hun relatie.
Een paar jaar geleden had ik er een 2 jarige mini Shet merrie bijgekocht zodat mijn mini niet alleen zou staan als de ander op het gras mocht (hij is HB geweest) en dat was echt de hel op aarde.
Ondanks dat ik de introductie meer dan voorzichtig en rustig heb aangepakt (paar weken laten wennen aan elkaars aanwezigheid in aparte weilandjes zonder ze samen te zetten, naast elkaar op stal etc.) was mijn ruin er op gebrand die pony de dood in te jagen en was ook mijn merrie not amused over haar.
Na 3x de pony door de draad te hebben gejaagd was ik er wel klaar mee en heb ik haar verkocht.
En dat, terwijl hij vroeger in de kudde nooit problemen gaf met nieuwe ponies die niet eens rustig geintroduceerd werden.
Dusja, een beetje inschatten kan je het wellicht wel aan de hand van de karakters en rangorde van de paarden, maar het blijft altijd een gok.
En ik denk dus echt dat het issue van jagen en aanvallen kwam doordat zij maar met z'n 2 stonden.

Afgelopen September op hoop van zegen een mini hengstveulen mee naar huis genomen en na zo'n zelfde rustige introductie is hij uiteindelijk wel geaccepteerd. Sterker nog; Mijn mini en hij zijn nu beste vriendjes, zoals ik hoopte! <3

Het enige wat nog mist, is een maatje voor mijn merrie zodat ze echt 2 aan 2 kunnen staan. Oftewel; Een goed excuus voor nummer 4 is al gevonden :') Maar da's nog ff sparen :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:31

Mijne staat ook met 2. Daar lijkt ze het het beste mee te doen. Ook wel in grotere groepen gehad, maar dat gaat toch net niet lekker. Nu met 2 kunnen ze niet met en niet zonder elkaar, maar paard heeft een stuk meer rust in haar koppie.

In een mooie, stabiele kudde zie ik graag wat meer paarden bij elkaar als dat goed gaat.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:14

Wij hadden er altijd 4. 3 merries en 1 ruin.

Twee merries waren onafscheidelijk. En Één merrie met de ruin waren dikke Mik. Er was één regel , deze twee groepen liepen nooit bij elkaar. Al stonden ze in dezelfde paddock. :+

Ondertussen is er wat veranderd..
De merrie en ruin, ons echtpaar. Die zijn closer dan ooit. Daar is de dochter weer bij in komen na dat ze terug is gekomen van de opfok. Dus dat gaan nu prima, ze hebben haar geaccepteerd en staan nu met z'n drieën gezellig bij elkaar.

Helaas is de ene merrie van de twee merrie vriendinnen overleden. Die merrie heeft het er wel zwaar mee. En lijkt ook nog steeds niet echt contact met de rest te zoeken.. dat gaat ons wel aan het hart.

Dus ja, twee vrienden kan super gezellig zijn! Maar een groep waarin ze hun vrienden uit kunnen zoeken heeft ook zo zijn voordelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:29

kevinsky schreef:
Wij hadden er altijd 4. 3 merries en 1 ruin.

Twee merries waren onafscheidelijk. En Één merrie met de ruin waren dikke Mik. Er was één regel , deze twee groepen liepen nooit bij elkaar. Al stonden ze in dezelfde paddock. :+

Ondertussen is er wat veranderd..
De merrie en ruin, ons echtpaar. Die zijn closer dan ooit. Daar is de dochter weer bij in komen na dat ze terug is gekomen van de opfok. Dus dat gaan nu prima, ze hebben haar geaccepteerd en staan nu met z'n drieën gezellig bij elkaar.

Helaas is de ene merrie van de twee merrie vriendinnen overleden. Die merrie heeft het er wel zwaar mee. En lijkt ook nog steeds niet echt contact met de rest te zoeken.. dat gaat ons wel aan het hart.

Dus ja, twee vrienden kan super gezellig zijn! Maar een groep waarin ze hun vrienden uit kunnen zoeken heeft ook zo zijn voordelen.

Het kan helpen om een van de paarden van het drietal apart te zetten bij de merrie die alleen is voor een paar weken. Zodat die kunnen bonden en dan pas terug samen.
Net zoals bij mensen, een eenling raakt zelden bij een vast bestaand groepje in...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:33

Ik heb er twee, die krijg ik in eigen beheer binnenkort ( _/-\o_ ) maar ik zit er idd wel aan te denken om er 1 bij te kopen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:12

Mijn paard staat met een shetlander, dat was een beetje een paniek aankoop omdat mijn 'pensionklant' haar pony van de een op de andere dag zou ophalen (ik had haar de huur opgezegd per volgende maand omdat wij als personen totaal niet klikten, de paarden konden het goed vinden, maar diezelfde dag haalde ze dus haar pony op). Een kennis in de buurt had een shet die wel weg mocht, dus de deal was zo gemaakt.

De shet is niet bang aangelegd, maar mijn merrie is een enorme etter en zo groot tegenover zo klein legt hij het toch altijd af, dus hij kiest eieren voor z'n geld. Heb er wel aan gedacht om er nog een mini bij te zetten, maar heb echt totaal geen idee of ik een merrie of ruin erbij moet zetten.

De shet kan overigens heel goed alleen zijn, dus als ik uit het zicht ga met de merrie is dat geen enkel probleem, zolang hij vreten heeft hoor ik hem niet. Maar de dynamiek in de 'groep' (2 is ook een groep :D ) is dus niet zo harmonieus helaas. Ze staan nu bijna een jaar samen, maar echte vrienden zijn het helaas niet geworden.. Heel soms staan ze wel te kroelen, maar het komt altijd van de merrie uit en is volgens mij puur egoisme omdat ze dan jeuk heeft :+ Verder negeert ze hem of jaagt ze hem de wei door. Ik vraag me dus vaak af of ik er nog eentje bij moet nemen of juist niet..

Ik lees geïnteresseerd mee!