superpony schreef:Als je paard nu 2 is, hangt het er echt vanaf hoe hij opgevoed is. Je doet normaal een beetje het veulen abc en maakt ze zo bekend met de standaard zaken zoals halstertje om, voetjes optillen, poetsen, meelopen etc.
Onze hengstveulentjes zijn nu 9 mnd en 9,5mnd. Die van 9,5mnd is bij ons geboren en ging naast mama staan toen ik die gewoon even los poetste. Dan zachtjes een keer met de borstel en steeds meer. Maar meneer vindt het zo leuk of lekker dat hij vooraan staat als ik met ene borstel kom.
Die van 9mnd was wat angstig van mensen heeft veel meer moeten leren.
2, maar ook 3 jarigen horen eigenlijk nog in een kudde te lopen waar ze het meeste leren. Het beste is een kudde met leeftijdsgenoten en oudere opvoeders.
Wij hebben bijv een ruin erbij lopen die ontzettend veel met de jongens speelt, wat de moeders bijv weer niet doen. Maar hij geeft wel goed de grenzen aan.
Zeker die van 9,5mnd kent heel goed het wijken voor druk en heeft veel respect. Hij bijt ook vrijwel niet, want dat wordt door zijn moeder en oom echt niet gepikt.
Ze moeten ook echt wel kunnen ravotten en spelen. Zeker ruinen en hengsten hebben daar vaak meer behoefte aan. Dat houdt ze fysiek en mentaal ook gezond.
Nu verhuisd, een ander management en een andere manier van omgang en aanpak is echt heel veel voor een 2 jarige.
Als je met de clicker wilt werken is dat jouw keus en prima, maar in een paar weken kan je nog niet zo ver zijn, dus je zal echt wat stappen terug moeten doen.
Natuurlijk moeten de hoeven gedaan kunnen worden, maar als dat niet is aangeleerd, is het nu best een lastige leeftijd en zou ik echt in kleine stappen denken. Liever een klein stapje vooruit, dan teveel willen en steeds 10 terug moeten doen.
Hij staat inderdaad in een gemengde kudden met jonge en (hele) oude paarden, daar heb ik ook bewust voor gekozen. Dat deed hij hiervoor ook en hij staat ook al super in de groep, met vriendjes en al. Dus dat is in 1,5 week juist super gegaan.