11 maanden per jaar een deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:29

Als je hem zonder deken wil hebben zal je dus wel een schuilplaats en voldoende ruwvoer moeten aanbieden. Als dat niet kan zou ik een deken op doen, anders is het niet eerlijk tegen het paard. Zonder dat ruwvoer kan hij zich niet warm houden.

Hier ook zowat het hele jaar een deken op, van vliegendeken tot hele winter dekens. Voor het rollen, dat doe ik vaak na het rijden nog even zonder deken. Niet bang voor vitamine d te kort, dat is nog nooit uit de testen gekomen. Dekens houden s zomers toch ook niet alles tegen.

Ook nooit een probleem met huid of vacht gehad, bij geen enkel paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:33

_Mir schreef:
Kan je hem anders niet in een glazen kastje doen, blijft ie nog schoner

Dat wordt zo snel warm.
Niet zo snel oordelen, hij heeft zomereczeem dus moet in de zomer wel. Voordeel er van is dus dat hij erg schoon blijft, al had ik natuurlijk veel liever gehad dat hij geen ZE had. ;)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:38

Ik heb dit 1 jaar meegemaakt met mijn paard, en ooh, ik vond het vreselijk.

Ze had een schimmelinfectie opgelopen, en kreeg daarom een eczeemdeken om. Tot oktober ergers - en toen begon het natuurlijk te regenen -O- Door het eczeemdeken had ze niet echt vacht, wat ze normaal altijd wél heeft. Dus moest een regendeken om, gedurende héél de winter -O- Wat was ik blij toen het weer lente werd en de schimmel definitief weg was en ze geen deken meer om hoefde! Sindsdien heeft ze nooit geen deken meer om gehad, ze haat die dingen :')

Kijk naar je paard, zou ik zeggen. Ik snap dat je hem liever zonder deken ziet, maar als hij echt staat te rillen van de kou, kan dat natuurlijk niet. Gebruik de winter om je heel erg te verdiepen in ZE, en probeer dat aan te pakken. Mocht je dat opgelost krijgen, hoeft ie in de lente geen eczeemdeken meer om, en maakt ie in de herfst een flinke vacht aan waardoor hij dan geen regendeken meer om moet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:18

MyWishMax schreef:
Als je hem zonder deken wil hebben zal je dus wel een schuilplaats en voldoende ruwvoer moeten aanbieden. Als dat niet kan zou ik een deken op doen, anders is het niet eerlijk tegen het paard. Zonder dat ruwvoer kan hij zich niet warm houden.

Dit, anders is het niet eerlijk..rillen is niet goed.

Hier staat de ecxemer juist graag onder de deken, geeft mentale rust oid..ook in de winter oftewel ieder paard is verschillend.

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 08:19

Dankjewel voor de reacties!

Even over het ruwvoer op de paddock, ze gaan om 7 uur sochtends naar buiten en staan winters buiten tot +- 2 uur smiddags. Op de paddock hebben ze dan 2 grote slowfeeders per 2 paarden. Mijn paard en de merrie hebben vaak het hele net als eerste op van alle andere paarden, die maken er echt een competitie van. De rest heeft vaak nog langer hooi, of het niet op.
Ook op de wei staan deze 2 altijd met hun hoofd naar beneden als de rest al klaar is met eten, te wachten om naar binnen te gaan.
Dus ik weet niet zozeer of dat echt fout gaat, ze krijgen 3 grote porties hooi per dag en ik voer nog ruwvoer mixen van florian bij dus dat is 4 keer per dag.

Change3x

Re: 11 maanden per jaar een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:24

Als hij geen schuil mogelijkheden heeft wanneer het regent doe hem dan alsjeblieft een deken op als hij staat te rillen, met een ziek paard ben je nog verder van huis.

Mijn paarden staan ook bijna het hele jaar door met dekens op. Ze zien er top uit dus hebben niks te lijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:27

Als het na een uur op is en ze daarna 6 uur zonder staan is dat te weinig, vooral om zich warm te houden. En helemaal ook zonder schuilmogelijkheden.
Maar dan voer jij hem dus Als hij al een tijd binnenstapt, want 14 uur is geen einde van de middag.

Om zonder deken te staan, helemaal als ze er last van hebben zoals de jouwe nu,moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoende ruwvoer om zich warm te eten, bewegingsruimte en mogelijkheid om te schuilen. Zeker als ze al eens ingevallen zijn, dan gaat er te veel energie naar warm houden en te weinig voer om Day op peil te houden.

Het hele jaar deken op is voor paard niet slecht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:30

7 uur zonder ruwvoer lijkt me een groter probleem dan het hele jaar een deken op. Staat ze dan in de nacht ook nog weer lang zonder ruvooer of kan ze dan wel constant eten? Als je een deken op hebt maar je geeft haar elke dag een goede poetsbeurt en/of rijden dan lucht ze ook nog.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:36

Wat stapt een groot deel ineens over 7 uur zonder ruwvoer heen.
Dat zou ik persoonlijk erger vinden dan wel of geen deken op.

Waarom zou je niet op echte regendagen zoals gisteren een deken opdoen, en op droge dagen of met alleen wat miezer of een enkele bui niets, als je opziet tegen jaarrond in de dekens?

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:04

Ik heb zijn favoriete amigo regendeken besteld, en dan ga ik weer aan de dekens beginnen. Zonder schuilmogelijkheid is het inderdaad anders ook niet eerlijk.
Het zou wel mooi zijn als we nog een lekker oktober zonnetje krijgen zodat hij nog een paar middagen in zijn blootje kan genieten.

@rizette @mywishmax @eatshay 1 uur over het hooinet is een schatting, wellicht 2/3 uur pin me daar niet op vast. Er word hier een goed punt gemaakt, om de 4 uur eten is ideaal.
Fijn als dat met andere paarden lukt, maar dit paard is wat meer op voer gericht dan het gemiddelde paard. Hij friemelt niet rustig aan de slow feeder maar trekt er echt behoorlijk aan. De andere paarden hebben elke dag nog een portie over in de slow feeder en eten rustig de dag door. Ik betwijfel dus echt of ze te weinig krijgen, het zijn behoorlijk grote slow feeders in bakken. Dan kan ik er nog 4 stampvolle netten bij zetten als hij de hele dag door wil kanen.
In de stal hebben ze genoeg hooi, het is een e-pony die alleen licht arbeid verricht. Buitenritten en grondwerk. Hij krijgt 2 plakken per keer en dan zit het bijvoer er nog niet bij. Het ene paard zal 2 plakken in 3 kwartier wegwerken, de andere in 3 uur. Elk paard is verschillend in eetsnelheid en uiteindelijk houd het ook een keer op.
Te weinig krijgt hij echt niet bokkers, ze hebben het hier super goed met zomers’ 9 uur per dag op de wei, en de andere paarden zullen wel jaloers zijn op zijn luxe ‘bijvoer dinner’ :Y)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:42

ik snap dat je het niet fijn vind, maar de hele dag plensbuien is ook niet fijn als je niet kan schuilen.
Soms moet je kiezen tussen twee kwaden.

Met dit weer zou ik kiezen voor regendeken op als het veel gaat regenen, blijft het bij een klein buitje kan je hem een dagje aflaten. Dat kan prima en je paard raakt daar niet ontregeld door. Een regendeken zonder vulling geeft niet super veel warmte af. Deze periode is altijd deken op en deken af helaas.

Maar als je paard het straks koud heeft zou ik gewoon een deken om doen. Je moet kijken hoe je paard het doet en niet naar wat jij er van vind, een beetje lastig uitleggen, maar we hebben de neiging voor paarden te gaan denken terwijl ze prima zelf kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben.

Ik heb een koukleum, die vaart wel bij een dekentje en staat superdik ingepakt in de winter. Ook niet mijn keuze, maar ze maakt amper wintervacht aan en heeft het anders koud, wordt stram en stijf en is niet te genieten. Deken op en ik heb een heel ander paard.

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:46

ingvdh schreef:
ik snap dat je het niet fijn vind, maar de hele dag plensbuien is ook niet fijn als je niet kan schuilen.
Soms moet je kiezen tussen twee kwaden.

Met dit weer zou ik kiezen voor regendeken op als het veel gaat regenen, blijft het bij een klein buitje kan je hem een dagje aflaten. Dat kan prima en je paard raakt daar niet ontregeld door. Een regendeken zonder vulling geeft niet super veel warmte af. Deze periode is altijd deken op en deken af helaas.

Maar als je paard het straks koud heeft zou ik gewoon een deken om doen. Je moet kijken hoe je paard het doet en niet naar wat jij er van vind, een beetje lastig uitleggen, maar we hebben de neiging voor paarden te gaan denken terwijl ze prima zelf kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben.

Ik heb een koukleum, die vaart wel bij een dekentje en staat superdik ingepakt in de winter. Ook niet mijn keuze, maar ze maakt amper wintervacht aan en heeft het anders koud, wordt stram en stijf en is niet te genieten. Deken op en ik heb een heel ander paard.

Ik ga even aankijken wat hij doet inderdaad! Zonder deken lijkt die vrolijker, maar als het non stop regent de hele dag is dat na een paar uur ook niet ideaal meer. Regendeken op erge dagen en af op droge dagen kan ik proberen, al drukt de regendeken wel de haren plat waardoor hij het juist koud kan krijgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:53

Maritvw schreef:
Regendeken op erge dagen en af op droge dagen kan ik proberen, al drukt de regendeken wel de haren plat waardoor hij het juist koud kan krijgen.

Wanneer gaan mensen eigenlijk eens stoppen deze bullshit te blijven herhalen? Dit is echt hele dikke vette onzin…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:57

Ik kijk effectief naar het paard zelf. In de zomer staan ze hier onder vliegendekens en maskers, anders worden ze levend opgegeten. In het tussenseizoen probeer ik zo lang mogelijk zonder deken.
In de praktijk betekent dit dat mijn 13 jarig trekpaard lekker zonder blijft (en als ik half intensief rij scheer ik de hals uit en blijft ze verder zonder deken, als ik intensief ga trainen wordt ze helemaal geschoren en krijgt ze een deken op). Mijn oudje die vorig jaar ingeslapen is kreeg wel snel een deken op zodra het nat werd en vrij snel gevoerde dekens ivm op gewicht houden.
De twenter zal dit jaar hoogstwaarschijnlijk ook dekenloos blijven.
Mijn spanjaard staat nu al onder een regendeken, want die begint na 3 dagen regen al te hoesten :+

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:58

pluisje88 schreef:
Maritvw schreef:
Regendeken op erge dagen en af op droge dagen kan ik proberen, al drukt de regendeken wel de haren plat waardoor hij het juist koud kan krijgen.

Wanneer gaan mensen eigenlijk eens stoppen deze bullshit te blijven herhalen? Dit is echt hele dikke vette onzin…

Bedoel je dat deken op en af onzin is of dat een deken haren platdrukt?
Een overeind staande vacht kan warme lucht binnenhouden en isoleert. Als je een shetlander met een teddybeer vacht in januari ineens een regendeken op geeft heeft hij het ook kouder dan zonder, omdat zijn natuurlijke isolatie systeem plat gedrukt word.
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/coldhorse.html

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:00

Maritvw schreef:
pluisje88 schreef:

Bedoel je dat deken op en af onzin is of dat een deken haren platdrukt?
Een overeind staande vacht kan warme lucht binnenhouden en isoleert. Als je een shetlander met een teddybeer vacht in januari ineens een regendeken op geeft heeft hij het ook kouder dan zonder, omdat zijn natuurlijke isolatie systeem plat gedrukt word.
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/coldhorse.html

En hoe zet een paard zijn haren rechtop als die nat is? of in een laag modder gerold heeft?
Ik merk absoluut geen verschil in warmte tussen wel of geen regendeken op, ik merk wel dat de spanjaard het zonder deken koud krijgt en gaat hoesten, en met deken aangenaam voelt en niet hoest...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:07

Welnee, dat kouder krijgen is zo'n bokt ding waar iedereen achteraan holt. De regendeken zorgt voor een laagje lucht tussen de vacht en de deken dat warm kan worden. Bovendien voorkomt hij dat wind tussen de haren kan komen zodat daar ook stilstaande, opgewarmde lucht tussen kan blijven. Stilstaande lucht = isolatie.

De hoeveelheid haren die een paard heeft laten zich niet zo makkelijk helemaal zonder lucht drukken. Vergelijk het met jezelf. 1 haar kan je uittrekken maar een hele staart is zo sterk als touw. De deken wordt wel zwaarder als hij nat wordt en zal de vacht platter drukken. Maar nooit tot op de huid. Bovendien valt er op een deken echt niet spontaan meer water dan op de vacht. Als je een goede hebt rolt het water er net zo hard vanaf als van de vacht. Dus onderaan de streep krijgt hij het echt niet kouder.

De enige manier om een vacht echt plat te krijgen is hem doorweken met veel water.

Owww... ik ben spuit 11 :o
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 27-09-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 10:12

@duhelo
Met regen of rollen blijft de huid droog en het vocht zit op de buitenste laag vacht. zie site: “vocht word door capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant” Schapen hebben dat geloof ik ook.

Ik kom net tegen, dat als de vacht van je paard koud voelt het goed geïsoleerd is en hij het dus warm heeft, en als de vacht warm voelt hij veel warmte verliest.
Omdat een koude vacht dus goed isoleert en de warmte vasthoud, voelt die van buiten koud want hij verliest geen warmte. Een warme vacht voelt warm omdat die veel warmte afstoot aan de buiten omgeving, en dus slecht isoleert.
Ik lees dit ook op diverse sites hoor, pin me er niet op vast. Vind het wel logisch

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:14

Helemaal eens met mijn twee voorgangers. Dit blijven de die hard deken haters en pro het paard moet het zelf maar oplossen deze bullshit beweren. Er zijn heel veel paarden heel erg oncomfortabel door dit soort hardnekkige “kennis”.

Of een paard het warm of koud heeft kun je niet voelen aan de vacht. Haar is dood materiaal dus weer zo’n onzin..

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 10:19

pluisje88 schreef:
Helemaal eens met mijn twee voorgangers. Dit blijven de die hard deken haters en pro het paard moet het zelf maar oplossen deze bullshit beweren. Er zijn heel veel paarden heel erg oncomfortabel door dit soort hardnekkige “kennis”.

Of een paard het warm of koud heeft kun je niet voelen aan de vacht. Haar is dood materiaal dus weer zo’n onzin..

Haar is dood materiaal op een levend lichaam. mijn kat met dikke vacht voelt van buiten ook koud maar de onderste laag is warm.

Maar ik ben geen die hard deken hater hoor, ik deel gewoon mijn bevindingen van internet :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:22

Maritvw schreef:
@duhelo
Met regen of rollen blijft de huid droog en het vocht zit op de buitenste laag vacht. zie site: “vocht word door capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant” Schapen hebben dat geloof ik ook.

Ik kom net tegen, dat als de vacht van je paard koud voelt het goed geïsoleerd is en hij het dus warm heeft, en als de vacht warm voelt hij veel warmte verliest.
Omdat een koude vacht dus goed isoleert en de warmte vasthoud, voelt die van buiten koud want hij verliest geen warmte. Een warme vacht voelt warm omdat die veel warmte afstoot aan de buiten omgeving, en dus slecht isoleert.
Ik lees dit ook op diverse sites hoor, pin me er niet op vast. Vind het wel logisch

Als je het zo stelt klinkt het inderdaad logisch. Maar als er een deken opligt dan wordt de huid óók niet nat.
En als je in de praktijk kijkt en ziet dat het paard staat te rillen bij harde koude regen, en na een paar dagen gaat hoesten, en datzelfde paard met dezelfde regen en temperatuur staat met een simpel dun regendekentje niét te rillen, en gaat niét gaan hoesten, dan lijkt die stelling al volledig ontkracht ...
Vergeet ook de wind niet als factor, zoals iemand hierboven zei, wind gaat ook wel tussen de haren en trekt de isolerende laag weg, met een regendekentje voorkom je dit ook, waardoor hij ook niet gaat afkoelen.
Het is ook logisch dat het paard onder een deken warmer heeft dan zonder, de deken neemt nl de buitenlaag over, dus de warme lucht verplaatst zich van tussen huid-haren naar tussen huid/haar - deken.

Mijn insziens moet je gewoon kijken van paard tot paard. Mijn trekpaarden zijn prima comfortabel zonder deken in de winter, dus die doe ik er inderdaad geen op als het niet nodig is met betrekking op training.
Mijn oud trekpaard werd een gratenpakhuis na 2 weken koude en regen, dus die kreeg er wel eentje op.
Mijn spanjaard krijgt koud en gaat hoesten, dus die wordt ook volgens behoefte ingepakt.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 27-09-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 10:27

@duhelo
Met wind, zeker in combinatie met regen zijn dekens inderdaad ideaal. Dat er met een deken lucht tussen de vacht en deken gaat zitten ipv tussen de huid en vacht is ook een goede opmerking. Zo had ik er nog niet overna gedacht.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:41

Maritvw schreef:
Riviera87 schreef:
Je kunt ook gaan voor een deken die boven op de rug waterdicht is. De rest ademt dan wellicht makkelijker want dat is vaak gaas?

Daar zou ik wel eens naar willen kijken! Heb je toevallig een naam of link?

die van busse is fijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:46

Ik had eerst de amigo en heb nu de busse. Fijn ding inderdaad. Past ook heel mooi. Maar dat is wel echt iets voor de zomer vind ik. Ze worden er toch wel koud onder. Daarbij kan hij minder water hebben dan mijn amigo regendeken. Met de herfst buien van nu lekt de busse wel door terwijl de amigo dat niet doet.

Wat je met een deken vooral doet is de vervelende omstandigheden van buiten een beetje weghouden. Dus directe regen en wind worden afgeremd en deels tegen gehouden zodat ze niet rechtstreeks op je paard terecht komen. Mijn paard mag absoluut niet koud of nat worden door pssm2 en staat onder dekens. Haar weidemaatje is met pensioen en die staat zonder deken. Maar 100% zeker dat de mijne comfortabeler de winter doorkomt dan haar weidemaatje. Die wil zo graag naar binnen, als het lang regent heeft hij het koud en en wordt hij stijf. Mijn eigen merrie, dus met dekens, maakt het niks uit. Buiten of binnen allebei prima. Je zet haar ook in de regen grazen terwijl hij de hele dag onder het afdak blijft staan. En hij staat al minstens 6 jaar zonder deken dus het is niet “nog even wennen”.

Dekens hebben echt niet alleen maar nadelen hoor. Ze leveren echt wel comfort voor een paard. Zal niet voor elk paard gelden maar zeker wel voor een deel van de paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:55

Ik ben zeker niet tegen deken. Maar eerste voorwaarden om warm te kunnen blijven zijn toch echt ruwvoer en een schuilplek. Pas als dat niet meer werkt, komt er een deken. Mijn paint heeft ook een dun vachtje. En een pesthekel aan regen. Maar met een rij hoge bomen, een schuilstal en slowfeeders met 24/7 hooi en stro heeft zij het nu echt nog niet koud.

Overigens gaat zo lang zonder ruwvoer ook andere problemen geven. Denk aan maagzweren. Kan er niet meer gegeven worden? Of in een slowfeeder met kleinere maas? Stro erbij?