Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Als je hem zonder deken wil hebben zal je dus wel een schuilplaats en voldoende ruwvoer moeten aanbieden. Als dat niet kan zou ik een deken op doen, anders is het niet eerlijk tegen het paard. Zonder dat ruwvoer kan hij zich niet warm houden.
ingvdh schreef:ik snap dat je het niet fijn vind, maar de hele dag plensbuien is ook niet fijn als je niet kan schuilen.
Soms moet je kiezen tussen twee kwaden.
Met dit weer zou ik kiezen voor regendeken op als het veel gaat regenen, blijft het bij een klein buitje kan je hem een dagje aflaten. Dat kan prima en je paard raakt daar niet ontregeld door. Een regendeken zonder vulling geeft niet super veel warmte af. Deze periode is altijd deken op en deken af helaas.
Maar als je paard het straks koud heeft zou ik gewoon een deken om doen. Je moet kijken hoe je paard het doet en niet naar wat jij er van vind, een beetje lastig uitleggen, maar we hebben de neiging voor paarden te gaan denken terwijl ze prima zelf kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben.
Ik heb een koukleum, die vaart wel bij een dekentje en staat superdik ingepakt in de winter. Ook niet mijn keuze, maar ze maakt amper wintervacht aan en heeft het anders koud, wordt stram en stijf en is niet te genieten. Deken op en ik heb een heel ander paard.
pluisje88 schreef:Maritvw schreef:Regendeken op erge dagen en af op droge dagen kan ik proberen, al drukt de regendeken wel de haren plat waardoor hij het juist koud kan krijgen.
Wanneer gaan mensen eigenlijk eens stoppen deze bullshit te blijven herhalen? Dit is echt hele dikke vette onzin…
Maritvw schreef:pluisje88 schreef:
Wanneer gaan mensen eigenlijk eens stoppen deze bullshit te blijven herhalen? Dit is echt hele dikke vette onzin…
Bedoel je dat deken op en af onzin is of dat een deken haren platdrukt?
Een overeind staande vacht kan warme lucht binnenhouden en isoleert. Als je een shetlander met een teddybeer vacht in januari ineens een regendeken op geeft heeft hij het ook kouder dan zonder, omdat zijn natuurlijke isolatie systeem plat gedrukt word.
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/coldhorse.html
pluisje88 schreef:Helemaal eens met mijn twee voorgangers. Dit blijven de die hard deken haters en pro het paard moet het zelf maar oplossen deze bullshit beweren. Er zijn heel veel paarden heel erg oncomfortabel door dit soort hardnekkige “kennis”.
Of een paard het warm of koud heeft kun je niet voelen aan de vacht. Haar is dood materiaal dus weer zo’n onzin..
Maritvw schreef:@duhelo
Met regen of rollen blijft de huid droog en het vocht zit op de buitenste laag vacht. zie site: “vocht word door capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant” Schapen hebben dat geloof ik ook.
Ik kom net tegen, dat als de vacht van je paard koud voelt het goed geïsoleerd is en hij het dus warm heeft, en als de vacht warm voelt hij veel warmte verliest.
Omdat een koude vacht dus goed isoleert en de warmte vasthoud, voelt die van buiten koud want hij verliest geen warmte. Een warme vacht voelt warm omdat die veel warmte afstoot aan de buiten omgeving, en dus slecht isoleert.
Ik lees dit ook op diverse sites hoor, pin me er niet op vast. Vind het wel logisch