boktriempje aan het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 23:01

Bij de FEI mag het iig. Want er zijn genoeg GP ruiters die met zo'n riempje rijden En ja, helaas is niet alles wat bij de FEI mag ook zo bij de KNHS.
Er blijft dus nog onduidelijkheid.

Ik ga morgen gewoon even bellen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:54

beppies schreef:
MET riempje rijden is toegestaan, wij hebben het vorig jaar aan de hand gehad tijdens een wedstrijd, daar werd het gebruikt door een proffesional, die toch al de naam had prijzen weg te halen. Menig deelnemer was van mening dat het niet toegestaan was en maakte hier de jury op attent, haar antwoord: ja zeker het is toegestaan om te gebruiken, liever tijdens b.v. de middendraf een stille hand dan een hand die steeds terugwerkt. Nou daar stonden we dan. Heb het tijdens de bijscholing nog eens nagevraagd, immer lussen etc. aan teugels zijn niet toegestaan, nu is dit wel niet aan de teugel maar goed dan toch....

De bijscholer gaf hetzelfde antwoord, dus ik zou zeggen lekker rijden met riempje....

Wel oneerlijk ALS je zo'n riempje gebruikt om een stille hand te krijgen... Dat betekent dus dat je die stille hand niet hebt (want dan zou je het riempje niet nodig hebben) maar laat voorkomen dat je hem wel hebt?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:48

Yep misser ben het helemaal met je eens, het slaat helemaal nergens op. Volgens mij mag je je hand niet vast zetten, en oke een riempje om een goede houvast te hebben bij een bokkend paard, prima maar dan moet je het ook doorvoor gebruiken en niet om een onrustige hand te verbergen. Maar ja het wordt door de "betere"onder ons dus de profs, gebruikt en voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 11:00

Ze bellen me terug.
Want ook daar bij de KNHS weten ze het niet.
Ik heb er 3 aan de lijn gehad, de een zegt dat het mag, de ander zegt van niet en de derde wist niet eens wat het was.

Ze zoeken het uit en bellen me terug. Maar gezien het niet standaard op een zadel zit, denken ze dat het niet mag.
Dus ik zeg "een singel, schabrak, gelpad, bontje etc. zit ook niet standaard aan een zadel". Daar moest ze me gelijk in geven. Ze zoeken het uit en ik hoor vandaag nog van ze.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:00

vind het knap dat als je paard ineens wegschiet dat je dan nog tijd hebt om dat riempje te pakken. dan moet je het dus voelen aankomen..... lijkt mij. en dan zou je toch ook het zadel kunnen beetpakken? als een paard zoals kleintje zegt niet echt bokt maar alleen wegschiet lijkt me dat ook nog wel te doen. en dan maakt het niet uit of zo'n riempje wel of niet mag. als een paard echt gaat bokken lijkt zo'n riempje me toch wel handiger. is er al gebeld of t mag of niet? ben ook benieuwd.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 11:05

Peggel, we waren tegelijk aan het posten, ik heb gebeld. Ze zijn er nog niet uit.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:07

Hoe kan je met zo n ding in vredesnaam je handen stiller houden dan?Zet je je handen vast?Dat lijkt me ook niet echt lekker haha.Maar wel effectief met bokken en zo lijkt me.

SPCB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:31

Ik denk alleen niet dat elk jurylid zo'n riempje op prijs stelt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 11:41

SPCB schreef:
Ik denk alleen niet dat elk jurylid zo'n riempje op prijs stelt

En dat boeit me dus niet. Het gaat er nu om of het mag of niet. Als het mag, dan heeft een jury er niets mee te maken. Dan zijn het de regels. Een jury kan soms ook een bepaald persoon of paard niet op prijs stellen, maar daar hoort een jury boven te staan.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:33

Ik heb standaard zo'n riempje aan het zadel, gewoon als ze een keer een lelijke bok geeft (elke dag wel een keer of twee) kan ik me daar aan vasthouden en dan trek ik haar niet in de mond Haha!

Daarvoor heb ik hem..
Hoop trouwens wel dat het mag

MakeMyDay

bokriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:08

Ik rijd hier al jaren mee en ik vind m super handig!! Veel gebruiken doe ik overigens niet....het voordeel ervan is o.a. dat je je met je pink een beetje in het zadel kan houden als je net als ik een paard had dat je extreem uit het zadel keilde in uitgestrekte draf!!
Dit is dus gewoon toegestaan en ik ken ook een aantal mensen die hier dankbaar gebruik van maken. *LOL*

nog even over dat artikel over lichaam aan harnachement bevestigen is niet ter sprake in dit geval!! Haha!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 19:55

Goed, ze hebben een flinke discussie gehad. Maar toen ik bij Treasure stond vanmiddag belde ze terug.
Ja, het mag!
Geen enkel bezwaar tegen.
Ik heb gevraagd of ik dit zwart op wit mocht hebben omdat sommige jury's er toch anders over dachten en omdat het ook op een jurycursus aan de orde was geweest.
Ik krijg dus een brief van het KNHS waarin ze het bevestigen.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:17

Super, fijn om te weten!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:52

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:39

pearl_tje schreef:
Oke wil je mij die brief dan even doormailen:
Dan krijg er er ook geen last van Haha!

zou je hem kunnen scannen en hier op bokt willen plaatsen? ik denk dat er veel wedstrijdrijdende mensen blij mee zullen zijn *LOL*

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 18:46

Ja, ik scan hem als ik hem heb en zal hem hier plaatsen.
Wel grappig dat niemand gewoon wist hoe het zat.
Maar goed, in de reglementen staat er gewoon niets over.
Artikel 144 zegt alleen dat een zadelbontje/gelzitting OVER het zadel niet mag, en je mag je niet direct/indirect vastmaken aan iets.
Artikel 155 zegt alleen dat je het zadel niet op zijn plaats mag houden met een borsttuig/staartriem etc.

Ik hoop dat ik de brief spoedig heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:49

Kleintje schreef:
Ik kan het nergens vinden in de reglementen. En ik wil het toch even zeker weten.
Mag je met een boktriempje aan je zadel starten?

Veel mensen bij ons op stal zeggen van niet, maar ik twijfel. Wil het graag weten.

Ben je werkelijk zo verslaafd Kleintje Haha! Haha! Haha!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 19:07

Het is bij mij altijd met vlagen, en op het moment zit ik hier weer veel te veel.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:20

mooi zo! nu zullen er vast meer mee gaan rijden..... misschien iets om in de toekomst bokkers aan te herkennen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:53

Kleintje schreef:
Ja, ik scan hem als ik hem heb en zal hem hier plaatsen.
Wel grappig dat niemand gewoon wist hoe het zat.
Maar goed, in de reglementen staat er gewoon niets over.
Artikel 144 zegt alleen dat een zadelbontje/gelzitting OVER het zadel niet mag, en je mag je niet direct/indirect vastmaken aan iets.
Artikel 155 zegt alleen dat je het zadel niet op zijn plaats mag houden met een borsttuig/staartriem etc.

Ik hoop dat ik de brief spoedig heb.

Je pink erachter haken tijdens midden/uitgestrekte draf is toch je indirect vastmaken aan iets? (niet om er nou tegen in te gaan ofzo, maar dan zou het eigenlijk niet mogen, of alleen in bepaalde situaties)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 22:56

Ik gebruik hem iig. niet daarvoor.
Maar ja, ik vind dat jezelf indirect vastmaken.
Maar in principe is het riempje niet daarvoor bedoelt.
Ik had het dus best begrepen als het hierom niet zou mogen.
Jury's moeten nu dus gewoon goed opletten of een ruiter het riempje vastpakt of niet.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:14

Kleintje als je die brief hebt ontvangen moet je ook een kopie bij je wedstrijdpapieren stoppen zodat je deze altijd kan laten zien. Sommige jury's menen de regelementen te kennen inclusief een aantal niet bestaande artikelen. Dus voor je gediskwalificeerd wordt kun je dan tenminste bewijzen dat het wel mag. Ik heb ook al een paar keer iets soortgelijks meegemaakt.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:18

Lami, dat is ook de reden dat ik echt om een brief vroeg. Ik wil het dus gewoon bij mijn papieren houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:29

Toch ga ik het vrijdag nog navragen op bijscholing Tong uitsteken
Als ze mij op bijscholing vertellen dat het niet mag, dan houd ik me daar toch aan vast.
Ik vind het nl. zeker niet kunnen ter ondersteuning van een zit in midden- of uitgestrekte draf.
En als ie gaat bokken pak je je zadel maar vast Knipoog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:41

Fitzroy, laat je mij de uitkomst daarvan even weten? Ben dus benieuwd hoe andere juryleden erover denken.