Maar als de stang er achter zit, heb je toch niet het probleem dat ze kan hangen?
Ik las het ook dat je eigenlijk vast wilde zetten als volgende stap, ware het niet dat ze dus panikeert.[/quote]
Ik bedoelde meer in de zin van dat dat in ieder geval geen optie is om te zorgen dat ze blijft staan, mocht iemand op dat idee komen. Er zijn ongetwijfeld paarden die door hebben dat ze vaststaan, en zich realiseren dat achteruit geen optie meer is. Zo is zij absoluut niet
maar vastzetten zonder stang is sowieso een heel slecht plan ja. 
Anyway: zorg dat je iemand hebt die handig en snel genoeg is je paard voorwaarts te houden/krijgen op het moment dat ze dreigt weer achterwaarts te gaan en die handigheid heeft met de stang. Vervolgens de stang erachter en dan pas een eventuele beloning. Als je een als beloning een wortel kiest kost het meer tijd deze te veroberen dan een snoepje, waardoor je meer speling krijgt.
. Ik ben ook heel lang bezig geweest om mijn merrie op de trailer te krijgen. Op een bepaald moment kwam ik op hetzelfde punt als jij. Ze stapte er braaf op (zelfs als ik buiten bleef staan) nam een hap eten uit de voerbak en was tijdens het kauwen alweer onderweg naar achteren. Ik heb toen ook hulp gevraagd en kreeg als tips om ze achterwaarts te laten gaan (zodat ze haar hoofd niet stoot) maar eens ze met haar hoofd buiten de trailer was wel onmiddellijk terug voorwaarts te vragen en zoals je waarschijnlijk al doet bij de minste beweging voorwaarts de druk direct loslaten en een rustmomentje inbouwen. Ik gebruikte ook een grondwerkstick om haar achteraan te kunnen drijven en eventueel terug recht voor de klep te kunnen zetten zonder dat je jezelf moet verplaatsen. Wat bij mij ook hielp was laden met een touwhalster, hierbij reageerde ze vele beter op de voorwaartse druk. En een heel belangrijke: zelf rustig blijven, blijven herhalen op dezelfde rustige manier (makkelijk gezegd dan gedaan, I know maar heb zelf gemerkt dat dit heel veel verschil maakt