Duurzaamheid in de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:20

Ik gebruik nog even graag mijn eskadron die een paar jaar terug zo in de hype zat. Dekje ziet er niet meer uit maar dat zegt niks over hoe het ligt of hoe bruikbaar het nog is. Was ook een tweedehands trouwens.

Tweedehands verandert ook. Hoe vaak worden collecties niet en masse opgekocht en nadien opnieuw aangeboden tegen woekerprijzen met "kaartjes nog aan, nooit paard gezien"? Dat gebeurt bij ES, bij PS en tegenwoordig ook bij lemieux. Zo een dekje is pas niet-duurzaam. Eerst verschepen naar de opkoper en nadien nog eens naar de nieuwe koper. Die het misschien 1x gebruikt voor een fotoshoot en zelf ook aan dezelfde woekerprijs nog eens doorverkoopt.

Mijn caps zijn basic: een zandkleurige voor alledag en een zwarte voor wedstrijd (andere kleur is niet toegestaan). Die gebruik ik telkens tot ze ofwel een val doormaken ofwel de 5 jaar voorbij zijn.

Sherivey

Re: Duurzaamheid in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:27

Die cap-rages doe ik helemaal niet aan mee. €1000 voor een Kep Italia model, no thanks :')

Ik vond mijn Uvex al duur zat met €100

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:29

Dilan93 schreef:
Die cap-rages doe ik helemaal niet aan mee. €1000 voor een Kep Italia model, no thanks :')

En als je van je paard gelanceerd word kan je een nieuwe kopen :j .
Ik krijg trouwens een ouderwets champignons hoofd van die Keps.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:37

even een zijsprongetje op dit interessante topic: wie heeft wel eens gekeken naar hoe duurzaam het voer is dat je geeft? Ik heb op zeker moment mijn hele voorraadkast onder de loep genomen op palmolie (da's namelijk niet erg duurzaam) en gekeken naar margarine, chocopasta, schoonmaakmiddelen, etc. Tot ik ineens zag dat mijn paardenvoer ook palmolie bevatte. En waar ik met een pakje margarine behoorlijk lang doe, gaan er aan paardenvoer per week heel wat kilo's doorheen. Dus heb ik gezocht naar een palmolievrij paardenvoer en ben bij Pavo uitgekomen. In het kader van: het meeste effect bereik je waar de grote hoeveelheden zijn :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:09

miss_lizje schreef:
Dilan93 schreef:

En als je van je paard gelanceerd word kan je een nieuwe kopen :j .

Dat dus. :=

Duur geintje is dat dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:37

Ik heb geen keuze in voer, ik sta volpension. Ze doen het er goed op, krijgen maar kleine hoeveelheden dus daar kan en ga ik niks aan wijzigen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:00

Ik voer Equifyt Zupa, zit ook geen palmolie in volgens de ingrediëntenlijst. :)

De basisbrok op stal weet ik niet, maar heb daar zelf ook geen invloed op. Dit regelt de staleigenaar. Krijgt ons paard een klein beetje van omdat ie anders te heet wordt

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:29

Waar ik van geschrokken ben, sinds ik een paard heb, is hoe makkelijk mensen spullen weggooien.
Spullen die vaak zo goed als nieuw - tot nieuw(!) toe.

Ik kan daar niet zo goed tegen. (opgevoed door ouders die een hongerwinter hebben meegemaakt)

Als ik bovenin de kliko iets zie liggen wat nog OK is (of makkelijk te herstellen indien defect) dan gaat dat mee naar huis.
Vies kan gewassen worden en kleine reparaties vind ik leuk om te doen.

Bij halsters gaan de haken vaak stuk, als je een beetje handig bent, zet je er zo een andere haak aan.
Verder houd ik van recyclen, ene halster is versleten maar heeft nog goede haken, andere halster is nog prachtig maar haak stuk - dan levert het versleten halster de "donor"haak.
Ook van kapotte dekens sloop ik graag nog de bruikbare onderdelen af, die zijn weer goed voor reparaties.

Veel spullen vinden dan weer hun weg naar een nieuwe bestemming.
Of worden nu met veel plezier door mezelf gebruikt :+
(heb nu bv gewoon een tas halsters met touwen achterin de auto liggen, voor als ik weer eens een loslopend paard tegenkom onderweg :D )

Nadat ik over de wegwerpmentaliteit zo links en rechts wat opmerkingen heb laten vallen op stal, wordt er tegenwoordig eerst even gevraagd of mensen iets nog kunnen gebruiken, voordat het als overtollig in de kliko verdwijnt.
Of het wordt opgespaard voor de Paardenkamp.

Sindsdien niets meer in de kliko gevonden, mijn bijdrage aan milieu bewustwording heeft misschien toch wat geholpen.

Wat mijn eigen koopgedrag betreft:
ik doe niet aan setjes, heb 2 dekjes nieuw gekocht. (nou ja, eigenlijk 3 dan, maar mijn witte dressuurdekje had ik al voordat ik mijn paard had)
Verder een paar tweedehands gekregen dekjes in gebruik.
Spullen worden op functionaliteit gekocht, niet op uiterlijk.
Gaan dus lang mee, tot dat ze wegens slijtage vervangen moeten worden.
(binnen ons gezin heeft een nieuwe cap ooit de kortste levensduur gehad van 1 dag - na gevallen hersenschudding direct vervangen)
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit op gelet of iets duurzaam geproduceerd is.

Voor wat betreft het voer: geen idee hoe goed of fout mijn voer is, het is het enige voer dat mijn paard lust, dus dat krijgt hij dan ook.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:49

Kelly_ann schreef:
Is de mode in de paardensport niet een enorme belasting op textielindustrie?

Mode? Wat is dat?

Supervixen schreef:
Je bent pas echt duurzaam als je geen paard hebt :+

Dankzij paardlief geen geld voor vakantie naar Bali, Thailand of de Bahama's. Dus best duurzaam zo'n knol :D

Annemarievzr schreef:
wie heeft wel eens gekeken naar hoe duurzaam het voer is dat je geeft? ... Tot ik ineens zag dat mijn paardenvoer ook palmolie bevatte.

Toevallig van de week een artikel gelezen dat het wat genuanceerder ligt dan alleen "palm = slecht". Met name bestaande kleinschalige palmolie plantages zijn een stuk minder slecht dan grootschalige nieuw opgezette plantages waarvoor tientallen hectares oerwoud worden gekapt. Als je voer zoekt zonder palmolie zit er waarschijnlijk een andere bron van olie in, dat belast de omgeving ook. En de meeste planten hebben voor een ton olie (veel) meer oppervlak nodig dan de oliepalm.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:13

Overigens, het enige waar ik niet op beknibbel is dus mijn helm.

Ik heb dus wel een goede en daarmee ook een wat prijzige helm.

Ik heb in 2018 voor het eerst een Charles Owen gekocht. Die mij in 2019 het leven heeft gered. Ik ben gevallen op asfalt en heb hersenletsel opgelopen. Zonder helm, of een minder goede helm had mij het leven gekost.

Uiteraard meteen een nieuwe helm gekocht. Dezelfde, maar een andere kleur. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:27

Tallie1979 schreef:

Ik heb in 2018 voor het eerst een Charles Owen gekocht. Die mij in 2019 het leven heeft gered. Ik ben gevallen op asfalt en heb hersenletsel opgelopen. Zonder helm, of een minder goede helm had mij het leven gekost.

Maar wat maakt zo'n dure helm beter?

Ik ben een aantal jaar geleden met een op hol geslagen paard tegen het asfalt geklapt. Cap die ik toen droeg was van Harry's Horse, had geloof ik nog geen €100 gekost. Wel een keurmerk voor veiligheid, want verplicht.

Die cap heeft me niet minder goed beschermd tegen hoofdletsel dan mijn huidige cap zou doen

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:28

Wat een goede vraag eigenlijk.
Ik probeer in mijn privé leven inderdaad zoveel mogelijk duurzaam te zijn. Zo stap ik binnenkort ook voor mijn katten over naar biologisch voer en heb ik verschillende wegwerp artikelen (denk aan menstruatie producten, watten schijfjes of staafjes) al de deur uit gedaan en is mijn badkamer tegenwoordig plastic vrij (zeep bars ipv flessen).

Qua paarden spullen koop ik alleen wat nodig is en het liefst tweedehands, hoofdreden daarvoor zijn dan wel de belachelijk hoge prijzen van tegenwoordig.
Maar, ik heb dekjes die al 11 jaar mee gaan en zelfs eentje die mijn moeder 30 jaar geleden nog heeft gebruikt.
De setjes fase ben ik gelukkig allang uit en zeker met het oog op duurzaamheid zal die niet meer terugkomen.

Verder denk ik dat mode in alle branches weliswaar probeert te verduurzamen, maar uiteindelijk willen de merken toch dat er elk seizoen nieuwe producten worden verkocht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:31

Een aantal helmen hebben meerdere keurmerken en de mate waarin ze aan een keurmerk voldoen zal ook wel verschil in zitten.
Alle auto's voldoen ook aan veiligheidseisen om de weg op te mogen. Maar de ene heeft meer sterren op de testen dan de andere...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:46

Een goed topic dat ons wat bewuster kan maken! Ik doe niet aan setjes, al heb ik over de jaren heen (sinds 1996, dus vooruit) wel een aantal dekjes verzameld. En meestal rij ik alrijd met dezelfde Hahaha.

Wat ik wel erg merk is de wegwerp maatschappij. Dat is niet alleen in de paardensport. Maar ik die al echt tig jaar met een hoofdstel. Ik kocht een nieuwe 'want mocht een keer' en die overleed al vlot. Zo ook met borstels. Of mooi voorbeeld m'n zweetmes. Dat ding kreeg ik in 1996 van m'n zus op m'n verjaardag. Die was toen 2de hands en gebruikte zij al jaren op de manege. 3 jaar terug heb ik die weggegeven en kocht een leuk kleurtje. In de afgelopen 3 jaar dus al 2 versleten vanwege de slechte kwaliteit en het rubber dat kapot ging. Vind ik echt heel erg en dood zonde.

Gelukkig heb ik via via m'n oudje uit 1996 weer teruggekregen. Bizar dat dat ding nog prima werkt en geen scheurtje vertoont.

Tegenwoordig wordt veel gemaakt om na een x aantal jaar (of maanden) weer te vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:54

Ik heb zo'n metalen zweetmes, gaat ook al jaren mee. In mijn poetsbak zitten zelfs nog 2 borstels die ik kreeg als kind toen ik nog op manege reed, dat is zowat 25 jaar geleden! 1 ervan kreeg ik van mijn intussen overleden vader, dus die koester ik helemaal. En die doet nog dagelijks trouw dienst. Halsters herstel ik ook zoveel mogelijk, tot ze echt helemaal aan elkaar hangen met strotouwtjes :') dan gaan ze wel de vuilbak in. Helaas heb ik 4 speelvogels en sneuvelen die dus wel met enige regelmaat of ze raken ze ergens kwijt. Idem met emmertjes. Die heb ik nu in het rubber, gewone plastic leeft niet langer dan een maand. Idem met drinkkuipen. Daar zitten ook best snel scheuren in omdat eentje er steeds kost wat kost zijn voeten in wil soppen en een andere ermee rondgooit en gaat spelen.
Hooinetten knoop ik zover mogelijk ook weer terug aan elkaar ipv bij elk gat een nieuwe te kopen.

Mijn auto's zijn tweedehands en worden opgereden tot ze niet meer door de APK komen of gewoon versleten zijn. Hoofdstellen heb ik een aardige verzameling van, ik wissel nog weleens en anders als reserve.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:10

Als het goed is zag ik laatst dat er ook shampoo bars voor paarden bestaan. Ik heb geen shampoo in de kast dus denk erover om er een te kopen

Zelf ben ik ook erg basic met mijn spullen. Kleren voor buiten het paardrijden koop ik nooit nieuw en paarsrijspullen ook niet. Koningsdag is hier favoriet voor halsters en andere simpele dingen en verder doe ik er ook jaren mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:17

Klopt, van pipa geloof ik :j ik gebruik altijd zeepvrije babyshampoo en koop dan bij een actie een paar flessen. Maar een zeepbar overweeg ik ook al een tijdje.

saltshaker23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:42

Wat een leuk topic!

Ik probeer ook zo veel mogelijk duurzaam te leven, en dat is idd een stukje moeilijker bij de paarden - ik heb alleen een auto omdat stallen zijn niet met de OV de berijken, ik ga een grote en zwaar auto kopen die een trailer kan trekken etc...

Ik zie meerdere manier in hoe je duurzaamer kan zijn bij de paarden:

Goedkoop is duurkoop:
Dat geld op alles. Een dekje die 10 jaaren goed blijt is duurzamer dan 1 nieuwe dekje per jaar kopen omdat het kapot is gegaan. Een suede Lemieux dekje is echt een geweldig kwaliteit, hij komt altijd bijna nieuw uit de was, ik vind het echt een geweldig merk.

Reduce:
Dit gaat idd over de setjes gekerheid - ook is dat mijn zwak punt :o

Reuse:
Tweedehands kopen is idd altijd duurzamer dan nieuw kopen. En tweede hands bij de paarden gaat wel hard! Marktplaats, facebook marketplace of vinted zijn echt geweldig! Als je weet van een goed merk die jou/jou paard goed past kan ze bijna alles tweede hands kopen! En het is ook goedkoper, dus echt win/win!
Ik zie ook heel vaak baby doekjes of leerdoekjes - die zijn heel slecht voor het milieu, want ze zijn niet afbreekbaar, en worden maar 1 keer gebruikt. Een spons is ook plastic, maar die kan je veel langer gebruiken, of je kan nu gerecycleerd spons kopen, of zelfs plant-based, afbrekbaar spons. Ik ben zelfs van van oud sokken voor invetten - ik draag ze op mijn handen, en ze gaan daarna in de was.

Recycle:
Dat vind ik een lastig - ik heb nooit een stal gezien die afval scheidt. Maar, zo als iemand eerder hier heb gezegt, ik zie mensen die ook goed spullen snel weggooien, en een tweede leven geven is ook een sort van recycle. Ik vind vak bakjes, maandjes of emmers in de prullenbak, of bij de grofafval op stal, thuis wassen en ze zijn zo te gebruiken. Anders thuis brengen om in de juist afvaalbak te doen is zeker een optie.
Ook proberen ik wat te kopen met zo minder afval mogelijk. Shampoo bars zijn bijvoorbeld nu heel populair bij mensen, en worden langzamer aangeboden voor paarden en honden - 1 plastig flesje minder!
Wij moeten supplementen kopen voor ons paard, helaas is dat meestal in een plastic container. Maar afhankelijk van de merk, heb je soms dus een heel stevig plastic container die je kan hergebruiken! Dus bewust kiezen voor een steviger container is ook wat, als het niet in de prullenbak landt.

Repair:
Je spullen repareren is idd duurzamer dan een nieuwe kopen, maar ook meestal goedkoper. Ik heb altijd van de carabijnerhaken, die zijn heel handig bij gebroken touwtje of halster.
De rits van mijn laarzen ging kapot, dat was ook makkelijk te reparen bij een normaal sleutelmakerij - 30EUR in plaats van 300EUR voor nieuw laarzen.
Jullie heb het al over caps gehad. Samshield heeft een sort life-garantie op hun caps, als je valt kan je ze terug sturen, en ze gaan kijken of de cap nog veilig is, en word gereparareed, voor een smaller prijs dan een nieuw kopen! Ik wild zo graag van hun kopen maar helaas past samshield helemaal niet op mijn hoofd, en was het dus niet veilig.

Zuinig zijn op je spullen:
Heel duidelijk meer leer bijvoorbeld, als je hem goed onderhoud gaat het langer mee. Dat gaat ook over je dekens/dekjes etc...Ik heb net Dubarry laarzen gekocht (tweede hands :D ) omdat ik hoor dat ze 10 jaaren mee kunnen gaan, als je goed onderhoud zijn. De ammoniak in de paardenplassen is idd slecht voor leer, dus je moet ze regelmatig spoelen en borstelen.

Bewust zijn met de material en voer dat je koopt:
Ik vind dit plaatje handig als je over fashion gaat:
Afbeelding
Bamboo is ook nog steeds meer populair en duurzamer dan katoen! Je ziet ook vaker merken die gerecycleerd plastic/polyester gebruiken, dat is ook fijner dan niet. Je heb dus idd Kingsland Earth, Lemieux en Equestrian Stockholm die daar bewusteger doen.

Het gaat ook idd over voer, voor je paard of jezelf!
Locaal is duurzamer - eigen hooi maken en voeren is duurzamer dan bestellen.
Vegetarish is ook duurzamer dan vlees natuurlijk. Dat vind ik altijd lastig in de paarden wereld. Manege kantinen, en foodtrucks op wedstrijd verkopen altijd van de heel goedkoop vlees - kroketen, frikandel etc... Het is niet alleen niet duurzaam of diervriendelijk maar ook niet gezond, en wij zijn toch een sport! Ik eet zelf vlees, maar ik heb bewust gekozen om geen vlees te eten als het niet duidelijk biologish of schrarrelvlees is - dus nooit bij paardenzaken helaas :(
Vaseline of uierzalf is ook petroleum, wat helemaal niet duurzaam is, je kan sheaboter gebruiken, of ik maak mijn eigen mix van sheaboter en zonnebloem olie.

Vervoer:
Ik heb wel eens gezien mensen die de trailer nemen voor een 2 minuten rit, waar je makkelijk op de paard had kunnen gaan in 15min door het bos op ruiterpaden...
Maar dus, auto en trailer zijn gewoon niet duurzaam, en soms is het lastig om anders te doen. Ik hoop in de zomer een ebike te kopen, dan kan ik naar stal in 25min (15min met de auto, of 35min met de normaal fiets).

Ik hoor graag van andere over hun duurzamen tips!

(Nederlands is niet me moedertaal, dus Ik hoop dat het begrijpelijk is)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:52

Ik heb nog dekjes van 25 jaar oud :+
Koop paardenspullen ook vaak 2e hands, want nieuw vind ik het vaak véél te duur.

Maar vind het wel prachtig om te zien die setjes.
En vaak gaan die setjes ook weer de verkoop in, dus ik denk dat ze dan ook weer jaren mee gaan uiteindelijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:19

Ik krijg vaak dekjes van mn schoonouders. Zijn wat verkleurd maar verder prima.

Zal mn paard een worst wezen of ie nou een vaalrood dekje of een glimmend nieuw dekje heeft :))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:28

Dilan93 schreef:
Tallie1979 schreef:

Maar wat maakt zo'n dure helm beter?

Ik ben een aantal jaar geleden met een op hol geslagen paard tegen het asfalt geklapt. Cap die ik toen droeg was van Harry's Horse, had geloof ik nog geen €100 gekost. Wel een keurmerk voor veiligheid, want verplicht.

Die cap heeft me niet minder goed beschermd tegen hoofdletsel dan mijn huidige cap zou doen

De helmen van Charles Owen (en KEP) zijn Kitemark gecertificeerd. Dus buiten de verplichte CE markeringen hebben ze ook extra testen ondergaan voor de daadwerkelijke bescherming.

CE zegt dat het aan minimale wettelijke voorwaarden voldoet, Kitemark zegt dat de helm je hoofd ook daadwerkelijk heel houdt.

Daar zit het verschil in. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:11

Hm, gelukkig hebben mijn caps mijn hoofd ook meerdere malen heel gehouden. Dus denk niet dat ik snel zoveel geld uit zou geven aan een duurder model als de andere caps ook prima werken.

Al zijn mn hersenen al vaak genoeg gehusseld, niet paardgerelateerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:13

Samshield heeft dan weer de service dat je na een val je helm mag opsturen ter controle en/of herstelling of vervanging. En die hebben ook alle keurmerken wereldwijd geloof ik, want dat verschilt ook nog (CO heeft die ook volgens mij). Eentje uit de USA heeft andere normen dan de helm van hetzelfde merk voor de EU bestemd. En Groot-Brittannië heeft op zichzelf nog strengere eisen dan de EU. Je daarin verdiepen kan echt wel ophelderend zijn.

Lemieux dekjes blijven inderdaad ontzettend goed, ook na intensief en veelvuldig gebruik. Daarom heb ik daar intussen een mooie verzameling van :') maar ik verwacht er dan ook echt immens lang mee voort te kunnen.

Dat idee van die sokken om in te vetten is geweldig! Die ga ik iig onthouden. Nu gebruik ik daar oude keukenhanddoeken voor waar gaten in zitten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:15

CE betekent dat het op de Europese markt verkocht mag worden.
Daar zitten dus ook heel wat veiligheidseisen aan.
Denk dat zulke aanvullende certificaten meer voor Amerikaanse praktijken zijn.
Zelf heb ik sinds ik m’n paard heb (11 jaar) pas een keer een nieuwe cap hoeven kopen :)

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:15

Ik kom toevallig net een reclamespotje tegen van Agradi over de nieuwe Horseware Eco collectie. Amigo en Rambo dekens gemaakt van gerecycled materiaal.