Proeftijd zonder koop, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 21:50

Ibbel schreef:
Qua aansprakelijkheid voor het uitdelen van een klap/toebrengen van schade is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk, maar bij het daadwerkelijk "in eigen beheer houden" van een paard van een ander kan (of moet?) je die aansprakelijkheid wel overhevelen. Overleg even met de AVP van de verkoper/eigenaar en met je eigen AVP of en hoe dat geregeld kan worden.

Even ter info, dit nagevraagd bij mijn eigen verzekeraar en die geeft aan dat bij bruikleen de eigenaar aansprakelijk is en het zijn/haar risico is wanneer zij het paard uitlenen. Natuurlijk dan nog steeds geen idee of dit antwoord ook gegeven wordt door andere verzekeraars maar het is in ieder geval iets:)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:49

dat is wel onverwacht zeg, dat de verzekeraar zegt dat de andere partij aansprakelijk zal zijn ;-)

Dat is een beetje al te flauw, maar wat je nu wil regelen, is echt vrágen om problemen als je vastlegt wat je nu vast wil leggen. Ik zal het even uitleggen.

Je moet twee soorten aansprakelijkheid onderscheiden. De ene is aansprakelijkheid voor schade door het paard veroorzaakt en de andere is schade aan het paard veroorzaakt.

Aansprakelijk voor schade door het paard veroorzaakt, geldt de regel dat de 'bezitter' van het paard aansprakelijk is. Een bezitter is iemand die het paard 'houdt voor zichzelf'. Dat kan direct zijn (ik heb mijn paard in mijn wei staan) of middellijk (ik heb mijn paard in jouw wei staat). Zo ver denk je: prima, de eigenaar blijft verantwoordelijk. Maar nu komt de bedoeling van partijen om de hoek en daaruit blijkt dat jullie eigenlijk beoogden om de eigendom op termijn over te dragen en dit een soort 'proeftijd' is, maar dan anders geregeld. Jullie beogen namelijk niet het paard weer terug in de beschikkingsmacht van de verkoper te brengen, dus zegt haar verzekeraar: het paard was al in bezit van de koper. En jouw verzekering zal zeggen: ja daag, het was bruikleen, kijk maar, dat staat op papier. En daar val je dan lekker tussen en dat moet je niet willen. Dit kan je dus niet ongeregeld laten.

Anderzijds heb je de aansprakelijkheid voor de schade aan het paard. Die volgt de 'gewone' wettelijke regels en dat betekent dat als jij het paard in een vrij grote kudde zet en het paard loopt schade op, dat jij aansprakelijk bent voor die schade, ofwel voor jezelf (als je het paard houdt), ofwel bij de verkoper (als je het paard wil terug brengen). Gemiddeld is dit risico groter. Immers: als 'jouw' paard met een dik been staat, is duidelijk dat die schade aan jouw paard is. Als een ander paard met een dik been staat, is bepaald nog niet gegeven dat jouw paard die schade heeft veroorzaakt (tenzij er iemand op heeft staan kijken, maar dan heb je weer een heel andere juridische situatie).

En dan nu naar de afdeling oplossingen: de eerste aansprakelijkheid kan je vrij eenvoudig oplossen door vast te leggen: het paard wordt verkocht en geleverd, onder de opschortende voorwaarde dat binnen veertien dagen na aflevering een keuring door dierenarts x wordt verricht die geen bemerkingen voor het gebruiksdoel oplevert. Wil je het nog duidelijker zetten, dan zet je daarna nog een keer dat het paard tot de eigendomsoverdracht voor risico van verkoper blijft.

Daarmee heb je wel nu al de 'juiste' titel en daarnaast hoef je niet te gaan ontbinden als de dierenarts iets vindt, dan is er eenvoudigweg nooit een eigendomsoverdracht geweest als die keuring binnen veertien dagen uitblijft. Verstandiger is echter altijd om te keuren op het moment dat je het beest in de 'macht' van de ander brengt, omdat je dan iets beter weet wat er wel en niet zat en in welke staat het paard is overgegaan.

Dan de schade aan het paard: je kán vastleggen dat jij niet aansprakelijk bent voor schade aan het paard (zie de 'voor risico van verkoper'), uitgezonderd gevallen van opzet of grove nalatigheid, maar dit moet je echt allebei niet willen.

Als verkoper loop je dan namelijk het risico dat het paard in de wei een trap krijgt of in de omheining wordt gejaagd en zn pezen afscheurt. Dan blijft de goedkeuring door de dierenarts uit en krijg jij je kapotte paard terug. Of het paard gaat van de stress en van het plotseling op stal staan, een ondeugd ontwikkelen: krijg je m ook terug. Als koper moet je dit ook niet willen: als het paard met die sluimerende peesirritatie die niet doorzet omdat het paard toch lekker in de wei staat, ineens moet rennen en doen in de wei, dan na twee weken met een peesontsteking staat, krijg jij het verwijt: dit had-ie nog niet, en nu wel, dus je bent aansprakelijk.

Moraal van het verhaal: leg het contractueel superstrak vast, keur voordat je feitelijk gaat overdragen en dan is het verder op hoop van zegen. OF: ga gewoon twee weken lang vier keer in de week op de plek waar het beestje nu staat, naar m kijken, ermee aan de slag in zijn bekende omgeving en hak dan de knoop door zonder dit soort constructies.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:06

Los van het papierwerk vind ik dit wel een heel groot risico. Als je een proeftijd aangaat zou ik eerder opteren om het paard voor die paar weken op een apart stuk te zetten, met zicht naar andere paarden. Maar ik zou bij voorkeur het paard gewoon gaan uitproberen op de huidige locatie, dan weet je ook hoe die in normale omstandigheden is (stel dat het paard verandert van gedrag na de verhuis, dan weet je dat het te maken heeft met stress / veranderde stalling.