Is dit normaal of gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:30

En onderschat de impact van een verhuizing ook niet. Het kan wel 6-12 maanden duren voordat een paard zich daadwerkelijk op zijn gemak voelt op een nieuwe stal.

Ik zou beginnen les voor het hele gezin, en dan niet specifiek rijden, hoewel de kinderen dat best kunnen blijven doen met deskundige begeleiding, maar vooral les in "een paard is geen fiets met haar".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:39

Eerste vraag, worden er door je dochters snoepjes aan de pony gegeven?
Tweede vraag, het is een ruin ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:42

janna schreef:
Ik denk als je kleine kinderen hebt die hun eerste eigen pony hebben, je een ervaren leermeester moet hebben die overal tegen kan. Deze pony heeft zo te horen nog niet te veel meegemaakt en moet zelf nog erg veel leren. Ik zou een ervaren paarden-iemand er naar laten kijken, zo vanaf het beeldscherm is het toch wat lastig in te schatten.
Als de pony toch nog te onervaren is, zou ik op zoek gaan naar een andere pony. Het kan maar 1x goed fout gaan...
Niet leuk, maar kindjes met angst of nog erger is helemaal niet leuk.

eens, voor jonge kinderen die nog veel moeten leren is een jonge pony vaak geen goede keuze. Men zegt niet voor niets dat groen en groen geen goede combinatie is. De pony zal onzeker worden door de onervarenheid en daar kan ze niets aan doen, paarden kiezen dan voor zichzelf als ze onvoldoende leiding krijgen. En bij harde wind en storm kunnen ze zeker wat pittiger reageren.

Ik zou deze pony verkopen, aan een meer ervaren persoon, en zelf (niet makkelijk) op zoek gaan naar een wat oudere brave pony. Dat is voor alle partijen prettiger om mee te starten. Want je wilt niet nog heel lang constant met arugusogen moeten opletten of er niets misgaat tussen je kinderen en de pony.

Pony_baldy

Re: Is dit normaal of gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 22:47

Het is inderdaad een ruin.

De kinderen (en papa) geven de pony weleens snoepjes.

Heeft er iemand een contact voor een gedrags therapeut/grondwerk instructeur.
De pony staat in Zuid Holland en ik wil toch wel heel graag iemand laten komen, voordat we een drastisch besluit nemen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:48

Snoepjes alleen nog in de voerbak geven en niet uit de hand voeren.

Het kan zijn dat de ponny denkt nonstop snoepjes te krijgen. En als dit niet gebeurd worden ze boos/geïrriteerd.

En ook het liefste paard kan onder het rijden een niet brave dag hebben

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:52

Pony_baldy schreef:

De pony staat in Zuid Holland en ik wil toch wel heel graag iemand laten komen, voordat we een drastisch besluit nemen

Ik heb hele goede ervaringen met Monique van Natural HorseMo, en met Sandra van den Heuvel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:55

Pony_baldy schreef:

Jullie zouden contact kunnen opnemen met
https://www.e-quine.com/ in Gouda.
Succes met alles te overdenken en houdt de veiligheid en het plezier van jullie kinderen voorop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:03

Mijn dochter (sprak oma) heeft goede ervaringen met Jessica van Equivalence.
(Feestboek: 'equivalence'.)

En hopelijk vinden jullie een goede begeleider, want dit kan zo niet.

Snoepjes kunnen voernijd oproepen, en iedereen met handen in de zak "moet" dan eten geven, zo niet idd een boos dier.
Dat is af te leren.
... en uiteraard kunnen er nog X aantal andere dingen aan de orde zijn.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-03-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:05

Ik sluit me helemaal aan bij Janna.
Goed trouwens dat je raad vraagt, TS

Ik ben zelf moeder van een dochter met een pony ;-) Inmiddels heeft ze 2 jonge pony's die ze zelf opleidt maar ze is dan ook net 15 geworden. Ik zou je echt adviseren om op zoek te gaan naar een ' professor' voor je dochters; een wat oudere pony die alles al gezien en gedaan heeft.
De eerste pony van mijn dochter was er 1 van 17 die 3 jaar 'gewerkt' had op een gehandicapten manege. Ze heeft zoveel van die pony geleerd en kon er achterstevoren op of onderdoor kruipen bij wijze van....

Het lijkt mij voor de dametjes nogal een uitdaging op hun leeftijd, zo'n jonge pony en persoonlijk zou ik graag willen dat (zeker een 1e) pony vooral veel onbezorgde lol geeft. Een jonge pony moet je vaak erg consequent rijden en blijven opvoeden (uitzonderingen daargelaten) en de vraag is of dat niet wat teveel gevraagd is.

En de tip om geen snoepjes te geven uit de hand, maar alleen in de voerbak is een hele goede!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:13

Wat goed dat je om hulp vraagt! Jonge pony, jonge kinderen en onervaren ouders is een uitdagende situatie :D. Wat voor hulp krijg je vanuit stal? Is er een ervaren persoon die jullie kan helpen?

Dat oren in de nek en aanvallen heeft niks te maken met snoepjes, wortels of appels geven. Wel met heel veel andere factoren. Ik kan nu heel veel vragen stellen zoals; hoelang komt hij per dag buiten, staat hij met vriendjes, hoeveel voer, hoe vaak gereden per week, zit het zadel goed. Maar ik denk dat jullie vooral gebaat zijn met iemand die dat van dichtbij bekijkt en jullie kan begeleiden daarin. Ik stuur wel even een pb met een tipje.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:34

Goed idee om een gedragsdeskundige te raadplegen, dan weet je daarna hopelijk of dit met begeleiding op te lossen is of dat het toch geen goede match is.

Waar ik ook nog aan denk; zoals ik uit het verhaal begrijp werd de pony tijdens de eerste 'aanval' geborsteld en de tweede keer van een deken voorzien.
Mocht de pony last van zijn buik hebben (of ergens anders van) en jullie waren daar toevallig net bezig dan kan dat ook een reden zijn.
Blijft dan evengoed een overdreven reactie, maar het is vaak een samenloop van omstandigheden. Bijvoorbeeld en last van de buik, en nog aan het wennen op nieuwe stal, en nog niet volledig leiderschap/vertrouwen in de omgang.

Hoe dan ook, ik hoop dat een gedragsdeskundige hierbij kan helpen :)

Dat de pony verder erg lief was vind ik wel vertrouwen geven om het nog niet op te geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:37

Een veel gedane uitspraak in dit geval is groen op groen geeft blauw(e plekken ;) ).
Een jonge pony heeft begrenzing nodig, wat hij wel en niet mag. Zo leren ze. Dat leren ze meestal van kuddegenoten, dus andere paarden. Als een pony onzeker is in zijn jonge jaren, en van zijn mensen-kuddegenoten geen goede begrenzing krijgt, zoals wellicht van jullie kinderen, dan kan dat zorgen voor verstoord gedrag. Soms kan een pony dan inderdaad agressief gedrag gaan vertonen. Dat zal meestal door een kuddegenoot worden gecorrigeerd, of de kuddegenoot staat sowieso hoger in rang waardoor de pony dat niet eens probeert. Waarschijnlijk zijn jij en je vrouw net assertief genoeg om de pony tegenwicht te bieden.
Dat hij eerder zo rustig was, kan ook komen doordat hij wat overrompeld is. Dat zie je ook vaak met jonge pony's of paarden. Dat ze eigenlijk bevriezen. Ze hebben namelijk 3 keuzes, vluchten, vechten of bevriezen. Het kan zijn dat de pony eerder wat bevroor en daardoor braaf leek te zijn. Nu begint de pony te vechten omdat er in het gedrag iets niet goed gaat.

Het kan zijn dat jouw dochters de aanleiding zijn, maar het kan oko een gevolg zijn van te weinig in contact komen met andere soortgenoten en daardoor geen opvoeding krijgt. Wat ik dus als eerst zou doen, is er voor zorgen dat de pony meer contact krijgt met soortgenoten. Ik denk namelijk dat je dan heel hard je best kunt gaan doen met een gedragstherapeut, grondwerk en al dat zulks, maar daarmee blijf je niet voldoen aan de basisvoorwaarde die een jonge pony nodig heeft om stabiel te kunnen zijn voor jullie dochters. En ja, dat zal misschien op de huidige plek lastig zijn, maar dat zou echt een eerste stap moeten zijn voor dierenwelzijn. Dus mocht de pony niet minstens 8 uur per dag naar buiten kunnen met een soortgenoot op deze stal, zou ik kijken of dat ergens anders wel kan. Als dat niet kan, dan zou ik er niet eens de tijd in steken en de pony verkopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:40

Pony_baldy schreef:

Dat dacht ik al, weet je waarom ? Omdat ik als zevenjarige ternauwernood een aanval heb overleefd. Reden, die dag had ik geen suikerklontje bij me bij dat aardige paardje die altijd zo lief en snel aan de draad kwam staan wanneer ik kwam. Op het moment dat hij merkte dat mijn hand leeg was had hij mij in mijn schouder te pakken en sleurde me de weide in. De boer zag het gebeuren en heeft hen weg gejaagd.
Wees blij dat er niets gebeurt is, pony is niet onbetrouwbaar maar door onkunde zo gemaakt. Wijze les en gelukkig nog compleet weer om te draaien. Helemaal geen beloningen , alleen een kriebel of een aai over de hals en binnen een week is het over. Wel erbij blijven en dit ook heel duidelijk aan je dochters uitleggen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:46

Onze pony werd ook heel bijterig op de manege en viel ook gericht aan. Ook wij begrepen eerst niet hoe dat kwam. We kwamen erachter dat het ene kind de nieuwsgierige pony een aai over haar neus gaf en het andere kind hem een tik gaf. Kinderen (die in de manege rondliepen) deden of ze iets lekkers hadden en gaven het dan niet, of hadden niks, of gaven de pony een duw of klap.
Kinderen zien dat vaak niet als iets ernstigs, een beetje plagen of flauw doen, maar voor een pony wordt de wereld heel onvoorspelbaar.

Kinderen hebben veel begeleiding nodig in de omgang met een pony.
Ze moeten leren wat een pony wil en bedoelt, maar ook hoe ze zelf duidelijk kunnen zijn, zodat de pony hen begrijpt.

Begrijp ik goed dat deze pony eerst manegepony was? Dan werd er waarschijnlijk veel meer van hem gevraagd, maar ook zal er meer controle op de kinderen om hem heen zijn geweest. Het gedoe van kinderen is dan normaal en hij zal minder verzet tonen.

Ik denk op basis van je verhaal niet dat het iets ernstigs is, maar wel dat jullie gericht grondwerk met de pony moeten gaan doen, liefst onder deskundige begeleiding en ook jullie jonge kinderen zouden dat onder toezicht en met begeleiding moeten doen. Dat is niet moeilijk, niet vervelend en kost ook niet vreselijk veel tijd.

Het is verstandig als jullie allemaal heel goed leren hoe je met een pony omgaat en hoe je hem moet 'lezen'. Denk dat jullie heel veel plezier met deze pony kunnen gaan hebben.

*Ik zie overigens niets verkeerds in het nemen van een jonge pony als die het juiste karakter heeft. Het karakter is veel belangrijker dan de leeftijd, al zijn oudere dieren meestal - en echt niet altijd - wat bezadigder.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:49

Zelf vind ik het een heftige reactie van de pony die ergens vandaan moet komen door iets wat wel meer is dan een eigenwijze bui.
Jullie zullen er idd het beste begeleiding bij kunnen halen, die alles eens bekijkt wat betreft de omgang en de behoeften.
Daar valt heus heel veel mee te bereiken.
En als het echt geen juiste match is zal zo iemand dat ook wel weten en jullie raad kunnen geven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:53

Hevonen schreef:
Onze pony werd ook heel bijterig op de manege en viel ook gericht aan. Ook wij begrepen eerst niet hoe dat kwam. We kwamen erachter dat het ene kind de nieuwsgierige pony een aai over haar neus gaf en het andere kind hem een tik gaf. Kinderen (die in de manege rondliepen) deden of ze iets lekkers hadden en gaven het dan niet, of hadden niks, of gaven de pony een duw of klap.
Kinderen zien dat vaak niet als iets ernstigs, een beetje plagen of flauw doen, maar voor een pony wordt de wereld heel onvoorspelbaar.

Kinderen hebben veel begeleiding nodig in de omgang met een pony.
Ze moeten leren wat een pony wil en bedoelt, maar ook hoe ze zelf duidelijk kunnen zijn, zodat de pony hen begrijpt.

Begrijp ik goed dat deze pony eerst manegepony was? Dan werd er waarschijnlijk veel meer van hem gevraagd, maar ook zal er meer controle op de kinderen om hem heen zijn geweest. Het gedoe van kinderen is dan normaal en hij zal minder verzet tonen.

Ik denk op basis van je verhaal niet dat het iets ernstigs is, maar wel dat jullie gericht grondwerk met de pony moeten gaan doen, liefst onder deskundige begeleiding en ook jullie jonge kinderen zouden dat onder toezicht en met begeleiding moeten doen. Dat is niet moeilijk, niet vervelend en kost ook niet vreselijk veel tijd.

Het is verstandig als jullie allemaal heel goed leren hoe je met een pony omgaat en hoe je hem moet 'lezen'. Denk dat jullie heel veel plezier met deze pony kunnen gaan hebben.

*Ik zie overigens niets verkeerds in het nemen van een jonge pony als die het juiste karakter heeft. Het karakter is veel belangrijker dan de leeftijd, al zijn oudere dieren meestal - en echt niet altijd - wat bezadigder.

Dit vind ik een fijne reactie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:53

De kinderen lijken me nog wat te jong voor een pony die precies in z'n puberteit zit. Beter koop je een goed opgevoede leerpony vanaf een jaar of 8 en laat je deze 5-jarige bijrijden door een ervaren ruitertje die lik op stuk geeft.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:01

Mijn eerste reactie is...die pony wil wat vertellen. Wat dat is dat is dan de vraag. Een gedragskundige erbij halen lijkt me een prima plan. Als je leert luisteren naar je pony, dan kan je ook het antwoord vinden. En mi is slaan of kwaad worden nooit de oplossing. Het is slechts symptoombestrijding.
Misschien associeert de pony de kinderen met vervelende dingen. Hobbelen ze op zijn rug, trekken ze hem onbedoeld in de mond. Ik zeg niet dat het zo is...Maar het is te makkelijk een pony als vals te bestempelen...er gaat meestal wat aan vooraf. Succes met het zoeken van een gedragsdeskundige!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:01

Jonge brave pony met jonge kinderen is altijd met ouders erbij, hoe lief ze ook zijn. Door mijn eigen ervaringen en blunders heb ik mijn eigen kinderen meteen op de juiste manier op kunnen voeden in omgang met paarden. Want zelfs het allerliefste paard kan veranderen in een aanvallende bijter. Ook oudere paarden, heeft totaal niets met leeftijd van het paard maar alles met verkeerde omgang te maken. Dus begeleiding van iemand die wel de regels weet is prima. Gewoon omgang en rijden onder begeleiding en de eerste weken goed opletten, ook dat er geen anderen snoepjes gaan geven en verder geen drama van maken en een hoop geld aan gedragsdeskundigen uitgeven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:06

Mooi spreekwoord: green+green=black and blue

Pony mist duidelijk leiding/overwicht, ziet zichzelf als boven de kinderen. En haalt uit als kinderen zich in zijn ogen ‘misdragen’. Gevaarlijke situatie, zeker.

Hier is hele goede consequente begeleiding nodig maar niet alleen om de pony te trainen maar vooral ook jullie te leren juist met de pony om te gaan. Niet 2x per week maar elke dag weer. Een jong dier gaat grenzen uittesten en je kinderen staan 2-0 achter.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:32

Ik zou deze pony verkopen en een leuke ervaren pony kopen. Scheelt een hoop stress en jullie kunnen er allemaal van leren. Zodra de kinderen een nieuwe pony hebben zijn ze de oude weer vergeten vermoed ik.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:33

Even een hele praktische tip. Vrienden van mij hebben een bijtende shetlander. Als de pony vaststaat en wordt gepoetst draagt hij een soort van graaskorf. Die heeft hij op de wei niet op, maar werkt ook prima tegen bijten en kunnen je dochters met een gerust hart aaien/poetsen. Wel rustig aan zo'n ding laten wennen natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:51

troi schreef:
Ai dit is lastig!

Ik zou het volgende doen en in deze volgorde:
1- pijn uitsluiten. DA laten komen voor controle, zadel laten controleren, gebit nakijken. Pijn kan zeker dit gedrag veroorzaken.
2- komt het dier een uur of 8 buiten in een kudde? Gebrek aan beweging en speeltijd kan zeker dit gedrag veroorzaken. Zeker op maneges gaat dit helaas vaak mis!
3- grondwerk instructie om mening vragen. Zijn de verhoudingen tussen ruiter/ mens en dier helder en correct op de grond? Als dit niet zo is dan is het over het algemeen goed te corrigeren.
4- rij-instructie om mening vragen. Zijn de ruitertjes voldoende vaardig voor dit dier? Als nee dan kan het goed helpen om een meer ervaren ruiter het dier te laten corrigeren, bijv wekelijks.

Het is meestal goed bij te sturen overigens maar je moet het wel zeer serieus nemen en ermee aan de slag gaan en je kinderen moeten het we kunnen/ durven leren. Vertrouwen is een kostbaar iets en al te makkelijk verloren helaas!

Je moet m gewoon een paar beuken geven. Hoe denk je paarden dit gezagsprobleempje onderling oplossen? En dan gaat het nog een stuk harder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:59

Je moet wel weten wanneer je m 'een beuk' kunt geven, anders geeft hij er jou een.

Ervaren paardenmensen kunnen dat wel inschatten maar deze mensen duidelijk niet. Beter goede hulp erbij halen voor het fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:00

Je kunt hem wel een beuk willen geven, alleen dan is timing wel cruciaal en als je geen verstand van paarden hebt, sla je dan al gauw mis.

TS als niemand van jullie verstand heeft van een paard of hoe daar mee om te gaan, waarom heeft dan niemand jullie behoed voor deze keuze. Een jonkie voor totaal onervaren mensen met kleine kindjes die er mee om moeten gaan. Ik zou de pony in training zetten en daarna verkopen en eerst maar meer ervaring op doen. Dit was een stap te veel en te vroeg.
Laat het een les zijn.