Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:57

DuoPenotti schreef:
Een lease paard als leaser laten inslapen, geen goed plan.

Ts het is niet jou paard dus niet jou verantwoording.
Heel rot nu, maar zou niet alles op mijn hals halen als leaser.

Loslaten bedoel ik overigens met het terugbrengen. Euthanasie is voor nu geen optie. Ze loopt in de weide hartstikke goed en wat betreft de da heeft ze geen pijn. Ze krijgt ook iedere dag als ondersteuning duivelsklauw.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:01

Het was je van tevoren bekend dat je niet met haar kon draven en galopperen tijdens je buitenritten.
En wat je wel kan, daar wil je geen tijd in steken.
Bij elk paard moet je een vertrouwensband op gaan bouwen trouwens, wil je langs zo'n weg kunnen.

Hoe lang rijd je al paard?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:02

ilse_299 schreef:
DuoPenotti schreef:

Loslaten bedoel ik overigens met het terugbrengen. Euthanasie is voor nu geen optie. Ze loopt in de weide hartstikke goed en wat betreft de da heeft ze geen pijn. Ze krijgt ook iedere dag als ondersteuning duivelsklauw.

Als ze geen pijn had, dan had ze geen pijnstiller nodig. En ook duivelsklauw heeft mogelijk bijwerkingen op lange termijn.

rien10

Re: Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:03

Als het een lease pony is: terug naar de eigenaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:05

ilse_299 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja ik begreep jou, Euthanasie was bedoeld voor diegene die het daar over had.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:14

kwita schreef:
Maar je koos wel voor haar toen.....je had kunnen weten dat het als weidemaatje niet om een gebruikspaard ging!. Of je brengt haar terug of je houd op met zeuren en laat haar euthanaseren!

Zeg,het is niet haar paard. Je kunt het paard van een ander niet laten euthanaseren!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:22

Terug naar de eigenaar :-)

Het voelt misschien als opgeven of als falen, maar op dit moment heb je weideversiering staan dat ook nooit meer gaat worden als weideversiering.

Als het nu een paard of pony was waarbij het een kwestie was van 'elkaar nog niet genoeg kennen', 'vertrouwen opbouwen' zonder de atrose en het medische verhaal dan had je middels les en gericht opbouwen alsnog je droom van actieve buitenritten op termijn waar kunnen maken. Met deze pony gaat dat nooit lukken.

Het is ook niet zo dat dit je maatje was dat je al jarenlang hebt en waar je in het verleden fijne dingen mee hebt kunnen doen. Nee, deze pony ken je eigenlijk nog maar net en ze had toen al problemen.

Deze pony vraagt ondertussen wel van jou aandacht, tijd, liefde en geld wat je anders in een ander paard had kunnen steken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:24

Ik verplaats dit topic trouwens even naar TAO, Transport, Afspraken en Overigen :-) Daar is het meer op zijn plaats dan op ED.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:53

Als ik het goed begrijp zijn de berichten een paar keer aangepast en dat maakt het niet overzichtelijker, maar is TS zelf eigenaar want ze heeft haar voormalige lease pony gekregen.
Pony mag terug naar oude eigenaar als TS haar niet meer wil.

Dus ik zou de oude eigenaar inlichten en vragen wat die wil. Als die de pony niet terug wil zal TS een beslissing moeten maken: of houden en er werk in steken of laten hemelen.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 14:43

Apple schreef:
Terug naar de eigenaar :-)

Het voelt misschien als opgeven of als falen, maar op dit moment heb je weideversiering staan dat ook nooit meer gaat worden als weideversiering.

Als het nu een paard of pony was waarbij het een kwestie was van 'elkaar nog niet genoeg kennen', 'vertrouwen opbouwen' zonder de atrose en het medische verhaal dan had je middels les en gericht opbouwen alsnog je droom van actieve buitenritten op termijn waar kunnen maken. Met deze pony gaat dat nooit lukken.

Het is ook niet zo dat dit je maatje was dat je al jarenlang hebt en waar je in het verleden fijne dingen mee hebt kunnen doen. Nee, deze pony ken je eigenlijk nog maar net en ze had toen al problemen.

Deze pony vraagt ondertussen wel van jou aandacht, tijd, liefde en geld wat je anders in een ander paard had kunnen steken.

Je vertaalt het precies zoals het voor mij voelt! :) Dankjewel hiervoor! ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:05

ilse_299 schreef:
kwita schreef:
Maar je koos wel voor haar toen.....je had kunnen weten dat het als weidemaatje niet om een gebruikspaard ging!. Of je brengt haar terug of je houd op met zeuren en laat haar euthanaseren!

Dit kan ik niet serieus nemen.. ik laat het voor de rest bij jou. :knuffel:

Ik kan me de reactie van Kwita toch wel voorstellen.
Prijs jezelf gelukkig dat je het paard geleased hebt.
Stel dat je hem of haar gekocht had?

Het komt gewoon een beetje raar over.
Paardje voldoet niet ( meer ) aan de eis, medische problemen worden groter, en oh ja, het gedrag is ook niet meer zo aardig, dus veel geld er in pompen aan onderzoek en begeleiding is ook niet meer wenselijk.

Zo zwart/ wil zal het hopelijk ook niet zijn............maar zo kom je wel over, en dat lijkt me vooral sneu voor het paard.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 15:14

7ofhearts schreef:
ilse_299 schreef:

Dit kan ik niet serieus nemen.. ik laat het voor de rest bij jou. :knuffel:

Ik kan me de reactie van Kwita toch wel voorstellen.
Prijs jezelf gelukkig dat je het paard geleased hebt.
Stel dat je hem of haar gekocht had?

Het komt gewoon een beetje raar over.
Paardje voldoet niet ( meer ) aan de eis, medische problemen worden groter, en oh ja, het gedrag is ook niet meer zo aardig, dus veel geld er in pompen aan onderzoek en begeleiding is ook niet meer wenselijk.

Zo zwart/ wil zal het hopelijk ook niet zijn............maar zo kom je wel over, en dat lijkt me vooral sneu voor het paard.[/quote]

Sorry, maar heb je mijn berichten wel gelezen?Bijzonder, want volgens mij kom ik helemaal niet zo over.. Ik heb er juist ontzettend veel energie, geld, aandacht ingestoken.. Het is misschien ook heel onhandig om een kort stukje over mijn persoonlijk verhaal te uiten hier op bokt.. Dat is misschien mijn fout. Ik denk dat degene die zo negatief reageren hier op bokt de enige mensen zijn die dit zo zien.. in mijn omgeving hebben ze mij al lang voor gek verklaard.

Ik had niet aan mezelf moeten twijfelen en om tips moeten vragen hier op bokt haha, ik denk dat dit wel weer een goede leer voor mij is iig!

Ik heb nu mijn besluit gemaakt, dus wat mij betreft mag hier een slotje op ! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:25

Als je maar zin en financiële ruimte hebt voor 1 paard, is een weidemaatje om mee te beginnen best wel een heftige keuze. Daar moet je dan echt bewust voor kunnen kiezen en echt in volle overtuiging je dromen en wensen opzij kunnen zetten. Dat is weinig mensen gegeven, ook hier op Bokt niet, want we willen in de allereerste plaats toch wel onze hobby kunnen beoefenen. Laat je dus geen schuldgevoel aanpraten, TS. Je hebt het geprobeerd, je hebt nog gezorgd dat er een nette weg terug was indien het niet zou bevallen en ja, inderdaad, nu na een paar maanden besef je dat het je niet bevalt en kan je dus gebruik maken van die nette weg terug.
Ik kan daar geen kwaad in zien.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 15:39

Gini schreef:
Als je maar zin en financiële ruimte hebt voor 1 paard, is een weidemaatje om mee te beginnen best wel een heftige keuze. Daar moet je dan echt bewust voor kunnen kiezen en echt in volle overtuiging je dromen en wensen opzij kunnen zetten. Dat is weinig mensen gegeven, ook hier op Bokt niet, want we willen in de allereerste plaats toch wel onze hobby kunnen beoefenen. Laat je dus geen schuldgevoel aanpraten, TS. Je hebt het geprobeerd, je hebt nog gezorgd dat er een nette weg terug was indien het niet zou bevallen en ja, inderdaad, nu na een paar maanden besef je dat het je niet bevalt en kan je dus gebruik maken van die nette weg terug.

Dankjewel voor je bericht! Ik verbaas mij echt hoe mensen zo kort door de bocht kunnen reageren op een klein stukje van mijn verhaal.. maar goed, voor mij voelt het wel alsof ik er alles aan heb gedaan. Vanaf dag 1 heb ik al niet een goede klik met haar. Uit eindelijk heb ik er echt ontzettend veel geld aanbesteed (gedragstherapeut, natural horsemanship trainer, tolk, osteopaat etc.) veelal kreeg ik ook te horen dat mijn pony gevaarlijk gedrag vertoont wat je absoluut niet wil zien in paard.. En dan toch maar eigenwijs doorgaan omdat je zo graag wilt dat het goed komt. Uiteindelijk komt dan ook het fysieke gedeelte en keert dan ook nog het gedrag weer helemaal terug (mijn vriend is getrapt, ik ben getrapt etc.) en dan niet meer zelfstandig kunnen wandelen, geen zicht meer op fatsoenlijke drafritjes en dergelijke dan valt de moed wel echt in je schoenen.. Ik ben dan wel werkende (parttime) maar ik heb ook nog veel ambities om cursussen te volgen etc. Huis te kopen. Dan vind ik het behoorlijk moeilijk om dan nog rechtop te blijven staan en het te blijven financieren. Mijn band met haar is ook niet zo innig dat je denkt van “joh, zij zijn dolgelukkig met elkaar”.

Ik heb in ieder geval een beslissing genomen en ik denk dat dit voor ons allebei het beste is. Ze komt in ieder geval goed terecht bij haar vorige eigenaresse. Dus dat geeft mij in ieder geval wel een fijn gevoel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:47

Ik snap niet zo goed waarom je een paard neemt waar je geen klik mee hebt.

En nu is een vertrouwensband opbouwen al te veel gevraagd.

Je wist van de artrose, nam haar daarom van de eigenaar over en nu blijkt het erger dan ingeschat en mag ze weer terug.

Nee sorry ik snap ook weinig van je
verhaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:51

ilse_299 schreef:
Gini schreef:

Dankjewel voor je bericht! Ik verbaas mij echt hoe mensen zo kort door de bocht kunnen reageren op een klein stukje van mijn verhaal.. maar goed, voor mij voelt het wel alsof ik er alles aan heb gedaan. Vanaf dag 1 heb ik al niet een goede klik met haar. Uit eindelijk heb ik er echt ontzettend veel geld aanbesteed (gedragstherapeut, natural horsemanship trainer, tolk, osteopaat etc.) veelal kreeg ik ook te horen dat mijn pony gevaarlijk gedrag vertoont wat je absoluut niet wil zien in paard.. En dan toch maar eigenwijs doorgaan omdat je zo graag wilt dat het goed komt. Uiteindelijk komt dan ook het fysieke gedeelte en keert dan ook nog het gedrag weer helemaal terug (mijn vriend is getrapt, ik ben getrapt etc.) en dan niet meer zelfstandig kunnen wandelen, geen zicht meer op fatsoenlijke drafritjes en dergelijke dan valt de moed wel echt in je schoenen.. Ik ben dan wel werkende (parttime) maar ik heb ook nog veel ambities om cursussen te volgen etc. Huis te kopen. Dan vind ik het behoorlijk moeilijk om dan nog rechtop te blijven staan en het te blijven financieren. Mijn band met haar is ook niet zo innig dat je denkt van “joh, zij zijn dolgelukkig met elkaar”.

Ik heb in ieder geval een beslissing genomen en ik denk dat dit voor ons allebei het beste is. Ze komt in ieder geval goed terecht bij haar vorige eigenaresse. Dus dat geeft mij in ieder geval wel een fijn gevoel.

:knuffel:
Maar van wat je schrijft vermoed ik dat de DA ongelijk heeft als die zegt dat dit paard geen pijn heeft. En met al artrose vanaf 2013 + erg natte winter gehad (hoge luchtvochtigheid is funest bij artrose) is dat ook niet raar.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 15:59

Onali schreef:

Je wist van de artrose, nam haar daarom van de eigenaar over en nu blijkt het erger dan ingeschat en mag ze weer terug.

verhaal.

Nee, laat maar haha! Je begrijpt het inderdaad niet. Van mij mag er wel een slotje op, ik heb geen zin om het weer opnieuw volledig uit te typen. In ieder geval wat je schrijft klopt echt volledig niks van. Als je zelf graag wilt weten hoe het verhaal in elkaar steekt, kun je bij de reacties lezen hoe het ongeveer in elkaar steekt. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:07

Maar je bent toch eigenaar? De pony is kapot en jij wilt haar niet meer. Dan moet je zelf de beslissing nemen om haar te laten hemelen. Dat hoort bij eigenaarschap.

Of je er wel of niet een klik mee hebt en of je er wel of niet veel werk in hebt gestoken doet niet echt ter zake. Je wilt er vanaf. Dat is je goed recht, maar het is wel aan jou zelf om dat te regelen.

Als je het heel lief vraagt wil de oude eigenaar haar misschien wel terugnemen om dan het hemelen wellicht zelf te regelen, maar die heeft ook het volste recht om dat niet te willen. Je kunt de pony in ieder geval niet terug 'doen'.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 16:07

ilse_299 schreef:
Gini schreef:

:knuffel:
Maar van wat je schrijft vermoed ik dat de DA ongelijk heeft als die zegt dat dit paard geen pijn heeft. En met al artrose vanaf 2013 + erg natte winter gehad (hoge luchtvochtigheid is funest bij artrose) is dat ook niet raar.[/quote]

Ik heb geen weet van de artrose 2013. Dit was bij heel wat eigenaresse terug. Uiteindelijk is ze ter lease gesteld als pony die recreatief nog veel kan. De artrose was voor de rest geen probleem en speelde ook niet op volgens de DA en eigenaresse. Helaas kreeg ze in december dus ook artrose in haar rechterbeen. Dit uitte dus echt in kreupelheid. Sindsdien staat ze 24/7 op het land met schuilstal en krijgt ze duivelsklauw iedere dag. Het advies van mijn DA was dus - wel blijven bewegen, niet te veel belasten, eventueel stapritjes en drafritjes. Zoals ik nu merk zijn die laatste twee niet altijd haalbaar.. Alleen op goede dagen dus. Ze loopt, draaft en galoppeert goed in de weide, dus dat is fijn. Maar aangezien ze al op leeftijd is en er een groot vermoeden is dat het nu ook achter zit de artrose. Is het dus een afbouwende zaak

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 16:09

LindyH schreef:
Maar je bent toch eigenaar? De pony is kapot en jij wilt haar niet meer. Dan moet je zelf de beslissing nemen om haar te laten hemelen. Dat hoort bij eigenaarschap.

Of je er wel of niet een klik mee hebt en of je er wel of niet veel werk in hebt gestoken doet niet echt ter zake. Je wilt er vanaf. Dat is je goed recht, maar het is wel aan jou zelf om dat te regelen.

Als je het heel lief vraagt wil de oude eigenaar haar misschien wel terugnemen om dan het hemelen wellicht zelf te regelen, maar die heeft ook het volste recht om dat niet te willen. Je kunt de pony in ieder geval niet terug 'doen'.

Je hoeft niet te spreken voor de eigenaresse. Want daar heb je echt geen weet van (bedoel dit niet aanvallend) maar wat je zegt klopt totaal niet namelijk. Ik mag haar ook absoluut niet zonder toestemming laten hemelen. En dat zou ik ook niet zo maar willen. Wat betreft de eigenaresse zit alles helemaal kook en ei. Wij zitten gelukkig op één lijn en ze is al lang blij me mij! ;)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:10

ilse_299 schreef:
Onali schreef:

verhaal.

Nee, laat maar haha! Je begrijpt het inderdaad niet. Van mij mag er wel een slotje op, ik heb geen zin om het weer opnieuw volledig uit te typen. In ieder geval wat je schrijft klopt echt volledig niks van. Als je zelf graag wilt weten hoe het verhaal in elkaar steekt, kun je bij de reacties lezen hoe het ongeveer in elkaar steekt. ;)

Ik heb het hetzelfde begrepen als Onali, eigenlijk.
In je teksten staat dat je geen klik met haar hebt, de pony weg moest bij de eigenaresse vanwege artrose en dat je '(blijkbaar)' een vertrouwensband op moet bouwen met haar maar dat je geen zin hebt daar nog tijd in te steken.

Hoe bedoel je het dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:10

Aan compenseren voor ongemak zit een grens. Kreupel worden aan andere voorbeen of diagonale achterbeen is typisch qua bewegingspatroon bij compensatie.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 16:13

ilse_299 schreef:
Onali schreef:

verhaal.

Ik heb het hetzelfde begrepen als Onali, eigenlijk.
In je teksten staat dat je geen klik met haar hebt, de pony weg moest bij de eigenaresse vanwege artrose en dat je '(blijkbaar)' een vertrouwensband op moet bouwen met haar maar dat je geen zin hebt daar nog tijd in te steken.

Hoe bedoel je het dan?[/quote]

Wat ik net al aangaf. Ik heb geen zin om het verhaal volledig te typen. Voor nu mag er een slotje op! ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:14

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken in overleg met de eigenaresse.

Ps topic sluiten zal niet gaan.
Je kunt wel je eigen topic ontstippen. Dan lees je de reacties verder niet meer.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:15

Je schrijft dingen op en als daarop gereageerd wordt bedoel je het anders maar dat ga je niet opschrijven.
Oh.