Eenkennig paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Eenkennig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:16

Ik ga met mijn voorgangers mee.
Waarschijnlijk is hij juist keurig ingereden en interpreteert de grovere inwerking van je vader als een correctie, daar krijgt een paard inderdaad stress van.
Meestal komt het wel goed al zijn er ook paarden die gewoon niet geschikt zijn voor een beginnende ruiter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:41

Ik ga ook mee met mn voorgangers. Ken je de uitdrukking 'groen en groen geeft blauwe plekken'?
Jong paard met beginnende ruiter is vaak geen goede combinatie.
Je vader is waarschijnlijk later in zijn leven gaan rijden en mist de fijne motoriek die hij nodig heeft om met dit paard overweg te kunnen.
Goede begeleiding is noodzaak om je vader te helpen.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:16

Ik ben het eens met de rest.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het paard reageert als je vader met hem wandelt of tijdens het borstelen. Is hij dan ook erg gevoelig en schrikkerig of dan juist kalm? ;)

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:36

Iesje0485 schreef:
Ik ben het eens met de rest.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het paard reageert als je vader met hem wandelt of tijdens het borstelen. Is hij dan ook erg gevoelig en schrikkerig of dan juist kalm? ;)

dan is hij vrij kalm, we hebben voor nu besloten dat mijn vader eerst vanaf de grond gaat wennen aan Jules en Jules aan hem. (ondertussen rij ik Jules dan natuurlijk wel gewoon) en dan als het na een tijdje goed gaat met mij en Jules gaat mijn vader heel langzaamaan met les en veel ondersteuning wennen onder het zadel aan Jules in de hoop dat het dan wel goed gaat. Ondertussen mag mijn vader zolang hij niet op Jules kan rijden zo af en toe waarschijnlijk op een paard van een vriend rijden die ook een beetje gevoelig is, in de hoop dat mijn vader daar veel van leert!

Dankjulliewel voor alle tips en het meedenken. We hopen dat het met tijd en training goed komt, maar hoe Jules zich tot nu toe gedraagt (ook richting mijn vader) heb ik er het volste vertrouwen in!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:04

Hoe is je vader zelf als ruiter en mens? Rustig, druk, bang, zelfverzekerd?

Ik zou het wat meer rustig opbouwen. 1 week is echt heel kort.

Wat je kan doen is hem rijden waar je vader bij is. Ook uitleggen wat je doet en waarom. Dan eerst je vader laten uitstappen en gevoel krijgen zonder iets te vragen.
Daarna een keer als het ontspannen en goed gaat, laten aandraven. Niet forceren, maar doen op het moment dat het goed voelt.

Dat ga je eerst een tijdje uitbreiden. Laat hem vooral aan zijn zit en houding werken. Help hem met op zijn ademhaling te letten.
Probeer te voorkomen dat hij de teugels te kort heeft en bij elke pas aan de mond trekt, omdat hij bijv nog uit balans zit.

Dan kan je eerst aan gas en rem gaan werken. Later aan het sturen en eerst oefeningen doen met grote lijnen.
Laat ze tussendoor af en toe stilstaan en je vader het paard belonen.

Een net gereden, niet afgestompt paard laat gewoon duidelijk zien wat de ruiter doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:15

Bij mannen is soms de lichaamsspanning het probleem, vooral in de bovenbenen. Daar gaan gevoelige paarden op rennen. Het kan daarom zinvol zijn om je vader regelmatig te relaxed te laten uitstappen zonder beugels en losse teugel aan de longe bijvoorbeeld.
Op die manier leert je vader ontspannen en leert het paard dat jij zijn vaste betrouwbare baken bent, ook als hij onduidelijke hulpen van boven doorkrijgt.