Auto om trailer te trekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:14

SjonnieZ schreef:
Zijn er dan zuinige auto’s die een 2-paardstrailer met inhoud mogen trekken?

De bmw die ik nu heb doet zonder trailer 1/18 ongeveer. Wel diesel.
Met trailer 1/10

Moossie90

Re: Auto om trailer te trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:57

Volvo v60 D6 hybrid Polar. Trekt echt met alle gemak van de wereld en rijdt zuinig. 1 op 20 als je met 1 paard rijdt, 1 op 17 met twee paarden.
Mag 2000kg trekken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:44

belle_boef schreef:
Geen idee wat de Volvo doet maar de Kia Sorrento die wij hadden deed zonder trailer 1/8

Mijn Sorento haalt op 2-wheeldrive 1:10 a 11 zonder trailer (automaat 5-bak).
De V70 van mijn vriendin haalt 1:8 (bijna 9) zonder trailer.

Met trailer is mijn Sorento een stuk zuiniger dan de V70.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-02-21 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:44

pillow schreef:
FleurSandro schreef:
Ik heb een Nissan X-trail benzine en mag 2.000kg trekken

Weet je dat zeker Ik heb een X trail benzine 2.0 sport gehad en die mocht 1500 kg trekken.

Ik weet het zeker :) ik heb een 2,5

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:51

Een VW Tiguan ( diesel ), voor de 2 paards trailer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:23

Zamba schreef:
Welke auto hebben Julie voor de trailer?
Momenteel hebben we een Mercedes c kompressor station voor onze 2 paarden trailer maar zijn langzaam aan het kijken naar wat anders.

Ik weet dat deze er officieel niet voor mag, maar hij trekt hem zonder probleem.

Land Rover Defender en Freelander. De eerste mag 3500kg trekken en de tweede twee ton.
Waarom mag jouw Mercedes er officieel niet voor? Mag ie niet genoeg trekken? (en waarom doe je het dan toch? Want het zal niet zonder reden zijn. ;) )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:28

Moossie90 schreef:
Volvo v60 D6 hybrid Polar. Trekt echt met alle gemak van de wereld en rijdt zuinig. 1 op 20 als je met 1 paard rijdt, 1 op 17 met twee paarden.
Mag 2000kg trekken

Die kende ik niet maar lijkt inderdaad een geweldige auto! (ik las alleen wel dat ie 1800 mag trekken en geen 2000 ;) )
Maar hij bevalt dus goed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:35

Asciugamano schreef:
Zamba schreef:
Welke auto hebben Julie voor de trailer?
Momenteel hebben we een Mercedes c kompressor station voor onze 2 paarden trailer maar zijn langzaam aan het kijken naar wat anders.

Ik weet dat deze er officieel niet voor mag, maar hij trekt hem zonder probleem.

Land Rover Defender en Freelander. De eerste mag 3500kg trekken en de tweede twee ton.
Waarom mag jouw Mercedes er officieel niet voor? Mag ie niet genoeg trekken? (en waarom doe je het dan toch? Want het zal niet zonder reden zijn. ;) )

Omdat veel mensen niet tot in alle finesses de regels begrijpen; net zoals jij over het hoofd ziet dat de Defender 4050kg mag trekken en onder voorwaarden zelfs 6000kg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:46

Je bedoelt dat de Defender dat, vanuit de fabrikant, kán? Want hoe kan ik de agent overtuigen dan, wanneer ik er 4 ton achter heb hangen? (op het kaartje staat zelfs helemaal niks, het RDW vermeldt 3,5 ton.)

Maar natuurlijk kúnnen sommige auto's dat maar dat vermeldt de ts niet. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:55

Asciugamano schreef:
Je bedoelt dat de Defender dat, vanuit de fabrikant, kán? Want hoe kan ik de agent overtuigen dan, wanneer ik er 4 ton achter heb hangen? (op het kaartje staat zelfs helemaal niks, het RDW vermeldt 3,5 ton.)

Maar natuurlijk kúnnen sommige auto's dat maar dat vermeldt de ts niet. ;)

Nee, de Defender MAG dat van de fabrikant.
Een Defender KAN 200 ton verplaatsen; dat heeft de fabrikant proefondervindelijk vastgesteld.

Je mag in NL ook 4050kg aan je Defender hangen; daar kan oom agent helemaal niks aan doen.
Punt is wel dat de NL-wetgeving andere eisen stelt op het moment dat de aanhanger meer dan 3500kg mag wegen (TMM, op papier dus). Jouw auto en aanhanger moeten op deze eisen aangepast en goedgekeurd zijn.

De vraag aan TS is dus: wat mag de Mercedes trekken en wat hang je er daadwerkelijk achter.
Vervolgens gaan we daar Artikel 5.18.18 van het voertuigreglement op loslaten en zal blijken of TS in overtreding is (of niet).

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:08

Asciugamano schreef:
Moossie90 schreef:
Mag 2000kg trekken

Die kende ik niet maar lijkt inderdaad een geweldige auto! (ik las alleen wel dat ie 1800 mag trekken en geen 2000 ;) )

1800kg hoor ik net van mijn man. Dat is juist. Maar je hebt met twee paarden flink over. Nou hebben wij Arabieren. Maar goed, rijdt zuinig en vlot, zowel met trailer als de caravan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:19

Brainless schreef:
belle_boef schreef:
Geen idee wat de Volvo doet maar de Kia Sorrento die wij hadden deed zonder trailer 1/8

Mijn Sorento haalt op 2-wheeldrive 1:10 a 11 zonder trailer (automaat 5-bak).
De V70 van mijn vriendin haalt 1:8 (bijna 9) zonder trailer.

Met trailer is mijn Sorento een stuk zuiniger dan de V70.

Denk dat je vriendin van eens naar dr rijgedrag moet gaan kijken. Mijn XC90 D5 handgeschakeld liep zonder trailer 1:11,5 en met 1:9. De V70 2.4 benzine ook handgeschakeld heb ik nog geen trailer achter gehad, maar die loopt zonder 1: 9.2. (en de 740 6 cilinder diesel liep 1: 12.5 zonder).
Het hangt er ook heel erg vanaf hoe je rijdt he ;)

Liet ik een ander in mijn XC90 rijden, ging dat verbruik ook omhoog (soms zijn die metertjes in de auto wel leuk) :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:31

Eerlijk kan ik niet snappen waarom mensen een auto voor een 2-paards hangen en er dito mee trekken als dit niet mag.... snappen jullie wel welke risico’s daaraan verbonden zijn? Dat je je eigen paarden in gevaar brengt, tot daar aan toe, maar er zal bij een ongeluk maar een 3de betrokken zijn... verzekering komt niet tussen, jouw leven geruïneerd en dat van die 3de persoon ook, want geen verzekering betaalt uit....

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:52

Wij hebben een Ford S max voor de trailer staan. Deze mag 2000 kg trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:00

tengeltje11 schreef:
Eerlijk kan ik niet snappen waarom mensen een auto voor een 2-paards hangen en er dito mee trekken als dit niet mag.... snappen jullie wel welke risico’s daaraan verbonden zijn? Dat je je eigen paarden in gevaar brengt, tot daar aan toe, maar er zal bij een ongeluk maar een 3de betrokken zijn... verzekering komt niet tussen, jouw leven geruïneerd en dat van die 3de persoon ook, want geen verzekering betaalt uit....

Jawel, die tegenpartij wordt gewoon betaald. De verzekering komt dat alleen wel bij jou terug halen, in jouw voorbeeld.

Maar de regels worden ook vaker niet dan wel goed toegepast waardoor er hier mensen over de kling gejaagd zijn die met legale combi's rond reden. Besef dus goed dat het helemaal niet zeker is dat TS illegaal bezig is. Daarvoor heeft TS veel te weinig info verstrekt.

Dat is ook mijn punt richting Asciugamano: het komt nogal eens voor dat er meer kan en mag dan wat er gedacht wordt.
Dat ik dan toevallig iets meer dan gemiddelde interesse en kennis van Land Rovers heb is dan voor Asciugamano weer meegenomen :D
En ja, die 6 ton mag er echt aan hangen, Asciugamano, ook bij jou :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:32

Moossie90 schreef:
Asciugamano schreef:

1800kg hoor ik net van mijn man. Dat is juist. Maar je hebt met twee paarden flink over. Nou hebben wij Arabieren. Maar goed, rijdt zuinig en vlot, zowel met trailer als de caravan.

Nou, 'flink over...?' :D
Ik weet natuurlijk niet wat voor trailer je hebt (gewicht) maar die van ons weegt 860, op papier.
Onze paarden zijn ook niet zo groot / zwaar maar wegen samen ongeveer 1100. Daarmee hebben we dus niks over , achter de Freelander want ik denk dat die 860 misschien zonder reservewiel enz. is.
Een Arabier weegt ook wel 450kg toch?
Als je zeker wilt zijn, moet je maar eens over een weegbrug rijden, wanneer je weer eens met de paarden op pad bent. ;) Ik vermoed dat je in overtreding bent.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:47

ikke schreef:
tengeltje11 schreef:

Jawel, die tegenpartij wordt gewoon betaald. De verzekering komt dat alleen wel bij jou terug halen, in jouw voorbeeld.

Maar de regels worden ook vaker niet dan wel goed toegepast waardoor er hier mensen over de kling gejaagd zijn die met legale combi's rond reden. Besef dus goed dat het helemaal niet zeker is dat TS illegaal bezig is. Daarvoor heeft TS veel te weinig info verstrekt.

Dat is ook mijn punt richting Asciugamano: het komt nogal eens voor dat er meer kan en mag dan wat er gedacht wordt.
Dat ik dan toevallig iets meer dan gemiddelde interesse en kennis van Land Rovers heb is dan voor Asciugamano weer meegenomen :D
En ja, die 6 ton mag er echt aan hangen, Asciugamano, ook bij jou :j

Ik weet wel dat het kán maar vermoed toch dat ik een bon krijg, mocht ik worden aangehouden:
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:12

Het begint er al mee dat de registratie niet klopt:
TMM auto 2185kg; treingewicht 5900kg.
Dat maakt een aanhanger van 5900 - 2185 = 3715kg! Laat oom agent dat dan ook maar uitleggen, als ie de wijsneus uit wil hangen.

Het zit 'm erin dat boven 3500kg TMM aanhangergewicht er hele andere eisen gelden, waar de gemiddelde particulier helemaal niks mee heeft.
Dus nee, je wil het niet, maar als iemand begint te jammeren over veiligheidsmarges, veeg daar de vloer mee aan; die marges zijn er ruim, ze staan alleen niet op het kenteken.

Voor wie het na wil zoeken, leef je uit:
https://www.landroverweb.com/landrover/ ... catalogue/

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:58

Asciugamano schreef:
Moossie90 schreef:

Nou, 'flink over...?' :D
Ik weet natuurlijk niet wat voor trailer je hebt (gewicht) maar die van ons weegt 860, op papier.
Onze paarden zijn ook niet zo groot / zwaar maar wegen samen ongeveer 1100. Daarmee hebben we dus niks over , achter de Freelander want ik denk dat die 860 misschien zonder reservewiel enz. is.
Een Arabier weegt ook wel 450kg toch?
Als je zeker wilt zijn, moet je maar eens over een weegbrug rijden, wanneer je weer eens met de paarden op pad bent. ;) Ik vermoed dat je in overtreding bent.

Trailer is 750 kg leeg en dat weet ik heel zeker. Weegbrug geweest. Hij heeft met de sleurhut van 1500 leeg en 1700 vol meer moeite.