Paardrijden als het -10 vriest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:40

superpony schreef:
Jij kan gewoon rijden, maar of ik nu paarden zou rijden, hangt af van de situatie.

Wat doen die paarden de andere dagen? Staan ze nu de hele dag op stal? Gezien je zegt dat beweging belangrijk is?

Een paard in goede conditie zou ik rustig blijven trainen.

Een paard dat momenteel weinig gereden wordt, zou ik niet echt aan het werk zetten.

Paarden die momenteel niet buiten komen, zou ik niet door een iets onervaren ruiter laten rijden nu.

Ze rijd bijna elke dag. En heeft een prima conditie.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:42

Nicky1963 schreef:
mylittlejoy schreef:
Gaat het om een priveles? Of een manegeles? Want manegelessen zijn uberhaupt niet toegestaan op dit moment binnen. Onze stal heeft om die reden voor de hele week alle lessen moeten afzeggen.

Dan is het extra bijzonder dat ik gisteren op een manege was waar gewoon binnen aan 4 combinaties les werd gegeven. Of geldt bovenstaande regel alleen voor volwassenen en mogen kinderen wel volop binnen rijles volgen in een groep?

TS, om jezelf zou ik me geen zorgen maken, als je maar zorgt dat je handen en voeten warm blijven. Je voelt zelf wel of het nog te doen is qua ademhalen denk ik.
Je paard moet wel in acht worden genomen. Maar daar zijn al wat tips over gegeven.

Nee, les binnen mag voor geen 1 leeftijd. Alleen priveles

Rex_Rolfo

Re: Paardrijden als het -10 vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:48

Het probleem is niet de kou, het probleem is de warmte!

Of beter gezegd: zweet. Paarden en mensen zweten als ze het echt warm krijgen en koelen dan enorm af als ze minder bewegen. Zelf kun je nog een jas uit doen, paard kun je alleen wat rustiger aan laten doen. Mijn advies? Gewoon rijden maar probeer te voorkomen dat het paard het heet krijgt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:49

Inderdaad, manegelessen mogen niet binnen, ook niet in geval van noodzaak (omdat er sneeuw ligt buiten of het gevaarlijk is buiten), dan moeten de lessen afgezegd worden. Privé lessen zijn wel toegestaan binnen, zodat onze manege er voor heeft gekozen om in het uur van de manegeles twee personen een half uur privé les te geven. Nu met de sneeuw is echter gewoon alles afgezegd.

Met de pensionpaarden mogen we gelukkig wel binnen rijden (hoe krom die regel ook is), anders kwamen we nu met de besneeuwde/bevroren buitenbanen/paddocks ook in de knel.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:51

mylittlejoy schreef:
Inderdaad, manegelessen mogen niet binnen, ook niet in geval van noodzaak (omdat er sneeuw ligt buiten of het gevaarlijk is buiten), dan moeten de lessen afgezegd worden. Privé lessen zijn wel toegestaan binnen, zodat onze manege er voor heeft gekozen om in het uur van de manegeles twee personen een half uur privé les te geven. Nu met de sneeuw is echter gewoon alles afgezegd.

Met de pensionpaarden mogen we gelukkig wel binnen rijden (hoe krom die regel ook is), anders kwamen we nu met de besneeuwde/bevroren buitenbanen/paddocks ook in de knel.

Jaa, ik mag met mijn bijrijdpaard ook binnen rijden, en dan mogen er nog 4 combinaties bij, dat is idd behoorlijk krom.

fjord100

Re: Paardrijden als het -10 vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:58

Ik doe gewoon stapritjes over de weg, wat voor weer het ook is, behalve als het glad is

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:01

mylittlejoy schreef:

Nogal offtopic, maar dan begrijp ik echt niet waarom betreffende manege gewoon de lessen laat doorgaan. Al die tijd al en nu nog steeds.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:25

Nicky1963 schreef:
Nogal offtopic, maar dan begrijp ik echt niet waarom betreffende manege gewoon de lessen laat doorgaan. Al die tijd al en nu nog steeds.

De lessen gaan juist niet door. Nu helemaal niet, hiervoor alleen kinderen in een buitenbak en van volwassenenlessen (zijn er maar een paar) per les twee personen die ieder een half uur privé les rijden. Allemaal conform de regels.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:35

mylittlejoy schreef:
Nicky1963 schreef:

De lessen gaan juist niet door. Nu helemaal niet, hiervoor alleen kinderen in een buitenbak en van volwassenenlessen (zijn er maar een paar) per les twee personen die ieder een half uur privé les rijden. Allemaal conform de regels.

Ik heb het over de manege waar ik gisteren was, niet over jouw manege of van TS :o
Ik snap dat mijn bericht verwarrend is, 'betreffende manege' sloeg op mijn berichtje. Excuses voor de onduidelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:58

De diersoort 'mens' komt uit Afrika -
en is dan ook gebouwd 'als ne patat friet'.

De diersoort 'paard' komt uit Centraal Mongolië -
en is dan ook gebouwd 'gelijk ne knol'.

Citaat van een begaafde Belgische instructrice.

Een paard scheren, dekens opleggen, op stal zetten etc etc doen van alles met het dier, maar in principe kan het beest prima tegen kou.
(Al zal een dier in de vrije natuur geen vijf minuten non stop op topsnelheid gaan als het niet strikt noodzakelijk is...)