Paard opgezadeld vervoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:21

Ik deed het ook vaak en dat was een rit van een half uur met de trailer. Maar ben Wel van mening je er een makkelijk paard voor moeten hebben die makkelijk laad en rustig is onderweg. Anders niet aan beginnen.
Je zadel kan lelijk beschadigen als ze onhandig gaan lopen doen.
Politie paarden gaan ook gezadeld de wagen op :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:41

Nee opgezadeld ook voor de rijden van 5 min.. als hij toch een x valt/ jij een noodstop moet doen is met een beetje pech je zadel naar de #### en je paard zijn rug ook dus hier gebeurd dat niet.

Paard staat al jaren braaf en rustig ook laad hij rustig en braaf

Oakland1990

Re: Paard opgezadeld vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 13:55

De meesten hebben er blijkbaar niet zo’n probleem mee. Mijn paard staat niet echt stil als we hem buiten de trailer opzadelen. Hoofdstel doe ik niet van te voren in, dat kan ik als ik er naast sta in de trailer. Ik wil er sowieso een dun deken over doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:39

Oakland1990 schreef:
De meesten hebben er blijkbaar niet zo’n probleem mee. Mijn paard staat niet echt stil als we hem buiten de trailer opzadelen. Hoofdstel doe ik niet van te voren in, dat kan ik als ik er naast sta in de trailer. Ik wil er sowieso een dun deken over doen.

Veel meenemen, consequent zijn en gewoon doen, dan leren ze vanzelf wel stil staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:53

Change3x schreef:
Oakland1990 schreef:

Veel meenemen, consequent zijn en gewoon doen, dan leren ze vanzelf wel stil staan.

En sommige ook niet en dan is het wel zo fijn als je het thuis kan.

Ik doe het heel soms als we laat ergens moeten zijn waar geen licht is om op te zadelen of bij echt slecht weer. Meestal dus niet en ook alleen bij korte stukjes.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:37

Hier ook een paard jarenlang meerdere keren per week opgezadeld in de trailer. Had ook moeite met stilstaan op vreemd terrein. Was 1,5 paards trailer en altijd zadelhoes en liefst fleecedeken eroverheen. Nooit problemen gehad, ook geen beschadiging aan het zadel. Soms voor een wedstrijd of clinic tot wel 50 minuten rijden, geen probleem. Ik zadel wel altijd af na het rijden, dus terug altijd zonder zadel.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:39

vaak gedaan en altijd goed gegaan maar wel met een paard wat goed te laden is en rustig in de trailer staat en dan max een half uur rijden

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:52

Ja hoor, bij korte ritjes doe ik het zadel altijd op.

En anders zadel ik op in de trailer (1,5 paards). Dan blijft hij top stil staan en kan ik makkelijk alleen op pad.

Laatst zag ik een handige ‘hack’: peesbeschermers om doen en daar over je transportbeschermers.
Hoewel voor een kort ritje vind ik peesbeschermers voldoende.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:55

Ik doe dat ook bij korte ritjes. Maar alleen als het paard gemakkelijk te vervoeren is. Niet bij stress of onrust.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:56

Bij korte stukjes doe ik dat ook wel eens. Wel met een zadelhoes eroverheen idd en opletten dat hij niet blijft hangen met afladen.

Edit: mijn paard is wel erg rustig op de trailer, ook met laden en afladen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 18:47

Change3x schreef:
Oakland1990 schreef:

Ja maar dan moet je wel een groom hebben die iets kan met een paard want vastbinden doe ik niet. In dit geval gaat mijn vader mee die niks met paarden heeft en hem amper durft aaien. Dus hij gaat hem niet tegenhouden als die begint te wandelen, en ook niet opzadelen als ik hem tegen houd.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:52

hoofdstel doe ik niet, zadel sinds een tijdje wel. (eerst wat laadproblemen en hield m graag heel).
ook gewoon naar de heide (20 min).
Altijd met hoes of deken (licht aan de temperatuur).

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:02

Ik doe het vrijwel altijd als ik ga rijden, bij gebrek aan een bak bij huis. Ik laat de zadelhoes wel om het zadel. De singel doe ik enkel vast, niet strak. Ook het hoofdstel doe ik thuis al om. Ik zie het probleem niet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:48

Halen jullie de beugels van jullie zadel af ivm afzakken of ergens achter blijven haken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:54

_Nicky schreef:
Halen jullie de beugels van jullie zadel af ivm afzakken of ergens achter blijven haken?

Ik heb beugels er nooit aan hangen, haal ze er altijd na het rijden af en vlak ervoor pas weer eraan. Maar anders zou ik ze er ook af halen, ja.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:54

_Nicky schreef:

Ja, maar ik haal mijn beugels er altijd af. Dus niet specifiek om die reden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:57

_Nicky schreef:

Mijn beugels zitten onder mijn zweetblad dus als ik de hoes goed over het zadel doe dan kunnen ze er niet achter blijven haken. En zeker met een zweetdekentje over het zadel heen niet. :)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:19

Mijn vorige wedstrijd paard namen we altijd opgezadeld mee. Ondanks dat ik zijn zoveelste ruiter was kon hij op ander terrein gewoon niet stilstaan, wat bij beide partijen dan enkel alleen maar frustratie oplevert.
Zadelhoes eroverheen en in de winter nog een deken. Beugels gewoon eraan laten en opsteken. Daar aangekomen enkel hoofdstel in en dan konden we van start.

Mijn jonge paard is nog wat onrustige op de trailer dus bij haar heb ik dat nog niet geprobeerd. Maar zodra alles wat meer bevestigd is en ze straks weer regelmatig mee kan dan wil ik dit graag ook gaan doen op deze manier. Het is zo nog net wat gemakkelijker om alleen op stap te gaan met ze.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:27

Ik heb mijn beugels ook onder mijn zweetblad dus geen probleem.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:41

_Nicky schreef:

Nee, toen bij mijn Wintec zaten mijn beugels onder mijn zweetbladen.
Ik ging op donderdagavond naar de ponyclub met de trailer, werd opgehaald en thuisgebracht. Thuis opzadelen, zweetdeken erover en hup de trailer in. Nooit gedoe mee gehad, ging perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:43

Heel vaak gedaan, deken erover voor het zadel, nooit iets gebeurd..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:45

Ik laat mijn beugels er gewoon opgestoken aan hangen, boven de zweetbladen. Als het warm is doe ik wel een zadelhoes over het zadel en als het koud is gooi ik er een deken overheen, de slingeren dus niet los heen en weer.

Het meest gevaarlijke punt is met laden, dat je paard evt met een wrong aan de zijkant blijft hangen.
Met een moeilijk ladend paard zou ik het dan ook niet zo snel doen.

Ik lees dat sommigen het niet zouden doen met een paard wat onrustig op de trailer is, daar heb ik geen probleem mee ervaren. Onderweg en met het laden deed hij nooit moeilijk, maar mijn paard werd een stuiterbal zodra ik de trailer parkeerde. Soms moet je je dan eerst nog even aanmelden, dan maakte hij een enorme stampij. Dat was precies waarom ik hem juist opgezadeld in de trailer deed, want het was gewoon niet te doen om hem in mijn eentje op te zadelen.

Ik ga bijna altijd alleen met mijn paard op pad.

Lossen is geen probleem, alleen natuurlijk niet met een vooruitloop.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:42

Hier ook met opgestoken beugels, onder de zadelhoes.