Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BlackhorseL schreef:Gini schreef:Maar daarvoor zijn er dus trainers/coaches/instructeurs, om leerlingen naar hun doel te begeleiden. Dat is een wisselwerking van beide kanten: jij moet daarvoor openstaan, maar een trainer/coach/instructeur moet daar ergens ook wel de knoop durven doorhakken van: 'kijk, dit doel is op dit moment te hoog gegrepen. Laten we enkele stappen terug doen en werken aan dat doel.'
DankjewelKlopt, maar ik ben zo erg in de motivatie en ''ik heb een doel'' modus dat ik het misschien ook niet zou accepteren. Niet dat het aanbod is gekomen maar had het wel de hele tijd erover.....het galoppad dat moet goed gaan !
Mag ik je 1 dingetje vragen ? Ik ga volgende week opnieuw naar buiten, nu met een ander paard..... hij gaat wel harder maar hij is betrouwbaarder dat Tsjibbe en heb het eerste jaar veel op hem gereden.
Zou jij adviseren om opnieuw de galop te proberen ? Ik zit enigszins in twijfel ook omdat ik het vertrouwen in galop juist terug wil en het dus juist wilt proberen maar andere kant.......
BlackhorseL schreef:Shadow0 schreef:Dat zijn flauwe trucjes. En als het niet werkt en je gaat niet meer naar buiten (op dat paard in elk geval) dan is dat geen opgeven: daar mag je voor kiezen. Je rijdt voor je lol neem ik aan, en je 'moet' dus niets en je hoeft ook zeker geen ongeluk te krijgen.
Maar ik lees ook dat je het wel weer graag wilt kunnen, en dan ook nog specifiek met Tsjibbe.
Ik zou jezelf wel de tijd geven, je wint er niets mee om te forceren en dan ongelukken te krijgen. Dat betekent dus: voor nu een tijdje in de bak blijven met Tsjibbe. (Als er anderen zijn die wel met hem naar buiten kunnen en misschien dat jij het op een ander paard kunt doen om ook wat meer ervaring te krijgen, is dat een goede overbrugging.)
Dankjewel voor alle tips, die paarden weten gewoon als het galoppad komt dat ze in galop mogen en dat brengt veel blijheid en energie. Ook bij Tsjibbe en dan kan hij nog wel is bokken, omdat ik mijn vinger heb gegeven aan hem weet hij dat hij het bij mij kan maken. Het galoppad is voor die paarden ''het pad'' en je hoeft ze nog geen eens aan te sporen.
Het blijft een lastige kwestie nu het vertrouwen kwijt is maar hoop het vertrouwen weer terug te vinden. Ga nu met een ander paard naar buiten volgende week en hopelijk brengt dat weer enigszins vertrouwen![]()
Ik hoop inderdaad dat ik misschien komende zomer weer een rondje met hem kan maken
Gini schreef:[/quote]Mijn eerste doel zou voor nu zijn: opnieuw zorgeloos en met alleen maar plezier op buitenrit gaan.
Dus als je weet dat die galop toch in je hoofd gaat zitten en je er toch wat nerveuzer door gaat zijn tijdens de rit, want straks moet ik galopperen, dan zou ik de galop -ook op een ander paard- even laten voor wat het is.
Ik zou echt weer eerst een paar ritten focussen op die ontspanning, zodat je vanuit die ontspannen mindset opnieuw kan gaan oefenen. Nu zit je volgens mij een beetje in dat krampachtige van 'ik moet en ik zal, maar ik durf niet zo goed'. Je kan beter iets vanuit rust oefenen dan vanuit angst en spanning.
Maar natuurlijk hoef je in de tussentijd niet stil te zitten.Je kan op dat vertrouwen oefenen in de piste: zitoefeningen voor een stevigere zit, vaak overgangen in galop rijden zodat je daar handiger in wordt, etc.
pien_2010 schreef:BlackhorseL schreef:
En daar gaat het dus fout. De paarden horen nooit op dezelfde plek te draven of galopperen. Dat is een instructie fout. Tevens als paarden fris zijn in de winter dan lieten wij ze lekker draven en ook lang, maar galopperen doen we dan niet want galopperen is impuls opwekkend en in plaats van meer wil je minder.
Mijn man had net als jij wat minder ervaring en veiligheid en plezier voor alles. Zijn braverik begon geheid te bokken en in het begin zei ik vaak al bij vertrek....geen galop vandaag en bij me blijven. Mijn man was dan opgelucht. Vrij snel gingen we dan over tot een kittige draf en daar genoten we allemaal van.
Ik vind het verstandig om een ander paard mee te nemen en ik zou het verstandig vinden als in een kleine veilige setting (2 personen) Jij weer vertrouwen kunt opbouwen.