Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cissy schreef:Pak je haar bij het halster of vlakbij het halster als je met haar richting stal gaat?
Soms is het beter om gewoon met lang touwtje te lopen ipv zo strak beet te pakken. Als ze stopt dan stop jij ook en geeft dan een klein beetje druk (let op! Dat is geen trekken!!) En dan wacht je tot ze jouw kant op komt. Wel moet je zodrá ze jouw kant op beweegt dan gelijk de druk weer van dat touw afhalen.
Nooit trekken want dan trekt ze terug!
Dus wachten tot ze beweegt en dan druk eraf.
Als ze dan bijna bij de stal is draai je om en ga je weer even weg vd stal als beloning dat ze zover is gekomen.
Dan begin je weer opnieuw.
Maak er geen issue van en blijf zelf rustig en hou je adem niet in maar adem gewoon rustig door.
Je paard voelt jouw spanning en gaat het dan ook spannend vinden.
ellepel schreef:ik weet van een kennis van me die heeft er een gedragstherapeut bij gehad en daar was het echt oefenen oefenen.
eerst grondwerk oefeningen in de bak dat het paard ging volgen en dan de stal in en uit en er rustig in.
zij werkte met voedselbeloning en heeft wel even geduurd en op die manier is het uiteindelijk goed gekomen.
eventueel schakel je dus een gedragstherapeut in?
Paardenfann4 schreef:Mijn paard is ook geschrokken in zijn stal, die staat al maanden buiten en wil niet meer opgesloten zitten. Ik ben benieuwd of jij een oplossing gaat vinden. Ik heb tot nu toe geen oplossing, zou ook niet weten wie zoiets op zou kunnen lossen?
Art_Ificious schreef:Bij het paard wat ik had duurde het 2 weken voor hij überhaupt in de stal durfde blijven als ik in de wei was. Die ging er wel in als ik er niet was maar vloog eruit zodra hij mensen hoorde. Bang om opgesloten te worden.
Bij mijn andere paard die ik nog heb heeft het 2 maanden (!!) geduurd eer hij terug de stal uit durfde komen. Als je hem aan halstertouw de stal uit leidde draaide hij zich 180 graden om en trok je gewoon mee terug de stal in.
MirandaMalik schreef:Haal er gewoon een gedragstherapeut bij.![]()
Ik neem aan dat ze normaal wel regelmatig in de stal wil staan als ze het koud krijgt, maar nu door de angst niet gaat en ze voelt zich misschien wel ellendig buiten.
Dat kan erg lang duren als je er niks aan doet, sommige paarden zijn gewoon zo gevoelig, dan lost het zichzelf niet op.
En ik zou wat schuimrubber/iets zachts aan de bovenkant van de stal maken zodat het niet weer kan gebeuren.
MirandaMalik schreef:Je kan googlen op paarden gedragstherapeut, ik weet niet welke regio je zit maar er zijn er genoeg.
Als je paard wel de stal in durft maar niet wil worden opgesloten is wel een ander probleem.
Maar dan kun je de deur open laten toch?
Paardenfann4 schreef:MirandaMalik schreef:Haal er gewoon een gedragstherapeut bij.![]()
Ik neem aan dat ze normaal wel regelmatig in de stal wil staan als ze het koud krijgt, maar nu door de angst niet gaat en ze voelt zich misschien wel ellendig buiten.
Dat kan erg lang duren als je er niks aan doet, sommige paarden zijn gewoon zo gevoelig, dan lost het zichzelf niet op.
En ik zou wat schuimrubber/iets zachts aan de bovenkant van de stal maken zodat het niet weer kan gebeuren.
Welke therapeut moet je hiervoor hebben? Mijn paard gaat de stal wel in, maar zodra je de deur dicht doet flipt hij volledig en draait alleen nog rondjes. Dit deed hij voorheen nooit, altijd probleemloos binnen gestaan. Ik ben benieuwd wie zoiets op zou kunnen lossen? Hij staat inmiddels al maanden buiten, zijn maatje ook want die wil niet alleen binnen blijven. Maar buiten is alleen een bomensingel, verder geen schuilmogelijkheden. Dus het zou toch wel heel prettig zijn als ze weer op stal kunnen. Ik snap jouw frustratie ook Bokkerb, wij vinden het ook niet prettig dat ze nu met dat koude natte weer buiten staan in de nacht.
troi schreef:Paarden zijn natuurwezens die vaak heerlijk in de regen gaan staan. Wel zou ik een extra lekker hapje in de stal zetten, slobber met appel erdoor ofzo. Eerst op het randje, dat ze er makkelijk bij kan, en elke dag de voeremmer wat verder de stal in zetten.
En dan niet erbij blijven staan. Laat haar het maar zelf uitvissen
Paardenfann4 schreef:MirandaMalik schreef:Je kan googlen op paarden gedragstherapeut, ik weet niet welke regio je zit maar er zijn er genoeg.
Als je paard wel de stal in durft maar niet wil worden opgesloten is wel een ander probleem.
Maar dan kun je de deur open laten toch?
De stal staat niet in de wei, het is geen schuilstal. Maar ook deur open al geprobeerd met wat draadjes erlangs naar de paddock. Dat werkt ook niet, hij loopt in en uit en dat tig keren achter elkaar. Vervolgens gaat hij zodra het donker wordt in zijn eentje buiten staan, terwijl zijn maatje binnen helemaal overstuur in de box staat. Dus dan moet die in het donker ook weer naar buiten. Paard staat zijn hele leven al in die stal, er is niets te vinden wat hem zo gek maakt.