Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:34

Lara_Silver schreef:
Ik snap het nut van dit soort topics op bokt niet. Bokt is geen juristisch forum. Alleen hierboven worden al haaks op elkaar staande meningen gegeven. Dit is gewoon een zaak die aan de rechtsbijstandverzekering of advocaat voorgelegd moet worden. Die kunnen daar direct een juridisch correct antwoord op geven ipv giswerk van bokkers die er (behalve een paar uitzonderingen) geen kaas van gegeten hebben.

Ze vraagt ook helemaal niks juridisch.
Lees de OP nog maar een keer.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:40

Duidelijk artikel, geschreven door een advocate.
Wel uit 2013, maar volgens mij nog actueel.

Linkje naar PDF
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 18-11-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:43

JoliekeDH schreef:

Linkje naar PDF

Deze link werkt helaas niet bij mij

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:45

Poekkie schreef:
JoliekeDH schreef:

Linkje naar PDF

Deze link werkt helaas niet bij mij

Nu als het goed is wel :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:14

Poekkie schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik snap het nut van dit soort topics op bokt niet. Bokt is geen juristisch forum. Alleen hierboven worden al haaks op elkaar staande meningen gegeven. Dit is gewoon een zaak die aan de rechtsbijstandverzekering of advocaat voorgelegd moet worden. Die kunnen daar direct een juridisch correct antwoord op geven ipv giswerk van bokkers die er (behalve een paar uitzonderingen) geen kaas van gegeten hebben.

Ja maar heel eerlijk wordt dat juridische traject in de paardenwereld niet vaak belopen. Mijzelf als voorbeeld nemend... no way dat ik voor een gepensioneerde oude pony met doorgezakte rug van +/- 30 jaar een juridisch traject in ga als de eigenaar verdwijnt.
Op mijn vorige stal was een achtergelaten paard wel meer waard, maar ook dat is over een lang tijdsbestek in de minne geregeld.

Voor een bejaarde pony nee, maar voor een ander, jonger paard hoe vroeger je weet waar je juridisch aan toe bent, hoe beter. Ipv jaren lang onwetend en nodeloos voor andermans paard te betalen terwijl er wellicht een juridische uitweg was.

MarliesV

Re: Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:19

Tja het lastige is dat vaak de kosten er niet eens uit te halen zijn met verkoop van zo'n dier.

Want een 7 jarig sportpaard laten ze meestal niet zomaar achter.

Vestjagirl, ik ben echt benieuwd wat jij kan bedenken aan redenen dat mensen zo een jaar van de aardbodem verdwijnen en alles achter laten.
Ik ben niet zo creatief, kan daar niets bij voorstellen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:24

Zonnetje81 schreef:
Kan allemaal best wel maar dan zou ik hem aanmelden als: gevonden voorwerp ;-)

Ik kan mijn stal en portemonnee niet laten beinvloeden door iemand anders zijn grillen.

Hoe stom het ook klinkt, dit is juridisch gezien wel wat je moet doen :) Zo krijg je namelijk het recht op terugbetaling van alle kosten die je voor het bewaren van het goed (in dit geval dus het paard) hebt gemaakt.
En ik meen mij te herinneren dat als er 1 jaar en 1 maand na het aanmelden van het gevonden goed niemand zich als eigenaar gemeld heeft, jij of de gemeente eigenaar wordt van dat goed. (Ik ga even kijken of ik de wetsartikelen zo snel kan vinden)

EDIT: Gevonden, lag nog op tafel :D
Staat in het burgerlijk wetboek:
- Boek 5, artikel 10 (kosten, bewaring en onderhoud)
- Boek 5, artikel 11 (melden binnen 1 maand)
- Boek 5, artikel 5 (verplichting onbeheerde zaak)
- Boek 5, artikel 6 (eigendom na een jaar)

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:47

Ik vind het toch altijd maar knap dat mensen een paard ergens stallen, de benen nemen en niet betalen >;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:01

bliksemflits schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik kan mijn stal en portemonnee niet laten beinvloeden door iemand anders zijn grillen.

Hoe stom het ook klinkt, dit is juridisch gezien wel wat je moet doen :) Zo krijg je namelijk het recht op terugbetaling van alle kosten die je voor het bewaren van het goed (in dit geval dus het paard) hebt gemaakt.
En ik meen mij te herinneren dat als er 1 jaar en 1 maand na het aanmelden van het gevonden goed niemand zich als eigenaar gemeld heeft, jij of de gemeente eigenaar wordt van dat goed. (Ik ga even kijken of ik de wetsartikelen zo snel kan vinden)

Wie zegt dat ik dan op dat paard zit te wachten meer dan een jaar.

Weet je wat dat pm kost? En juridische stappen kosten ook geld. Plus na een jaar heeft ie zn opbrengst waarschijnlijk wel al opgegeten.

Ik zou het dier aanmelden als zijnde: aankomen lopen. Dan mag de politie de eigenaar zoeken. Mensen die de benen nemen doen dat niet zonder reden. Van een kale kip kan je niet plukken. En ik ken helaas wel mensen die zulke acties zouden kunnen ondernemen om van de kosten af te zijn.

Verder kan ik niks bedenken dat je van de aardbodem zou verdwijnen en dat niet de bedoeling zou zijn dat je onvindbaar blijft om ineens op te komen duiken en je dier op te eisen.

Als ik morgen een ongeluk krijg dan weet de stalbaas dat snel genoeg.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:29

Bij een manege die ik ken was ook iemand die pony had achtergelaten en niet meer betalen. De pony werd gewoon mee gebruikt in de lessen zodat die beweging heeft en dus werkt voor zijn eten.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:40

Zonnetje, vervelend voor jou dat je er geen zin in hebt want wettelijk ben je het gewoon verplicht.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:12

Hevonen schreef:
Ik kreeg totaal onverwacht een facebookbericht van een onbekende. Onze pony (die in bruikleen was gegeven) zou wegens wanbetaling van de vermeende eigenaresse M naar de slager gaan. Pony was onhandelbaar en er werd geen stalgeld betaald. M. was onvindbaar.

Natuurlijk pony opgehaald, allerlei spullen moesten blijven als betaling (rambodekens, tuig, zadel, peeskappen etc). Pony stond in een donkere stand naast een schaap. Kon zich niet eens draaien. Was zwaar hoefbevangen. En onhandelbaar kan ik begrijpen, zij was altijd heel claustrofobisch en de afspraak was dagelijks minstens 8 uur met haar grote vriend (ons paard) naar buiten. Ze stond al drie maanden eenzaam in die stand.

Ik wist dat ze vaak van stal was verhuisd (ging een paar keer per jaar bij haar op bezoek), maar niet dat ze nooit ergens stalgeld had betaald. Verzekeringen niet betaald, voer niet betaald en vast nog veel meer. Zelf was ze in het laatste jaar ook 5 x verhuisd en niemand kon haar meer vinden. Ze had een ander telefoonnummer genomen etc etc. Alles aan elkaar gelogen (tegen mij en anderen).

Ik kan me voorstellen dat een stal in zo'n geval maar doet wat ze goeddunkt.. al valt het natuurlijk niet goed te praten.

Pff verschrikkelijk! Ik snap niet hoe je een dier dit kan aandoen. En ik snap nog veel minder hoe je je paard kan achterlaten ergens. Ik heb nog net geen testament ervoor.

Zou in dit geval de dierenbescherming bellen een optie zijn geweest? Dan kunnen zij het paard 'bewaren'?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:26

bliksemflits schreef:
Zonnetje, vervelend voor jou dat je er geen zin in hebt want wettelijk ben je het gewoon verplicht.

Achterpoortjes genoeg hoor ;)
En ik kan zo een handelaar opnoemen op wandelafstand die zo’n dier zonder paspoort aanneemt. Daarna smsje sturen naar eigenaar ‘ik zag je paard niet meer staan vandaag dus veronderstel dat je hem achter mijn rug bent komen weghalen’ en je onnozel houden. Of inslapen. Of aan de voordeur gaan binden.

Of het een staleigenaar zou sieren... nee. Of ik het zou doen... zonder twijfel.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:00

Ik heb zo iets voor gehad, in 2018 een dier in training gehad. Tot 2 maanden verstreken was van de training nooit meer wat van de eigenaar gehoord. Ja wanneer ik het paard retour kwam brengen naar de betaling bleef uit. Paard heb ik achter gehouden maar ze vroeg er ook niet meer na.

Ruim 1,5 jaar later was ik het zat en haar laatste keer gevraagd of ze wilde betalen zodat paard terug kon maar wel met 1,5 jaar kosten erbij. (Als trainer/stal eigenaar ben jij verantwoordelijk om het dier goede zorg te verlenen, dus eten en drinken Al dus de rechtbank in de uitspraak.)
Uitgelopen op een rechtzaak, paard stond er inmiddels al 2 jaar. :+

Eigenaar werd veroordeelt voor alle kosten te betalen van de afgelopen 2 jaar!!!, smid, stalling de eventuele dierenarts kosten van enten en als hij wat mankeerde. Paard was niet mijn eigendom ookal keek ze er niet naar om en na betaling binnen 14 dagen na uitspraak moest het paard dan ook retour terug naar zijn eigenaar.
Binnen 5 dagen na uitspraak stond het geld op mijn rekening en is paard terug gebracht een week later want ze had geen tijd om hem op te vangen :+
Dat was april dit jaar, inmiddels heb ik het dier terug gekocht maand geleden voor een schijntje bij een handelaar als vel over been helaas..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:09

Spaansepony schreef:
Ik heb zo iets voor gehad, in 2018 een dier in training gehad. Tot 2 maanden verstreken was van de training nooit meer wat van de eigenaar gehoord. Ja wanneer ik het paard retour kwam brengen naar de betaling bleef uit. Paard heb ik achter gehouden maar ze vroeg er ook niet meer na.

Ruim 1,5 jaar later was ik het zat en haar laatste keer gevraagd of ze wilde betalen zodat paard terug kon maar wel met 1,5 jaar kosten erbij. (Als trainer/stal eigenaar ben jij verantwoordelijk om het dier goede zorg te verlenen, dus eten en drinken Al dus de rechtbank in de uitspraak.)

Eigenaar werd veroordeelt voor alle kosten te betalen van de afgelopen 2 jaar!!!, smid, stalling de eventuele dierenarts kosten van enten en als hij wat mankeerde. Paard was niet mijn eigendom ookal keek ze er niet naar om en na betaling binnen 14 dagen na uitspraak moest het paard dan ook retour terug naar zijn eigenaar.
Binnen 5 dagen na uitspraak stond het geld op mijn rekening en is paard terug gebracht een week later want ze had geen tijd om hem op te vangen :+
Dat was april dit jaar, inmiddels heb ik het dier terug gekocht maand geleden voor een schijntje bij een handelaar als vel over been helaas..

Maar ik ken er die geen geld hebben en waarbij je 'op de stapel komt' dus jij hebt mazzel gehad. Maar iemand die niet kan betalen gaat niet betalen en dan kan je doen wat je wil maar geen centen. En als zo iemand onder bewind staat of schuldsanering kan je helemaal naar je centen fluiten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:10

Poekkie schreef:
bliksemflits schreef:

En ik kan zo een handelaar opnoemen op wandelafstand die zo’n dier zonder paspoort aanneemt. Daarna smsje sturen naar eigenaar ‘ik zag je paard niet meer staan vandaag dus veronderstel dat je hem achter mijn rug bent komen weghalen’ en je onnozel houden. Of inslapen. Of aan de voordeur gaan binden.

Of het een staleigenaar zou sieren... nee. Of ik het zou doen... zonder twijfel.

Inderdaad Poekkie en een paard als gevonden voorwerp opgeven is niet strafbaar lijkt me. Hij kwam hier zomaar aanwaaien....maar is niet van mij.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:16

Onali schreef:
Lara_Silver schreef:

Ze vraagt ook helemaal niks juridisch.
Lees de OP nog maar een keer.

Nou... Het hele verhaal is wel een juridisch iets. En voor je weet wat je in de wet zou willen veranderen, moet je wel weten hoe het juridisch zit ;)
Uit de OP: "Die wet zou toch veranderd moeten worden vind ik. Bijvoorbeeld als er na een jaar niemand geweest is, dan het recht hebben om het dier te verkopen."

Ik heb op dit moment geen tijd, en helaas morgen ook niet, om uit te zoeken hoe dit mogelijk juridisch zit. Aan wetgeving zitten vaak haken en ogen, plus tig uitzonderingen. De tijd om dat uit te zoekem heb ik simpelweg niet. Wellicht zijn er wel casussen of jurisprudentie over soortgelijke gevallen. Ik durf daarom ook niet zonder de wetsartikelen te lezen die Bliksemflits aangaf, Bliksemflits gelijk te geven.
Berichtje van Bliksemflits: "EDIT: Gevonden, lag nog op tafel :D
- Boek 5, artikel 6 (eigendom na een jaar)"

Afijn, bijzondere verhalen ;) En juridisch denk ik erg interessant!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 01:32

Zonnetje81 schreef:
Spaansepony schreef:

Maar ik ken er die geen geld hebben en waarbij je 'op de stapel komt' dus jij hebt mazzel gehad. Maar iemand die niet kan betalen gaat niet betalen en dan kan je doen wat je wil maar geen centen. En als zo iemand onder bewind staat of schuldsanering kan je helemaal naar je centen fluiten.

In dat geval zolang de betaling niet voldaan wordt blijft het paard als onderpand. Betaling loopt op. Uiteindelijk kan de advocaat dwingen om dingen te verkopen/beslag te leggen. Dus ook op het paard. Rechter kan er ook voor kiezen om het paard te laten veilen bij niet betalen.
Dat je er slechter uitkomt bij iemand die geen geld heeft staat voorop.

Bij mij ging het om een handelaar/manege en had genoeg in nood zou ik het hele pand laten veilen in die staat was ik inmiddels. }>

Alleen al de hippische advocaatkosten zijn niet mals. En dat werd maar 1/3 vergoed door haar. Dus het is sowieso niet altijd in je voordeel.

Je hebt gewoon pech als ze een dier achter laten bij je dat je het dier de basis voorziening moet geven. Dat houd in voedsel en water. En bij medische dingen dat je ingrijpt. En jij mag dat als stalhouder eerst voorschieten uit eigen zak.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:22

bliksemflits schreef:
Zonnetje81 schreef:

Supercool. Maar onzin. Het paard is geen onbeheerde zaak, dus geen gevonden voorwerp, dus die hele regeling gaat niet op. Het paard is door de eigenaar (waarvan je de identiteit kent) bij jou in beheer geplaatst op basis van een schriftelijke of mondelinge overeenkomst van opdracht. De eigenaar komt zijn taken uit die regeling niet na, dat maakt dat je hem daarop kan aanspreken, maar niet ineens kan zeggen: he, een paard in box 14, hoe is díe daar nou gekomen? ik heb hem zojuist gevonden, ik ga hem aangeven bij de gemeente en dan is-ie volgend jaar van mij.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:19

Ik reageerde op iemand die zei dat ze een paard wouden aanmelden als zijnde "gevonden voorwerp", dan ben je al die dingen wel verplicht als je een paard/ander dier gevonden hebt.

Is in de casus van TS niet waar, maar daar reageerde ik ook niet op ;)
Dat dat in deze casus niet zo is snap ik ook wel, dan is het gewoon een leugen als je dit paard aan gaat melden als "gevonden voorwerp". Als je dus wel zo eigenwijs bent om dat te doen, ben je vervolgens wel al die dingen verplicht dus je snijdt eigenlijk jezelf in je vingers.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 19-11-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:22

Poekkie schreef:
bliksemflits schreef:

Ik vind dat je wel een diervriendelijke oplossing moet zoeken. Het paard kan er niets aan doen zo'n slechte eigenaar te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:28

@ anjali: de enige diervriendelijke oplossing is helaas om alles uit eigen zak te betalen en te hopen op een goede uitkomst van rechtszaken. Dat zou voor mij bvb financieel al niet mogelijk zijn voor nog een extra paard...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:43

bliksemflits schreef:
Ik reageerde op iemand die zei dat ze een paard wouden aanmelden als zijnde "gevonden voorwerp", dan ben je al die dingen wel verplicht als je een paard/ander dier gevonden hebt.

Dat dat in deze casus niet zo is snap ik ook wel, dan is het gewoon een leugen als je dit paard aan gaat melden als "gevonden voorwerp". Als je dus wel zo eigenwijs bent om dat te doen, ben je vervolgens wel al die dingen verplicht dus je snijdt eigenlijk jezelf in je vingers.

Ok, dan had ik je verkeerd begrepen, sorry!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:07

Lara_Silver schreef:

Ik vraag inderdaad geen juridisch advies. Wil alleen mensen er attent op maken dat deze wet er is en dat ik die bizar vind.

JoliekeDH schreef:

Linkje naar PDF

Heel duidelijk.

En tsja waarom iemand een dier achterlaat. Waarschijnlijk niet meer in staat de kosten te betalen. Maar dan denk ik: verkoop het dier dan. We hebben via de app zelfs aangeboden het dier te kopen, maar daar wordt ook niet op gereageerd. De persoon heeft al veel mensen benadeeld en is (zoals ik kan oordelen) een type Borderliner.
Laatst bijgewerkt door manubres op 19-11-20 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:08

FloortjeM schreef:
bliksemflits schreef:

Ok, dan had ik je verkeerd begrepen, sorry!

Maakt niet uit :D