Paard bokt zonder reden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

present

Re: Paard bokt zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:51

Het klinkt alsof hij er niet zoveel zin (meer) in heeft. Misschien eerst maar eens een poosje met rust laten?

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:33

Present, hij heeft pas 3 maanden op rust gestaan wegens een blessure en we zijn hem nu weer rustig aan het oppakken

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:36

Hoofclatter schreef:
Present, hij heeft pas 3 maanden op rust gestaan wegens een blessure en we zijn hem nu weer rustig aan het oppakken

wat voor blessure? Kan het zijn dat ie daar nog last van heeft? Of ergens anders in zn lichaam pijn heeft door compensatie voor de blessure?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:57

Ts,
Hoe oud is het je pony? Hoelang heb je hem al?
Sinds wanneer vertoont hij welk gedrag? (Dus wanneer tijdens het werken, wanneer tijdens het borstelen).
Op welk specifiek moment? (Tijdens het aandraven bijvoorbeeld, of als je hem over zijn buik borstelt).
Hoe reageer je op hem als hij dit doet, welke stappen onderneem je?

En tot slot, heb je les gevolgd in grondwerk?

Als ik jou was zou ik alles opschrijven wat van belang is. Ook hoe hij mentaal is die dag. Kijkt hij blij, is hij oplettend. Wanneer slaat zijn gedrag om?

Daarnaast zou ik hem binnenste buiten laten keren voor zover dat niet is gebeurd nog.

En paard bokt niet zomaar, en al helemaal niet gericht. Hij probeert je iets duidelijk te maken, en als zijn vriend en eigenaar is dit aan jou om uit te zoeken hoe je hem kunt helpen.

Succes :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:07

Ik vind het straf hoe veel bokt van zo een pony pikt en daar alle mogelijke rare redenen voor zoekt :o

Geen enkele hier heeft hier te stampen omdat ze naar een kleiner stuk gaan of omdat het warmer/kouder wordt. En pijn bij borstelen of rijden wordt serieus genomen, maar elke andere vorm van dreigen of bokken zonder duidelijke aanleiding kan bij mij toch een knal terug verwachten hoor. Ik vind dit topic echt het ideale recept voor van die rotverwende poezels die compleet onbetrouwbaar zijn als het hen eens niet zint :o

Daarbij valt het me op hoe veel ponies opeens verwaarloosd of mishandeld zijn bij vorige eigenaren. Vraag me af of die ponies effectief een trauma hebben daaraan. Zoals bvb het voorbeeld met die zweep... tuurlijk vindt ie longeren zonder zweep leuker... maar of dat echt een trauma was of gewoon ‘ik wil mijn zin doen of ik werk niet mee’ is me niet duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:17

Poekkie schreef:
Ik vind het straf hoe veel bokt van zo een pony pikt en daar alle mogelijke rare redenen voor zoekt :o

Geen enkele hier heeft hier te stampen omdat ze naar een kleiner stuk gaan of omdat het warmer/kouder wordt. En pijn bij borstelen of rijden wordt serieus genomen, maar elke andere vorm van dreigen of bokken zonder duidelijke aanleiding kan bij mij toch een knal terug verwachten hoor. Ik vind dit topic echt het ideale recept voor van die rotverwende poezels die compleet onbetrouwbaar zijn als het hen eens niet zint :o

Daarbij valt het me op hoe veel ponies opeens verwaarloosd of mishandeld zijn bij vorige eigenaren. Vraag me af of die ponies effectief een trauma hebben daaraan. Zoals bvb het voorbeeld met die zweep... tuurlijk vindt ie longeren zonder zweep leuker... maar of dat echt een trauma was of gewoon ‘ik wil mijn zin doen of ik werk niet mee’ is me niet duidelijk.

Hier ben ik het zeer mee eens. Nu heb ik zelf wss wel echt een trauma paard. Maar ook die kan een tik terug verwachten als ie begint te dreigen om niks. Die van mij beet dan veel (of meer happen dan) op een gegeven moment kon ik geen aanleiding ontdekken en kneep ik em gerust in z'n neus of kreeg ie een tik. Tsja jammer dan dat het kopschuw niet minder word, maar zulk gedrag moet je natuurlijk niet accepteren. Ze hebben een duidelijke leider nodig, die ook gewoon zeer consequent is. In een kudde zal een trauma paard ook op z'n flikker krijgen als ie iets doet wat niet door de beugel kan. Dus waarom zou je dat zelf niet doen?

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:31

Poekkie schreef:

Ze kwamen aan als graatmagere paarden dus verwaarlozing is 100% zeker. De verzorgster die hem heeft leren longeren heeft dat geleerd door constant met de zweep op de pony te slaan en heb met de vorige eigenaar ook wel gepraat over het feit dat ze mishandeld zijn geweest en ook met zweep. Dus het was zijn trauma dat terug opkwam. In het verleden heel veel last van gehad maar inmiddels valt dat allemaal weer heel goed mee. Hier en daar wat angst maar dat is het ook

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:32

Dilan93 schreef:
Hoofclatter schreef:

wat voor blessure? Kan het zijn dat ie daar nog last van heeft? Of ergens anders in zn lichaam pijn heeft door compensatie voor de blessure?

Kreupel door een ongevalletje hij is toen helemaal nagekeken door DA maar die had niks gevonden

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:34

Ja, ik ga mee met Poekkie en Marije.

In de berichten klinkt door dat dit paardje teveel eigen inbreng heeft.

Of het nu warm is of koud, wel of niet bang van de zweep. Wel of niet een pijntje. De basisregels moeten gewoon gelden. Ho is ho, voorwaarts is voorwaarts. Linksaf is linksaf etc.

Als je zeker weet dat het paardje genezen is van de blessure zou ik maar eens dagelijks aan het werk gaan. Niet alleen maar tutten in stap, maar lekker doordraven, beetje galopperen. Consequent luisteren naar de hulpen. Genoeg afwisseling tussen bakwerk, rijden, buiten en grondwerk. Goed gedrag uitgebreid belonen en desensibiliseren voor de 'traumas' van de zweep.

Huppetee, werk aan de winkel!

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:36

fenijro_tani schreef:
Ts,
Hoe oud is het je pony? Hoelang heb je hem al?
Sinds wanneer vertoont hij welk gedrag? (Dus wanneer tijdens het werken, wanneer tijdens het borstelen).
Op welk specifiek moment? (Tijdens het aandraven bijvoorbeeld, of als je hem over zijn buik borstelt).
Hoe reageer je op hem als hij dit doet, welke stappen onderneem je?

En tot slot, heb je les gevolgd in grondwerk?

Als ik jou was zou ik alles opschrijven wat van belang is. Ook hoe hij mentaal is die dag. Kijkt hij blij, is hij oplettend. Wanneer slaat zijn gedrag om?

Daarnaast zou ik hem binnenste buiten laten keren voor zover dat niet is gebeurd nog.

En paard bokt niet zomaar, en al helemaal niet gericht. Hij probeert je iets duidelijk te maken, en als zijn vriend en eigenaar is dit aan jou om uit te zoeken hoe je hem kunt helpen.

Succes :)

Pony is 13, heb hem anderhalf jaar, sinds 2 weken vertoont die dit gedrag, tijdens vanalles dus niks specifieks, even laten weten dat het niet mag en dan verder, ja ik heb les gevolgt in grondwerk

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:37

Kelly_ann schreef:
Ja, ik ga mee met Poekkie en Marije.

In de berichten klinkt door dat dit paardje teveel eigen inbreng heeft.

Of het nu warm is of koud, wel of niet bang van de zweep. Wel of niet een pijntje. De basisregels moeten gewoon gelden. Ho is ho, voorwaarts is voorwaarts. Linksaf is linksaf etc.

Als je zeker weet dat het paardje genezen is van de blessure zou ik maar eens dagelijks aan het werk gaan. Niet alleen maar tutten in stap, maar lekker doordraven, beetje galopperen. Consequent luisteren naar de hulpen. Genoeg afwisseling tussen bakwerk, rijden, buiten en grondwerk. Goed gedrag uitgebreid belonen en desensibiliseren voor de 'traumas' van de zweep.

Huppetee, werk aan de winkel!

Is een shetlandertje die niet bereden wordt, voor de rest varieert het enorm wat we doen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:05

Mag ik vragen hoe je dat ‘even laten weten dat het niet mag’ juist doet?
Ik heb zelf hier 2 shetten en 6 ponies/paarden staan en heb de ervaring dat die shetten van nature veel koppiger zijn en minder gevoelig voor correcties. Waar de paarden genoeg hebben aan een strenge ‘euhhh’ hebben de shets toch hier en daar wel eens nood aan een veel hardere correctie vooraleer ze beseffen dat ‘euhh’ nog steeds echt wel ‘euhhh’ betekent.

De haflinger hier hetzelfde trouwens, maar minder erg als de shets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:23

Poekkie schreef:
Ik heb zelf hier 2 shetten en 6 ponies/paarden staan en heb de ervaring dat die shetten van nature veel koppiger zijn en minder gevoelig voor correcties. Waar de paarden genoeg hebben aan een strenge ‘euhhh’ hebben de shets toch hier en daar wel eens nood aan een veel hardere correctie vooraleer ze beseffen dat ‘euhh’ nog steeds echt wel ‘euhhh’ betekent.

Mijn sensibele spanjaard heeft soms zelfs even wat meer nodig als een strenge euuh mag niet. En die heeft ook wel eens een trap van me gehad. Hij houd nog steeds van me, dus dan valt alles mee

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:53

Marije_1997 schreef:
Poekkie schreef:

Mijn sensibele spanjaard heeft soms zelfs even wat meer nodig als een strenge euuh mag niet. En die heeft ook wel eens een trap van me gehad. Hij houd nog steeds van me, dus dan valt alles mee

Ik ben het 100% met je eens maar het was eigelijk een vraag naar TS of ze daar iets specifieker kon zijn :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:08

Het zou idd teveel energie kunnen zijn in combinatie met te weinig begeleiding wat mag wel, wat mag niet.
Dat heb je wel vaker, dan moet je weer even de regels uitleggen.
Bij mijn ene shetje is dat ook wel eens nodig.
Meestal is wat grondwerk wel genoeg, met duidelijke hulpen achterwaarts, wijken enzo, vooral snel en duidelijk reageren als hij iets ongewenst doet.
Gewoon even proberen en kijken of het dan beter gaat.

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 18:23

Poekkie schreef:

Ja tuurlijk mag dat. Ik geef een tik op z’n neus dan schrikt hij even maar daarna is het weer goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:03

Poekkie schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik ben het 100% met je eens maar het was eigelijk een vraag naar TS of ze daar iets specifieker kon zijn :)

Doelde meer op het haflinger Shetlander deel hahaha veel paarden hebben toch wat meer nodig als alleen een nee mag niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:37

Hoofclatter schreef:
Poekkie schreef:

Ja tuurlijk mag dat. Ik geef een tik op z’n neus dan schrikt hij even maar daarna is het weer goed

Denk je dat een tik op de neus voor hem effectief genoeg is? Ik bedoel het niet vervelend, het is lastig om zijn reactie te bedenken zonder videomateriaal.

Zelf geef ik - in geval van bokken / trappen naar mij - ofwel een klap met mijn vlakke hand (wel hard genoeg) ofwel zet ik ze met grote gebaren en luide stem achteruit, met al dan niet een trap tegen hun billen als ze willen omdraaien. Afhankelijk van de situatie en het gedrag.
In elk geval iets dat wat ontzag inboezemt, ze hoeven me de volgende 30 sec niet per se leuk te vinden.

Vooraleer je verder gaat met pijnreacties, trauma’s etc. Zou ik eerst even nagaan of het basis respect naar jou toe er wel is. Als dit soms niet/ soms wel is of alleen als hij het leuk vindt, dan weet je genoeg en kan je daar op verder werken. Wees niet te zacht maar ook niet gemeen, zorg dat de grenzen duidelijk zijn zonder boos te moeten worden/blijven. Ik kan weinig zeggen zonder videomateriaal, maar ik gok dat het probleem hier zit aangezien je beschrijft dat het niet echt bij iets specifieks is. En ik tussen de regels door lees dat hij een heel zachte aanpak krijgt en nooit ‘Echt’ moet luisteren. Als het een pijnreactie zou zijn verwacht ik specifiekere signalen, zoals altijd reactie bij borstelen op de rug, bij longeren op 1 kant moeilijk willen lopen, struikelen, ...

Oh en nog iets: zorg dat dat respect er ook altijd is. Dwz niet je jaszak afknabbelen op zoek naar snoep, je wegduwen, in de weg gaan staan, ...

Hoofclatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 01:54

Ik heb geen idee of het nog effectief is. Vandaag (gisteren) heeft hij de hele dag niet gebokt/gestampt hij heeft het niet eens geprobeerd. In het ‘verleden’ heb ik op deze manier wel al kleine dingetjes kunnen oplossen. Slaan op de kont ofzo is niet echt handig aangezien ik op dat moment in de gevarenzone kom