Spanning blijft duren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Spanning blijft duren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:03

Je maakt eigenlijk al een denkfout. Maar die denkfout wordt vaak in de paardenwereld gemaakt, zo wordt het je aangeleerd, zo werd het mij ook aangeleerd. Wat wordt namelijk gezegd: ofwel ben je de leider, ben je de baas en moet het paard doen wat jij wilt. Ofwel heb je onvoldoende leiderschap en dan wint het paard, krijgt het paard zijn zin.

Zo worden we opgeleerd: als je het paard laat doen wat die wilt, dan gaat die over je heen lopen. Het wordt bijna een kwestie van winnen of verliezen.

Maar waarom? Waarom is luisteren naar de emotie en het gevoel van een paard een teken van zwakte, een teken van onvoldoende leiderschap? Is het juist niet een eigenschap van een goede leider dat die jouw emotie (in dit geval angst) ziet, opmerkt én er ook iets mee doet?

Het is ook niet zozeer puur je paard zijn zin geven en klaar. Ergens moet je natuurlijk de situatie blijven controleren en ernaartoe werken dat die langs het enge object loopt. Maar in plaats van het paard fysiek langs het object te pushen door teugel, been, zweep, afstappen, ga je je eerder focussen op het mentale, het ontspannen zijn zodat het paard uiteindelijk als het ware uit eigen keuze langs het object wandelt.

Maar veel zal inderdaad uittesten zijn: waar voel jij je goed bij, waar voelt je paard zich goed bij. Steun van een maatje kan in het begin zeker ook helpen. Als is dat meer symptoom- dan oorzaakbestrijding, maar hé, om jou en je paard wat vertrouwen te geven, kan het zeker geen kwaad.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:34

Wat goed om te horen! Fijn dat je vooral naar jezelf luisterd. Het is vaak het beste, maar vragen kan nooit kwaad. Soms is er net een stukje van de puzzel die jezelf mist en een ander kan deze voor je aangeven. Vooral volhouden, je komt er wel uit. Heel veel succes!

Eroqui

Re: Spanning blijft duren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 21:57

Welke fijne reacties mag ik hier wel lezen!
Jullie helpen me heel erg om een beter en ander inzicht te krijgen in de relatie met mijn paard.
Intussen begin ik al een beter gevoel te krijgen; de rit vandaag was nog wel heel stroef maar toch had ik een beter aanvoelen, wat resulteerde dat hij sommige “angstplaatsen” iets beter passeerde.
Maar het is voornamelijk aan de onvoorspelbaarheid en hevigheid van schrikreacties dat ik wil werken. Hoe meer vertrouwen ik hem kan geven, hoe meer ik vertrouwen ik hopelijk van hem terug krijg. Laat ons hopen dat we op goede weg zijn.
Door jullie coaching pak ik het alleszins al anders en (hopelijk) beter aan.
Dank je!