Wanneer ben je opgelicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: Wanneer ben je opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:00

Bel gewoon je rechtsbijstand of het juridisch loket. Hier komt een boel onzin voorbij.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:04

Lastig, wij hebben een tijd terug een pony gekocht met een verborgen gebrek, waarschijnlijk onder de medicatie gekocht en viel het gebrek ten tijde van koop niet op. Bij ons was het wat makkelijker daardoor, maar dan nog, gelijk krijgen is altijd een lastig ding bij aankoop paard met gebrek. Dit gebrek was echter wel zichtbaar en mevrouw heeft er een verklaring voor gegeven (en zij is natuurlijk ook geen dierenarts, maar heeft het gehouden op waarschijnlijk, jij hebt dan zelf geen moeite genomen om het verder te laten onderzoeken, het probleem was aanwezig, dus in de richting je moet aantonen dat het er was voor verkoop, hoeft niet, dat weet je, maar daar heeft verkopende partij je ook van op de hoogte gesteld). Ik had het paard er zeker verder op laten onderzoeken en denk dat dit ook uit een rechtszaak zal komen. Het was zichtbaar, je hebt de gok dan zelf genomen. Helaas pakt het nu anders uit dan gehoopt. Ik zou zeker je rechtsbijstand gaan proberen, wie niet waagt, wie niet wint, maar ik ben er bang voor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:20

TS kan niets denk ik, dikke sprog was bekend en er is niet naar gekeken toen ze het dier kocht. Dat is gewoon niet handig geweest, en een arts die zegt dat keren geen zin heeft me 2.5 liet ik gauw links liggen... dat bepaal je ten eerste zelf en er kan genoeg mis zijn met zo'n dier.

Persoonlijk had ik de dikke sprong na laten kijken door een arts.
En gewoon een keuring doen, ook als is het dier 2, hier gaat de opfok gewoon helemaal op de foto .
Er komt dan een arts en iedere eigenaar die dat wilt kan zijn jonge dier op de foto zetten.
Je schikt nog hoeveel van dat jonge spul al een OCD, chip, een rugprobleem heeft of iets anders mankeert.
Ik had dat niet verwacht, tot ik mijn oudje tijdens zo'n dag op de foto liet zetten omdat die man er toevallig was voor de opfok.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:31

LiselotZorro schreef:
Kan de moeite zijn om te kijken of ze een KvK nummer heeft. Als deze mevrouw alles zwart doet kun je wellicht nog dreigen met een melding.

wel of geen KvK nummer zegt helemaal niets over dingen zwart of wit doen

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:36

Esther_r20 schreef:
Maar als de verkoper het nou echt niet weet wat ermee gebeurd is. De koper koopt (goedkoop) een paardje met verdikking. Dit ziet eruit als een litteken, ivm de leeftijd is er nog weinig mee gedaan , conclusie het is dus waarschijnlijk op het land gebeurd.
Paardje loopt verder goed en wordt tegen hogere prijs verkocht met de melding dikke plek, dit is waarschijnlijk op het land gebeurd.

Het is een zichtbaar probleem. Er is met koper en verkoper over gesproken en er is alsnog gekozen om er niet naar te laten kijken. Ik ben echt bang dat de koper geen poot heeft om op te staan

Daar ben ik helaas ook bang voor.
Het is een harde les, maar keuren is echt belangrijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:48

Als je hem niet hebt laten keuren ben je niet opgelicht. Beetje eigen schuld letterlijk dikke bult-verhaal.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:09

Suzanne, dat kan je echt niet zo 1 op 1 zeggen. Onderzoeksplicht betekent niet automatisch dat er een keurende dierenarts bij moet zijn geweest. Dat het onverstandig was, is weer een ander verhaal.

Er wordt weer veel onzin in dit topic geplaatst. Ts, win juridisch advies in bij iemand die daar voor geleerd heeft. Met veel van de antwoorden hier gegeven kan je niets.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 28-08-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:10

Edit: dubbel gepost :z

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:16

Kinke schreef:
LiselotZorro schreef:
Kan de moeite zijn om te kijken of ze een KvK nummer heeft. Als deze mevrouw alles zwart doet kun je wellicht nog dreigen met een melding.

wel of geen KvK nummer zegt helemaal niets over dingen zwart of wit doen

Klopt, maar zoeken in dat register kost letterlijk 10s. Als het een geregistreerd bedrijf is, kom je als koper een stuk sterker staan. Van daaruit kun je altijd nog verder op onderzoek uit. Het is altijd goed om te weten wie/wat je precies voor je hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:19

LiselotZorro schreef:
Klopt, maar zoeken in dat register kost letterlijk 10s.

Adres invullen in https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q ... te=kvk2014 en voila.

Je kunt eventueel ook op naam zoeken mocht het bedrijf niet op dat adres ingeschreven staan. Zoals bijvoorbeeld het geval kan zijn bij een trainer die voor de paarden stalling huurt. Dan weet je het staladres maar het bedrijf staat ingeschreven op het woonadres.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:23

TS is niet opgelicht, ze wist van de sprong af en heeft er zelf niet verder naar laten kijken. Dus dat zegt voldoende.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:10

Ik heb er een paar maand terug 1 op laten staan, hele brave kinderpony, maar dikke sprong en dat vertrouwde ik niet. Was de eigenaar nog nooit opgevallen. Dierenarts wel gebeld omdat het zo moeilijk is een brave pony te vinden, maar die zei gelijk toen ik het omschreef, zou me hard achter de oren krabben en dus zonder verder onderzoek zeker niet doen.. Heb nog geprobeerd of de verkoper het uit wilde laten zoeken, maar die had daar financieel geen zin in en heeft de pony aan de volgende verkocht. Maar had de pony zeker niet zo mee genomen en ook niet op mijn kosten laten keuren, nadat ik zelf al wat gevonden had wat er flink om spande. Harde leer les helaas waarschijnlijk, maar zelf natuurlijk ook kritisch blijven bij een aankoop. Maar zou ik er zelf met constatering dat de sprong dik is, de pony toch mee hebben genomen, had ik voor mijn gevoel een gokje gewaagd en op het moment dat deze gok dus niet goed uitviel, nooit bij een verkoper aan hebben geklopt. Ik wist immers dat het er zat, zonder verhaal dierenarts is het dan maar de vraag wat het zou zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:15

Wat een zure maar wijze les in het aankopen van een paard. We kunnen makkelijk zeggen 'had je maar' of 'je had moeten..' maar feit blijft dat je met een kapot en te duur paard zit. Zoals eerder gezegd zou ik niet teveel aannemen wat hier wordt gezegd, maar inderdaad een juridisch loket raadplegen.
Sterkte ermee, en kun je je paard zelf misschien nog behandelen? Misschien duur, maar dan heb je misschien alsnog een rijpaard later.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:42

Wij hebben net dat hele verhaal achter de rug, dus spreek wel uit ervaring, maar zeker moet ts met haar rechtsbijstand gaan praten. Bokt is geen juridisch adviseur, maar geef wel aan dat het moeilijk zal zijn. In ons geval ging het wel degelijk om een verborgen gebrek waarop wij terug zouden kunnen vallen, dit ook geheel door de dierenarts uit laten zoeken, maar dan nog om je gelijk te halen moet je een rechtszaak starten, waarbij het verloop rustig 1,5 jaar kan duren en je geen enkele garantie op een positieve uitkomst hebt in dit geval. In die tussentijd moet je het paard houden en voor zorgen en een hoop extra juridische kosten maken, dus het is geen makkelijk ding. Wellicht komt het niet tot een rechtszaak en wil de verkoper een schikking treffen, zou mooi zijn, daarom ook zeker je rechtsbijstand checken, maar eerlijk is eerlijk, om een paard op iemands blauwe ogen mee te nemen terwijl je een gebrek constateert is natuurlijk ook niet handig, maar helaas ts ben je zeker niet de eerste en de laatste. Hier ook door schade en schande wijzer, een levend dier kopen waar je mee wilt sporten is wellicht ook niet altijd financieel de beste investering :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:53

Maar ts zegt dat het paard niet kreupel is. Alleen de verzekering accepteert hem niet. Maar voor het gebruik is het klinische beeld toch het belangrijkste. Dus als de verkoopster hem niet wil terugnemen dan kijk gewoon wat je zelf nog met hem kunt. Hij is ook pas 2 dus dat kan nog alle kanten op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:59

Ik vind het trouwens in de paardenhandel wel wat flauw dat men altijd moeilijk doet over het terugnemen van een paard dat om wat voor reden dan ook niet voldoet.Als het dier niet verpest of beschadigd is bij de koper dan zou men het binnen een korte termijn na aankoop toch gewoon terug moeten laten komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:01

anjali schreef:
Ik vind het trouwens in de paardenhandel wel wat flauw dat men altijd moeilijk doet over het terugnemen van een paard dat om wat voor reden dan ook niet voldoet.Als het dier niet verpest of beschadigd is bij de koper dan zou men het binnen een korte termijn na aankoop toch gewoon terug moeten laten komen.

Dat zou in de perfecte wereld zo zijn ja. Misschien is de verkoper wel blij dat ze eindelijk van dit kapotte dier af is. Wil neit zeggen dat dit zo is, maar dit gebeurt vaak zat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:03

Wat is de reden dat er nu wel een DA naar gekeken heeft? Omdat hij wel gekeurd moet zijn om te kunnen verzekeren?

Tja de verkoopster heeft geen heel duidelijk verhaal en oorzaak gegeven voor de verdikking. Meer een waarschijnlijk is het zo en zo gebeurd. En dat hij op dat moment niet kreupel was. Dat was hij ook niet en nu ook niet. Ze heeft hiermee aangegeven dat ze niet goed weet wat de oorzaak is en wat er precies aan de hand is.

En misschien klopt het wel wat de DA zegt dat het lastig is een 1 of 2 jarige te keuren, maar ik had persoonlijk toch een klinische keuring of in ieder geval een uitgebreide gezondheidscheck door de DA laten doen. Bij een gezond ogend en op het oog ongehavend paard.

In jouw geval wist je van de verdikking. Ik had daar absoluut een DA naar laten kijken. Niet in de eerste plaats, omdat je een verkoper helaas niet altijd op zijn of haar blauwe ogen kunt geloven. Maar vooral omdat zelfs de verkoopster heeft aangegeven niet duidelijk te weten wat de oorzaak is en wat er daadwerkelijk met dat been aan de hand is.

Ik denk dat de verkoopster weinig te verwijten valt in de zin van oplichting. Hooguit dat ze misschien handig gebruik heeft gemaakt van iemand die er wat naïef in heeft gestaan. Ik denk alleen niet dat je daar iets tegen kunt beginnen, omdat je als kopende partij net zo goed steken hebt laten vallen.
Oplichten vind ik als iemand met een duidelijk verhaal komt en dit gelogen blijkt te zijn. Of als bepaalde papieren, uitslagen e.d. vervalst blijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:27

Als ik van plan zou zijn om een paard in de verzekering te doen dan zou ik hem voor de aankoop laten keuren.En niet pas erna.Maar daar heeft ts nu niets meer aan. Echter,ze heeft wel een rad paard en dat is heel wat waard,in de praktijk meer dan keuringen en verzekeringen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:39

anjali schreef:
Als ik van plan zou zijn om een paard in de verzekering te doen dan zou ik hem voor de aankoop laten keuren.En niet pas erna.Maar daar heeft ts nu niets meer aan. Echter,ze heeft wel een rad paard en dat is heel wat waard,in de praktijk meer dan keuringen en verzekeringen.

Sowieso. Maar al helemaal als het paard al een zichtbare bemerking heeft, dan ga je toch niet eerst kopen en dan pas keuren voor de verzekering terwijl je al op je vingers kunt natellen dat dat paard niet zo even de verzekering in komt?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:33

Valt 'n paard met 'n gebrek ook niet te verzekeren voor brand en diefstal?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:41

AlyssaFay schreef:
Ik heb haar niet laten keuren omdat mijn dierenarts zei dat dat vrijwel geen zin heeft bij zo een jong paard.

Welke dierenarts heb jij? Het heeft juist zin om een jong paard te keuren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:44

Heb je de dierenarts ook aangegeven dat ze op dat moment al een dikke sprong had? Dan zou het toch erg slecht advies zijn om niet te laten keuren en het dier maar op de gok mee te nemen. Jong paard zou ik overigens ook zeker wel laten keuren. Afhankelijk welke prijsklasse je het dier gekocht hebt, maar keuren heeft in mijn ogen van een jong dier ook zeker zin.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:50

Dit verhaal hangt vast aan waarschijnlijk, misschien, wellicht..

Een paard kost oor 99% van de mensen met een paard niks anders dan geld.
Een dom advies van jouw dierenarts om hem niet even klinisch te laten keuren, of heb je dit van de sprong niet vermeld?

Je had het paard het beste daar ter plekke eerst kunnen laten nakijken voordat je het meenam. Dan had je vele malen sterker gestaan. Het zal nu een lastig verhaal worden.

Geen tijd verspillen, juridisch advies inwinnen en dit zsm afhandelen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:00

ik vond een juridische uitspraak over net zo'n soort gebeurtenis: De wet geeft de verkoper een informatieplicht en de koper een onderzoeksplicht. Dus weet de verkoper dat het paard zomereczeem heeft dan moet hij dat melden. Daar tegenover staat dat koper niet kan klagen over iets wat hij zelf heel snel had kunnen zien. Koopt hij een zwart paard en blijkt het bewuste paard een schimmel te zijn, dan is dat iets wat koper zelf eenvoudig had kunnen constateren. Hierover kan hij dan niet bij verkoper aankloppen.. De informatieplicht en de onderzoeksplicht overlappen elkaar vaak. Dan wordt er een afweging gemaakt wie het grootste verwijt te maken valt.