Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ikke schreef:Als het echt zo is dat ze er een spelletje van maken, dan heb je maar een optie: dat spelletje langer volhouden.
Ik heb een Quarter gehad die het enkele keren gewonnen had voordat ie bij mij kwam. dat heeft me twee keer een zaterdag gekost en daarna was het over.
Let er ook op dat je "echt" bent. Iets aardig zeggen maar van binnen overkoken werkt niet; paard doorziet jou.
Gewoon emotieloos er achteraan blijven lopen. Niet jagen, niet mopperen, niks zeggen, gewoon doorlopen. Doorlopen, net zo lang totdat ze het opgeeft.
Als ze zich laat pakken, geef je d'r een knuffel op een manier die ze fijn vindt; geef d'r wat te eten en zet d'r weer terug.
ruitje schreef:Lees ik nu goed dat ze tussen mensen en paarden in loopt als je een paard wil pakken? Dat is i.m.o. een no go en een teken van geen respect voor je ruimte hebben. Kan het zijn dat je uit angst dat ze zich niet meer laat pakken juist meer toestaat dan zou moeten?
) Citaat:Ik ben zeker benieuwd naar filmpjes! Ben heel benieuwd of daar meer 'clues' te zien zijn.
Het is een lastige situatie, en ik denk dat het inderdaad zal neerkomen op dat ze ergens een associatie mee heeft en dat in combinatie met miscommunicatie niet goed opgelost raakt. Of je er achter gaat komen wat die associatie kan zijn...dat is meestal echt geluk hebben. Desalniettemin kan het wel vaak lukken om toch de associatie te vervangen met een nieuwe, wel gewenste, associatie rondom het uit de wei halen.
Wat ik vooral interessant vind is dat ze soms dus ook echt 'haar' kudde lijkt te beschermen door onder de halzen door te rennen en te voorkomen dat maatjes mee worden genomen, maar dat ze andere keren wel toelaat dat anderen weggaan of zelfs dat zij meegenomen wordt uit de wei. Dat tegenstrijdige gedrag maakt het niet eenvoudiger.
Wat je omschrijft met het benaderen klinkt als prima methode, maar het lastige daarvan is dat je onwijs precies moet zijn in je benadering, het terugtrekken en het lezen van haar signalen. Kan maar zo dat het dus wel een oplossing kan zijn, mits precies uitgevoerd en dat is lastig hoor!
Wat ik bij dit soort wisselende gedragingen vaak een goede start vindt, is om twee weken lang een dagboek bij te houden.
Daarin kun je beschrijven:
-hoe een dag er voor haar uit zag (hoe laat naar buiten, door wie, waarheen, voermomenten, etc),
-wanneer je komt, en met welk plan (voor je beide paarden)
-waar vandaan je naar stal komt (om toch ook dat stukje geur en emotie mee te nemen voor de zekerheid)
-en of het goed, matig of slecht lukt haar te vangen en wat ze dan zoal doet.
Als je dat nauwkeurig bijhoudt gaat er misschien een patroon opvallen die je nu niet zo zou bedenken!
Ik wacht je filmpje ondertussen graag afDan puzzelen we weer verder
)
ikke schreef:Hhmm, op het moment dat ze zich omdraait en je aankijkt; krab d'r dan eens over d'r staart en kijk wat er gebeurt.
Let wel op je eigen veiligheid. Ik kan dit bij mijn Taart wel doen (dat is haar boodschap: krab mijn staart), maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat die van jou niet slaat of anderszins gevaarlijk gaat doen.
. Maar als je haar zo kunt volgen, gaat zij jou waarschijnlijk ook makkelijker volgen.
zoals bij je eerste filmpje op 45 seconden, probeer als ze zo naar je toe draait eens heel uitgebreid 'braaaaaaf' te zeggen, daarna omdraaien en weglopen voordat ze interesse verliest. Als je dit een aantal keer herhaalt zal ze vanzelf meer interesse in je krijgen
Wat is de denkwijze hierachter..?
Chovi schreef:@sintara: Ze is inderdaad erg met me bezig, maar toch "wil" ze niet... Ik ga vanavond je link even bekijken en zien of ik wat met haar kan meebewegen dan. Maar om dat aan een lang touw te kunnen doen moet ik haar wel eerst kunnen vangenWat is de denkwijze hierachter..?
Als je vragen hebt of hulp wilt hierbij, kun je me altijd een PB sturen. Ik woon zelf denk ik te ver weg van jou, maar ik ken nog veel andere (student)gedragstrainers vanuit mijn opleiding. D'r zit er vast één in jouw buurt die kan helpen.
. Op een dergelijk grote wei is het "vangen" haast hetzelfde als poker spelen. Geluk hebben dat je ze komt en zich laat pakken.
Dat knikje heeft ze echter bijna altijd als ze iets vervelend vindt, zich druk maakt,... En ze is ondertussen echt al door een hele boterham professionals binnenstebuiten gekeerd... Maar ik heb er zelf ook al wel eens aan gedacht! Alleen is het dan raar dat het echt erg wisselend kan zijn, en dat ze nooit problemen geeft of heeft gegeven met bijvoorbeeld een vliegenmasker of hoofdstel...
#snapjetochniet N4N4 schreef:Deze situatie lijkt me zo vreselijk voor je , ze lijkt wel ontzettend bang te zijn voor je .
Vind het dapper dat je zo ontzettend rustig blijft en alles laat zien en om hulp vraagt , heel veel succes en hoop dat het snel weer goed komt tussen jullie .