Merrie laat zich plots niet meer vangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:56

@Annelies81: Ik geloof best in het trauma-verhaal, maar ik weet gewoon niet waar het nu 'plots' weer vandaan komt. Ze heeft in het verleden met haar hoefproblemen best wat ongemakken te verduren gehad. Ik heb haar soms echt (noodzakelijk) pijn gedaan om haar hoef te kunnen/moeten verzorgen (de verzorging op zich was pijnlijk bedoel ik dan... Maar dat heb je met ontsteking...) En in dat opzicht is het echt een ontzettend braaf paard, na 2 jaar miserie geeft ze nog altijd even braaf haar voetjes. Ik moet er wel bij zeggen dat ze bij mij braver is dan bij de smid of dierenarts...
Ik besef dat een paard frontaal benaderen wat intimiderend kan zijn. Ik heb het zelfs al achterwaarts geprobeerd, haha.
Ik heb een basis van grondwerk en probeer ook echt zoveel mogelijk toe te passen van de dingen die ik ken maar gezien haar gedrag niet beter wordt, moet ze toch echt ergens 'beloond' worden voor haar gedrag... En ik weet niet hoe of waar.

Je paard kan een trauma hebben van bijvoorbeeld het hoef verzorgen. Dit hoeft niet altijd even zichtbaar te zijn. Op het moment dat ze iets mee maakt (bijvoorbeeld het schrikken) kan dat trauma naar boven komen en kunnen ze hier instinctief op reageren. Door dat een trauma diepgeworteld zit kan het lang duren voordat het gedrag weer "normaal" is. Trauma klinkt heel heftig maar dit kan in de kleinste dingen zitten. Daarnaast zijn paarden toppers in patronen, in positieve en in negatieve zin. Zo ben ik eens aan de gang geweest met een paard voor dubbele lijnen. Eerste keer (na oefenen met de lijnen) aan de lijnen zette ze het op de lange zijde op een lopen. Eerste sessie ging goed. De training daarna weer op hetzelfde stuk weg draven.... dit paard greep alles aan op die kant m te smeren. Patroon een paar keer kunnen doorbreken.. nu nergens geen last meer van. Hopelijk kan je lesgeefster je hiermee helpen.

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:05

ikke schreef:
Als het echt zo is dat ze er een spelletje van maken, dan heb je maar een optie: dat spelletje langer volhouden.

Ik heb een Quarter gehad die het enkele keren gewonnen had voordat ie bij mij kwam. dat heeft me twee keer een zaterdag gekost en daarna was het over.

Let er ook op dat je "echt" bent. Iets aardig zeggen maar van binnen overkoken werkt niet; paard doorziet jou.
Gewoon emotieloos er achteraan blijven lopen. Niet jagen, niet mopperen, niks zeggen, gewoon doorlopen. Doorlopen, net zo lang totdat ze het opgeeft.
Als ze zich laat pakken, geef je d'r een knuffel op een manier die ze fijn vindt; geef d'r wat te eten en zet d'r weer terug.

Ik zit er niets mee in om er enkele dagen of zelfs weken voor op te offeren. Alleen... Met de kennis of ervaring die ik nu heb, kom ik er niet denk ik... Mijn ruin en mijn vorige paard (ook ruin) zijn wel eens een paar keer gaan lopen in de wei omdat ze geen zin hadden, maar die liet ik dan even lopen en ik sneed hen de pas af, en die kwamen heel snel naar me toe. Maar dat laatste mis ik bij mijn merrie... -O-

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:06

Sosha schreef:
Kan het niet zijn dat ze pijn heeft aan haar hoofd?
Ontstoken kies of zoiets, dat kan op en neer gaan.

Helemaal nagekeken door tandarts, hoefsmid, dierenarts(en), osteo, en toen ik haar kocht ook helemaal goedgekeurd met rx'en...

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:10

ruitje schreef:
Lees ik nu goed dat ze tussen mensen en paarden in loopt als je een paard wil pakken? Dat is i.m.o. een no go en een teken van geen respect voor je ruimte hebben. Kan het zijn dat je uit angst dat ze zich niet meer laat pakken juist meer toestaat dan zou moeten?

Ze gaat naast/achter het paard staan dat je nodig hebt, en eens je het paard nadert (dus niet als je echt bij het paard staat, maar eerder op 3-4 meter), rent ze onder de hals van het andere paard door om die als het ware 'mee te nemen'.
Als ze in mijn ruimte het op een rennen zet, gooi ik alles wat ik vast heb achter haar aan :o

Ik laat zeker niet teveel toe, ik zou dan eerder denken dat ik juist altijd te streng zou zijn geweest (hoewel ik, denk ik, gewoon heel consequent denk te zijn, maar misschien moet je soms eens iets door de vingers zien om de vrede te bewaren :') )

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:11

Citaat:
Ik ben zeker benieuwd naar filmpjes! Ben heel benieuwd of daar meer 'clues' te zien zijn.
Het is een lastige situatie, en ik denk dat het inderdaad zal neerkomen op dat ze ergens een associatie mee heeft en dat in combinatie met miscommunicatie niet goed opgelost raakt. Of je er achter gaat komen wat die associatie kan zijn...dat is meestal echt geluk hebben. Desalniettemin kan het wel vaak lukken om toch de associatie te vervangen met een nieuwe, wel gewenste, associatie rondom het uit de wei halen.

Wat ik vooral interessant vind is dat ze soms dus ook echt 'haar' kudde lijkt te beschermen door onder de halzen door te rennen en te voorkomen dat maatjes mee worden genomen, maar dat ze andere keren wel toelaat dat anderen weggaan of zelfs dat zij meegenomen wordt uit de wei. Dat tegenstrijdige gedrag maakt het niet eenvoudiger :7 .

Wat je omschrijft met het benaderen klinkt als prima methode, maar het lastige daarvan is dat je onwijs precies moet zijn in je benadering, het terugtrekken en het lezen van haar signalen. Kan maar zo dat het dus wel een oplossing kan zijn, mits precies uitgevoerd en dat is lastig hoor!

Wat ik bij dit soort wisselende gedragingen vaak een goede start vindt, is om twee weken lang een dagboek bij te houden.

Daarin kun je beschrijven:
-hoe een dag er voor haar uit zag (hoe laat naar buiten, door wie, waarheen, voermomenten, etc),
-wanneer je komt, en met welk plan (voor je beide paarden)
-waar vandaan je naar stal komt (om toch ook dat stukje geur en emotie mee te nemen voor de zekerheid)
-en of het goed, matig of slecht lukt haar te vangen en wat ze dan zoal doet.

Als je dat nauwkeurig bijhoudt gaat er misschien een patroon opvallen die je nu niet zo zou bedenken!

Ik wacht je filmpje ondertussen graag af :Y) Dan puzzelen we weer verder :knuffel:

Dat dagboek ga ik zeker proberen, de filmpjes komen eraan :)

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:28

Op deze video ben ik echt al een halfuur bezig. Op het einde zie je dat ik te snel met het koekje naar haar ga, maar mijn geduld was op. Daarvoor had ik al eens 10 min gewoon stil gestaan, met het koekje vast, en dan bleef ze gewoon een standbeeld. Ik maak dus zeker fouten, zeker als de tijd verstrijkt! :o

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:34

Deze video is de reactie als ik gewoon normaal naar haar toe wandel. Je kan ook zien dat ik haar niet opjaag, ik wandel gewoon rustig “mee” om te kunnen blijven filmen. Ik geraak niet dichter dan 3-4 meter, dan gaat ze altijd lopen, hoeveel tijd ik haar ook geef (ok, toegeven, langer dan 15min heb ik er nog niet gestaan, maar ze leek toen ook nog niet bijna naar me toe te komen -O- )

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:39

Hier zie je heel mooi wat ze doet als zij me nadert. Ze komt naar me toe (je ziet op het filmpje dat ik geen stap voorwaarts doe of hand uitsteek of wat dan ook) en last minute besluit ze dan NIET te doen en wandelt weer weg. Hier word ik gek van...

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:48

Laatste video, hier zijn we al heeeeeele tijd bezig en zijn we allebei doorweekt, giga regenbui :+
Na dit filmpje moest ik echt weg, wachtende klanten... Ze is na dit filmpje gaan rollen en omdat ik weg wandelde, gaan eten en dus “gewonnen”...

Op zulke momenten als ze niet wil, kijkt ze dus wel naar mij, komt zelfs naar me toe, maar draait dan zoals in het vorige filmpje af vlak voor ze bij mij is. Als ik tot bij haar ga, geraak ik tot aan haar kont (want dan draait ze weg van mij maar blijft wel naar me kijken) maar nooit tot bij haar hals of hoofd. Hoe klein, traag, lief of beladen met voer ik ook probeer...

Maar ik word graag op mijn fouten gewezen op of dingen die zij laat merken waar ik geen rekening mee heb gehouden, dus laat maar horen :j
Van bepaalde fouten ben ik me ook bewust, iets met geen geduld meer :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:58

Hhmm, op het moment dat ze zich omdraait en je aankijkt; krab d'r dan eens over d'r staart en kijk wat er gebeurt.

Let wel op je eigen veiligheid. Ik kan dit bij mijn Taart wel doen (dat is haar boodschap: krab mijn staart), maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat die van jou niet slaat of anderszins gevaarlijk gaat doen.

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 22:10

ikke schreef:
Hhmm, op het moment dat ze zich omdraait en je aankijkt; krab d'r dan eens over d'r staart en kijk wat er gebeurt.

Let wel op je eigen veiligheid. Ik kan dit bij mijn Taart wel doen (dat is haar boodschap: krab mijn staart), maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat die van jou niet slaat of anderszins gevaarlijk gaat doen.

Slaan doet ze niet, maar 9 van de 10 keren gaat ze lopen vanaf dat ik een hand naar haar uitsteek...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:45

Ik zie wel een paard dat ontzettend op jou gefocust is. Ze probeert je ergens in mee te trekken.

Wat je misschien eens kunt proberen is om daadwerkelijk met haar mee te doen. Eventueel eerst een keer aan een lange lijn. Maar dan volg jij met je benen precies de voorbenen van je paard, en volgt met je lichaam ook de draaibewegingen die zij maakt. Dus haar linkerbeen doet een stapje, jouw linkerbeen volgt dit meteen. Zij draait naar links, jij draait naar links. Ook als je gewoon met haar wandelt, probeer synchroon te lopen.

Wel bij stap houden hoor, niet gaan rennen :P. Maar als je haar zo kunt volgen, gaat zij jou waarschijnlijk ook makkelijker volgen.
Je wordt zeg maar een betere danspartner als je samen hetzelfde ritme volgt.

WarwickSchiller heeft hier trouwens een filmpje over : https://youtu.be/fjogpzTOMyw
Laatst bijgewerkt door Sintara op 19-08-20 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:48

Grappig, het lijkt vooral op je eerste filmpje alsof ze echt wel contact probeert te zoeken en vervolgens weer wegloopt omdat je er niet op ingaat :) zoals bij je eerste filmpje op 45 seconden, probeer als ze zo naar je toe draait eens heel uitgebreid 'braaaaaaf' te zeggen, daarna omdraaien en weglopen voordat ze interesse verliest. Als je dit een aantal keer herhaalt zal ze vanzelf meer interesse in je krijgen :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:50

Kan het iets te maken hebben met het gezondheidsprobleem die ze heeft gehad?

Zo kende ik een paard die vanaf kleins af aan ook problemen had en vaak medicatie moest hebben. Paardje werd heel bang voor mensen omdat ze die linkte aan de medicatie. Heeft echt heel lang geduurd volgens mij. Helaas leeft het paardje niet meer dus kan ook niet vertellen hoe het verder is afgelopen. Volgens mij was ze altijd een beetje bang

Chovi

Re: Merrie laat zich plots niet meer vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 09:22

@sintara: Ze is inderdaad erg met me bezig, maar toch "wil" ze niet... Ik ga vanavond je link even bekijken en zien of ik wat met haar kan meebewegen dan. Maar om dat aan een lang touw te kunnen doen moet ik haar wel eerst kunnen vangen :+ Wat is de denkwijze hierachter..?

@beestenfreak: In het derde filmpje, als ze naar me toekomt en wegdraait, zeg ik iets in de aard van "goed" of "jaaaa", weet niet of dat er mee op staat. Je bedoelt dat ik dan eigenlijk moet omdraaien en wegwandelen de moment dat zij interesse in mij toont?

@zebrastreep: Ik denk zeker dat dat alles erger heeft gemaakt omdat ze toch wel pijn heeft gehad tijdens de verzorging van haar hoeven ( en niet alleen dan).

Ik heb nog 3 filmpjes van hoe ze op stal doet, ik zal die zo dadelijk ook proberen posten. Op stal kan ze niet voldoende afstand tussen haar en mezelf houden, dus dan draait ze me haar kont toe en heb ik toch echt wel het gevoel dat ik regelmatig een middelvinger krijg -O-

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 09:55

Op de 2 bovenstaande filmpjes zie je hoe ze reageert als ik normaal aankom aan haar stal of normaal naar haar toe ga.

Filmpje hieronder is als ik in de opening van haar stal ga zitten en daar schuin naar haar zit. Je ziet dat ze wel eens komt kijken maar telkens snel terug weg is met haar hoofd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:11

Chovi schreef:
@sintara: Ze is inderdaad erg met me bezig, maar toch "wil" ze niet... Ik ga vanavond je link even bekijken en zien of ik wat met haar kan meebewegen dan. Maar om dat aan een lang touw te kunnen doen moet ik haar wel eerst kunnen vangen :+ Wat is de denkwijze hierachter..?

Het idee is dat jij en je paard meer op dezelfde golflengte komen hiermee, dat begint met de benen maar werkt door in het hoofd. Eigenlijk is het een oefening in samenwerken.

Als jij dit doet, kan je niet bedreigend of vervelend zijn, want zij heeft een beetje controle over wat jij doet.

Als een paard steun geeft aan een ander paard, gaan ze ook vaak hun stappen matchen, naar dezelfde dingen kijken, kortom een klein beetje inleven in de state of mind van de paniekvogel. Als de paniekvogel een beetje is gekalmeerd, dan draaien ze de rollen weer om en gaat deze het steungevende paard volgen in gedrag.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:49

Ik krijg op basis van je filmpjes het idee dat ze zeker wel contact zoekt en wil, maar de toenadering niet vertrouwd. Ik heb toevallig van de week een webinar gezien over headshaking, nu is dat hier niet het probleem, maar daar hadden ze het ook over aangezichtspijnen. Soms loopt een paard ongemerkt met stevige hoofdpijn rond en dan is het niet gek als ze niet aan haar hoofd gezeten wil worden. Vanaf de buitenkant zie je daar niet direct een oorzaak van, maar dat kan bijvoorbeeld al ontstaan door een keer in het halster te hangen, of het hoofd te stoten. Die vrouw gaf een voorbeeld van een paard dat op z'n 8e een ongelukje had gehad en op z'n 10e gedragsproblemen en o.a. headshaking ontwikkelde omdat z'n kaakgewricht zo uit balans bleek, door waarschijnlijk dat ongelukje. Pas op z'n 12e werd deze oorzaak gevonden en behandeld. Tandarts had dat nooit gezien omdat ze daar de kennis vaak niet voor hebben. Dan ga je toch in de richting van de cranio sacraal therapeuten etc.

Je kan eens contact opnemen met *****, zij gaf dat Webinar en heeft veel ervaring met aangezichtspijn bij het paard. Zij kan je vast vertellen of jouw merrie hier mogelijk last van heeft!

Als medisch alles uitgesloten is, dan zal het vertrouwen in het toenaderen terug opgebouwd moeten worden. Dat kan zowel op stal als in de paddock of weide, waarbij een niet te grote wei zeker wel makkelijk is.
Je pakt het bijna op zoals je al deed, maar je gaat de kleinste stapjes al belonen.

Wat jij wilt = dat het paard benaderd en gepakt kan worden.
Wat het paard wil = met rust gelaten worden.

Oftewel, je gaat haar rustig benaderen zoals je al deed. Probeer daarbij niet te ver over haar grens te gaan dat ze gaat rennen, maar weglopen mag ze wel. Je moet haar wel bij zien te houden, zodat de afstand die jij tot het paard hebt gelijk blijft ondanks dat ze wegloopt. Zo gauw ze een keer stil gaat staan, draai jij je van haar af en loop je rustig even weg. Zo benader je haar tot op een punt dat net iets verder dan haar comfortzone ligt (= in de richting van jouw doel) en beloon je gewenst gedrag (stilstaan= accepteren dat je aanwezig bent) door te geven wat zij wilt (ruimte en rust). Zorg wel dat je echt direct weggaat als ze goed en wel stil staat, blijf niet te lang hangen, want als ze dan toch twijfelt en weer gaat lopen ben je de kans op het belonen kwijt en moet je opnieuw zoeken naar een punt waar ze weer nadenkt en stilstaat.

Als je even uit haar ruimte bent geweest, gewoon een paar tellen, benader je haar weer opnieuw. Kijk of je dan weer een stapje dichterbij kan zetten. En dan ook echt maar een stapje, want 1 stap te ver en ze wilt natuurlijk weer weg. Zo ga je dit herhalen tot je steeds dichterbij kan komen. Je zal hier heel veel geduld voor moeten hebben, en ga er maar niet gelijk vanuit dat je haar in één sessie te pakken krijgt, dan kan het alleen maar meevallen als het wel lukt.

Mocht het lukken om bij haar te komen staan, ga dan ook weer in kleine stapjes richten het pakken werken, dus eerst alleen even daar staan, de keer erop til je je hand ietsje op, dan ga je een keer wat aaien bij de schoft, dan wat langer aaien of een keer naar dr hals, steeds een stukje verder tot je haar hoofd goed en wel mag aanraken. Pas als dat lukt en je dus naar haar toe kan wandelen en haar hoofd lekker mag aaien en eens vastpakken ga je een keer benaderen met een halster. Mogelijk moet je dan weer wat stapjes gaan herhalen, zoals het benaderen met halster, aaien met halster in je andere hand, aaien met halster, halster tegen de wang leggen, etc.
En continue is dus een stapje in de goede richting (ontspanning bij haar terwijl jij nadert of aanwezig bent) de trigger om direct weer rustig haar ruimte te geven en even weg te gaan, want dat is wat zij graag wil. Zodra zij weg wil, probeer je de afstand die ja had te bewaren en niet te laten vergroten of verkleinen, zodat het weglopen geen succes meer oplevert en ze moet gaan nadenken over een nieuwe manier om haar ruimte te krijgen. Het is letterlijk geven en nemen. :Y)

Zo, lekker lang verhaal, maar daar ben ik goed in :7 Als je vragen hebt of hulp wilt hierbij, kun je me altijd een PB sturen. Ik woon zelf denk ik te ver weg van jou, maar ik ken nog veel andere (student)gedragstrainers vanuit mijn opleiding. D'r zit er vast één in jouw buurt die kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 06-11-25 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:55

Chovi ik kan je niet helpen, maar lees al vanaf het begin mee. Ik vind dit zo leerzaam en lees mee om van te leren ook al heb ik die ervaring totaal niet.
Je ziet aan alles dat je een lieve vrouw bent die het beste met haar paard voor heeft. Ik vind het bijzonder dat we zo bij je in de keuken mogen kijken en ik hoop dat je het probleem opgelost krijgt. Ik vind dat je fijne feedback krijgt van bokkers en ik vind dit dus een heel fijn leerzaam topic.

Annelies81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:55

Dapper dat je het zo lang vol houdt ;). Op een dergelijk grote wei is het "vangen" haast hetzelfde als poker spelen. Geluk hebben dat je ze komt en zich laat pakken.
Wanneer je gaat trainen zou ik het op stal beginnen en met stapjes naar een grotere ruimte gaan. Eventueel een stuk wei afzetten oid.

In de stal zie ik dat ze geïnteresseerd is, maar geen beloning krijgt. Ze krijgt een snoepje, maar jij als "eng object" blijft op de plaats staan. Wat je kan proberen is op het moment dat ze toenadering zoekt...weg gaan. Ik weet niet hoe je in de opening staat, maar een frontale houding kan beangstigend zijn. Als je in de deur staat doe dit dan met je rug naar haar toe... dat werkt meer uitnodigend. Komt ze naar je toe ga dan weg en zo kan je het blijven staan steeds meer opbouwen qua tijd. En probeer haar houding "met de kont naar je toe" zo onaangenaam mogelijk te maken. Probeer haar iets in beweging te zetten...als ze een stap richting jou doet, gelijk de hulp stoppen.

Op papier is het lastig uit te leggen.
Ik denk wel dat je paard te vaak het succes behaald heeft door niet gevangen te worden dat dat haar nieuwe waarheid is.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Groeten Annelies

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:50

Wat een knap paard :j
Ik ga met Zwartvosje mee dat het een mogelijkheid is dat ze aangezichtspijn/hoofdpijn of last van de nek/hals heeft. Vooral in het 2e stalfilmpje zie je dat ze haar hoofd zo stil mogelijk probeert te houden en wanneer ze het snoepje uiteindelijk aanpakt en kauwt, ze een heel snelle knik met haar hoofd maakt, alsof ze een schokje krijgt. Ze lijkt ook wat voorzichtig op het snoepje te kauwen. Haar blik is naar binnen gericht.
Heeft ze altijd zo'n losse onderlip gehad?

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 23:01

@zwartvosje: Bedankt voor de uitgebreide reactie Dat van de aangezichtspijnen is “grappig” dat je dit aanhaalt, ze is in januari geopereerd en heeft hier een facialisparese links aan overgehouden. Ondertussen is die zo goed als weg, in die zin dat als ze moet eten, drinken,... Ze die lip perfect kan bewegen, maar als ze in rust is, hangt die links nog af. Ze is daarvoor behandeld met laser, elektrotherapie, osteopathie, fysio, acupunctuur, uiteraard ook met medicatie onder toezicht van een dierenarts,... En aan iedere persoon die bij haar kwam, heb ik gevraagd of ze pijn zou hebben. En iedereen zei me “nee, dat lijkt weinig waarschijnlijk”. Nu moet ik zelf ook zeggen dat ze zich op haar hoofd overal laat aanraken, ik kan overal op drukken,... En dat schudden/knikken dat ze af en toe doet, doet ze al vanaf ik haar heb als ze zenuwachtig of onrustig wordt... Ik sluit het zeker niet uit dat het zoiets zou kunnen zijn, maar een heel aantal mensen (waaronder ikzelf) gaan er toch echt wel van uit dat ze hier geen pijn van heeft...
De tips qua oefenen ga ik zeker proberen, alleen vind ik dat zo moeilijk van de ene moment haar de tijd en ruimte te geven, om haar dan een paar uur later echt wel nodig te hebben om binnen te halen...

@pien_2010: Dankjewel voor je post, het is heel fijn om te lezen dat je merkt dat ik het beste met mijn merrie voor heb! Ik wil gerust iedereen laten meekijken, iedereen maakt immers fouten en vele ogen zien meer dan 1 paar toch..? En ik ben inderdaad ook zeer blij met de reacties van de andere bokkers!

@annelies81: Opgeven staat niet in het woordenboek :o
In de stal zat/stond ik schuin naar haar, omdat ik inderdaad niet frontaal voor haar wilde staan. Maar ik zal zeker ook eens met mijn rug proberen. Bedankt voor de tips!

@irmaz: die lip heb ik hierboven verklaard, maar goed gezien :j Dat knikje heeft ze echter bijna altijd als ze iets vervelend vindt, zich druk maakt,... En ze is ondertussen echt al door een hele boterham professionals binnenstebuiten gekeerd... Maar ik heb er zelf ook al wel eens aan gedacht! Alleen is het dan raar dat het echt erg wisselend kan zijn, en dat ze nooit problemen geeft of heeft gegeven met bijvoorbeeld een vliegenmasker of hoofdstel...

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 23:02

Ze staat nu sinds 2 dagen alleen op een paddock met hooi, al 2 dagen staat mevrouw me op te wachten... :+ #snapjetochniet

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:24

Deze situatie lijkt me zo vreselijk voor je , ze lijkt wel ontzettend bang te zijn voor je .
Vind het dapper dat je zo ontzettend rustig blijft en alles laat zien en om hulp vraagt , heel veel succes en hoop dat het snel weer goed komt tussen jullie .

Chovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 07:28

N4N4 schreef:
Deze situatie lijkt me zo vreselijk voor je , ze lijkt wel ontzettend bang te zijn voor je .
Vind het dapper dat je zo ontzettend rustig blijft en alles laat zien en om hulp vraagt , heel veel succes en hoop dat het snel weer goed komt tussen jullie .

Hm, ik ben het niet helemaal met je eens dat mijn merrie ontzettend bang van me is. Ze vertrouwt het zaakje niet en wil niet gepakt worden, maar ontzettend bang van me is ze volgens mij echt niet.