Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:34

DaimysHorses schreef:
We willen het wel gewoon betalen hoor ;)

We wilden er al met haar over hebben maar ze ontwijkt de situatie steeds. Ze zei wel tegen mijn moeder dat ze het niet vindt kunnen dat je eerder weggaat ook al betaal je het opzegtermijn gewoon.

Afspraak maken met haar en aangeven dat je e.e.a. wilt afhandelen en het paspoort nodig hebt. Met de nieuwe stalling afspreken dat je die dag komt. Op de oude stalling ter plekke betalen wat je bent verschuldigd tegen overhandiging van het paspoort en geeft ze dat niet, dan de politie erbij halen. Pony inladen en vertrekken.

Wat denkt ze wel niet. Jij bent haar dan niets meer verschuldigd.
Wat zijn er toch een rare mensen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:37

@Kajo:maar ik heb niet de indruk dat ts een betalingsachterstand heeft?Als dat wel zo zou zijn dat ligt de situatie natuurlijk anders.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:40

anjali schreef:
@Kajo:maar ik heb niet de indruk dat ts een betalingsachterstand heeft?Als dat wel zo zou zijn dat ligt de situatie natuurlijk anders.

Ik reageerde op 4EverHobbes die aangaf dat wanneer TS het paspoort NU wil hebben dat de stalhoudster deze moet geven. Wanneer NU nog voor het betalen van de opzegtermijn valt dan hoeft dat in principe nog niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:44

Lindsey_99 schreef:
DaimysHorses schreef:

We wilden er al met haar over hebben maar ze ontwijkt de situatie steeds. Ze zei wel tegen mijn moeder dat ze het niet vindt kunnen dat je eerder weggaat ook al betaal je het opzegtermijn gewoon.

Afspraak maken met haar en aangeven dat je e.e.a. wilt afhandelen en het paspoort nodig hebt. Met de nieuwe stalling afspreken dat je die dag komt. Op de oude stalling ter plekke betalen wat je bent verschuldigd tegen overhandiging van het paspoort en geeft ze dat niet, dan de politie erbij halen. Pony inladen en vertrekken.

Wat denkt ze wel niet. Jij bent haar dan niets meer verschuldigd.
Wat zijn er toch een rare mensen...

Die pensionhoudster deed toch steeds al alsof de pony van haar is i.p.v. van ts. Dat soort stalhouders zijn er meer hoor.En dat je gewoon niet weg mag ook al is alles betaald,dat heb ik ook meegemaakt.Heel vreemd zoiets.Gewoon toch gaan (uiteraard wel eerst alles betalen).Laat je ophalen door iemand van de nieuwe stalling die ervaring heeft met trailer laden zodat je daar niet staat te klunzen als hij moeilijk op de trailer wil.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:54

_kajo_ schreef:
4EverHobbes schreef:
Of je nou wel of geen opzegtermijn betaalt, je hebt recht op je paspoort. Wanneer je weggaat staat daar los van. En natuurlijk is het mooi als jij je netjes aan de afspraken houdt, maar als jij je paspoort nu wilt, dan is de stalhouder verplicht je die te verstrekken.

Een pensionhoudster mag dat in een dergelijke situatie zeker wel!
https://www.reusadvocatuur.nl/vakgebied ... alen-niet/

Dat is hier toch helemaal niet aan de hand. TS wik gewoon de maand nog betalen, maar wil eerder weg en de stalhoudster wil het paspoort niet geven.

De stalhoudster is dus gewoon verplicht het paspoort te geven.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:55

Helaas ook een keer gehad bij een stal (niet zo lang geleden) ,omdat we ook eerder weg wilde i.p.v de opzegmaand vol te maken.

Op zijn zachts gezegd vind ik het echt niet netjes van de staleigenaren . Je bent verplicht om het paspoort te hebben met het verplaatsen/vervoeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:57

_kajo_ schreef:
anjali schreef:

Ik reageerde op 4EverHobbes die aangaf dat wanneer TS het paspoort NU wil hebben dat de stalhoudster deze moet geven. Wanneer NU nog voor het betalen van de opzegtermijn valt dan hoeft dat in principe nog niet

Jawel. Want er is nu geen sprake van een betalingsachterstand.

Ibbel

Re: Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:08

Of je nu wel of niet definitief vertrekt, op het moment dat jij om wat voor reden dan ook je paard in een trailer zet, al is het voor een bosrit, moet je stalhoudster dat paspoort meegeven.
Paspoort hoort bij het paard. Altijd. Ook voor een bosritje. Je hoeft het nog net niet bij je te hebben als je onder de man vertrekt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:10

DaimysHorses schreef:
Hoi,

Mijn moeder en ik hebben besloten om onze pony te verhuizen naar een andere stal. Nu is er iemand anders al weggegaan, maar die heeft het paspoort niet meegekregen. De staleigenaresse geeft het paspoort pas als de 1 maand opzegtermijn voorbij is en ze wilt liever niet dat je je paard eerder weghaalt. Nu willen wij heel graag onze pony hier zo snel mogelijk weghalen door wat dingen die gebeurt zijn, maar dat kan dus niet omdat we geen paspoort hebben.

Zou je hier iets tegen kunnen doen?

Zeggen dat je het nodig hebt voor een inenting en hem dan smeren

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 13:22

Tancreda4 schreef:
Wat voor rate gedachten hebben mensen toch. Ze heeft er dan toch juist alleen baat bij?? Wel het stal geld al, maar geen voer of strooisel te hoeven betalen voor je paard. Of hebben jullie andere afspraken als voerbeurten etc waar ze dan mee in de knoop komt??

Nee we hebben geen voerbeurten ofzo we staan opeen paddock paradise in 1 kudde dus dat kan het ook niet zijn dat er onrust komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:30

Het zou niet vreemd zijn als de stalhouder het paspoort op stal wil houden tot op het moment dat het paard daadwerkelijk vertrekt.

In theorie kan ze tussen paspoort terug geven en paard echt verhuizen nog een NVWA controle krijgen. En dan zou ze een bekeuring riskeren. Dus daar heeft ze een punt.

Maar als jullie gewoon netje opgezegd hebben, en betaald hebben tot de gestelde termijn, zou ze het paspoort zonder morren voor jullie klaar moeten hebben liggen op de dag van vertrek.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:35

_kajo_ schreef:
4EverHobbes schreef:
Of je nou wel of geen opzegtermijn betaalt, je hebt recht op je paspoort. Wanneer je weggaat staat daar los van. En natuurlijk is het mooi als jij je netjes aan de afspraken houdt, maar als jij je paspoort nu wilt, dan is de stalhouder verplicht je die te verstrekken.

Er staat dat het gedaan wordt, niet dat het mag en niet dat een pensionhouder het recht heeft een paspoort achter te houden.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 27-07-20 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:36

In hoeverre is de informatie in de openingspost de huidige stand van zaken en in hoeverre is het iets wat je vreest dat gaat gebeuren?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:45

DaimysHorses schreef:

Die mening mag ze hebben, maar jullie mogen daar heel anders over denken. Als jullie weg willen dan houdt zij dat niet tegen. Netjes betalen en de dag erna het paspoort opeisen, zij heeft dan niets geen redenen meer om dat niet te geven. Het is tenslotte niet haar eigendom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:08

anjali schreef:
@Popstra,lees haar eerdere berichten maar eens over wat ze allemaal meemaakte op die stalling. Ze had helemaal niet te zeggen over haar eigen pony en mocht er niets mee doen want de pony mocht amper uit de wei gehaald worden .

Ook allemaal uit haar hand.

Ik heb op stallen gestaan, gewerkt en ben komen lesgeven op lokaties. Je wil niet weten hoe klanten zijn.............

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:10

Heb je deze pony ook van deze vrouw gekocht toevallig?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:11

Daphara schreef:
_kajo_ schreef:

Er staat dat het gedaan wordt, niet dat het mag en niet dat een pensionhouder het recht heeft een paspoort achter te houden.

Inderdaad. Paspoort hoort altijd in de buurt van het paard te zijn, dus dit mag niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:30

Wat erg. Wat ben ik blij dat ik mijn paarden niet op zo'n plek heb staan en de paspoorten gewoon zelf (thuis) heb. Heb in het verleden ook wel eens op dubieuze plekken gestaan, vreselijk. Ik zou meteen de politie bellen.

Succes met je verhuizing, hopelijk hebben jij en je paard gauw rust.

_Penotti

Re: Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:34

Mag dat wel, de paspoorten thuis?
Officieel toch niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:37

_Penotti schreef:
Officieel toch niet?

Als het paard aan huis staat wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:42

_San87_ schreef:
_Penotti schreef:
Officieel toch niet?

Als het paard aan huis staat wel.

Ik bedoel dus als een paard op pension staat :)

Als reactie op Twiggy2008

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:45

Als ik jou was zou ik gewoon gelijk het geld van het opzegtermijn over maken en het paspoort op komen halen, dan heeft ze geen poot meer op te staan. Met deze sfeer zou ik hier ook niet willen blijven.. Ze kan je niet dwingen.
Geen idee wat de politie hier verder mee doet, maar je kunt het altijd uitleggen als je het servicenummer (0900-8844) belt mocht ze het paspoort nog steeds niet mee willen geven.
Nu heb ik mijn paarden aan huis maar toen ik ze op een pensionstal had lagen de paspoorten ook gewoon bij mij thuis en gaan ook mee met het vervoeren (verplicht) en bij het inenten krijg je een stempel er in. Dus anders het laatste als excuus gebruiken en hem dan smeren..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:15

_Penotti schreef:
Officieel toch niet?

Nee, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dat op mijn eerste stal ook had. Die pensionhoudster was zo slordig met haar spullen en had daar alleen een container en een bouwkeet staan, dat durfde ik echt niet aan. Dan maar een boete als het zo ver zou komen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:16

_Penotti schreef:
Officieel toch niet?

Nee mag inderdaad officieel niet.

Ik heb mijn paspoort in mijn kastje op stal liggen, daar kan de eigenaresse bij indien
het nodig is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:38

zimbabwe schreef:
Heb je deze pony ook van deze vrouw gekocht toevallig?

Voor zover ik begrepen heb heeft ts deze pony van een manege gekocht.