5-jarige heeft geen respect

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 23:05

tamary schreef:
Mama heeft hem met snoep geleerd dat al dat rotgedrag wat oplevert en hoe vervelender hoe beter.
Zou zij dat ook doen als een kleuter ligt te bleren voor het snoepschap in de supermarkt? Meer snoepzakken in de kar?
Verkeerd om clickertraining eigenlijk, rot klus om dat weer recht te breien, zeker zonder goede basis om af te stoffen van wat ik zo lees.

Pony vindt jouw niet relevant, geen plek waar je steun zoekt, antwoorden vraagt als je iets niet snapt, en veilige plek is als je iets eng vindt. M.a.w. geen vertrouwen anders dan ze doet mij geen pijn en 0,0 respect. Zoek rap een goede trainer om er een basis aan grondmanieren op te zetten, want zo verongeluk je nog een keer (er naast al, laat staan er op). En hoe gedraagt hij zich in de kudde op de wei? Wat is zijn positie in de kudde? Laag, midden, hoog, buitenbeentje (keus of buitengesloten door de rest). En wat heeft hij eigenlijk de eerste 4.5 jaar van zijn leven gedaan? Lanterfanten in een wei? En met hoeveel paarden, is hij bij de fokker ooit wel bekend gemaakt met veulen abc?

Toen hij 24/7 op een weide stond met andere paarden op een andere plek werd er steeds naar hem geschopt en gebeten. Hierdoor kwam hij elke dag met beet wonden uit de weide en wilde hele tijd naar binnen toe in een stal, hij kon niet snel genoeg lopen naar een stal. Dat was ook het moment dat ik hem op stal heb gezet. Hij was ook vele gelukkiger. Een week later verhuisd naar een andere stal dichter in de buurt, ook op stal nu, maar als hij de weide op gaat staat hij daar alleen. Andere mensen hier op stal vinden geen nood aan hun paard buiten te zetten en laten die 24/7 in een vierkante meter staan, wat jammer is... Ik denk dus wel dat hij redelijk onderaan stond in de kudde.

Wat de vorige eigenaren gedaan hebben ... Ik heb geen flauw idee.. De fokkers ben ik mee in contact geraakt sinds kort en zij vinden zelf dat hij heel hard verandert is. Maar geen idee of die ermee bekend is?

Avalanche

Re: 5-jarige heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:08

Dan zoeken naar een kudde waar hij wel in past, en dit is ook een stukje respect leren. En de andere paarden zetten hem blijkbaar wel op zijn plek. Is een goed ding, daar worden jonge paarden sociaal van. Voor zijn gedrag is het helemaal niet goed dat hij nu zoveel binnenstaat of alleen, want hij wordt niet opgevoed, en hij wordt gefrustreerd omdat hij sociale contacten mist, die paarden echt nodig hebben om goed te functioneren.

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 23:09

Barbet schreef:
Het is nog maar zo'n jonge pony.
Het komt een beetje over alsof jij nog de ervaring mist om een groene pony op te leiden.
Dan kom je jezelf nu tegen met een pony die niet goed opgeleerd is.
Jij geeft vooral de schuld aan je pony, maar dat is natuurlijk niet eerlijk.

Advies zou zijn om geen groepslessen meer te volgen maar alleen privé lessen.
Zorg dat er alleen mensen met jou en je pony bemoeien die er verstand van hebben en jou kunnen helpen.
Negeer verder iedereen.
Of verkoop je pony en koop een wat oudere en ervaren pony terug.

In je profiel ben je 17 maar ik neem aan dat je veel jonger bent?

Dag, ik ben degelijk 17 en ik ben gestart met groepslessen op vraag van de instructeurs zelf. Ze wilden hem 'laten wennen' aan het rijden met andere paarden. Hiervoor lessen privé gedaan met een meid die mij hielp inrijden en dat liep goed, daarom dat ze me in een groep gooiden...Ik denk dat ik inderdaad toch maar eens privé lessen ga aanvragen!

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 23:13

Avalanche81 schreef:
Dan zoeken naar een kudde waar hij wel in past, en dit is ook een stukje respect leren. En de andere paarden zetten hem blijkbaar wel op zijn plek. Is een goed ding, daar worden jonge paarden sociaal van. Voor zijn gedrag is het helemaal niet goed dat hij nu zoveel binnenstaat of alleen, want hij wordt niet opgevoed, en hij wordt gefrustreerd omdat hij sociale contacten mist, die paarden echt nodig hebben om goed te functioneren.

Ik weet alleen niet met wie erop :( Er is niemand die zijn/haar paard op de weide zet, en weide is manege only us kan geen weidemaatje online zoeken :/ Een tijd geleden zette ik hem wel op de weide en er kwamen opeens 2 paarden uit de stal op de weide. een shetlander en een merrie. De merrie was zeer beschermend naar de shetlander toe en bleef schoppen naar mijn pony. Mijn pony bleef ze echter achtervolgen en vervelend gedragen door dichter en dichter in de buurt te komen. Ik wilde niet dat het fout ging aflopen, want de merrie schopte echt heeeeel hard naar hem, dus ik heb hem er maar af gehaald.. Was dit fout? De eigenaren zeiden ook dat de merrie zeer beschermend was en dat het fout 'kon' aflopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:17

LynnVC schreef:
Toen hij 24/7 op een weide stond met andere paarden op een andere plek werd er steeds naar hem geschopt en gebeten. Hierdoor kwam hij elke dag met beet wonden uit de weide en wilde hele tijd naar binnen toe in een stal, hij kon niet snel genoeg lopen naar een stal. Dat was ook het moment dat ik hem op stal heb gezet. Hij was ook vele gelukkiger. Een week later verhuisd naar een andere stal dichter in de buurt, ook op stal nu, maar als hij de weide op gaat staat hij daar alleen. Andere mensen hier op stal vinden geen nood aan hun paard buiten te zetten en laten die 24/7 in een vierkante meter staan, wat jammer is... Ik denk dus wel dat hij redelijk onderaan stond in de kudde.

Wat de vorige eigenaren gedaan hebben ... Ik heb geen flauw idee.. De fokkers ben ik mee in contact geraakt sinds kort en zij vinden zelf dat hij heel hard verandert is. Maar geen idee of die ermee bekend is?

Of hij liep daar de rest flink te zieken, of mist stuk sociale ontwikkeling. Maar dat is problematisch, want ook tegenover een ander paard gaat het dus niet goed. En op die basis werk je normaal gesproken met grondwerk. Het vertalen van die gedragscode naar interacties met mensen.

Veulen abc is term voor basis als voetjes geven, vast staan, meelopen, wormenspuit, borstelen, afspuiten liefst ook. Basis omgangsmanieren en dingen die elk paard moet kunnen zodat de basisverzorging gedaan kan worden ook al is het verder een veredelde grasmaaier.
LynnVC schreef:
Dag, ik ben degelijk 17 en ik ben gestart met groepslessen op vraag van de instructeurs zelf. Ze wilden hem 'laten wennen' aan het rijden met andere paarden. Hiervoor lessen privé gedaan met een meid die mij hielp inrijden en dat liep goed, daarom dat ze me in een groep gooiden...Ik denk dat ik inderdaad toch maar eens privé lessen ga aanvragen!

Zolang je er naast niks in te brengen hebt, is er op gaan zitten een bar slecht idee. Gaat het er op fout, is er nl geen stap terug te zetten door af te stappen en aan de hand verder te gaan. Dat maakt dat je geen veilig start punt hebt om op terug te vallen of zelfs van te starten. Uitgangspunt voor grondwerk/nh is ook als je er niet naast durft te staan, ga je er niet op (stilstaand al, laat staan stappen, draven, etc.). Je instructeurs willen zeker 2 stappen overslaan en dat betekent groot gat in de fundering van de training van deze pony. Die gaten ga je (en kom je al) heel vervelend tegen en hoe verder je komt hoe ernstiger dat wordt.

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 23:26

tamary schreef:
LynnVC schreef:

Of hij liep daar de rest flink te zieken, of mist stuk sociale ontwikkeling. Maar dat is problematisch, want ook tegenover een ander paard gaat het dus niet goed. En op die basis werk je normaal gesproken met grondwerk. Het vertalen van die gedragscode naar interacties met mensen.

Veulen abc is term voor basis als voetjes geven, vast staan, meelopen, wormenspuit, borstelen, afspuiten liefst ook. Basis omgangsmanieren en dingen die elk paard moet kunnen zodat de basisverzorging gedaan kan worden ook al is het verder een veredelde grasmaaier.
LynnVC schreef:

Zolang je er naast niks in te brengen hebt, is er op gaan zitten een bar slecht idee. Gaat het er op fout, is er nl geen stap terug te zetten door af te stappen en aan de hand verder te gaan. Dat maakt dat je geen veilig start punt hebt om op terug te vallen of zelfs van te starten. Uitgangspunt voor grondwerk/nh is ook als je er niet naast durft te staan, ga je er niet op (stilstaand al, laat staan stappen, draven, etc.). Je instructeurs willen zeker 2 stappen overslaan en dat betekent groot gat in de fundering van de training van deze pony. Die gaten ga je (en kom je al) heel vervelend tegen en hoe verder je komt hoe ernstiger dat wordt.

Ohw.. dat abc gedoe hebben ze dan duidelijk overgeslagen lijkt mij... voetjes kende hij niet, nu wel; vast staan wordt hij onrustig van (ik zet hem nu vast met lang touw, zodat hij zich niet opgesloten voelt); meelopen doet hij vele beter dan eerst; wormspuiten sws 2 tot 3x per jaar, want ga er nog niet mee weg; borstelen kende hij heel goed, ook staart, ik borstel hem elke dag een 20min tot half uur. Dit vindt hij heerlijk; afspuiten is een ware drama... Vorige week was het warm en had hij gereden en wilde hem afspoelen.. Een spons met water had hij al bang van. 2 mensen moesten komen helpen. :/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 02:42

LynnVC schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik weet alleen niet met wie erop :( Er is niemand die zijn/haar paard op de weide zet, en weide is manege only us kan geen weidemaatje online zoeken :/ Een tijd geleden zette ik hem wel op de weide en er kwamen opeens 2 paarden uit de stal op de weide. een shetlander en een merrie. De merrie was zeer beschermend naar de shetlander toe en bleef schoppen naar mijn pony. Mijn pony bleef ze echter achtervolgen en vervelend gedragen door dichter en dichter in de buurt te komen. Ik wilde niet dat het fout ging aflopen, want de merrie schopte echt heeeeel hard naar hem, dus ik heb hem er maar af gehaald.. Was dit fout? De eigenaren zeiden ook dat de merrie zeer beschermend was en dat het fout 'kon' aflopen.

Eigenlijk is een groep van zo rond de 15 tot 20 paarden ideaal. In dit geval had ik hem laten staan, want zo een merrie kan vaak erg goed opvoeden, en ook al deelt ze rake klappen uit, blijkbaar heeft hij het wel nodig. Na verloop van tijd leren ze het echt wel, al lijkt het erop dat deze pony in de basis idd behoorlijk wat mist. Deze dingen moeten ze als veulen al leren. Maar het is nog niet te laat :)
LynnVC schreef:
Ohw.. dat abc gedoe hebben ze dan duidelijk overgeslagen lijkt mij... voetjes kende hij niet, nu wel; vast staan wordt hij onrustig van (ik zet hem nu vast met lang touw, zodat hij zich niet opgesloten voelt); meelopen doet hij vele beter dan eerst; wormspuiten sws 2 tot 3x per jaar, want ga er nog niet mee weg; borstelen kende hij heel goed, ook staart, ik borstel hem elke dag een 20min tot half uur. Dit vindt hij heerlijk; afspuiten is een ware drama... Vorige week was het warm en had hij gereden en wilde hem afspoelen.. Een spons met water had hij al bang van. 2 mensen moesten komen helpen. :/

Dan heb je voorlopig wat te doen :) Idd het abc van: hoe ben ik een beleefd paard aanleren. Dus idd voetjes laten geven, netjes meelopen, uit jouw ruimte laten blijven, daar mag hij alleen in met jouw toestemming, vaststaan en idd grondwerk.
Dan heb je straks met rijden een basis om op terug te vallen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 02:56

Je hebt een heel jong paard die werkelijk alle basis mist, en jij mist het geduld om hem die basis te geven. Neem aub een goede instructeur die jullie gaat begeleiden in dit proces. Natuurlijk heeft je paard schrik van heel veel dingen, hij kent ze nog niet en heeft begeleiding nodig in het leren kennen daarvan. Niet onder druk, maar op een positieve onderbouwende manier. Als hij zo duidelijk aangeeft niet klaar te zijn voor groepsles, dan ga je terug naar privé. Als hij balkjes eng vindt dan ga je daar op trainen, net zo lang tot hij er met zijn ogen dicht overeen kan. En kijk of je hem minstens 12 uur per dag buiten kunt zetten, een paard heeft dat echt nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 03:38

Stap 1: hij reageert af en toe 'heftig'. Hoeveel voer krijgt hij? Mocht dit teveel zijn qua bijvoorbeeld suikers; fokt hij zich op.

Stap 2: volgensmij is er iets mis in de basis. Ga eens met je moeder aan tafel en spreek 1 ding af: 'wanneer niet belonen en wanneer wel belonen'.
Ik heb nu het gevoel dat hij de basis mist, onzeker wordt omdat jullie gedrag voor hem onvoorspelbaar is en daarom na het (spannende!) werk weer snel naar de andere paarden wil. Het blijven kuddedieren; in de kudde zijn ze veilig ;)
Als jullie consequent zijn met belonen/negeren/straffen dan leert hij dat. Dan krijgt hij door welk gedrag beloond wordt en welk gedrag niet. Omdat dit consequent gebeurt worden jullie reacties voorspelbaar voor hem en neemt het vertrouwen toe.
Kort stom voorbeeld:

Wie vertrouw jij meer?
(Ga er vanuit dat je in overleg met de persoon de afspraak hebt gemaakt.)
- een persoon die zich houdt aan afspraak = afspraak. Bij eventueel afzeggen van de afspraak heeft de persoon een goede reden die hij/zij ook doorgeeft (gedrag is voorspelbaar, je weet dat hij/zij zich aan de afspraak houdt).
- een persoon die soms wel naar de afspraak komt, soms afzegt met een reden, soms zonder vooraankondiging niet komt of soms zelfs negatief en kwetsend reageert op de afspraak (gedrag is onvoorspelbaar, de ene keer wordt er positief gereageerd en komt men naar de afspraak, de andere keer wordt het genegeerd en komt de persoon zonder iets te zeggen niét en soms wordt je zelfs gekwetst).

Stap 3: leer de basis weer aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 06:39

Jeetje dit is duidelijk een niet opgevoede pony. Wat een braaf ding is het eigenlijk nog. Velen zouden allang gevaarlijk geworden zijn door deze opvoeding. Jullie zijn blijkbaar totaal niet geschikt voor een jonge onervaren pony. Hier moet je professionele hulp bij halen of de pony verkopen, anders wordt het niks. De pony moet echt even een aantal maanden een opvoedcursus hebben voor hij weer een beetje in het gareel is. En als er dat weer koetsiekoetsie mee omgegaan wordt is het zo weer gebeurd en terug bij af.
Misschien is het beter om de pony te verkopen en voor een wat oudere brave pony te gaan.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:16

ik denk dat je terug moet naar de basis.. grondwerk grondwerk en nog eens grondwerk.. stop met krachtvoer en geef balanceer of vit brokjes e zorg dat hij meer buiten komt..met soort genoten... zo jong ding maar 6 uur buiten is vragen om energieproblemen.. Ik herken je verhaal overigens. wij kochten een 5 jarige met nul respect.... maar stond veel op stal en kreeg 2 kg brok p dag en het eerste jaar stonden we er alleen maar naast... grondwerk.. longeren was een drama. hij kon alleen maar in de race stand.... maar met priveles van een goede instructeur en echt heel veel tijd is het goedgekomen...Boos worden heeft geen effect eerder averechts... zoek hulp van een goede instructeur. en focus je op de basis.. als die goed is dan verder uitbouwen...

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:17

Wat vervelend TS dat jullie zo vast lopen! Het klinkt vooral alsof je pony jullie niet zo goed begrijpt en door stress vaak heftiger reageert.

Qua training is er flinke winzt te behalen. Zn acties worden bestraft met een pets of beloond met snoepjes. Stel jezelf maar eens voor dat je van je moeder alles mag en nog een lekker dropje krijgt, en zodra vader er is krijg je vooral veel irritatie en meppen voor hetzelfde gedrag. Verwarrend maar ook eng.. Want hoe moet je je gedragen om conflicteb te ontlopen? Toch wel iets wat een prooidier graag doet.

Wat ik je mee wil geven naast alle andere tips: gedrag is informatie. Je pony probeert je niet te pesten. Zo werken hun hersenen niet. Maar hij laat wel merken wat er onduidelijk is, niet werkt, eng is of verwarrend is.

En een dier (ook de mens) onder veel stres is dommer, dat is zelfs wetenschappelijk aangetoond. Denk maar aan jezelf, als je heel gespannen bent, of mega zenuwachtig dan denk je anders na. Je neemt niet rustig de tijd, je maakt overhaaste beslissingen, wordt snel boos etc. Dit geld ook zeker voor een prooidier die constant zoekt naar veiligheid. Dus het is niet zo gek dat als hij zo schrikkerig is, dat hij dan wat lomper uit de hoek komt. Hij is niet bezig met jou, maar hij wilt overleven. En blijkbaar is het je nog niet gelukt hem daar genoeg in te ondersteunen.

Daarnaast:
- probeer hem toch buiten te kunnen zetten met paarden: geen sociale interactie is voor een kuddedier ook heel stresvol
- zoek een instructrice die jullie echt vanaf de basis kan helpen. Rijden, groepslessen etc zijn nu echt veel stappen te ver
- informeer je samen met je moeder over hoe paarden leren. Zo merk je dat jullie allebei een andere trainingsmethode gebruiken wat heel verwarrend kan werken. Mocht je daarover meer willen lezen, ik heb hier een blog over geschreven.

Succes TS!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:19

Eerlijk gezegd ben ik het met Suzanne F eens. Het klinkt in mijn oren alsof niet alleen de pony de basis mist, maar jijzelf ook. Je hebt gewoon nog niet de ervaring om een jonge pony op te voeden. Dat is helemaal niet erg, maar ik zou dan voor een oudere pony gaan die al wat heeft gezien en waarmee je lekker de groepslessen in kunt gaan. Maar ook daarmee geldt: een pony moet minimaal 10/12 uur buiten kunnen staan met ander paarden en hooi is de basis voor een gezond paard.

Mijn advies als je wel met deze pony verder wilt: laat hem door een professioneel iemand doorrijden en basisprincipes leren. Ga daarna onder begeleiding van deze persoon rijden en grondwerk doen, zodat jullie elkaar beter begrijpen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:27

Suzanne F. schreef:
Jeetje dit is duidelijk een niet opgevoede pony. Wat een braaf ding is het eigenlijk nog. Velen zouden allang gevaarlijk geworden zijn door deze opvoeding. Jullie zijn blijkbaar totaal niet geschikt voor een jonge onervaren pony. Hier moet je professionele hulp bij halen of de pony verkopen, anders wordt het niks. De pony moet echt even een aantal maanden een opvoedcursus hebben voor hij weer een beetje in het gareel is. En als er dat weer koetsiekoetsie mee omgegaan wordt is het zo weer gebeurd en terug bij af.
Misschien is het beter om de pony te verkopen en voor een wat oudere brave pony te gaan.

Hier sluit ik me bij aan.

Het is niet de pony die de opvoeding mist maar jij de ervaring om te geven aan hem.
Dat is niet iets om je voor te schamen want een pony opvoeden is niet niks.
Jullie zijn duidelijk geen vertrouwde persoon voor hem, daarom schrikt hij overal van.

Mijn advies zou ook zijn verkoop hem nu, en ruil hem in tegen een paard dat minstens 10 is en al buitenritten en wedstrijden heeft gelopen.
Ja die zijn een stuk duurder, maar daar ga je wel meer van leren en plezier van hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:30

Dus je hebt een pony die al maandenlang aan de medicatie zit omdat hij niet fit is, die weinig buiten komt en als hij buiten komt altijd alleen staat? En tegelijkertijd wil je ermee springen en heb je torenhoge verwachtingen?
Je vraagt heel veel van de pony, maar wat heb je eigenlijk te bieden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:36

Ballard_L schreef:
Eerlijk gezegd ben ik het met Suzanne F eens. Het klinkt in mijn oren alsof niet alleen de pony de basis mist, maar jijzelf ook. Je hebt gewoon nog niet de ervaring om een jonge pony op te voeden. Dat is helemaal niet erg, maar ik zou dan voor een oudere pony gaan die al wat heeft gezien en waarmee je lekker de groepslessen in kunt gaan. Maar ook daarmee geldt: een pony moet minimaal 10/12 uur buiten kunnen staan met ander paarden en hooi is de basis voor een gezond paard.

Mijn advies als je wel met deze pony verder wilt: laat hem door een professioneel iemand doorrijden en basisprincipes leren. Ga daarna onder begeleiding van deze persoon rijden en grondwerk doen, zodat jullie elkaar beter begrijpen

Ik kan uit je tekst inderdaad alleen maar halen dat dit gewoon een normale jonge groene pony is die hooguit iets meer dan gemiddeld bekijkt waar de grenzen liggen.

Alle dingen die je noemt zijn heel normale zaken om tegen aan te lopen met een jong paard. De meeste zouden snel opgelost zijn geweest als je meteen in het begin er goed bij was. Dat vergt ervaring en kennis. Ik zeg dus niet dat dit perse gemakkelijk is.
Bijten, nog niet netjes naast je blijven lopen, schrikken, versnellen onder het zadel, nog niet goed aan de hulpen; het zijn allemaal geen persoonlijke beledigingen aan jouw adres maar gewoon normaal groen paard gedrag.

Het is ook niet de 'schuld' van de pony of de vorige eigenaar. Dus die boze houding richting je pony zou ik ook laten varen, daar kom je er ook niet mee.

Ik sluit mij dus ook aan bij bovenstaande advies. Alleen met goede begeleiding ga je hier weer uit komen. En dat kan verbazingwekkend snel gaan. Als in; in kundige handen kan die pony binnen het uur al wel ander gedrag gaan vertonen. Als jij dat dan snel oppikt kun je heel snel de eerste stapjes gaan zetten.

En geld (en tijd) steken in een paard is helaas normaal. Vaak doe je het bij aankoop. Dan betaal je meer voor een ervaren bevestigd paard. Of je steekt het in begeleiding. Of je hebt het al geïnvesteerd in ervaring in het verleden.

En lees ook de post van free to run even goed door.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:44

Goof schreef:
Dus je hebt een pony die al maandenlang aan de medicatie zit omdat hij niet fit is, die weinig buiten komt en als hij buiten komt altijd alleen staat? En tegelijkertijd wil je ermee springen en heb je torenhoge verwachtingen?

Hard maar mee eens! Je basis zit hem bij zijn leven, voedsel, kudde. Geef hem eerst eens onbeperkt ruwvoer (Eventueel en slowfeeder of met graasmasker om als hij echt te dik wordt) een vitaminebrokje en zoek een geschikt sociaal leven en de hele dag buiten. En ga dan eens wat van hem vragen. Het beest is knetter gefrustreerd en ik kan het hem niet kwalijk nemen eigenlijk..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:00

Hoi TS,

gezien jij de moeite gedaan hebt om je verhaal duidelijk op te tekenen, zal ik mijn best doen dit bij mijn antwoord ook te doen. Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien val ik in herhaling.

Eerst en vooral snap ik je frustratie - ik heb zelf ook een paard gehad waar ik geen handen aan kon steken. Dit paard was 5 jaar toen hij bij mij kwam, een draver die 3 weken eerder nog gekoerst had, nog maar een half jaar eerder geruind was, en ruim 1.80m groot was. Hij had vanop de grond niet bijster veel respect naar mij toe, ik bungelde vaak maar wat aan het andere einde van het touw. Echt bijten heeft hij nooit gedaan, maar vertoonde wel die neiging, hij hapte wel met zijn lippen, maar dit heb ik telkens kunnen corrigeren voor het verder ging. Hem naar de wei of piste brengen vond ik altijd heel moeilijk, doordat ik zo weinig over hem te zeggen had. Onder het zadel liep hij vaker op 2 benen dan op 4 benen. Hij was niet gemeen, hij was erg speels, en ik had de moed en de ervaring niet om hier op een correcte manier mee om te gaan/op te reageren. Hij had gelukkig wel geen bang van balken of andere voorwerpen of geluiden oid, bij ons lag het probleem meer in zijn dominantie naar mij toe, en ik die bang had van hem en hem de overmacht gaf. Paardrijden voelde toen als een straf aan. Ik spreek hier over 2009, ik was toen 20 jaar, hij was mijn eerste paard, en ik had hem van mijn ouders gekregen. Niemand van ons kende dit paard, het was echt een verrassing, en net daardoor wilde ik hem niet verkopen. In overleg met mijn ouders hebben we die keuze echter wel moeten maken, omdat het zo niet verder ging. 13 maanden na zijn aankomst bij mij, heb ik hem uiteindelijk verkocht, na heel veel tranen en moeite en les te hebben genomen. Hij was gewoon niet het juiste paard voor mij, ik was niet de juiste mens voor hem. Tijdens de drafproef op de keuring probeerde hij trouwens met zijn voorbeen in mijn kuiten te trappen.

Dus ik snap je frustratie, en ik snap de problemen waar je tegenaan loopt.

Ik denk niet dat er 1 simpele oplossing voor je problemen bestaat. Ik lees verschillende problemen, en al die problemen hebben hun eigen oplossing nodig.

Je zit niet alleen met een "moeilijk" paard, je zit ook in moeilijke omstandigheden.

Ik lees dat je een erg sociaal paard hebt, dat hij wegrent naar de andere paarden. Ik lees ook dat jouw paard als enige de wei op gaat. Dit is een probleem; dat geeft jouw paard aan. Ik snap dat je stalgenoten niet kan dwingen hun paard buiten te zetten als zij dit niet willen, maar hier heb je echt een probleem. Je paard zou zijn ei beter kwijt kunnen als hij zou buiten kunnen met soortgenoten.

In verband met het voer heb je ook een probleem. Als je paard te dik wordt, moet je hier inderdaad iets aan doen - maar het hooi, het ruwvoer dus, is 100x belangrijker dan het krachtvoer dat hij krijgt. Schrap het krachtvoer, of geef veel minder en geef krachtvoer waar niet te veel in zit, waar hij ook niet te veel van energie kan uithalen, want dat heeft hij blijkbaar al genoeg. Je moet hem uitgebreid longeren voor je er op kan om zijn overtollige energie te lozen, dus die heeft hij echt al genoeg.

Je moeder vormt op deze manier ook een probleem. Enerzijds "verpest" ze je pony, anderzijds zet ze je klem door niet toe te laten dat je hem verkoopt, want dan krijg je geen ander paard. Enerzijds leert ze je hiermee wel een mooie les - geef niet zomaar op (al denk ik niet dat je dat doet hoor), maar anderzijds verpest ze de kans op verbetering wel door niet mee te werken met jou en ongewenst gedrag van je paard toe te laten. Ik herken het wel hoor, mijn ouders lopen ook rond met zakken vol koekjes :+ Maar als ik hen zeg dat mijn paard nu wel genoeg heeft gekregen, luisteren ze daar wel naar. Als je moeder wilt dat jij doorzet, moet zij zich ook engageren, en luisteren naar jou. Jij bent tenslotte degene die met hem moet gaan rijden.

Het feit dat je paard jou bijt en lekker omver loopt, getuigt van een gebrek aan respect. Ook een groot probleem. Je werkt vanop de grond met hem, lees ik. Goed zo! Maar blijkbaar is dit niet voldoende, want het werkt niet. Niet helemaal tenminste, want hij vertoont nog steeds respectloos gedrag. Ik denk dat hulp hierbij wel degelijk nu al nodig is, dat je daar niet zelf zult uitgeraken met of zonder tips van bokkers - dat probeer je tenslotte al maanden. Vertrouwen en wederzijds respect is echt stap 1 - als je je paard niet op een normale manier naar de wei of piste kan brengen, zit het echt in de basis al flink fout. Ik denk dat je daar nu als last case zit.

De angsten waar je paard tegenaan loopt, vormen ook een probleem. Want die maken onder andere dat jij niet op je eentje je paard naar de piste kan brengen. Die maken dat je paard te pas en te onpas schrikt, en dat is het zoveelste dat erbij komt en de omgang vermoeilijkt. De trailer en de balken zou ik voorlopig links laten leggen - die baar in de piste is een veel dringender probleem bijvoorbeeld. Springen en vervoeren kan je later nog, je paard is 5 jaar dus je hebt nog zeeën van tijd. Wil niet te veel te snel :)

Dan het rijden: ik zou zowel groeps- als privéles nemen. Eerlijk, moest ik een groepsles rijden met jouw paard daarbij, zou ik het daarvan op mijn zenuwen krijgen. In mijn paard haar kont moet je niet komen hangen om de jouwe te vertragen :7 Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je paard op een normale manier in een groepsles kan meelopen, maar hij veroorzaakt door zijn gedrag problemen - dit kan op een dag erg mislopen, en om eerlijk te zijn maak je het je lesgenoten moeilijk hierdoor. Ik zeg niet dat je dat expres doet, maar het is op zijn minst niet fijn, en kan op zijn slechtste gevaarlijk worden. Als het van op de grond niet goed gaat, gaat dat van in het zadel ook niet lukken.

Het zal niet makkelijk worden hoor :)
Je zit met een aantal problemen, zoals ik eerder al zei, en die hebben allemaal een aparte oplossing. Je zal je probleem in stukjes en brokjes moeten opdelen, en die één voor één aanpakken, en van daaruit verder werken en opbouwen. Verander het voer, en indien nodig verhuis je zelfs om je paard zijn behoefte aan sociaal contact te vervullen. Ik snap dat je dit liever niet zou willen doen, maar dat is gemakszucht, je moet naar de behoefte van je paard kijken en hij geeft duidelijk aan niet blij te zijn met de huidige manier van zaken. Ik zeg niet dat je altijd moet toegeven aan wat je paard wilt, maar de manier van huisvesting moet wel werken voor jullie beide. Als zijn energie normaler wordt, kan je verder werken aan jouw persoonlijke ruimte, en zijn gebrek aan respect. Je moeder speelt hier een cruciale rol - je hebt consequent gedrag nodig, en daar helpt zij momenteel helemaal niet mee. Wanneer je paard respect voor jou heeft, en je later ook vertrouwt, kan je aan de slag met zijn angsten. Hier kan je bijvoorbeeld met de balken gaan oefenen. En pas als die dingen allemaal goed goed, kan je verbetering qua rijden verwachten. Combineer groepslessen met privéles, daar gaan jullie alleen maar van leren en groeien. Kost natuurlijk meer, en je bent al heel wat geld kwijt, maar het is wel nodig. Je hebt de focus van de lesgever enkel voor jullie zelf nodig, dat geeft het meeste en het beste resultaat.

Het lukt vast wel - maar niet vandaag of morgen. Je paard is lang paard mogen zijn - dat is fijn, maar het brengt, zoals je nu ondervind, ook problemen met zich mee. Daarbij ben je ook op een trauma opgelopen, ook dit heeft tijd en een bepaalde manier van omgang nodig. Je paard zal laten merken welke manier voor hem wel/niet werkt. Heb geduld, praat met je moeder, en neem 10 stappen terug. Je zult jammer genoeg de basis opnieuw moeten aanpakken, want daar gaat het al mis, en op een wankel kaartenhuis kun je niet verder bouwen. Maar het is het waard hoor, als je nu 10 stappen terug doet ga je daar uiteindelijk een beter paard en betere band aan overhouden. Gezien zijn jonge leeftijd moet dit haalbaar zijn. Je zult waarschijnlijk een jaar langer moeten wachten met het springen e.d., maar doordat hij nog maar 5 jaar is zit je zeker niet in tijdsnood. Je bent nog maar 17 jaar, je paard is nog maar 5 jaar - groen en groen geeft blauw, zeggen wij altijd :+ Jammer genoeg heb je een paard gekocht waarvan je dacht dat hij meer kon dan hij nu laat zien, dat is niet perse jouw schuld, maar jij zult het wel moeten oplossen.

Heel veel succes gewenst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:24

Suzanne F. schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Wat er fout is gegaan is in de basis zijn opvoeding, zo lees ik het.
Als je niet ervaren genoeg bent om een jong paard op te leiden, moet je daar niet aan beginnen. Zoals ik uit je verhaal lees ben jij dat niet en je moeder ook niet. Je pony is jong, zonder goede leiding en heeft al een paar slechte ervaringen opgedaan (zoals vooruitschoppen en kaken breken).
Iedereen die met jonge paarden werkt weet dat het paard eerst aan de longe gehoorzaam moet zijn aan de hulpen zodat hij weet wat gas en rem is VOORdat je erop gaat zitten. Stemhulpen zijn daarbij ook heel belangrijk. Een paard/pony luistert niet "vanzelf". Hij moet dat leren onder veilige omstandigheden.
Het beste zou zijn als je je pony laat heropvoeden door iemand met verstand van zaken. Daarna samen goed les nemen en dan heb je er n.a.w. een heel fijne pony aan.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:42

Heb je eigenlijk wel een klik met je pony? Die klik is zeer belangrijk, anders wordt het ergeren alleen maar een steeds groter punt..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:49

Al deze dingen zijn zo makkelijk op te lossen (alleen al door consequent te zijn en een goede instructeur te vinden , deze geeft nou niet echt goed les..)

Ik denk eerlijk gezegd dat jij en je moeder (nog) niet klaar zijn voor een eigen paard. Wellicht is leasen wel een mooie oplossing hiervoor

Dit paard maakt zo slim misbruik van de situatie

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:00

Echt totaal wat anders maar hoe goed is het zicht en gehoor van dit paard?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:10

Ik denk dat dit probleem niet zo heel groot is,wanneer je ervaring hebt

Pony moet veel buiten komen met speelvriendjes
Pony hoeft geen extra biks, voldoende ruwvoer (hooi) met eventueel vitamine brokje is voldoende
Pony heeft duidelijkheid nodig, dit is echt heel lastig als je dit niet gewend bent. Duidelijkheid is overigens niet hetzelfde als hard
Pony heeft rijtechnisch iemand nodig die de basis goed erop kan zetten. Hij moet leren in balans te lopen met een ruiter die hij vertrouwd en die zelf ook in balans zit

Al met al zal dit geen verkeerde pony zijn, maar een jong ding die niet weet waar hij aan toe is en zelf zijn grenzen gaat opzoeken

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:24

LynnVC schreef:
Esther_r20 schreef:
Belangrijke vragen voor een jong paard met veel energie

Hoe vaak in de week komt hij buiten in de paddock/wei?
Hoe lang per keer is dit?
Staat hij dan alleen of met andere paarden?
Wat krijgt hij te eten?

Dag,

Hij komt elke dag buiten en normaal minstens 6 uur per dag de weide op. 's morgens erop en 's avonds eraf. Hiervoor stond hij 24/7 op de weide, maar wilde hele tijd naar binnen toe. Dit doet hij alleen, want andere mensen zetten hun paarden niet op de weide, wat ik jammer vind, nu kan hij alleen sinds een week de weide niet op, want ze hebben gehooid en willen hem pas over een weekje er weer opzetten.

Qua eten krijgt hij toch wel redelijk veel, dit 3x/dag, waaronder 2x krachtvoer dacht ik. In de ochtend alleen hooi, maar hooi krijgt hij niet meer sinds gisteren, want hij wordt te dik, dus nu nog 2 maal.

Ik denk dat je beter kunt vragen of hij geen krachtvoer meer kan krijgen en minimaal 3 x per dag hooi. Hooi is basisvoedsel, krachtvoer niet. Dat is een extraatje. Het snelle schrikken kan ermee te maken hebben dat hij door het krachtvoer te veel energie krijgt en dan worden ze schrikkerig. Een handjevol vitaminebrok per dag is meer dan genoeg voor een pony.

Je pony is nog heel jong, en het duurt ietsje langer dan die 9 maanden voordat hij voldoende kent, balans en kracht voldoende heeft om een brave rijpony te zijn. Het is nog een 'brugklasser' en geen 'eindexamenkandidaat'. Daar ben je echt nog wel een paar jaar mee zoet. Zoek goede instructie, niet iemand die 'het even snel' zal doen, maar iemand die een goede basis kan meegeven waarop je als team met je pony verder kunt. En lees je in naar wat een paard/pony echt nodig heeft. Zowel aan voer als aan welzijn en training en omgang. Schriktraining is erg nuttig, samen leuke dingen doen ook, wandelen, vrijheidsdressuur, grondwerken. Je pony moet je leren vertrouwen, zowel op de grond, onder het zadel, in de bak en buiten.
Wil je snel resultaat dan is het beter een oudere goed beleerde pony te kopen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:37

Goof schreef:

Hier sluit ik mezelf ook op aan TS.
Als je dier niet fit is, kan je er ook niet echt mee werken met uitzondering van het veulenabc opnieuw herhalen, herhalen en nogmaals herhalen.

Qua voer is het nu ook vaak genoeg gezegd. Onbeperkt ruwvoer (of bijna onbeperkt) desnoods in een net gaan aanbieden dat hij er langer mee doet. Geen krachtvoer, hooguit een vitaminebrokje (mijn paard liep op M niv met 2x p/d een handje Cavalor Endurix en 1x p/d zijn portie pavo vitamine korrel naast bijna onbeperkt goede kwaliteit hooi)

En ik zou toch gaan kijken naar een andere stal, waar hij wel met anderen paarden naar buiten kan. Eventueel eerst met een draadje ertussen. Nachts op stal als hij toch graag op stal wilt staan. En rustig aan opbouwen. En ik snap wel dat die merrie (die de shetlander beschermde uit je verhaal) bleef trappen naar jou paard. Hij bleef eropaf gaan ook al gaf de merrie aan dit niet te willen. Op een gegeven moment waarschuwen ze niet meer. Dan laten ze het wel merken dat ze het niet willen.

Ik zou ook opzoek naar een andere instructeur. 1tje die je al vanaf de basis kan begeleiden en kan helpen met de huisvesting, voer, veulenabc, grondwerk, longeren en daarna het rijden.