Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Wat gebruikte je voor pilletjes?
Kan het altijd proberen.
De voorlezer heeft ze zich geen een keer aan gestoord, ze was te druk bezig met andere dingen hahaha
Deempjexxx schreef:pillow schreef:ik heb 35 jaar wedstrijden gereden en dit probleem is heel herkenbaar. Alles prima voor elkaar, op les, tijdens clinics, op het los rij terrein Tot ik de baan in ging, dan moet het gebeuren. Dus spanning, loeren dingen zien die er niet zijn. Kortom zoek het bij je zelf, was bij mij wel duidelijk in ieder geval. Ik had vlgs mij ook niet echt last van spanning maar het was wel zo. Het paard hoeft niks tegen de spanning, maar neem zelf een pilletje. Wat bij mij ook hielp was de proef uit het hoofd rijden, een paard kan ook op de oplezer reageren. Bovendien moeten je hersenen zich op de proef richten en dat leidt ook af.
Elisa2: precies wat ik probeerde, alleen komen al mijn hulpen niet door, ze schrikt dus ook al van te voren en wil de hoek al niet in want er zit weer een tegel na de hoek. Het is dan net alsof alle hulpen niet door komen.
Ik kreeg dan ook commentaar met dat ze meer aan de hulpen moet.
Dat is ze dus al behalve in de ring.. oefenen dus daarop en ervaring opdoen..
Het ontspannen wou gelijk weer, dit was eerst niet het geval dus dat was al een overwinning!
Nielojram schreef:Is je paard niet geestelijk mogelijk iets te jong voor wedstrijden?
Immer pas vijf jaar oud..?
Paard even wat rustiger aan, en dan over een jaar weer eens proberen?
Wellicht jammer van de startkaart, maarja, je paard gaat toch boven alles.
Taucha schreef:Euhhhh even helemaal terug naar het "startmoment" wedstrijd-klaar maken. En dus ook het startmoment om paard de kriebels te gaan geven; extra goed poetsen of wassen en vlechten.
Ik neem aan dat je dat voor een les of een andere actie op vreemd terrein niet doet? Misschien kun je hier eens een verschil gaan maken. Niet vlechten voor een wedstrijd (kost je alleen een puntje bij verzoriging) of juist vlechten voor een les oid op vreemd terrein. Wellicht dat je dan al verschil gaat zien.
mavantos schreef:Je zegt zelf al dat je thuis makkelijk ruim winst kan rijden in de B en ik denk dat je jezelf hierdoor toch wat druk oplegt om te moeten presteren. Ik zou eens kijken wat er gebeurt als je eens HC start, een proefgerichte clinic of een onofficiële wedstrijd rijdt op ander terrein. De situatie is dan precies hetzelfde als tijdens een normale wedstrijd (vlechten van te voren, je wedstrijdoutfit aan), maar zonder de druk om te moeten presteren. Als dat ineens een stuk beter gaat dan kan je daaruit wel concluderen dat de spanning die je in de ring hebt niet bij je paard weg komt, maar bij jezelf.
Vooral de proefgerichte clinic lijkt me interessant in jouw geval, want dan rij je eerst een proef en ga je daarna met de jury werken aan je verbeterpunten. Dan is je tijd in de wedstrijdring langer en kan je paard er ook wat beter aan wennen. Als je telkens met spanning in de ring komt en er met spanning weer uit gaat dan ga je, je probleem niet oplossen. Je moet een keertje door die spanning heen en zorgen dat je paard ontspannen wordt in de ring en je een 'oh, zo spannend is dit helemaal niet'-effect hebt.