Duurdere cap het geld waard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Duurdere cap het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:31

Een cap is pas goed als hij je goed past. Bij de een is het een dure bij de andere een van € 100,-. Het is maar net wat je wil, wat veiligheid betreft zou het niet zo moeten verschillen.

Ik heb een Casco.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:58

ginatje schreef:
MirandaMalik schreef:
Ik vind dat als je er mooi op zit en je paard goed rijdt de kleding niet belangrijk is.
Zit er iemand op die belabberd rijdt en er prachtig uit ziet toch stukken minder leuk om naar te kijken.
Als het allebei zo is kijk ik nog steeds niet naar dure kleding.
Dure en/of mooie kleding betekent niet automatisch beter.

Snap echt niet wat je hier nu mee wil zeggen :') Niemand zegt toch dat dure kleding ervoor zorgt dat je beter bent dan iemand met minder dure kleding? Het is toch ieders goed recht om een “dure” cap te kopen als diegene het kan betalen en het mooi vindt.. Heeft verder toch niets met de kunde als ruiter te maken?

Nee maar het staat zo als een vlag op een strontschuit. :D

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:23

Ik ben een poosje terug ook gevallen, gelukkig alleen een lichte hersenschudding opgelopen. Ik ben toen voor de Back On Track EQ3 Lynx gegaan! Zit een speciaal MIPS-veiligheidssysteem in, dat is een extra binnenschaal die enigszins meebeweegt bij een val en zo de kans op hersenschade verkleint. Deze cap is tijdens een test met 15 verschillende merken als beste uit de test gekomen, scoorde 30% boven het gemiddelde, kan je even op Googlen. Heeft ook geen belachelijk hoge prijs, rond de €209,-. Is geen rib uit je lijf als je weer is een keer valt en de cap moet vervangen ;)

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:24

_Penotti schreef:
__Maartje schreef:
Ik heb een back on track EQ3 lynx cap gekocht, vond ik best prijzig vergeleken met bv. een Harry's Horse cap, maar deze cap is een stuk veiliger volgens een bepaalde Zweedse studie.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... liger.html

Natuurlijk al van een tijdje geleden, maar ik heb verder nog geen andere cap gezien met zo'n extra veiligheidssysteem erin.

Nu 175, valt mee vin dik. En ik vind hem nog super mooi dit model
https://www.agradi.nl/back-on-track-cap ... UYQAvD_BwE

Ik had 7 jaar gedaan met m'n oude cap van 60 euro, dus dan is het relatief wel een stukje meer :D maar voor zo'n extra stuk veiligheid betaal ik daar gerust voor en hij ziet er inderdaad gaaf uit, heb ook de blauwe metallic uitvoering gedaan (voor dezelfde prijs) dus ik ben helemaal tevreden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:27

Iedere helm is veilig. Ook die van 100 euro.
De prijs wordt niet bepaald door de veiligheid, maar door het comfort. En ook daar zit een bovengrens aan en dan kom je aan de hele dure caps waar je voor het merk, het imago en de hype betaalt.
Zo is er voor ieders hoofd en ieders portemonnee wat wils. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:28

Ik loop ook met een cap van 15 euro rond :D
Van een veiling,nieuw.
Was zonder veiling toen ook 60 euro.

Maar ik vind de best geteste cap 175, tegenover bijvoorbeeld een Kep van 600 wel een mooi verschil :)

__Maartje schreef:
Ik had 7 jaar gedaan met m'n oude cap van 60 euro, dus dan is het relatief wel een stukje meer :D maar voor zo'n extra stuk veiligheid betaal ik daar gerust voor en hij ziet er inderdaad gaaf uit, heb ook de blauwe metallic uitvoering gedaan (voor dezelfde prijs) dus ik ben helemaal tevreden!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:31

Ze hebben in die test 15 caps getest, dus meer niet dan wel. Dus die test zegt ook niet alles

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:42

SandravdB schreef:
Ze hebben in die test 15 caps getest, dus meer niet dan wel. Dus die test zegt ook niet alles

Heb ook nooit gezegd dat deze test alle inzichten biedt, maar het is zeker een interessante cap om naar te kijken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:50

Ik heb een Samshield. Belangrijkste is idd dat die goed past. Maar een Samshield wordt toch ook gezien als een hele veilige helm.

Hier laten ze bijvoorbeeld zien hoeveel druk en newton een Samshield kan dragen. Het handige en doorslaggevende voor mij was dan ook dat je ze kan laten controleren en herstellen wanneer je gevallen bent, en dus niet meteen een nieuwe moet kopen.
Prijs is standaard denk ik 295-, maar natuurlijk als je extra's wil betaal je wat meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:55

Nabster schreef:
Ik denk dat vooral het oog veel wil en veel dames daarom een champignon van 350+ op hun hoofd zetten. KEP lacht zich een kriek. Bijna een soort prestige item. Net als met een motorhelm. Ik denk dat qua bescherming die van 100 ook prima voldoet. Als hij maar goed zit en aansluit.

Lekker denigrerend...

KEP moet ook gewoon betalen voor alle testen om hun certificaten te kunnen behouden...

Prestige item? Een product is waarde wat men er voor wil geven toch? Nou kennelijk is dat bedrag prima voor de consument. Gezien de hoeveelheid ruiters die ze op wedstrijd dragen of er zelfs een voor training en een voor wedstrijd hebben, prijzen ze zich nog niet uit de markt. Lachen?
Om zo'n modemerk te kunnen blijven moet je constant blijven ontwikkelen. Dat kost geld... Je gelooft het niet...

Laten we het eens hebben over comfort... Niet ieder hoofd past in een fouganza cappie van 30 euro... Helaas... Die cap is niet per se minder veilig.. Maar wanneer de pasvorm niet goed is, zal het absorptievermogen van de helm niet helemaal optimaal zijn.
Ik weet nog dat ik jaaaren geleden een Kavalkade cap had, die kocht ik omdat hij mooi was en binnen mijn budget. In de winkel paste het oké. Maar na een jaar heb ik een Charles Owen gekocht. De Kavalkade cap was in elke maat ongeschikt. Op de zijkant had ik in 'mijn' maat aan beide kanten 1 cm ruimte en voor en achterhoofd sneed de cap gewoon in dat ik er hoofdpijn van kreeg.
Charles Owen deed dat niet. Sindsdien ga ik voor de duurdere merken. Die niet allemaal in de basis op hetzelfde model zijn gebaseerd en van daaruit zijn opgebouwd naar hoe het merk ze wil tonen.

Voor mij persoonlijk is een duurdere cap dus wel het geld waard. Er zijn van die geluksvogels die in een goedkope cap passen. Ik zou zeggen; Als je die mooi vind, doe er je financiële voordeel mee :)
Wil je een duurdere cap, ook groot gelijk. Want wellicht ventileert die toch wat prettiger, staat het beter bij jouw gezicht. Maar laat je niet leiden door een prijs.

Oh en had ik de service al genoemd? Dat krijg je niet bij je Harry's Horse cappie...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:55

Dat filmpje bedoelde ik ook inderdaad, dat en de service heeft ervoor gezorgd dat ik daarvoor ben gegaan, benieuwd wanneer hij binnen is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:59

Siersma schreef:
Ik heb een Charles Owen. Niet echt heel duur maar paste mij perfect. Ik heb in mijn zoektocht ook een hele dure Kep op gehad, maar die voegde niet op mn hoofd. Gelukkig maar want ik vind ze persoonlijk heel erg lelijk. Het belangrijkste is toch dat t goed past

Hier ook, enige nadeel is wel dat die vrij warm is, maar zit veel lekkerder als oude Hh caps. Die werden ook altijd te groot na aantal maanden. Kep paste niet lekker en samshield niet gepast want toen had ik e co al gepast en besteld.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:26

Ik heb een Samshield en vanwege de garantie die erop zit als je valt, vind ik hem elke euro dubbel en dwars waard.

Ben nu 2x hard gevallen met de Samshield op en heb hem beide keren terug gestuurd naar Samshield (in Frankrijk). Zij hebben hem daar gecheckt met laser en beide keren de schaal vervangen. (Kostte me incl verzenden 50 euro).

Kep heeft ook zo’n soort regeling. Van andere duurdere merken weet ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:38

Kep heeft ook zo’n soort regeling waarbij je hem kunt terugsturen als je er mee gevallen bent maar schijnt wel echt mega slechte service te zijn en je bent hem heel lang kwijt. En ik zal mn boktnaam even veranderen in strontschuit :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:41

De service was KEP schijnt echt beroerd te zijn dus daar zou ik het niet voor doen

Sammiex2000 schreef:
Kep heeft ook zo’n soort regeling waarbij je hem kunt terugsturen als je er mee gevallen bent maar schijnt wel echt mega slechte service te zijn en je bent hem heel lang kwijt. En ik zal mn boktnaam even veranderen in strontschuit :')

Haha dat ga ik ook maar doen ik rij ook als recreatieruiter met een Samshield :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:04

Ik had hier ook eens een topic op bokt gevonden wat jaren terug (zal het niet meer in 123 terugvinden) van iemand die een KEP gekocht had en niet blij was. Logisch, want het ding zat bagger slecht in mekaar en leek gewoon met een spuitbus gespoten te zijn, sommige plekken waren helemaal niet geverfd en was heel slordig. KEP is qua service idd heel bagger.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:14

Wat irritant dat de service van Kep zo slecht is. Over die van Samshield ben ik dik tevreden.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:20

Die service van Samshield geldt dus 5 jaar?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:23

Kidde schreef:
Ik geloof dat KEP bijvoorbeeld wel extra veiligheidscertificaten heeft, maar het belangrijkste blijft dat een cap goed past. Verder moet elke cap die verkocht wordt aan dezelfde eisen voldoen, dus verder zit er in principe geen verschil in.

Vaak ventileren ze dan bijvoorbeeld wel beter, maar dat is vooral comfort in plaats van veiligheid.

Dat klopt, KEP en Charles Owen hebben beiden een Kitemark. Dat houdt dus in dat de cap aan aanvullende veiligheidseisen voldoet.

Ik heb sinds 2018 Charles Owen caps. Inmiddels de 2e in gebruik. De eerste heeft mijn leven gered afgelopen augustus.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:30

CalipsoLover schreef:
Ik had hier ook eens een topic op bokt gevonden wat jaren terug (zal het niet meer in 123 terugvinden) van iemand die een KEP gekocht had en niet blij was. Logisch, want het ding zat bagger slecht in mekaar en leek gewoon met een spuitbus gespoten te zijn, sommige plekken waren helemaal niet geverfd en was heel slordig. KEP is qua service idd heel bagger.

Jaa dat weet ik nog :+
was dat niet iets met een fel kleurtje ook (roze)..

Anyway, Kep past mij niet, maar is volgens mij wel de meest veilige cap die er is. Hebben meerdere certificaten. Ik heb een Samshield, en niet voor de kosten maar omdat ik tot op heden niet 1 cap op mijn hoofd heb gehad die beter past. En ik heb vrijwel alle veel voorkomende caps op gehad. Vroeger toen caps nog fluweel waren, met rode binnenkant en een elastieken kinbandje, dié past mij wel :j .

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:31

Ladygiroc schreef:
CalipsoLover schreef:

Jaa dat weet ik nog :+
was dat niet iets met een fel kleurtje ook (roze)..

Anyway, Kep past mij niet, maar is volgens mij wel de meest veilige cap die er is. Hebben meerdere certificaten. Ik heb een Samshield, en niet voor de kosten maar omdat ik tot op heden niet 1 cap op mijn hoofd heb gehad die beter past. En ik heb vrijwel alle veel voorkomende caps op gehad.

Die was het idd!
Amy223 schreef:
Die service van Samshield geldt dus 5 jaar?

Inderdaad! Nu is die "garantie" wel relatief, want ik dacht dat je als je onder die 5 jaar zit gewoon nooit meer dan 50 euro moet betalen voor controle en herstelling, ook al is je hele schaal kapot.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:39

Voor mij gewoon een helm die aangenaam zit, en die ik uren kan ophouden. Verder ga ik er niet van uit dat duurder beter is.

Kep vind ik echt bagger zitten en Samshield ook, dus die zou ik zelfs niet willen als ik ze gratis kreeg. Kask zat voor mij wel heel fijn, maar meer dan 500€ vond ik nou echt wat te duur. Als ik daar zou mee vallen zou ik hem niet willen weggooien, en dan is een nieuwe iets goedkopere cap toch nog veiliger dan een dure waar je mee gevallen bent.
En ik ken mezelf, als ik zo'n dure cap koop zou ik hem enkel op wedstrijd willen dragen, en wat ben je met een veilige cap als je op al je trainingen een oude cap draagt.

Dus voor mij werkt het beste: Als mijn cap kapot is koop ik een nieuwe (budget tot 200€), en houd ik de nieuwe voor op wedstrijd zodat die mooi blijft. Mijn wedstrijdcap begin ik dan te dragen als trainingscap, want die heeft nog niet veel kilometers :) En de kapotte cap hup de vuilnisbak in :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:39

Sharani schreef:
De beste cap is de cap die je draagt. Zit je cap niet lekker of vind je hem lelijk dan doe je hem misschien minder vaak op of doet hem tijdens het uitstappen alvast af. Dus als die Kep wel goed past en je vind hem mooi dan is dat de beste cap, is dat er 1 van €100 is, ook prima.

Zelf kreeg ik ook altijd hoofdpijn van mijn caps, tot ik een Samshield kocht. Had ik veel eerder moeten doen, zo blij er mee.

Precies dat!

De top 10 eisen die je aan een cap MOET stellen:
1) Pasvorm
2) Comfort
3) Pasvorm
4) Pasvorm
5) Pasvorm
6) Pasvorm
7) Comfort
8) Comfort
9) Comfort
10) Nou vooruit dan, is ie ook een beetje leuk.

Vorig jaar op de Equitana een nieuwe gekocht (mag best na 15 jaar, toch?) en dat was een middenklassertje. Z'n duurdere broertje kreeg ik al koppijn van zonder dat het bandje nog vast zat en z'n goedkopere broertje was nauwelijks beter. Deze zette ik op en die paste alsof ie speciaal voor mijn hoofd gemaakt was.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:43

Als je zo'n KeP/samsheild/owen terug stuurt voor controle oid, hoelang ben je hem dan kwijt?

Het heeft mij altijd tegen gestaan om een hele dure cap te kopen. Nu vind ik de meeste ook niet zo heel leuk dus ben eraf kunnen blijven en al een hele tijd gelukkig net mijn goedkopere cap. Voor mij moet hij lekker zitten en er goed uitzien.
Gelukkig heb ik er eentje waarvan ik niet hoef te balen als die kapot zou gaan.

Vraag me alleen af wat de service is en hoe goed dat loopt?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:47

AaronYve schreef:
Als je zo'n KeP/samsheild/owen terug stuurt voor controle oid, hoelang ben je hem dan kwijt?

Het heeft mij altijd tegen gestaan om een hele dure cap te kopen. Nu vind ik de meeste ook niet zo heel leuk dus ben eraf kunnen blijven en al een hele tijd gelukkig net mijn goedkopere cap. Voor mij moet hij lekker zitten en er goed uitzien.
Gelukkig heb ik er eentje waarvan ik niet hoef te balen als die kapot zou gaan.

Vraag me alleen af wat de service is en hoe goed dat loopt?

Bij ons in de ruiterwinkel is dat gemiddeld zo'n 1-2 weken. Krijg je achteraf gewoon een papier mee met wat er juist gebeurd is en wat ze gemaakt hebben.