Hoe begin je met buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:25

Ik weet niet waar je woont? Maar je bent bij mij welkom ;) ik neem vaker dieren mee achter de wagen die of jong zijn of waarvan de ruiter weinig tot geen buiten ervaring hebben.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:31

@ chamion: Dank voor je toffe aanbod. Ik woon zelf in de hoeksche waard, waar @ Daihyo dus vanuit vertrokken is naar de Veluwe. Dus zij weet hoe crap het buiten rijden hier is in de polder.

Maar ik vind het zeker niet erg om op pad te gaan hoor, daarvoor heb ik dat wagentje aangeschaft! waar zit jij dan? het lijkt me echt leuk om zo eens wat andere plekken te verkennen en ervaring op te doen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:35

Jessie2020 schreef:
@ chamion: Dank voor je toffe aanbod. Ik woon zelf in de hoeksche waard, waar @ Daihyo dus vanuit vertrokken is naar de Veluwe. Dus zij weet hoe crap het buiten rijden hier is in de polder.

Maar ik vind het zeker niet erg om op pad te gaan hoor, daarvoor heb ik dat wagentje aangeschaft! waar zit jij dan? het lijkt me echt leuk om zo eens wat andere plekken te verkennen en ervaring op te doen.

Grens Ermelo/Harderwijk. Zelf woon ik naast de A28. Pony staat 5 minuutjes van de snelweg bij mijn werk. Daar vanuit kunnen we diverse ritten maken waarbij we maar 1x een rustige weg hoeven over te steken en als je eraan toe bent kunnen we ook de hei op. Dan moeten we nog een weg oversteken maar die is drukker met sneller verkeer, maar dan heb ik een groom op de wagen erbij die eventueel het verkeer tegenhoud.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:39

dat klinkt goed zeg, maar jij rijdt dus alleen op de wagen en niet onder de man? De angsthaas in mij denkt dan gelijk dat mijn paarden schrikken om naast of achter de wagen te rijden.. heb je daar ervaring mee? Mijn ene paard kent geen wagen (dat weet ik) en m'n nieuwe paard, daarvan denk ik haast zeker te weten dat hij geen ervaring met wagens heeft. Overigens zijn het beide rustige dieren van karakter hoor.

overigens staat er hier in de buurt een dame die met een wagen rijdt, misschien kan ik haar eens vragen om bij mn erf te stoppen dat ik een eindje aan de hand meewandel om de reactie te peilen.

Daihyo

Re: Hoe begin je met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:44

Laat je paard achter de wagen aan rijden, dan kan hij zien waar het geluid vandaan komt. Zo deed ik het met de mijne ook. Dat was geen probleem. Voorop was wel spannend, toen was hij constant aan het zoeken waar het geluid vandaan kwam.

Er is wel goed buiten te rijden in de Hoeksche Waard, maar dan is het wel zaak om je paard goed verkeersmak te maken. Want je komt toch wel op de landweggetjes uit.
Ambachtsheerlijkheid is overigens autoluw, dus is wel mooi om te starten. Of het rondje bij de Cavalier wat ik in je andere topic heb gezet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:45

Mijn rijpaard is met pensioen en ik men met mijn leasepony.

Ik heb nog nooit gehad dat een paard het te spannend vond om mee te gaan. Eerst natuurlijk wel kijken naar de wagen en de ene vind het fijner om voor de wagen te lopen en de ander loopt er liever achter. Al gaan de meeste het beste achter de wagen. Heb er maar 1tje gehad die ervoor wilde lopen. Heb wel altijd dat we eerst even een rondje op het veld maken of in de bak (mits daar niet al ingereden wordt) om te kijken hoe het paard reageert. Maar al heen snel vinden ze het normaal. Ik begeleid soms ook buitenritten op mijn werk met deze en dan kijken ze er ook nauwelijks naar. De dieren kijken lekker naar bos en vergeten helemaal de wagen :+

Mijn leasepony zelf is er ook heel rustig mee.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:49

@ Daihyo
Tsja... goed verkeersmak....heikel punt... dat vertrouwen heb ik nog niet echt. waar wij wonen in de HW zijn de dijken vrij smal en het grote landbouwverkeer rijdt af en aan. Er is nauwelijks ruimte in de berm. Dat is een beetje waar ik voorzichtig mee ben. Ik kan natuurlijk wel met m'n paardenwagen naar dat rondje bij de Cavelier gaan (is toch relatief dichtbij) en dat beetje bij beetje opbouwen. Bijv. eerst aan de hand. En met het wagentje naar Strijensas bij de Hooglanders. Maar we (Ik?!) zijn er nog niet klaar voor om echt hier over de dijken te gaan rijden. Ik vind dat ook eerlijk gezegd totaal niet ontspannen met al dat verkeer, wielrenners, motorrijders etc. Het wordt hier echt steeds drukker haha.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:53

chamion schreef:

Ik heb nog nooit gehad dat een paard het te spannend vond om mee te gaan. Eerst natuurlijk wel kijken naar de wagen en de ene vind het fijner om voor de wagen te lopen en de ander loopt er liever achter. Al gaan de meeste het beste achter de wagen. Heb er maar 1tje gehad die ervoor wilde lopen. Heb wel altijd dat we eerst even een rondje op het veld maken of in de bak (mits daar niet al ingereden wordt) om te kijken hoe het paard reageert. Maar al heen snel vinden ze het normaal. Ik begeleid soms ook buitenritten op mijn werk met deze en dan kijken ze er ook nauwelijks naar. De dieren kijken lekker naar bos en vergeten helemaal de wagen :+

Nou dat klinkt goed. Het zijn sowieso geen hete of jonge of ultra sensibele paarden die ik heb hoor. Ik ben meer sensibel dan mn beesten. Dan lijkt me dat geen probleem en erachter lijkt me fijner dan ervoor.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 07:54

@ Daihyo
Ambachtsheerlijkheid, waar is dat dan? ik kan het zo gauw niet vinden en ik heb er nooit van gehoord (ik ben toch zo'n vreselijke import hier haha).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:05

Jessie2020 schreef:
chamion schreef:

Nou dat klinkt goed. Het zijn sowieso geen hete of jonge of ultra sensibele paarden die ik heb hoor. Ik ben meer sensibel dan mn beesten. Dan lijkt me dat geen probleem en erachter lijkt me fijner dan ervoor.

Dan spreken we gewoon een keertje af ;) Ik heb lease op dinsdag, donderdag en zaterdag. Donderdag moet ik wel werken. Stuur maar een keertje een pb :D

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 08:06

superleuk! bedankt alvast!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:07

Jessie2020 schreef:
@ Daihyo
Ambachtsheerlijkheid, waar is dat dan? ik kan het zo gauw niet vinden en ik heb er nooit van gehoord (ik ben toch zo'n vreselijke import hier haha).

Dat is het gebied tussen Strijen en Numansdorp en dan tussen de Schuringsedijk en de Haringvliet. Dat is een deel afgesloten voor publiek, maar een deel is open. Er komen maar weinig auto's. Je kon voorheen je trailer parkeren bij het Trekkersstation, maar ik weet niet of dat nu nog kan. Het stond op de nominatie voor sloop. Maar dat zou je even uit moeten zoeken.
Ik bedenk me net dat de Mariapolder in Strijensas en richting Schenkeldijk 's-Gravendeel ook wel heel rustig is. Maar dat is wel openbare weg, dus kun je wel verkeer tegen komen.
Rondom Piershil/Goudswaard/Nieuwendijk heb je ook van die rustige gebieden, maar daar ben ik niet heel bekend.