Paard is niet gekend met aanrakingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:06

Iriscope schreef:
En als je je hand op hem legt, begint hij dan gelijk te draaien? Of zijn er een paar goede secondes waarbij hij stil staat?

Hij maakt zich meteen groot en gooit zijn hoofd in de lucht zodat het voor mij moeilijker wordt om er aan te geraken. En dan begint hij meteen weg te draaien en gaat voor mij staan zodat ik niet aan hem kan. Zelfs als ik nog maar mijn hand in de richting doe gooit hij zijn hoofd in de lucht en draait hij weg.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:08

Kneif schreef:
DGL schreef:
Is het echt alleen de bovenlijn? Dus oren, nek, rug. Kun je wel zijn schouders of billen aanraken?
Klinkt een beetje alsof er extreem veel spanning zit in de bovenlijn, ik zou dit trainingstechnisch aan pakken en zeker het zadel nog eens na laten kijken. Jonge paarden kunnen erg snel veranderen waardoor het zadel te krap wordt. Zoals je het omschrijft klinkt het vrij heftig en wat mij betreft niet alleen een kwestie van 'even wennen'.

Ik kan helaas niets aanraken, schouder, billen ook niet. Alleen zijn staart mag ik aanraken :') Het is vooral wanneer hij niet opgezadeld is. Met het zadel er op mag ik hem overal aanraken waar ik wil.

Hmmm, daar gaat mijn theorie. Ben wel heel benieuwd hoe je een paard opgezadeld krijgt dat je niet kunt aanraken. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt...[/quote]

Vanaf ik met het zadel af kom doet hij dit niet. Het is echt enkel en alleen wanneer hij op de poetsplaats of in de wei staat dat ik hem daar niet mag aanraken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:09

Wat gek, borstelen is ook aanraken natuurlijk. Aanraken met een voorwerp. Meestal is juist dat voor paarden veel complexer. Dat accepteert hij wel overal en op ontspannen wijze? Dan lijkt me dat het probleem in een andere zoek zit hoor.

Qua dominantie, hoe is hij met meelopen en wijken voor druk op lichaamstaal?

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:12

Sizzle schreef:
Ik vind het niet tegenstrijdig.
Paard heeft waarschijnlijk gewoon een korte duidelijke basisopvoeding gehad en doet dit braaf.
Als hij niet bekend is met ‚knuffelen“ dan probeert hij die druk van de hand te interpreteren als een commando, ofwel weglopen. Een paard met een sterk karakter dat niet snapt wat wilt zal dan vervolgens inderdaad heftiger reageren zoals stijgeren om duidelijk te maken dat je iets doet wat hij niet snapt of kan.
Voor mij klinkt het gewoon als een onbegrepen, netjes opgevoed paard.

Hier volg ik jou totaal in! Hij is heel netjes opgevoed bij de vorige eigenaar. Alleen inderdaad is hij niet bekend met de aanrakingen en snapt het hierdoor niet. Het zal dan met de tijd wel een gewoonte worden denk ik dan met wat oefenen erbij.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:14

troi schreef:
Wat gek, borstelen is ook aanraken natuurlijk. Aanraken met een voorwerp. Meestal is juist dat voor paarden veel complexer. Dat accepteert hij wel overal en op ontspannen wijze? Dan lijkt me dat het probleem in een andere zoek zit hoor.

Gek hé! In het begin was hij heeel dominant, dit is hij op de wei ook nog. We hebben hier hard op geoefend want meneer kwam zomaar in je ruimte en stopte 1mm van je af. Maar nu stopt hij mooi meer dan 1 armlengte van mij. Stopt wanneer ik stop. Op druk reageert hij ook. Als ik mij nog maar groot maak en een stap richting hem zet met de achteruit commando doet hij dit ook prima!
Af en toe porbeert hij nog wel eens.

rien10

Re: Paard is niet gekend met aanrakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:18

En als je nu vanaf het punt Opzadelen begint met Kriebelen?

Zadel erop. Klein kriebeltje voor de schoft met je hand. Klaar. Morgen weer.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:21

rien10 schreef:

Dan gaat hij het kriebelen later toch niet kunnen loskoppelen?

Als ik aan het rijden ben en ik beloon hem dan kriebel ik vaak aan zijn schoft en hals. Dat staat hij toe en lijkt hij dus ook al gewend te zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:23

Een heel merkwaardig verhaal. Ik vermoed dat er iets met hem is gebeurd en handen of aaien met iets naars associeert, niet zozeer dat hij het niet kent. Hij lijkt bang, uit jouw verhaal.

Misschien dat een filmpje alles wat duidelijker maakt.

Ik zou het zelf zo aanpakken: geef hem een korte aai (dat kan kennelijk wel) en ga niet door, maar stop direct, dus voor hij er tegen in verzet kan komen. Dat breid je heel langzaam uit, qua locatie waar je aait als hoe lang je het doet. Zorg dat je nooit te ver gaat of te lang aait. Blijf rustig en met lage stem praten terwijl je dat doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:24

Kneif schreef:
troi schreef:

Gek hé! In het begin was hij heeel dominant, dit is hij op de wei ook nog. We hebben hier hard op geoefend want meneer kwam zomaar in je ruimte en stopte 1mm van je af. Maar nu stopt hij mooi meer dan 1 armlengte van mij. Stopt wanneer ik stop. Op druk reageert hij ook. Als ik mij nog maar groot maak en een stap richting hem zet met de achteruit commando doet hij dit ook prima!
Af en toe porbeert hij nog wel eens.

Dit klinkt erg keurig!

Ken je de friendly game en porcupine game van parelli? Dat zou ik gaan doen. Desnoods eerst met de borstel en dan met je andere hand ernaast ofzo. Of 1 vinger erbij en dan langzaam opbouwen. Zoiets.
Laatst bijgewerkt door troi op 11-06-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:24

Kneif schreef:
rien10 schreef:

Als ik aan het rijden ben en ik beloon hem dan kriebel ik vaak aan zijn schoft en hals. Dat staat hij toe en lijkt hij dus ook al gewend te zijn.

Dan moet je inderdaad wel weer werken aan dat loskoppelen. Maar ergens moet je gaan beginnen.
Zadel erop. Kriebeltje. Zadel eraf. Kriebeltje. Dat zou de volgende stap kunnen zijn. Iets moet de cirkel doorbreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:36

Kneif schreef:
rien10 schreef:

Lijkt een beetje op een "ik moet overal wat mee wat de mens doet" reactie. Het gewone aanraken door borstelen waarbij het "ik moet er wat mee" lekker suffen is, kent hij echter dus wel. Kriebel als beloning tijdens het rijden in zekere zin dus ook.
Borstel is bekent en gedrag dat daar bij hoort snapt hij, wissel dus eens af, een veeg borstel, een veeg met je andere hand en zo "poetsen". En wat doet hij als je een hand op zijn lijf hebt liggen terwijl je poetst? Kan je hand bv op de kont hebben liggen terwijl je een achterbeen poetst, dus leunen voor jouw evenwicht en paard laten weten waar je bent? En kan je dan ook schakelen tussen pasje om zetten en weer verder poetsen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:40

Zo denk ik het inderdaad ook, hij is gewoon enkel in efficiente zin in handen geweest maar niet niet als knuffeldier.
Ik zou ook heel simpel beginnen met rechterhand poetsen, links kort met de hand navegen. Een klopje tijdens het borstelen etc.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:42

Kneif schreef:
rien10 schreef:

Lijkt een beetje op een "ik moet overal wat mee wat de mens doet" reactie. Het gewone aanraken door borstelen waarbij het "ik moet er wat mee" lekker suffen is, kent hij echter dus wel. Kriebel als beloning tijdens het rijden in zekere zin dus ook.
Borstel is bekent en gedrag dat daar bij hoort snapt hij, wissel dus eens af, een veeg borstel, een veeg met je andere hand en zo "poetsen". En wat doet hij als je een hand op zijn lijf hebt liggen terwijl je poetst? Kan je hand bv op de kont hebben liggen terwijl je een achterbeen poetst, dus leunen voor jouw evenwicht en paard laten weten waar je bent? En kan je dan ook schakelen tussen pasje om zetten en weer verder poetsen?

Dat is ook een goed idee! Ik heb eigenlijk geen weet of ik hem met het borstelen ook wat aanraak. Ik vermoed van niet. Ik zal deze namiddag zeker eens proberen om gelijk met mijn hand te aaien wanneer ik met mijn andere hand aan het borstelen ben.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:44

Sizzle schreef:
Zo denk ik het inderdaad ook, hij is gewoon enkel in efficiente zin in handen geweest maar niet niet als knuffeldier.
Ik zou ook heel simpel beginnen met rechterhand poetsen, links kort met de hand navegen. Een klopje tijdens het borstelen etc.

Klopt ook! Hij is beleerd geweest en zelfs al meteen op springwedstrijd geweest. Hier bij mij gaan we het een pak rustiger aandoen voor hem.

Ik zal deze namiddag hem met mijn andere hand eens mee aanraken tijdens het poetsen. Eens zien wat dat geeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:54

Ik vind dat een beter idee dan mijn plan met het opzadelen.
Succes. Laat je weten hoe het gaat ?

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:03

rien10 schreef:
Ik vind dat een beter idee dan mijn plan met het opzadelen.
Succes. Laat je weten hoe het gaat ?

Dankjwel! Zal ik zeker doen.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:16

Wilde net ook al zeggen.

Denk dat dat een hele goede is tijdens het borstelen overgaan op lange halen met de borstel gevolgd door je andere hand. En na verloop van tijd af en toe tusendoor een lange stevige aai met je hand zonder de borstel.

Een van mijn paarden vond zo maar vluchtige onverwachte aanrakingen in het begin ook totaal niet oke maar met een lange stevige stijkende beweging had ze minder moeit. Intussen vindt ze nu alles oke zelfs heerlijk.

Ik denk dat je paard nooit echte aandacht heeft ervaren en dat alles met beleren puur funtioneel is gebeurd.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:20

MiekeFS schreef:
Wilde net ook al zeggen.

Denk dat dat een hele goede is tijdens het borstelen overgaan op lange halen met de borstel gevolgd door je andere hand. En na verloop van tijd af en toe tusendoor een lange stevige aai met je hand zonder de borstel.

Een van mijn paarden vond zo maar vluchtige onverwachte aanrakingen in het begin ook totaal niet oke maar met een lange stevige stijkende beweging had ze minder moeit. Intussen vindt ze nu alles oke zelfs heerlijk.

Ik denk dat je paard nooit echte aandacht heeft ervaren en dat alles met beleren puur funtioneel is gebeurd.

Ja dat vermoede had ik helaas ook. Moet eigenlijk niet zo fijn geweest zijn voor hem. Hij vond knuffelen/aaitjes aan zijn hoofd de eerste dagen ook niet fijn, nu komt hij er zelfs om bedelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:24

Een paard doet het prima met duidelijkheid dus er is op zich niet zo veel mis met een duidelijke efficiente omgang.
Jij wilt nu een ander soort omgang en dat moet hij dan eerst weer leren. Ik zou er niet al te veel emotie bij zoeken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:43

Vanaf ik met het zadel af kom doet hij dit niet. Het is echt enkel en alleen wanneer hij op de poetsplaats of in de wei staat dat ik hem daar niet mag aanraken.[/quote]

Komt denk ik omdat ie met zadel mak maken alleen in de hand is geweest met zadelen en erop zitten, verder niet, is niet mee gekroeld geaaid, gewoon een project geweest opzadelen rijden klaar..

Dat is mijn bezwaar tegen wegzetten opfok, ze missen zoveel basis van het in de hand zijn etc. en worden dan ff in 1 maand zadel mak gemaakt...

Ik heb over het zadel mak maken/opvoeden ca. 3 jr gedaan van veulen af tot en met 3 jr. daarna pas een keer hangen over het zadel etc. en daarna langzaam erop.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:44

Kun je wel kriebelen bij de schoft? Misschien dat dat eerder als 'kriebelen' wordt opgevat in plaats van een commando gezien paarden elkaar ook vaak op die plek groomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:52

speurneusc schreef:
Dat is mijn bezwaar tegen wegzetten opfok, ze missen zoveel basis van het in de hand zijn etc. en worden dan ff in 1 maand zadel mak gemaakt...

Ik heb over het zadel mak maken/opvoeden ca. 3 jr gedaan van veulen af tot en met 3 jr. daarna pas een keer hangen over het zadel etc. en daarna langzaam erop.

Dat heeft niets met opfok te maken maar met de manier van beleren. Ik heb ook alles in de opfok gehad maar ook de tijd genomen daarna.

Voor een sportpaard onder een betaalde sportruiter die 10 paarden per dag trained hoeft het ook geen nadeel of bezwaar te zijn dat een paard niet tot kroelpaard gemaakt is. Die halen hun waardering op een andere manier.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:30

Sizzle schreef:
speurneusc schreef:

Dat heeft niets met opfok te maken maar met de manier van beleren. Ik heb ook alles in de opfok gehad maar ook de tijd genomen daarna.

Voor een sportpaard onder een betaalde sportruiter die 10 paarden per dag trained hoeft het ook geen nadeel of bezwaar te zijn dat een paard niet tot kroelpaard gemaakt is. Die halen hun waardering op een andere manier.

Ze worden van moeders afgehaald in de opfok gezet, veel veulens van fokkers zien in die periode met moeders nog niet eens veel mensen, in de opfok ook weinig en dan komen ze wanneer ze groot en sterk zijn worden in een maand klaargejast voor de ruiter en thats it, en poblemen dan gooien op dominantie..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:35

Dan is dat nog steeds niet de schuld van de opfok maar van de persoon die het paard beleerd of bezit :)
Je kunt prima een paard in de groep gooien en er toch een rustige opleiding aan verbinden, geen probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:51

Hoe gedraagt hij zich dan als jij hem 'dominant' vindt TS? Er zijn maar bar weinig echt dominante paarden.