Voor en nadelen rijlegging/broek en div. zitvlakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:45

Gekkie10 schreef:
Hebben degene met siliconen ervaringen ook ervaren dat het slecht is voor het zadel? Dat lees ik namelijk ook wel eens

Nooit iets van gemerkt. Misschien dat er wat "slijtage" ontstaat na een aantal jaar. Maar dat is normaal. Zadel waarmee ik een pony en een paard mee heb gereden over een periode van 6 jaar, was het zadel nog prima. Ook m'n eigen zadel was niet binnen het half jaar dat ik em had slechter geworden. Ik vette m'n eigen zadel dan ook op advies zadelmaker maandelijks in.

petra8

Re: Voor en nadelen rijlegging/broek en div. zitvlakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:10

Ik heb door een blessure aan mijn bovenbeen moeite met op en afstappen. De rijlegging geeft mij door de stof veel meer bewegingsvrijheid. Ik heb de equitights van Harries Horse met alleen grip op de knieen, erg fijne broek met hoge taille.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:28

Wij hebben ook een vouw in ons lederen zadel, volgens de zadelpasser komt dit van rijden met een siliconen zitvlak (ik heb nog nooit siliconen zitvlakken gedragen , maar het meisje waar ik mijn paard mee deel wel.). Vouw ontstond binnen het jaar, dus geen oud zadel.

Gewone stof vind ik fijn zitten. En een simpele jeanslegging eigelijk ook voor in de zomer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:46

Sinds ik "duurdere"broeken met siliconen heb ben ik om. Die van HH en EJ eigen merk geven schade op mijn zadels, plus ik zit er zelf totaal niet fijn mee. Ik heb nu Anky en La Valencio broeken, die geven fijne steun zonder erg te plakken of schade aan mijn zadel te maken.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:49

Ik heb ook met mijn HH rijlegging met volledige siliconen zit als ik afstap dat ik alle silliconen zie zitten in mijn zadel, ik vind hem ook niet fijn rijden. Plakt teveel, met lichtrijden niet fijn en in verlichte zit ook niet omdat ik gewoon een soort van vast sta waardoor lekker meeveren niet echt gaat.
Ik heb ook een rijbroek van Eurostar met volledige siliconen zit, die plakt niet. Ik zou het niet eens echt siliconen noemen, maar die rijdt en zit heerlijk.
Ik heb er nu 1 besteld van PS of Sweden met alleen siliconen knieën, ik ben heel benieuwd hoe die is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:55

Volgens mij is het, zoals met alle rijbroeken, heel persoonlijk. :+

Ik rijd me met warm weer eigenlijk altijd stuk onder mijn billen en in mijn knieholtes. Zodra er ergens maar een randje stof dubbelvouwt ben ik de pineut en nu ik aan het afvallen ben, is dat dus niet handig met broeken die wat te wijd worden. Dus voor het eerst een rijlegging gekocht, met siliconen, en in combinatie met (voor mij) het goede ondergoed rijd ik me nu niet stuk! Legging plakt ook niet extreem, maar ik heb wel grip.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:59

Ik heb het liefst rijleggings zonder siliconen. Vind ik het meest comfortabel zitten :j . Siliconen geven nog wel eens irritatie bij mijn knieën en ik vind het ook niet prettig om zo ‘vastgeplakt’ te zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:04

Ik ben iemand die niet zonder kunstleer kan.
Ik heb nu van harry's horse een rijlegging met siliconen plak. Het is niet dat je vastgeplakt zit aan je zadel in de zin dat je niks meer kan.
Is de eerste keer rijden wennen omdat de broek veel dunner aanvoelt maar het is super fijn.
Meer bewegingsvrijheid en close contact met mijn paard. Geen broek die open staat ofzo.
Ik heb wel een legging met hoge band, anders zakken ze af.
De stof droogt ook veel sneller en ik vind het slanker ogen. de zakjes aan de zijkant zijn ook super fijn.

Ik heb geen schade aan mijn zadels.

Maar je moet in het begin wel echt wennen zeg ik erbij.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 09:22

Ik heb er nu twee besteld. Eentje van EJ en een van Pikeur. Beide met siliconen zitvlak. Ik ben eens benieuwd als ze binnen komen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:29

Dispar_Vulgo schreef:
miccamaaike schreef:
Ik rij al jaren met kunstleren zitvlak en nu sinds een paar weken heb ik een broek met siliconenzitvlak, wel eentje met een beetje subtiele siliconen. De kunstleren broeken vond ik altijd perfect, maar die ik nu heb met een licht siliconenzitvlak is toch ook echt wel heel fijn. Heb sindsdien niet meer met mijn andere broek gereden.

Wat betreft opstappen en rek is t een kwestie van passen en proberen of je je benen de lucht in krijgt, want t kan zeker wel.

Welk merk/model heb je nu?

Een Horka Palma:
https://budgetruitershop.nl/HORKA-Dames ... gJHLfD_BwE

Dat is een broek voor de wat groteren onder ons, maar er is vast ook een versie in kleinere maten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:53

Gekkie10 schreef:
Hebben degene met siliconen ervaringen ook ervaren dat het slecht is voor het zadel? Dat lees ik namelijk ook wel eens

Volgens mijn zadelmaker kan het prima en kan ik juist beter geen kunstleren zitvlak nemen.

Ik heb een zadel van kalfsleer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:16

Ik rijd nog steeds het liefst met katoenen of katoenachtige broeken zonder plak of kunstleer.
Daar kan ik me vrij in bewegen en er belemmert of irriteert niks.
Mijn voorkeur gaat uit de modellen van Pikeur en Cavallo zonder plak, maar die zijn bijna niet meer te krijgen.
Sinds vorig jaar heb ik een aantal rijleggings van Flexars, zonder zitvlak/siliconen maar ook niet super glad en wel heel zacht en soepel, die bevallen ook erg goed!

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:32

Ik vind vooral die hoge rijleggings gigantisch aftekenen. Met een shirt erover lijkt t standaard bijna alsof je 3 zwembanden om hebt.
Nu gewoon hoge rijbroek van Quur met siliconen en rijdt echt top!

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:30

Vandaag weer voor het eerst in bijna 2 jaar weer eens gereden en had de rijlegging van EJ aan.

Hij bevalt echt super. Totaal geen last van plakkerige siliconen of iets. Ben echt heel blij met de legging. Volgende keer de PK eens testen.

juulhorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:46

Ik vind een legging heel fijn maar dan moet het wel leren zit vlakken hebben anders schijf je idd heel erg in je broek en dat doet op nare plekken fijn iedereen weet wat ik bedoel

Vooral in de zomer is het fijn maar gebruik het niet bij het zonder zadel rijden ik heb schaaf plekken op mijn been en irritatie Dior de haren die er door prikken

Ik heb sws voor de winter ook wat dikke rij broeken en zelfs soms in de zomer

juulhorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:52

Ik vind een legging heel fijn maar dan moet het wel leren zit vlakken hebben anders schijf je idd heel erg in je broek en dat doet op nare plekken fijn iedereen weet wat ik bedoel

Vooral in de zomer is het fijn maar gebruik het niet bij het zonder zadel rijden ik heb schaaf plekken op mijn been en irritatie Dior de haren die er door prikken

Ik heb sws voor de winter ook wat dikke rij broeken en zelfs soms in de zomer

Ps ik ben net nieuw ik snap niks van bokt hoe moet je je eigen bericht plaatsen?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:48

Ik draag alleen nog leggings. Die dingen zitten zo lekker!

Ritsen knopen en dergelijke doen me allemaal pijn en kon nooit wachten tot ik mn rijbroeken kon uitdoen. Nu loop ik er met gemak de hele dag in rond. Heb nu wel net een nieuwe en die siliconen plakken inderdaad onwijs hard. Volgende keer van dat merk enkel silicoon op de knieën nemen ipv volledig :+

Mijn kingsland legging begint nu na 3 jaar bijna dagelijks aan hebben langzaam te slijten maar is nog steeds mijn favoriet! De spooks rijlegging die ik heb vind ik minder. Na enkele keren rijden begon die al te slijten dus zal wel niet meer lang meegaan. En dan had ik ene van pro horse international, die zat lekker maar was zoo lelijk :+ ben laatst van het paard gedonderd en zit nu een groot gat in dus heb een excuus om die in de vuilbak te gooien hahah

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:49

Ik vind het lastig om te zeggen welke broek nou echt goed is voor wat, maar ik bestelde mijn broeken altijd bij Agradi, erg fijne site!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:21

Fijn dat je een goede legging hebt gevonden TS!

Na vijf jaar een ‘gladde’ rijbroek van EasyRider te hebben gedragen heb ik nu een Montar (high waist) rijbroek met siliconen zitvlak. Ik ben om! Zit een stuk stabieler, met name in de galop of bij gekke sprongen, maar zonder dat het plakt of schuurt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ik merkte bij het passen wel verschil tussen de ene en de andere siliconen grip (waarbij helaas gold: hoe goedkoper, hoe sterker de antislip). Ik zou veel meer antislip dan dat ik nu heb niet willen..

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:31

Ik had voorheen altijd die simpele stoffen rijbroeken. Inmiddels heb ik alleen nog rijleggings met veel rek er in, want inderdaad die knopen ed; vreselijk! Ik heb sowieso al een hekel aan broeken.

Veel rek betekent wel een gladde stof, vandaar dat ik wel voor siliconen kies. Ik kies dan niet de hele plakkerige siliconen, maar het type wat het enkel allemaal net iets stroever maakt.